1. Ko. "julkishyödyke" on olemassaolollaan paras tae rauhan tilan säilymisestä ilman että hyödykettä tarvitsee ottaa käyttöön. Rauhan tila hyödyttää merkittävästi jokaista yksilöä ja samalla koko yhteisöä. On ihan sama mihin aatesuuntaan tämä voidaan kytkeä (aika monet ovat knoppailulla mahdollisia) kunhan ihmiset saavat elää ja olla rauhan tilassa olevassa yhteiskunnassa. Millä mittaat rauhan arvoa ja mitä olet valmis tekemään sen eteen? Ihmiset eivät ole muurahaisia, mutta niidenkin puuhia seurailemalla voi tehdä mielenkiintoisia analogioita ihmisen toimintaan.
Niin, emme tässä keskustele siitä, onko valtion maanpuolustuskyky julkishyödykkeenä hyödyllinen vai ei. Olemme samaa mieltä siitä, että on, kuten on koulu tai poliisikin, mutta opettajille ja poliiseille maksamme heidän tuotantopanoksestaan lasten kouluttamiseksi ja yhteiskuntarauhan turvaamiseksi. Ja maksamme ammattiupseereillekin heidän maanpuolustustyöstään. Miksemme tekisi samaa varusmiehille?
2. Armeijan hierarkinen rakenne ei ole se asia, jota tarkoitin vaan se, että palvelustoverisi edustavat laajaa otosta koko kansasta.
Kyllä minä tiedän ettet sinä sitä tarkoittanut, mutta koitin saada sinut ajattelemaan asiaa hieman toiselta kantilta. Toivottavasti pointtini ei mennyt ohi, eli se, että Suomen luokkaerojen poistuminen ei perustunut asevelvollisuuteen, vaan ihan muihin yhteiskunnan seikkoihin. Enkä usko, että luokkaerot siitä kasvaisivat, jos armeija muutettaisiin vapaaehtoiseksi.
Omat palvelustoverini olivat suurimmaksi osaksi ihmisiä, joita en olisi muissa olosuhteissa oppinut tuntemaan yhtä läheisesti vaikka olin elänyt 13v alkaen saakka pois kotoa kouluaikana Pohjoismaiden suurimmassa oppilasasuntolassa. Armejassa me kaikki olimme erilaisia mutta opimme tulemaan toistemme kanssa rakentavalla tavalla toimeen ja tunsimme voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ketään ei jätetty ulkopuolelle tai sorsittu vaikka olisi ollut toisia heikompi.
Voi olla. Mutta ainakaan itse en paria poikkeusta lukuunottamatta ole ollut kasarmin portista ulos astumisen jälkeen missään tekemisissä entisten inttikaverien kanssa. Ja ne muutamat, joiden kanssa olin jossain tekemisissä muutaman vuoden intin jälkeen, olivat tyyppejä, jotka olivat lähellä omaa sosiaalista ryhmääni siltä osin, että opiskelivat samassa paikassa kanssani.
Ja tässä asiassa palaamme samaan kuin mitä sanoin jo, kun heitit sosiaaliset taidot peliin, eli jos tuolla asialla miehistä saadaan kitkettyä luokkatietoisuus, niin miten vastaava toimii naisiin? Ovatko naiset ja sivarit enemmän luokkatietoisia ja eikö tämä lopulta johda suunnilleen yhtä jakautuneeseen yhteiskuntaan kuin ilman asevelvollisuuttakin?
Valitettavasti kaikkien palveluskokemus ei ole ollut yhtä positiivinen, mikä näkyy myös foorumin kirjoittelussa. Hyvää voidaan yhdessä pyrkiä rakentamaan ja tukemaan. Myös täältä foorumilta käsin.
Omat negatiiviset palvelukokemukseni eivät niinkään liittyneet eri sosiaaliluokista tulleisiin palveluskavereihin, vaan ennemminkin ympäröivän organisaation idioottimaisuuksiin.
3. Isänmaan asiallahan tässä ollaan.
Näppärä väistö. Sinä puhuit asevelvollisuudesta yhteenvetävänä voimana ja kun mainitsen, että se on pohjimmiltaan hyvin epätasa-arvoinen, minkä vuoksi ainakin minun on vaikea pitää sitä yhteenvetävänä, vastaat tuota.
4. Sohaisin sanan säilällä vähän muurahaispesää noin kuvaannollisesti. Muurahaiset eivät ole kommunisteja, se on ihmisten keksimä ideologia. Sosialismi saattaa toimia teoreettisena rakennelmana, mutta ei ihmisen kohdalla.
En luonnollisestikaan tarkoita, että muurahaiset ymmärtävät tietoisella tasolla toteuttavansa kommunistista yhteiskuntaa, vaan sitä, että muurahaisyhteiskunnan toiminta perustuu kommunismin periaatteessen:"Jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeittensa mukaan". Tai ainakaan minun tietääkseni ne eivät käy kauppaa vapaan markkinatalouden periaatteiden mukaan. Voin toki olla väärässäkin, koska en ole biologi.
5. Ei vankilalla pakottaminen ole keskeinen ideologia asevelvollisuusjärjestelmässä. On asetelma toki voinut ihmisten mielissä muuttua omista ajoistani, emme elä emmekä voi elää menneen kultaisissa muistoissa. Niin, nykymenoa seuraten ja toiseen asiayhteyteen loikaten voi pohtia esim. sitä, perustuuko nopeusrajoituksen noudattaminen vain sakon ja tuomion uhkaan vai onko säännön noudattamiselle yksilön korvien välissä muita perusteita.
Eli siis asevelvollisuus voitaisiin toteuttaa ihan hyvin ilman vankeusrangaistusta (tai siis kuulemma se on nykyisin kotiaresti, mutta siis joka tapauksessa rikosoikeudellisesta rangaistuksesta on kyse)? Jos näin, niin miksemme toteuta sitä? Todennäköisesti kaikille asevelvollisuuden vastustajille kelpaisi se, että asevelvollisuus jatkuisi nimellisesti, mutta vain konkreettinen rangaistus palvelukseen astumisen välttämisestä poistettaisiin.
Itse en ole kanssasi samaa mieltä, enkä usko monen muunkaan täällä, vaan minä uskon, että asevelvollisuusjärjestelmä de facto lakkaisi olemasta sillä hetkellä, kun konkreettinen rangaistus poistettaisiin.
Ruotsin kielen opiskelussakin lähtökohtainen asennoituminen on ratkaiseva tekijä. Jos ajattelet asiaa pakkona, vedät kivirekeä. Jos näet opiskelussa hauskoja ja humoristisia piirteitä tai jopa hyötyjä, on oppiminen vähemmän tuskallista. Itseään voi myös ällyyttää asennoitumaan positiivisesti negatiivisena kokemaansa asiaan, mutta se onnistuu yleensä vasta varttuneemmalla iällä jos sittenkään. Jos ruotsin kielen opiskelu oli sinulle tuskaa, anna muille kuitenkin mahdollisuus nauttia siitä.
Ensinnäkään, minä en ole kieltämässä keneltäkään ruotsin opiskelua, eikä luonnollisesti pakkoruotsin poistaminen tarkoita sitä, että lapsia kielletään opiskelemasta vapaaehtoisesti ruotsia. Ihan niin kuin asevelvollisuuden poistaminenkaan ei tarkoita sitä, että inttiin meneminen kiellettäisiin sinne vapaaehtoisesti haluavilta.
Toiseksi, jos pakotetuista asioista olisi niiden kohteille oikeasti hyötyä, niin luonnollisestikaan he eivät kokisi sitä pakkona. Itse en yleisesti siis tuntenut peruskoulun käymistä pakkona, koska pidin sitä selvänä, että sen suorittamisesta on minulle hyötyä. Sama luonnollisesti pätee intin käymiseen. Ne, jotka kokevat intistä olevan itselleen hyötyä, menisivät sinne luonnollisesti vapaaehtoisestikin. Ja minun ehdotukseni oli maksaa vm-palvelun suorittamisesta kunnon palkkaa, jolla todennäköisesti siis kasvattaisi sitä ryhmää, joka kokee vm-palveluksesta saavansa itselleen hyötyä.
OT, mutta liittyy kokonaisuuteen. Keräämme nykyään ja aika pitkän aikaa vastakin ns. vapaan kasvatuksen tai oikeastaan kasvattamatta jättämisen hedelmiä. Tulosten kanssa on taaplattava pitkän aikaa, sillä korjausliikkeet vievät vuosikymmeniä ja on myös mahdollista, että niitä ei tule. On selvää, että palveluksen järjestämisessä on huomioitava yhteskunnassa tapahtunut muutos. Täällä ollaan eri mieltä vain siitä, kuinka se tulisi tehdä.
Minä en kannata vapaata kasvatusta, jos tällä tarkoitetaan sitä, ettei lapsille panna rajoja. Kuten olen sanonut, lapset ovat eri asia kuin täysikäiset ihmiset. Heidän holhoaminen vanhempien toimesta on perusteltua, vaikkei täysikäisten holhoaminen yhteiskunnan toimesta olekaan. Tai sanotaan niin, että jos tämä holhoaminen hyväksytään, niin ollaan hyvin nopeasti suossa sen suhteen, että kuka määrää sen, keitä holhotaan ja mihin heitä holhotaan. Ainakaan demokratiaa ei voi toteuttaa, jos tällainen lähtökohta hyväksytään, koska luonnollisestikaan niitä holhottavia ei voi päästää päättämään toisten asioista, jos ei voida luottaa siihen, että he kykenevät edes itsensä suhteen tekemään oikeita valintoja.