Ai jaa, eikö tämä asenne "Minä ainakin koin positiivisena varusmiespalvelussa että asiallisista suorituksista seurasi lisäkoulutusta ja vaikeampia tehtäviä, joka sitten jatkuivat vuosikymmeniä reservissä" koskekaan yleisesti varusmiehiä? Jos ei, niin sitä ei ehkä sitten kannattaisi käyttää esimerkkinä siitä, miten varusmiehiä motivoidaan tekemään asioita.
En tiedä, olinko itse sitten "ylikypsä" varusmiehenä (iältäni olin ihan normaali 19-vuotias), mutta ne asiat, joiden puute kertauksissa yllätti positiivisesti, otti päähän ja laski touhun mielekkyyttä ja sitä kautta motivaatiota jo silloin vm-aikana. Samoin opiskelemaan mennessäni huomasin, että samanikäiset tyypit, joita pidettiin siis sinun mukaasi "epäkypsinä" heidän ollessaan varusmiehiä, kykenivät maagisesti toimimaan ihan hyvin, vaikkei heihin kohdistettukaan sitä kuria, mikä varusmiehiin. Siis ihan niin kuin ressut sitten kertausharjoituksissa. Ja vielä lopuksi, mainitsin jo RUK:n kh:n ohella paikasta, jossa homma toimi ja siellä päti pitkälti sama kuin kertauksissa, eli kaikki sotimisen opettelun kannalta turhanpäiväinen paska oli jätetty täysin minimiin.