Asevelvollisuuden pitää muuttua

Missä muissa asioissa vapaalipun saa kertomalla mielenterveysongelmistaan?

Työn haussa ainakin voi tulla vaikeuksia, jos ilmenee, että joko on mielenterveysongelmia tai sitten on sellaisia keksinyt hankkiakseen itselleen etuisuuksia. Miten itse suhtautuisit työnhakijaan, joka vastaisi asevelvollisuuden suorittamisesta kysyessäsi, että hänet on vapautettu mielenterveydellisistä syistä?

Tuo on toisille elämäntapa eikä kohdistu erityisesti varusmiespalvelukseen vaan kaikkiin velvoitteisiin. Mielenterveyden keskusliiton tilaisuuksissa on ollut juttua näistä elintapalintsareista. Mielenterveysongelmat ovat helpoin ja lähes ainoakin tapa nuorelle henkilölle päästä suoraan koulusta ansaitsemattomalle eläkkeelle. Se vaatii vain pitkäjänteistä työtä. Tyypit ovat kyllä usein sellaisia että heille pian kehittyy nopeasti ihan oikeitakin ongelmia kuten päihderiippuvuutta yms. Joku Peijaksen sairaalan psykiatri piti mm. tästä asiasta kerran hyvän luennon. Pääaiheena oli toki nuorten aikuisten mielenterveysongelmat yleisemmin.
 
Lepardi: Minä kävin näitä läpi jo 2013. Jätin sikseen lopulta.

Toistan nyt, taas, hieman itseäni toisesta ketjusta:

Jos Suomen vapaaehtoisuuteen perustuva rekrytointipotentiaali heijastelisi keskipitkällä aikavälillä muiden kehittyneitten länsimaisten demokratioitten keskimääräistä tilannetta niin rekrytointipotentiaalimme olisi noin 7,2 promillea väestöstä. Se on karvan verran vajaa 40 000 henkeä.

Tarkoittanet tässä sitä, että pysyvästi rekrytoidaan ammattiarmeijaan. Tämä olkiukko ja moneen kertaan tässä ketjussa todettu. Jos olet niin laiska, ettet jaksa lukea mitään, mitä on vuoden 2013 jälkeen keskustelussa käyty läpi, niin kanssasi on melko turha ryhtyä käymään keskustelua.

Jos mahdollisen vapaaehtoisuuteen perustuvan asevoiman perusjako olisi saman kaltainen kuin muilla samassa tilanteessa olevilla kehittyneillä länsimaisilla demokratioilla, niin noin puolet näistä saaataisiin pidettyä vakipalveluksessa ja puolet reservissä. Vakinaisessa palveluksessa olevista vajaa 3000 miestä menisi merivoimille ja saman verran ilmavoimille joten maavoimille jäisi noin 14 000 miestä. Maavoimien kriisivahvuus lienisi maksimissaan noin 28 - 32 000 miestä.
En ole kuullut asevelvollisuuden lakkauttajien pystyvän vastaamaan tähän asevelvollisuuden lakkauttamisen aiheuttamaan yhteiskunnalliseen haasteeseen: Kaikissa vapaaehtoisuuteen perustuvissa asevoimissa rekrytointi aiheuttaa todellisia ongelmia. Miksi nämä eivät koskisi Suomea viimeistään 20-30 vuoden perspektiivillä?
  1. Miksi meille, toisin kuin muille kehittyneille länsimaisille demokratioille, kertyisi vapaaehtoisuuden pohjalta asevoima, jonka pääluku olisi suurempi kuin tuo noin 40 000 henkeä, kun tuo noin 7,2 promillea tuntuu olevan länsimaisen demokrtatian luonnollinen asevoiman henkilöstöpotentiaali?

Siksi, että emme loisi pysyvään armeijaan perustuvaa systeemiä, vaan vain säilyttäisimme puolustuksen perustan nojautumisen sotatilassa mobilisoitavan reservin varaan ja muuttaisimme vain varusmiespalvelun vapaaehtoiseksi yhdistettynä kunnon taloudelliseen korvaukseen. Yksi syy, miksei länsimaissa voida maksaa perusmosureille kunnon palkkoja on siinä, että jos he ovat vuositolkulla palveluksessa, tästä kertyy aikamoinen taloudellinen taakka. Jos he sen sijaan vain käyvät keskimäärin 8kk:n varusmiespalvelun, niin korvaustaso voidaan nostaa varsin houkuttelevaksi ilman, että siitä valtio joutuu vararikkoon.

Asepalveluksessa on ikävät aspektinsa. Asepalveluksessa opetellaan monia moraalisesti ambivalentteja taitoja joista monille tulee tahrautunut olo ja siellä tulee kylmä, märkä ja nälkä, siellä lika tarttuu ja sattuukin välillä ja joutuu tekemään mitä käsketään vaikkei haluaisi ja sitten hatuttaa. Jos kulttuurinormiksi asetetaan tilanne jossa kenenkään ei tarvitse edes ajatella alistuvansa tähän ellei halua, jossa kansalainen ei joudu edes pohtimaan palveluksen ideaa hetkeäkään, miten asevelvollisuuden palauttaminen sujuu mikäli sitä tarvitaankin taas vaikkapa 10 vuoden kuluttua?

Jos touhu on oikeasti moraalisesti ambivalenttia, niin eikö siitä pitäisi sitten keskustellla jo nytkin?! Vai mihin perustuu se, että tuon moraalipuolen voi lakaista maton alle, kunhan touhu perustuu asevelvollisuuteen?

Mitä tuohon ikävään tulee, niin a) eikö tuohon ikävään ihmisten pakottamisella ole siis nykytilanteessa mitään negatiivista arvoa ja b) eikö voi ajatella, että jos touhusta maksetaan kunnolla ja sillä korvauksella osoitetaan, että touhua pidetään arvostettuna, niin sitä kylmää ja märkää kestää paremmin kuin jos touhussa ollaan mukana vain, koska on pakko? Ja mitä kulttuurinormiin tulee, niin meillä on ollut jo pitkään kulttuurinormina, että ison osan kansasta ei tosiaankaan tarvitse alistua tuohon (Roope näytti tuolla jotain prosenttilukuja ja näytti olevan, että n. 1/3 ikäluokasta suorittaa nykyisin asepalvelun, jossa sitä kylmää ja märkää joutuu kokemaan). Lisäksi sanoisin, että koko touhun oikeutus on varsin kyseenalaisella pohjalla, jos se ei perustu siihen, että touhu on rationaalisesti perusteltavissa, vaan ainostaan historialliseen kulttuurinormiin.

Miten valikoivaa asevelvollisuutta estetään muuttumasta vapaaehtoisuuteen perustuvaksi rekrytoinniksi edellisen kohdan tekijöiden aiheuttamien paineiden valossa 20-30 vuoden perspektiivillä? Onko se todella mahdollista ja miten siitä saadaan radikaali varmuus? (Vaadin radikaalia varmuutta tässä asiassa, varmuutta jossa epäsuotuisan kehityksen todennäköisyys lähenee nollaa.)
Esninnäkin, miten mistään poliittisesta päätöksestä voidaan antaa mitään varmuutta siitä, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan? Ei mitenkään, vaan kaikki poliittinen päätöksenteko tehdään epävarmuuden oloissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tällä perusteella sitten kaikki poliittinen päätöksenteko pitäisi lopettaa.

Toiseksi, en tiedä, mihin valikoivaan asevelvollisuuteen nyt viittaat. Tällä hetkellä meillä on käytössä valikoiva asevelvollisuus, jossa vain terveet miespuoliset henkilöt, joilla ei ole vakaumusta varusmiespalvelun suorittamista vastaan, eivätkä ole Jehovan todistajia tai kotoisin Ahvenanmaalta, suorittavat varusmiespalvelun. Aikamoinen valinta siis ja siis tuo haavi toimii tällä hetkellä niin, että vm-palvelun suorittaa se n. kolmannes ikäluokasta. Vapaaehtoinen vm-palvelu yhdistettynä kunnon taloudelliseen korvaukseen on tälle nykyiselle valikoivalle systeemille esitetty vaihtoehto.

Eikö kansalaisella todella muka saa olla palvelua edellyttäviä velvollisuuksia valtiota, eli toisia kansalaisia kohtaan?

Saa olla velvollisuuksia. Kukaan ei ole tässä ketjussa ehdottanut anarkismia. Tehokkaimmin nämä velvollisuudet toteutetaan verotuksen kautta. Pakollisen palvelun käyttämiseen liittyy hyvinvointitappio, minkä vuoksi sen käyttäminen on vain yksinkertaisesti typerää.

Kuinka moni meistä todella ajattelee, että heillä voisi olla oikeuksia valtion suhteen muttei lainkaan velvollisuuksia? (Edelleen valtiohan tarkoittaa viimekädessä toisia kansalaisia)

Ei kukaan. Tai ainakaan käsittääkseni kukaan ei ole tässä ketjussa ilmoittanut kannattavansa anarkismia.

Jos joku todella aidosti ajattelee tasavallassa veron olevan ryöstö ja asevelvollisuuden orjuutta niin voiko tämä ihminen kokea olevansa tämän tasavallan jäsen ja jos ei niin mitä jos mitään tästä seuraa?

Voi tietenkin. Tämä tasavalta sisältää mielipteen vapauden, joten en näe mitään ristiriitaa tuossa.

Kuinka paljon tässä koko keskustelussa tosiasiassa on kyse yhteisöllisyyden ja kansalaisuuden kokemusten katkeamisesta?

Aika vähän. Itse en pidä sitä erityisesti yhteisöllisyyden ilmentymänä, että ihmiset pakotetaan vastoin omaa tahtoaan menemään vm-palveluun. Taloyhtiöiden yhteisöllisyys ei toteudu sillä, että jokainen asukas pakotetaan osallistumaan kevättalkoisiin, vaan sillä, että asukkaat itse haluavat niihin osallistua, koska tuntevat yhteisön eteen tehtävän työn arvokkaaksi.
 
Aika vähän. Itse en pidä sitä erityisesti yhteisöllisyyden ilmentymänä, että ihmiset pakotetaan vastoin omaa tahtoaan menemään vm-palveluun. Taloyhtiöiden yhteisöllisyys ei toteudu sillä, että jokainen asukas pakotetaan osallistumaan kevättalkoisiin, vaan sillä, että asukkaat itse haluavat niihin osallistua, koska tuntevat yhteisön eteen tehtävän työn arvokkaaksi.

Talkoisiin osallistutaan yleensä huonosti. Ehkä asukkaille pitäisi alkaa maksaa talkoisiin osallistumisesta? Ja niin kauan nostetaan hintaa että se viimeinenkin sohvaperuna suvaitsee saapua paikalle. Muutenhan he saattavat vahingossa tehdä ilmaiseksi jotain joka hyödyttää muitakin kuin minäminäminää?
 
Siltä varalta että jollakulla on mennyt ohi niin pistän uudelleen tähän puolustusministeriön teettämän selvityksen asevelvollisuudesta ja sen vaihtoehdoista:

http://www.defmin.fi/files/1648/Suomalainen_asevelvollisuus_plmv2_2010.pdf

Tuota juttua on käsittääkseni tässä ketjussa jo ruodittu. Siinä ei vaihtoehtona nykysysteemille ole käsitelty sitä, mitä minä ja Roope olemme täällä ehdottaneet, eli karkeasti nykyisen reserviin perustuvan systeemin jatkamista, mutta pakollisen vm-palveluksen korvaamista vapaaehtoisella kunnon palkkaa maksavalla vm-palveluna. Tuossa vaihtoehtoina olivat valikoiva palvelu ja nykyinen palvelu vain sillä erotuksella, että touhu muutettaisiin vapaaehtoiseksi. En epäile lainkaan, että jollei palvelun suorittamisen taloudellista korvausta nostettaisi, ei sinne saataisi tarpeeksi tulijoita. Jostain syystä tuossa ei kuitenkaan käsitelty tätä ilmiselvästi järkevintä mallia, vaan vain vedottiin siihen, että nykymalliseen inttiin ei monikaan lähtisi vapaaehtoisesti. Saattoi olla, että tällaisen järkevän mallin poisjättäminen käsittelystä oli tahallista, jotta nykymalli saatiin näyttämään ainoalta mahdolliselta. Onhan nimittäin aina helpompaa hakata olkiukkoja kuin koittaa osoittaa oikeasti järkevät mallit toimimattomiksi.

Tuon kyselyn tulos kertoo kuitenkin jostain, nimittäin siitä, että hyvin suuri osa vm-palvelun suorittaneista kokee touhun sellaisena, ettei siihen haluaisi ryhtyä. @JR49 :n esittämä väite, että suuri osa suomalaisista miehistä olisi valmis Roope Luhtalaa puolustamaan Kalashnikovin kanssa heilujalta pitää paikkaansa vain siinä mielessä, että he ovat valmiita siihen, jos heidän ainoa vaihtoehtonsa puolustamiselle on vankilaan meno. Vapaaehtoisesti he eivät siihen suostu (tai siis vähemmistö suostuu, muttei enemmistö, kuten JR:n väite oli).
 
Kyllä se nimenomaan on kiistetty. Velvollisuutta, siis valinnaisuuden puutetta, on itsessään pidetty jotenkin pahana asiana tai demokratian vastaisena. Se, että velvollisuus ei koske kaikkia, on vakava tasa-arvo -ongelma joka odottaa ratkaisua, mutta ei tee pääpointtia pätemättömäksi.

No, ei ole. Näytä minulle tästä ketjusta postaus, jossa vaaditaan verotuksen lopettamista. Et löydä. Velvollisuutta yhteiskuntaa kohtaan ei siis kategorisesti vastusteta, kuten väität. Ja kyllä, "pääpointtisi" juuri heikkenee sillä, että kyse on epätasa-arvoisesta velvollisuudesta. Kuten Roope on todennut, jos joku ehdottaisi vaikkapa alv:tä, joka koskisi vain naisia, niin tätä pidettäisiin täysin absurdina ajatuksena.

Mitä talousteoriaan tulee, muistuttaisin että Roopen "osoitus" ei ollut osoitus vaan hypoteesi. Taloustiedettä jonkun verran (= maisterintutkinnon verran) ymmärtävänä voin kertoa, että päinvastaiseen tulokseen laskelmassa pääsee oletuksia hiukan rukkaamalla, eikä ole mitään keinoa tietää kummat oletukset ovat oikeita.

No, ole hyvä ja esitä se talousteoreettinen tulos ja kerro, mitä oletuksia sinun pitää rukata, jotta saat sen tuloksen, että ihmisten pakottaminen on tehokkain tapa tuottaa jotain hyödykettä. Itse hyväksyn tuon oikeastaan vain tilanteissa, joissa ei ole mahdollista käydä kauppaa, eli esimerkiksi pelastusvelvollisuutta on mahdotonta toteuttaa vapaaehtoisuuteen ja taloudelliseen korvaamiseen yhdistettynä. Tämä tilanne ei tietenkään päde vm-palveluun.
 
Tuo on toisille elämäntapa eikä kohdistu erityisesti varusmiespalvelukseen vaan kaikkiin velvoitteisiin. Mielenterveyden keskusliiton tilaisuuksissa on ollut juttua näistä elintapalintsareista. Mielenterveysongelmat ovat helpoin ja lähes ainoakin tapa nuorelle henkilölle päästä suoraan koulusta ansaitsemattomalle eläkkeelle. Se vaatii vain pitkäjänteistä työtä. Tyypit ovat kyllä usein sellaisia että heille pian kehittyy nopeasti ihan oikeitakin ongelmia kuten päihderiippuvuutta yms. Joku Peijaksen sairaalan psykiatri piti mm. tästä asiasta kerran hyvän luennon. Pääaiheena oli toki nuorten aikuisten mielenterveysongelmat yleisemmin.
Eli nytkö sinusta siis päihderiippuvaisena työkyvyttömyyseläkeläisenä eläminen on jotenkin mukava elinura, jonka vuoksi kannattaa tuota "pitkäjänteistä työtä" harjoittaa?
 
Ensimmäinen reaktio oli huutonaurua, sitten ymmärsin että hemmohan on edelleen tosissaan. On näköjään ihan sama miten roopeluhtalalle yrittää vääntää asiaa, ei mene vain perille. Se suuremman palkan tarjoaminen tarvittavan minimissään 150 000 hyvin aseistetun ammattisotilaan rekrytoimiseksi on niin järjetön summa, että sitä ei Suomesta vaan löydy. Onko tämä tosiaan niin mahdotonta ymmärtää?

150 000 hyvin aseistetun ammattisotilaan armeija vaatisi karkeasti sen, että vuodessa koulutettaisiin 10 000 varusmiestä ja he olisivat sen jälkeen reservissä keskimäärin 15 vuotta (nykyisin reservissä ollaan 50-vuotiaaksi miehistössä ja 60-vuotiaaksi päällystössä). Jos tuossa maksettaisiin suomalaista mediaanipalkkaa 3000€/kk sen keskimääräisen 8kk:n palvelun ajan, niin tuosta tulisi siis 240 miljoonaa. Tuo on n. 10% nykyisestä puolustusbudjetista. Jonkun verran tulisi lisäksi säästöjä siitä, ettei tarvitsisi kouluttaa niitä loppuja 17 000:a varusmiestä. Millä perusteella tuo olisi sinusta "järjetön summa" etenkin, kun otetaan huomioon se, että kansantalouden tasolla kyse ei ole edes nettomenosta, vaan vain tulonsiirrosta?
 
Eli nytkö sinusta siis päihderiippuvaisena työkyvyttömyyseläkeläisenä eläminen on jotenkin mukava elinura, jonka vuoksi kannattaa tuota "pitkäjänteistä työtä" harjoittaa?

Miten niin minusta? Tuollaista porukaa siis on todistetusti olemassa. Kysyit missä asioissa saa halutessaan vapaalipun ja kerroin että jokseenkin kaikissa. Mitään muita ulottuvuuksia tässä ei käsittääkseni ollut.
 
150 000 hyvin aseistetun ammattisotilaan armeija vaatisi karkeasti sen, että vuodessa koulutettaisiin 10 000 varusmiestä ja he olisivat sen jälkeen reservissä keskimäärin 15 vuotta (nykyisin reservissä ollaan 50-vuotiaaksi miehistössä ja 60-vuotiaaksi päällystössä). Jos tuossa maksettaisiin suomalaista mediaanipalkkaa 3000€/kk sen keskimääräisen 8kk:n palvelun ajan, niin tuosta tulisi siis 240 miljoonaa. Tuo on n. 10% nykyisestä puolustusbudjetista. Jonkun verran tulisi lisäksi säästöjä siitä, ettei tarvitsisi kouluttaa niitä loppuja 17 000:a varusmiestä. Millä perusteella tuo olisi sinusta "järjetön summa" etenkin, kun otetaan huomioon se, että kansantalouden tasolla kyse ei ole edes nettomenosta, vaan vain tulonsiirrosta?

Unohdit palkan sivukulut jotka olisivat noin riskialttiissa työssä ainakin 70%. Jos halutaan jatkuvasti pitää täysi vahvuus niin pitää myös kouluttaa ylimääräistä vaikkapa 20%. 500m€ lienee mallisi todellinen kustannus ja siitä voi tosiaan vähentää joitain nykyisiä kustannuksia. Sen lisäksi pitäisi tietysti hankkia se laadukas aseistus johon ei nytkään ole varaa.
 
Talkoisiin osallistutaan yleensä huonosti.

Osallistutaanko? Ei ainakaan siellä, missä minä olen ollut talkoissa mukana.

Ehkä asukkaille pitäisi alkaa maksaa talkoisiin osallistumisesta? Ja niin kauan nostetaan hintaa että se viimeinenkin sohvaperuna suvaitsee saapua paikalle. Muutenhan he saattavat vahingossa tehdä ilmaiseksi jotain joka hyödyttää muitakin kuin minäminäminää?

En ymmärtänyt, mitä tuolla viimeisellä tarkoitit. Olisiko tuo talkoisiin osallistumisesta maksaminen sinusta siis huonompi vaihtoehto kuin se, että talkoisiin osallistumattomiin kohdistettaisiin jotain pakkokeinoja (heiltä esim. estettäisiin taloyhtiön alueelta poistuminen)? Maksuhan ei sinällään olisi tässä erityisen paha asia, koska siinähän ne sohvaperunat maksaisivat niille, jotka hoitavat hommat. Tai jos kaikki osallistuisivat, niin sittenhän kukaan ei maksaisi kellekään mitään.

Sanotaan, että talkootyöt tulisivat hoidettua sillä, että 36% taloyhtiön asukkaista osallistuu niihin (tuo oli siis se prosentti, joka ikäluokasta nykyisin käy vm-palvelun). Mikä näistä seuraavista keinoista olisi sinusta paras, jolla saataisiin talkootyöt hoidettua:
1. Luotetaan vain siihen, että tarpeeksi osallistujia tulee paikalle
2. Maksetaan osallistumisesta, jolloin jokainen voi valita, haluaako osallistua talkootyöhön ja saada siitä korvauksen vai maksaa ja käyttää aikansa jotenkin omasta mielestään paremmalla tavoin.
3. Estää kaikkia töihin osallistumattomia poistumasta taloyhtiön alueelta seuraavan viikon ajan.

Omasta mielestäni 1 ja 2 olisivat toimivia. Kohta 2 sisältäisi vielä sen, ettei kenenkään tarvitsisi olla katkera toisten tekemistä valinnoista, kun taas luonnnollisesti kohdassa 1 ne talkoisiiin osallistujat olisivat nyreissään niitä kohtaan, jotka eivät olisi osallistuneet. Kohta 3 saisi ehkä talkootyöt hoidettua, mutta todennäköisesti herättäisi jopa enemmän nyreyttä joissain taloyhtiön jäsenissä kuin kohta 1.
 
Miten niin minusta? Tuollaista porukaa siis on todistetusti olemassa. Kysyit missä asioissa saa halutessaan vapaalipun ja kerroin että jokseenkin kaikissa. Mitään muita ulottuvuuksia tässä ei käsittääkseni ollut.
Niin, minun pointtini oli se, etten oikein tuollaista elämää pidä erityisenä "vapaalippuna".
 
150 000 hyvin aseistetun ammattisotilaan armeija vaatisi karkeasti sen, että vuodessa koulutettaisiin 10 000 varusmiestä ja he olisivat sen jälkeen reservissä keskimäärin 15 vuotta (nykyisin reservissä ollaan 50-vuotiaaksi miehistössä ja 60-vuotiaaksi päällystössä). Jos tuossa maksettaisiin suomalaista mediaanipalkkaa 3000€/kk sen keskimääräisen 8kk:n palvelun ajan, niin tuosta tulisi siis 240 miljoonaa. Tuo on n. 10% nykyisestä puolustusbudjetista. Jonkun verran tulisi lisäksi säästöjä siitä, ettei tarvitsisi kouluttaa niitä loppuja 17 000:a varusmiestä. Millä perusteella tuo olisi sinusta "järjetön summa" etenkin, kun otetaan huomioon se, että kansantalouden tasolla kyse ei ole edes nettomenosta, vaan vain tulonsiirrosta?

Eli toisin sanoen, haluat että varusmiehet tienaavat enemmän mitä heitä kouluttavat aliupseerit ja upseerit. Noh, tapa sekin varmaan on. :solthum:
 
Niin, minun pointtini oli se, etten oikein tuollaista elämää pidä erityisenä "vapaalippuna".

Päihteiden käyttö yms. ongelmat viittaavat siihen ettei se aina asianosaistenkaan mielestä välttämättä pitkässä juoksussa ole kauhean hyvä juttu. Vaan koitapa nousta siitä suosta kun matsi on jo hävitty. Varmasti löytyy ihan onnellisiakin oloneuvoksia. Sitä en epäile yhtään.
 
No, ei ole. Näytä minulle tästä ketjusta postaus, jossa vaaditaan verotuksen lopettamista. Et löydä. Velvollisuutta yhteiskuntaa kohtaan ei siis kategorisesti vastusteta, kuten väität. Ja kyllä, "pääpointtisi" juuri heikkenee sillä, että kyse on epätasa-arvoisesta velvollisuudesta. Kuten Roope on todennut, jos joku ehdottaisi vaikkapa alv:tä, joka koskisi vain naisia, niin tätä pidettäisiin täysin absurdina ajatuksena.

No, ole hyvä ja esitä se talousteoreettinen tulos ja kerro, mitä oletuksia sinun pitää rukata, jotta saat sen tuloksen, että ihmisten pakottaminen on tehokkain tapa tuottaa jotain hyödykettä. Itse hyväksyn tuon oikeastaan vain tilanteissa, joissa ei ole mahdollista käydä kauppaa, eli esimerkiksi pelastusvelvollisuutta on mahdotonta toteuttaa vapaaehtoisuuteen ja taloudelliseen korvaamiseen yhdistettynä. Tämä tilanne ei tietenkään päde vm-palveluun.

Olen sanonut että velvollisuutta sinänsä, siis yhteiskunnan oikeutta päättää demokraattisen prosessin kautta, mitkä kansalaisen velvollisuudet ovat, ilmeisestikin vastustetaan. Muuten on mahdotonta selittää sitä, että "velvollisuus" ja "pakko" ovat useimpien asevelvollisuuden vastustajien keskeiset argumentit. Jos yhteiskunnalla on oikeus päättää demokraattisesti verotuksesta, on sillä myös oikeus päättää demokraattisesti asevelvollisuudesta (ja päättää vaikka että se koskee vain miehiä, vaikkakin tasa-arvon näkökulmasta tässä on ongelma. Yhteiskunnalla joka toimii demokraattisesti, on silti oikeus tehdä sellainen päätös, jos päätösvalta on sille demokraattisen prosessin kautta annettu.).

Et sinä voi päättää että että yhteiskunta voi tehdä demokraattisessa prosessissa yhdenlaisia päätöksiä mutta ei toisenlaisia. Joko lainsäädäntövalta yhteiskunnalla on, tai sitten ei ole. Jälkimmäistä tilannetta kutsutaan joko anarkiaksi tai diktatuuriksi riippuen siitä kenellä se oikeus on.

Tämä taloustiedeargumentti on uusi, ja useimmat sen puoltajat vetoavat tähän Birchenallin ja Kochin tutkimukseen: http://econ.ucsb.edu/~jabirche/Papers/conscription.pdf Ymmärtääkseni näin on myös Roopen laita, joko suoraan tai jonkin toisen lähteen kautta.

Tämän tutkimuksen perusoletukset ovat (sivu 2) että 1) ihmiset eroavat toisistaan sotilaallisilta ja siiviilikyvyiltään ja 2) että tämä tieto on vain henkilöllä itsellään, ts. valtio ei pysty erottamaan ketkä sopivat asepalvelukseen parhaiten ja/tai keiden poistaminen verotuspoolista palveluksen ajaksi aiheuttaa eniten/vähiten suhteellista verotuspohjallista eroosiota. ("The novelty is that we study an economy in which individuals differ in their military and civilian abilities, and these abilities are private information.")

Oletus 1) lienee paikkansa pitävä. Sitä vastoin oletukseen 2) sisältyy ainakin seuraavat ongelmat:

- toisin kuin oletus 2) explisiittisesti väittää, valtiolla voi hyvinkin olla kykyä erottaa parhaat/sopivimmat/epäsopivimmat kaikkien asevelvollisten joukosta tilastollisesti merkitsevällä tarkkuudella. Tätä ei voi tietää. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.

- oletus 2) lähtee oletuksesta että sattumalla (työttömyys, onnettomuudet, terveys, elinkeinorakenne asuinpaikkakunnalla...) ei ole ihmisen tulonmuodostuksessa ym. mitään tekemistä, vaan vain kyvykkyydellä. Tämä on ilmeisen väärä oletus. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osallistutaanko? Ei ainakaan siellä, missä minä olen ollut talkoissa mukana.



En ymmärtänyt, mitä tuolla viimeisellä tarkoitit. Olisiko tuo talkoisiin osallistumisesta maksaminen sinusta siis huonompi vaihtoehto kuin se, että talkoisiin osallistumattomiin kohdistettaisiin jotain pakkokeinoja (heiltä esim. estettäisiin taloyhtiön alueelta poistuminen)? Maksuhan ei sinällään olisi tässä erityisen paha asia, koska siinähän ne sohvaperunat maksaisivat niille, jotka hoitavat hommat. Tai jos kaikki osallistuisivat, niin sittenhän kukaan ei maksaisi kellekään mitään.

Sanotaan, että talkootyöt tulisivat hoidettua sillä, että 36% taloyhtiön asukkaista osallistuu niihin (tuo oli siis se prosentti, joka ikäluokasta nykyisin käy vm-palvelun). Mikä näistä seuraavista keinoista olisi sinusta paras, jolla saataisiin talkootyöt hoidettua:
1. Luotetaan vain siihen, että tarpeeksi osallistujia tulee paikalle
2. Maksetaan osallistumisesta, jolloin jokainen voi valita, haluaako osallistua talkootyöhön ja saada siitä korvauksen vai maksaa ja käyttää aikansa jotenkin omasta mielestään paremmalla tavoin.
3. Estää kaikkia töihin osallistumattomia poistumasta taloyhtiön alueelta seuraavan viikon ajan.

Omasta mielestäni 1 ja 2 olisivat toimivia. Kohta 2 sisältäisi vielä sen, ettei kenenkään tarvitsisi olla katkera toisten tekemistä valinnoista, kun taas luonnnollisesti kohdassa 1 ne talkoisiiin osallistujat olisivat nyreissään niitä kohtaan, jotka eivät olisi osallistuneet. Kohta 3 saisi ehkä talkootyöt hoidettua, mutta todennäköisesti herättäisi jopa enemmän nyreyttä joissain taloyhtiön jäsenissä kuin kohta 1.

Elävän elämän kokemuksella kannatan kolmosta :p

Ei kaikkien tarvitse osallistua. Riittää että ne osallistuvat joilla on halua ja joista on hyötyä. Ei siitä sen isompaa murhetta oteta etteivät kaikki osallistu kun hyöty kuitenkin tulee täysimääräisenä myös itselle. Ja kyllähän se väkimäärä siinä vaiheessa tyypillisesti lisääntyy kun työt on tehty ja grilli lämmitetty sekä kaljat korkattu. Aina on niitä jotka mieluusti ottavat hyödyn mutta jättävät itse likaisiksi tai epämiellyttäviksi kokemansa hommat muiden hoidettaviksi. Onneksi on näitä hyviäkin tyyppejä jotka eivät pelkää hoitaa omaa osuuttaan ja enemmänkin mikäli tarve vaatii.

Systeemi on ainakin toistaiseksi sen verran ehjä että sitä on turha lähteä korjaamaan.
 
Unohdit palkan sivukulut jotka olisivat noin riskialttiissa työssä ainakin 70%. Jos halutaan jatkuvasti pitää täysi vahvuus niin pitää myös kouluttaa ylimääräistä vaikkapa 20%. 500m€ lienee mallisi todellinen kustannus ja siitä voi tosiaan vähentää joitain nykyisiä kustannuksia. Sen lisäksi pitäisi tietysti hankkia se laadukas aseistus johon ei nytkään ole varaa.
Mitkä sivukulut? Vapaaehtoisen vm-palvelun kävijöille ei tietenkään tarvitsisi maksaa mitään työttömyysvakuutusta, koska kysehän ei ole pysyvästä työpaikasta. Sairasajan palkka on myös jo laskettu mukaan. Tapaturmista intti vastaa jo nytkin, eli jos vammaudut vm-palveluksessa, niin saat siitä korvauksen valtiolta. Tästä ei siis seuraa lisäkulua. Oikeastaan jäljelle jää vain eläkemaksut. Voidaan minun puolestani laskea niin, että 3000€/kk sisältää myös työnantajan eläkemaksut, eli käytännössä bruttona saisi sitten sen verran vähemmän. Nykyisinhän intti ei kerrytä eläkettä, mikä sekin on jälleen epätasa-arvoa miehiä kohtaan (joiden eläkeaika on muutenkin keskimäärin lyhempi).

Mihin tuo 20% perustuu? Oliko hatusta heittämäni "reservissä keskimäärin 15 vuotta" pielessä? Tuo tarkoittaa luonnollisesti sitä, että osa porukasta katoaa reservistä ennen tuota ajankohtaa, mutta osa taas pysyy siellä pidempään. Mikä nykyisin on keskimääräinen reservissä pysymisen aika?

Mitä tuohon viimeiseen tulee, niin oletko siis samaa mieltä kanssani, että osa nykyarmeijasta (etenkin sen 230 000 päälle menevästä joukosta) onkin sotimisen kannalta tykinruokaa? Jos olet, niin varaudu siihen tulimyräkkään, mitä täällä tulet kohta kokemaan tuollaisen väitteen kanssa. Itse olen sitä mieltä, että luokkaa 100 000 ukkoa pystytään varustamaan nykyisin suht tip top tasolle ja hyväksyn myös sen, että tuon päälle meneville ukoille voi olla jonkinlaista käyttöä sotimisessa, vaikkei heitä olekaan kaikkein parhaimmalla aseistuksella varustettu.
 
Mitkä sivukulut? Vapaaehtoisen vm-palvelun kävijöille ei tietenkään tarvitsisi maksaa mitään työttömyysvakuutusta, koska kysehän ei ole pysyvästä työpaikasta. Sairasajan palkka on myös jo laskettu mukaan. Tapaturmista intti vastaa jo nytkin, eli jos vammaudut vm-palveluksessa, niin saat siitä korvauksen valtiolta. Tästä ei siis seuraa lisäkulua. Oikeastaan jäljelle jää vain eläkemaksut. Voidaan minun puolestani laskea niin, että 3000€/kk sisältää myös työnantajan eläkemaksut, eli käytännössä bruttona saisi sitten sen verran vähemmän. Nykyisinhän intti ei kerrytä eläkettä, mikä sekin on jälleen epätasa-arvoa miehiä kohtaan (joiden eläkeaika on muutenkin keskimäärin lyhempi).

Mihin tuo 20% perustuu? Oliko hatusta heittämäni "reservissä keskimäärin 15 vuotta" pielessä? Tuo tarkoittaa luonnollisesti sitä, että osa porukasta katoaa reservistä ennen tuota ajankohtaa, mutta osa taas pysyy siellä pidempään. Mikä nykyisin on keskimääräinen reservissä pysymisen aika?

Mitä tuohon viimeiseen tulee, niin oletko siis samaa mieltä kanssani, että osa nykyarmeijasta (etenkin sen 230 000 päälle menevästä joukosta) onkin sotimisen kannalta tykinruokaa? Jos olet, niin varaudu siihen tulimyräkkään, mitä täällä tulet kohta kokemaan tuollaisen väitteen kanssa. Itse olen sitä mieltä, että luokkaa 100 000 ukkoa pystytään varustamaan nykyisin suht tip top tasolle ja hyväksyn myös sen, että tuon päälle meneville ukoille voi olla jonkinlaista käyttöä sotimisessa, vaikkei heitä olekaan kaikkein parhaimmalla aseistuksella varustettu.

(Siitä lähdetään että en ole kanssasi mistään samaa mieltä)

Se oli uutta että valtion palkoissa ei ole tavanomaisia sivukuluja. Omat kokemukset ovat yksityiseltä puolelta jossa ne iskevät aina kuin miljoona volttia. Kiitän valistamisesta.

Sodanajan vahvuuden tulisi olla 300000+ jotta se olisi järkevällä tasolla. Siksikään en pidä järkevänä mitään mallia joka edelleen supistaa vahvuutta.
 
Olen sanonut että velvollisuutta sinänsä, siis yhteiskunnan oikeutta päättää demokraattisen prosessin kautta, mitkä kansalaisen velvollisuudet ovat, ilmeisestikin vastustetaan. Muuten on mahdotonta selittää sitä, että "velvollisuus" ja "pakko" ovat useimpien asevelvollisuuden vastustajien keskeiset argumentit. Jos yhteiskunnalla on oikeus päättää demokraattisesti verotuksesta, on sillä myös oikeus päättää demokraattisesti asevelvollisuudesta (ja päättää vaikka että se koskee vain miehiä, vaikkakin tasa-arvon näkökulmasta tässä on ongelma. Yhteiskunnalla joka toimii demokraattisesti, on silti oikeus tehdä sellainen päätös, jos päätösvalta on sille demokraattisen prosessin kautta annettu.).

Ok, ainakin itse olen samaa mieltä, että yhteiskunnalla on oikeus säätää pakkoja demokraattisen prosessin kautta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asevelvollisuus olisi minusta moraalisesti yhtä oikein kuin vaikkapa verotus. Joka tapauksessa tapa, jolla itse pyrin asiaan saamaan muutoksen, on demokraattinen prosessi, ei mikään lakikikkailu tai vallankumous.

Tämä taloustiedeargumentti on uusi, ja useimmat sen puoltajat vetoavat tähän Birchenallin ja Kochin tutkimukseen: http://econ.ucsb.edu/~jabirche/Papers/conscription.pdf Ymmärtääkseni näin on myös Roopen laita, joko suoraan tai jonkin toisen lähteen kautta.

Tämän tutkimuksen perusoletukset ovat (sivu 2) että 1) ihmiset eroavat toisistaan sotilaallisilta ja siiviilikyvyiltään ja 2) että tämä tieto on vain henkilöllä itsellään, ts. valtio ei pysty erottamaan ketkä sopivat asepalvelukseen parhaiten ja/tai keiden poistaminen verotuspoolista palveluksen ajaksi aiheuttaa eniten/vähiten suhteellista verotuspohjallista eroosiota. ("The novelty is that we study an economy in which individuals differ in their military and civilian abilities, and these abilities are private information.")

Oletus 1) lienee paikkansa pitävä. Sitä vastoin oletukseen 2) sisältyy ainakin seuraavat ongelmat:

- toisin kuin oletus 2) explisiittisesti väittää, valtiolla voi hyvinkin olla kykyä erottaa parhaat/sopivimmat/epäsopivimmat kaikkien asevelvollisten joukosta tilastollisesti merkitsevällä tarkkuudella. Tätä ei voi tietää. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.

Ok, oletetaan nyt, että valtiolla on kyky valita sotilaiksi sopivimmat. Silloin sillä ei tietenkään ole mikään ongelma myöskään maksaa niille parhaille sotilaille enemmän kuin vähemmän hyville. Eikä tässä ole sinällään mitään ongelmaakaan, koska onhan valtion palkkalistoilla jo nytkin hyvinkin eripalkkaisia työntekijöitä. Jos siis valtio katsoo saavansa 1.5 kertaa enemmän sotimistehoa Jakke Jääkäristä kuin Santtu Sluibarista, niin sen kannattaa tarjota Jakelle 1.5-kertaista sopimusta Santun sopimukseen verrattuna.

Toiseksi, mitä hyötyä tuosta erotuskyvystä on nykysysteemissä, jossa kaikki joutuvat käymään intin, myös ne, jotka ovat intin mielestä sille tarpeettomia, mutta eivät nyt vaan karsiudu terveyskriteerien vuoksi pois? Itse näen tuosta erotuskyvystä olevan hyötyä vain jos a) käytämme valikoivaa asevelvollisuutta (johon liittyy sitten puolestaan lisää epäoikeudenmukaisuusongelmia, kuten se plm:n paperi sanoikin) tai b) vapaaehtoista systeemiä, jossa intti voi tarjota parhaana pitämilleen parempia ehtoja kuin huonommille. Itse sanoisin ennemminkin, että oletus valtion kyvyttömyydestä etukäteen tietää noita yksillöiden ominaisuuksia suosii ennemminkin asevelvollisuussysteemiä. Sen sijaan se oletus, että yksilöllä itsellään on tuo kyky, tekee vapaaehtoisesta systeemistä kannattavamman, koska silloin yksilöt pystyvät tekemään rationaalisemmin omaa elämäänsä koskevat päätökset. Tuo "novelty" on minusta siis siinä, että yksilöillä on tietoa omasta kyvykkyydestään, ei se, ettei tuota tietoa ole valtiolla.

- oletus 2) lähtee oletuksesta että sattumalla (työttömyys, onnettomuudet, terveys, elinkeinorakenne asuinpaikkakunnalla...) ei ole ihmisen tulonmuodostuksessa ym. mitään tekemistä, vaan vain kyvykkyydellä. Tämä on ilmeisen väärä oletus. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.

Voitko selittää tätä vähän pidemmin? Miten nuo sattumaan liittyvät asiat muuttavat itse johtopäätöksiä mihinkään? Ja eikö tuo kyvykkyyskin ole sattumasta kiinni? Tuskinpa kukaan meistä itse valitsee geenejään ja kasvuympäristöään.
 
Back
Top