Laamanator
Eversti
Siis virkojen supistaminen 40% ei ole kustannussäästöjen tekemistä? Eläköitymisen hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että kun sotilas on jäänyt elääkkeelle, ei ole palkattu uutta tilalle vaan työt on jaettu jälkeen jääville. Tällaiset tosiasiat sinulla ei ole selvästikkään oikein hallussa. Ja kultaisia kädenpuristuksia ei ole puolustusvoimissa todellakaan ole koskaan tarjottu.
Yhtäkään puolustusvoimien uudistamista (siis supistamista) ei ole tehty poliitikkojen ohjauksesta. Puolustusvoimissa on itse todettu annetun rahoituskehyksen pienuus ja supistettu organisaatiota vastaamaan kyseistä kehystä, tähtäimessä kolmasosajako. Eli budjetista 1/3 palkkoihin, 1/3 toimintaan ja 1/3 materiaalihankkeisiin, jotta on mahdollisimman tasapainoinen ja suorituskykyinen organisaatio. Ja arvaa kuka sen on keskinyt? No ne sinun vihaamasi upseerisi. Yksikään poliitikko ei ole antanut tällaisia vaatimuksia.
Puolustusvoimissa ammattiryhmien järjestöt pyrkivät toki pitämään omiensa puolta niin kuin kaikki ammattijärjestöt. Päätökset tehdään kuitenkin Pääesikunnassa, ei sotamiesneuvostojen kokouksissa. Meikäläinen on tässä todistellut että PV on muihin maihin verrattuna varsin kustannustehokas ainakin henkilöstörakenteensa puolesta. Ihmettelen vain mikä se sinun tahtotilasi oikein on? Puolustusvoimat jotka on supistettu nollaan veronmaksajien rahojen säästämiseksi? Vai minimikokoiset puolustusvoimat, jossa kaikille maksetaan siivoojan palkka ja odotetaan 100% tulosta?
Tämän tasoisesta älähdyksestä päätellen pimeyteen heittämäni kalikka on nähtävästi kolahtanut ja sivutuotteena havaitsen myös perinteisen lähes marttyyrisen uhriutumisen. Voihan hienoisen upseerivihamielisyyden viekoittelevan aromin suorastaan aistia kuin ilmassa leijailevan hyvän sikarin tuottaman savukiehkuran. Ei. Kysymys ei ole mistään upseerivihamielisyydestä, sillä se on kokonaan sinun esittämä väitteesi. Sen sijaan kysymys on verorahoilla kustannettujen toimintojen toteutukseen liittyvistä periaatteista ja näiden tarkastelusta.
Kommenttisi perusteella voisi nyt muodostaa vahvan mielikuvan siitä, että virkojen 40% vähennys irtisanomisineen on tietysti kohdistunut kadettiupseereihin samalla tavalla kuin se on kohdistunut muihin sotilaiden henkilöstöryhmiin ja siviilityöntekijöihin, jotka on annettu säästöjen uhrialttarille? Tämä olisikin loogista kehitystä, sillä onhan kenttäarmeijankin vahvuus nyt reilun parinkymmenen vuoden aikana romahtanut 700 tuhannesta 230 tuhanteen mieheen ja tämän vuoksi päällikkövakanssit ovat inkkareiden ohella vähentyneet. Jokin ei tässä kuviossa kuitenkaan täsmää, mikä tarkoittaa sitä, että väitteesi on joko vahingossa jäänyt hyvin puutteelliseksi tai sitten se on täyttä hölynpölyä.
Pitää paikkansa, että poliitikot eivät ole tavallisesti olleet kovin halukkaita antamaan ulkoista ohjausta PV:n organisaatiomuutoksiin ja kehittämiseen, sillä heidän mielenkiinnon kohteensa ovat yleensä olleet yhteiskunnan muissa toiminnoissa, joista maanpuolustus on usein jäänyt lapsipuolen asemaan. Onko nykyaikaisessa yhteiskunnassa, varsinkin tässä nykyisessä tilanteessa enää oikeudenmukaista tai ylipäätään hyväksyttävää, että täysin julkisen rahoituksen piirissä toimiva yksi klikki pystyy oman poikaporukan kesken ilman ulkopuolista ohjausta määrittelemään itse itselleen organisaation, sen rakenteen tehtävineen, ehtoineen ja etuineen? Hyvä kysymys onkin, kuinka paljon tämä asetelma vaikuttaa eri päätöksiin ja ratkaisuihin sekä johtaako tällainen maanpuolustuksen ja yhteiskunnan etujen kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen?
Tämä on yksi niistä asioista, josta Suomen kaltaisessa avoimessa kansalaisyhteiskunnassa olisi syytä keskustella erittäin perusteellisesti ja ennakkoluulottomasti. Siitäkin huolimatta, että eturyhmät saattavat pahoittaa mielensä. Tavoite ei ole kuitenkaan tuottaa hyvää mieltä tai saavutettuja etuja, vaan puolustaa Suomea sotilaallisesti.