Oli liian kallista pitää niitä linnassa.
No, suomalaisen linnapäivän hinta on kuulemma 220 euroa vuorokausi. 10 totaalia jos lusii 200 päivää hlö, niin kohta on puoli milliä maksanut yhden jv-ryhmän kokoisen poppoon likottaminen valtion mestoilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oli liian kallista pitää niitä linnassa.
Mitä käytännön eroa olisi sitten enää nykyisellä järjestelmällä ja vapaaehtoisella palveluksella?Minusta totaalikieltäytyjät voisi samalla tavalla vapauttaa asevelvollisuudesta. Vaikka Roope Luhtala ja kumppanit mitä tahansa jauhavat, ei asePALVELUKSEEN ja aseVELVOLLISUUTEEN mennä yleisesti pakosta vaan velvollisuudesta.
Ei siellä tehdä tuollaisella sakilla yhtään mitään.
Mitä käytännön eroa olisi sitten enää nykyisellä järjestelmällä ja vapaaehtoisella palveluksella?
No, suomalaisen linnapäivän hinta on kuulemma 220 euroa vuorokausi. 10 totaalia jos lusii 200 päivää hlö, niin kohta on puoli milliä maksanut yhden jv-ryhmän kokoisen poppoon likottaminen valtion mestoilla.
Pienelle valtiolle joka yrittää selvitä agressiivisen suurvallan naapurissa tilanne on aivan toinen.
En edelleenkään jaksa uskoa että 22 000 varusmiehen keskimäärin 8 kk palvelus olisi kansallinen taloudellinen ongelma maassa, jossa on yli 300 000 pitkäaikaistyötöntä.
Birchenall vertailee tutkimuksessaan asevelvollisuuden kustannuksia tilanteissa, joissa koko ikäluokasta 0-40% suorittaa asepalveluksen. Tutkimuksessa todetaan että vastoin yleistä käsitystä vapaaehtoismalli tulee kansantaloudelle sitä edullisemmaksi, mitä suurempi osa ikäluokasta (vaihteluvälillä 0-40%) suorittaa palveluksen. Asevelvollisuus tulee kalliiksi, sillä se lyhentää korkeapalkkaisia työuria vapaaehtoismallia enemmän."
Suomen pankin julkaiseman selvityksen mukaan työn ja työpaikkojen määrä ei ole vakio, vaan pitkällä aikavälillä työn tarjonnan lisäys johtaa myös sen kysynnän kasvuun. Työn tarjonta ei siis vaikuta pitkän aikavälin työttömyysasteeseen."
Jos vastaus kaipaa mielestäsi lisäselvennystä, niin ole hyvä ja kerro.
Eero, 21, kertoo, miten hän vältti armeijan ja siviilipalveluksen:
Esitin lääkärille ja sairaanhoitajalle poissaolevaa ja puhuin ääni väristen ahdistuksesta. Vetosin siihen, että olin juuri saanut opiskelupaikan, jossa vietän 5–7 vuotta. Sanoin myös, ettei sivariin ole motivaatiota, enkä kestäisi armeijan kuria. Sain vapautuksen ja diagnoosini on lievä ahdistuneisuushäiriö.
Vapautuksen saaminen oli juuri niin helppoa, kuin oletinkin. Jo yläasteen terveydenhoitaja sanoi minulle, että kaikki saavat kyllä halutessaan C:n paperit, eli vapautuksen rauhan ajan palveluksesta. Mielestäni yleisen asevelvollisuuden sijaan armeijan tulisi olla valikoiva. Kannatan jonkinlaista yleisen asevelvollisuuden ja palkka-armeijan yhdistelmää.”
Miksi meille, toisin kuin muille kehittyneille länsimaisille demokratioille, kertyisi vapaaehtoisuuden pohjalta asevoima, jonka pääluku olisi suurempi kuin tuo noin 40 000 henkeä, kun tuo noin 7,2 promillea tuntuu olevan länsimaisen demokrtatian luonnollinen asevoiman henkilöstöpotentiaali?
Asepalveluksessa on ikävät aspektinsa. Asepalveluksessa opetellaan monia moraalisesti ambivalentteja taitoja joista monille tulee tahrautunut olo ja siellä tulee kylmä, märkä ja nälkä, siellä lika tarttuu ja sattuukin välillä ja joutuu tekemään mitä käsketään vaikkei haluaisi ja sitten hatuttaa. Jos kulttuurinormiksi asetetaan tilanne jossa kenenkään ei tarvitse edes ajatella alistuvansa tähän ellei halua, jossa kansalainen ei joudu edes pohtimaan palveluksen ideaa hetkeäkään, miten asevelvollisuuden palauttaminen sujuu mikäli sitä tarvitaankin taas vaikkapa 10 vuoden kuluttua?
Miten valikoivaa asevelvollisuutta estetään muuttumasta vapaaehtoisuuteen perustuvaksi rekrytoinniksi edellisen kohdan tekijöiden aiheuttamien paineiden valossa 20-30 vuoden perspektiivillä? Onko se todella mahdollista ja miten siitä saadaan radikaali varmuus? (Vaadin radikaalia varmuutta tässä asiassa, varmuutta jossa epäsuotuisan kehityksen todennäköisyys lähenee nollaa.)
Eikö kansalaisella todella muka saa olla palvelua edellyttäviä velvollisuuksia valtiota, eli toisia kansalaisia kohtaan?
Kuinka moni meistä todella ajattelee, että heillä voisi olla oikeuksia valtion suhteen muttei lainkaan velvollisuuksia? (Edelleen valtiohan tarkoittaa viimekädessä toisia kansalaisia)
Jos joku todella aidosti ajattelee tasavallassa veron olevan ryöstö ja asevelvollisuuden orjuutta niin voiko tämä ihminen kokea olevansa tämän tasavallan jäsen ja jos ei niin mitä jos mitään tästä seuraa?
Kuinka paljon tässä koko keskustelussa tosiasiassa on kyse yhteisöllisyyden ja kansalaisuuden kokemusten katkeamisesta?
Mihin tämä perustuu? Oikeastaan kaikki lukemani väittää muuta. (Lisäksi tuttavapiirissäni on pari henkilöä jotka ovat omien sanojensa mukaan noin toimineet, enkä näe mitään syytä epäillä sitä, muttei tälläisellä anekdootilla tietenkään hirveästi ole arvoa)Ja näitä höpö-höpö juttuja ilmestyy lehtii tasaiseen tahtiin. Pääosin täysin sepitettyjä, ei jaksa ihmetellä muuta kuin lehtimiesten hyväuskoisuutta ja täydellistä kyvyttömyyttä tarkistaa juttujen taustoja. Varuskunnassa työskentelevien lääkärien, sairaanhoitajien ja sosiaalikuraattorien käsien kautta kulkee tuhansia varusmiehiä vuodessa. Tuollainen kevyt huijaus ei mene kokeneelta porukalta läpi.
Tuskin juuri kukaan. Ehkä vain anarkistit, jotka ovat todella pieni osuus kansasta.
- Kuinka moni meistä todella ajattelee, että heillä voisi olla oikeuksia valtion suhteen muttei lainkaan velvollisuuksia? (Edelleen valtiohan tarkoittaa viimekädessä toisia kansalaisia)
Keksityt mielenterveysongelmat takaavat yhteiskunnassa vapaalipun monellakin sektorilla. Varusmiespalvelus on vain yksi osa tätä kokonaisuutta. Turha tuosta on sen isompaa asiaa tehdä.
En nyt aivan näin "löperösti" tähän suhtautuisi, koska mielenterveysongelman väärinkäyttö heijastelee monella tapaa laajemmin yhteiskuntaan ja sen seurauksena ihmiset, joilla on oikea mielenterveysongelma joutuvat ongelmiin, koska kohtuullisen usein heidät rinnastetaan henkilöihin, jotka ovat onnistuneet käyttämään diagnoosia väärin tavalla tai toisella, tai saamaan sellaisen itselleen tk:n kautta tms.
Minulla on kokemusta mielenterveysongelmista (laajasta spektristä psyykkisiä sairauksia, ei vain masennuksesta) ja olen huomannut, että vaikka ongelmista on nykyään helpompaa keskustella eikä niihin suhtauduta enää samalla tapaa kammoksuen mitä vaikkapa pari vuosikymmentä sitten niin samalla seurauksena on se, että monella tapaa asenneilmastossa on tapahtunut kovenemista ja samalla ihmiset suhtautuvat mielenterveysongelmiin (joitain psykoottisia tiloja ja skitsofreniaa, bibolaarista mielialahäiriötä tms. lukuunottamatta) nuivemmin ja entistä useampi pitää niitä "tekosyinä" kun todellisena syynä on halu olla tekemättä mitään. Jopa hoitoalalla mielenterveysongelmiin suhtaudutaan väheksyen pl. tietenkin henkilökunta, joka joutuu työskentelemään enemmän niiden parissa.
Monien on esim. hyvin vaikea ymmärtää kuinka invalidisoiva sairaus vaikea-asteinen masennus on, eräänä tekijänä näen sen, että media on hehkuttanut julkisuudenhenkilöiden masennuksista - jotka korjautuvat viikon parin irtiotolla arjesta (jolla ei ole mitään tekemistä vaikea-asteisen masennuksen kanssa). Mutta eräs tekijä on sitten tämä esille noussut halu käyttää diagnooseja oman edun ajamiseen esim. yrittämällä saada vapautus ko. diagnoosin perusteella tai ainakin lykkäys. Ja kun näistä keinoista keskustellaan paljon ja niitä yritetään kohtuudella, seuraus on sitten se, että jollain aikavälillä asenteet muuttuvat ja ihmisten on vaikea enää mieltää ja ymmärtää sitä, että kuka on oikeasti sairas ja kuka vaan on saanut diagnoosin puutteellisen tutkimuksen perusteella.
Tässä kohdin kaipaisin pientä skarppausta kuntsuntaviranomaisten ja lääkäreiden kohdalla. Tapauksissa joissa sairaushistoria ulottuu vuosien päähän nuoruuteen (teini-ikään) on ymmärrettävää, että vapautetaan asepalveluksen suorittamisesta jos edellytykset ovat sellaiset, sen sijaan niiden kohdalla joilla ei ole mittavaa sairaushistoriaa tai traumatisoivaa sairaushistoriaa (lyhyttä) tulisi asennoitumista muuttaa ja ehkäpä edetä vapautukseen lykkäysten kautta, jolloin ainakin saisi paremman tuntuman siihen onko kyseessä pitkäaikaissairaus vai onko taustalla muita tekijöitä.
vlad.
Tuo osa Siilasmaan raportista on mielestäni täyttä soopaa. Raportin kirjoittajat halusivat tarkoituksella jättää vapaaehtoisista varusmiehistä muodostetun reservin pois laskettavista vaihtoehdoista, koska se olisi ollut nykymallia edullisempi ja tuottanut silti korkeamman puolustuskyvyn.
Kyseessä on virkavirhe, ja toivottavasti oikeusasiamies laittaa syylliset vastuuseen, ks. kohta 3:
Totesimme, että varusmiespalveluksestaluopuminen aiheutti seuraavanlaisia vaikutuksia
•
Asevoimiin ei saatu rekrytoitua riittävästi pätevää henkilökuntaa
•
Asevoimien sotilaiden ikä on noussut liian korkeaksi
•
Asevoimien henkilöstömenot ovat nousseet
•
Asevoimat on vaarassa eristäytyä muusta yhteiskunnasta
Valikoivan ja vapaaehtoisen asevelvollisuuden ongelmat
Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen tuottamisen kannalta varusmiespalvelukseen tulevien seulan tiukentaminen on lyhytkestoinen etu. Mitä enemmän varusmiehiä valikoidaan, sitä vähemmän on jatkossa varusmiespalveluksesta kiinnostuneita henkilöitä. Nuori vertaa omaa tilannettaan kavereihinsa: ”Miksi suorittaisin varusmiespalveluksen, kun kave rikaan ei suorita”. Jos Suomessa on kasvava joukko nuoria miehiä, jotka eivät ole astuneet palvelukseen, se tekee palveluksen suoritta matta jättämisestä hyväksyttävän tai osin jopa toivottavan vaihtoehdon. Asevelvollisuus ei toimi, jos varusmiehet kokevat, ettei palvelusta tarvitse suorittaa, ellei halua.
Mitä valikoivampaa varusmiespalvelus on, sitä pienempi yhteiskunnallinen merkitys sillä on. Puolustusvoimat ei edellä esitetystä huolimatta tarvitse koko miespuolista ikäluokkaa. Yhteiskunnan kannalta on merkittävää, että varusmiespalveluksen suorittamatta jättäminen on yhteydessä syrjäytymiseen. Varusmiespalveluksen ulkopuolelle jäävissä on tutkimusten mukaan yhä suurempi osa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. Varusmiespalvelus voi auttaa osaa nuorista sosiaalistumaan osaksi yhteiskuntaa ja työkykyistä väestöä (katso luku 5.2). Tämän takia puolustusvoimien tulee mahdollisimman hyvin pitää huolta varusmiespalveluksen aloittaneista. Keskeyttäjät tulee mahdollisimman tehokkaasti saada yhteiskunnan tukiverkon piiriin. Tähän tarvitaan erityisesti kuntien, sosiaaliviranomaisten, kouluviranomaisten ja työvoimaviranomaisten tukea.
Monessa muussa maassa asevelvollisuus on ollut vahvasti valikoiva. Näissä maissa vähemmistö miespuolisesta ikäluokasta otetaan varusmiespalvelukseen. Tilanne on valikoinnin lisäännyttyä nopeasti johtanut näissä maissa siihen, että asevelvollisuus on todettu epäoikeudenmukaiseksi. Varusmiespalvelukseen määrätty on kysynyt, miksi minä jouduin palvelukseen, mutta kaveri ei? Valikointi on rapauttanut maanpuolustushengen. Maanpuolustus ei ole valikoinnin jälkeen enää kansalaisvelvollisuus, vaan se on kuten mikä tahansa työ, joka voidaan ulkoistaa jollekin valikoidulle tai määrätylle ryhmälle. Kun valikoinnin tielle on lähdetty, on vähitellen siirrytty kohti tilannetta, jossa varusmiespalvelus on lakkautettu ja perustettu ammattiarmeija (katso luku 2 kohta ammattiarmeija). Näin kävi viimeksi kesällä 2010 naapurimaassamme Ruotsissa. Valikoinnin vaikeus alkaa jo valikoinnista. Mitkä ovat valintaperusteet? Entä jos vapaaehtoisia ei ole tarpeeksi? Jos valitaan liian samanlaisia ja samantasoisia henkilöitä samaan yksikköön, joukko ei välttämättä ole vahva. Erilaisuus tuo voimaa. Suuressa joukossa tulisi olla erilaisia henkilöitä, jotta joukossa olisi erilaisia taitoja ja osaamista.
Teettämämme alkukysely tukee käsitystämme, että vapaaehtoinen asepalvelus Suomessa ei olisi toimiva ratkaisu. Alkukyselyyn vastanneista varusmiehistä 16 % oli samaa mieltä ja 16 % osittain samaa mieltä siitä, että olisi tullut varusmiespalvelukseen, jos se olisi ollut vapaaehtoista. Tämä ei ole riittävä määrä tarvittavan kokoisen reservin muodostamiseksi. Varusmiespalveluksen muodostuessa vapaaehtoiseksi on todennäköistä, että palvelukseen haluavien osuus pienenisi entisestään. Lisäksi on huomattava, että alkukyselyyn vastasivat vain ne, jotka olivat tulleet
varusmiespalvelukseen, joten luku ei kerro totuutta koko ikäluokasta. Yhden tutkimuk sen perusteella ei voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Eri tutkimusten mukaan tulokset vapaaehtoisuuden toimivuudesta vaihtelevat suuresti.
Olemme perusteellisen pohdinnan jälkeen todenneet, että valikoiva tai vapaaehtoinen asevelvollisuus ei ole toimiva ratkaisu. Ainoita todellisia vaihtoehtoja ovat asevelvollisuus ja ammattiarmeija. Asevelvollisuudesta luovuttaessa ei siis voida mennä välimuotoihin, vaan kehitys johtaisi vääjäämättä ammattiarmeijaan. Suomen osalta ammattiarmeijaan siirtyminen ei ole nähtävissä olevilla rahoituskehyksillä taloussyistä mahdollista. Ainoaksi vaihtoehdoksi Suomelle jää siis asevelvollisuus.
Olemme perusteellisen pohdinnan jälkeen todenneet, että valikoiva tai vapaaehtoinen asevelvollisuus ei ole toimiva ratkaisu. Ainoita todellisia vaihtoehtoja ovat asevelvollisuus ja ammattiarmeija. Asevelvollisuudesta luovuttaessa ei siis voida mennä välimuotoihin, vaan kehitys johtaisi vääjäämättä ammattiarmeijaan. Suomen osalta ammattiarmeijaan siirtyminen ei ole nähtävissä olevilla rahoituskehyksillä taloussyistä mahdollista. Ainoaksi vaihtoehdoksi Suomelle jää siis asevelvollisuus.
Olemme perusteellisen pohdinnan jälkeen todenneet, että valikoiva tai vapaaehtoinen asevelvollisuus ei ole toimiva ratkaisu. Ainoita todellisia vaihtoehtoja ovat asevelvollisuus ja ammattiarmeija. Asevelvollisuudesta luovuttaessa ei siis voida mennä välimuotoihin, vaan kehitys johtaisi vääjäämättä ammattiarmeijaan. Suomen osalta ammattiarmeijaan siirtyminen ei ole nähtävissä olevilla rahoituskehyksillä taloussyistä mahdollista. Ainoaksi vaihtoehdoksi Suomelle jää siis asevelvollisuus.
Varuskunnassa työskentelevien lääkärien, sairaanhoitajien ja sosiaalikuraattorien käsien kautta kulkee tuhansia varusmiehiä vuodessa. Tuollainen kevyt huijaus ei mene kokeneelta porukalta läpi. Kaiki mahdolliset yrityksen ja näytökset on moneen kertaan nähty. .
Kannattaa miettiä, ovatko nälkä, kylmä, märkä, lika, väsy ja muu kurjuus todella tarpeellisia kokemuksia pedagogisesti. Jos eivät ole, koulutusolosuhteita kannattaa kehittää mukavammiksi. Muissakin ammateissa voi joskus olla nälkä, väsy, kylmä jne. mutta muiden ammattien koulutuksessa (poliisi, palomies, viljelijä) ei juuri kärsitä näistä ongelmista.