Asevelvollisuuden pitää muuttua

Ihminen on rajoittuneesti rationaalinen olento.

Määrittele tuo tarkemmin. Onko kyse siitä, että ihminen on juuri sopivasti epärationaalinen, jotta sinun maailmankuvaasi järkyttävät rationaalisesta ihmisestä lähtevät loogiset ketjut eivät toimi, mutta sitten toisaalta sopivasti rationaalinen, jotta sinun maailmankuvasi mukaiset rationaalisesta ihmisestä lähtevät todistukset sitten maagisesti toimivatkin? Rusinat ja pulla.

Tässä kohti heitit hyvästit poliittiselle realismille (lue: koko poliittinen vasemmisto plus vihreät plus suuri osa kepusta ja persuista olisi yhtenä miehenä ja naisena varusmiesten keskinäistä eriarvoisuutta vastaan). Enkä viitannut palkatun henkilöstön keskinäisiin palkkaeroihin vaan siihen että nykyiset aliupseerien palkat ovat säälittävän pienet ja reilusti alle kuvailemasi uuden systeemin varusmiesten palkkatason.

Ensinnäkin jo tällä hetkellä käsittäkseni koksuille ja alikessuille maksetaan korkeampaa päivärahaa. Toiseksi onhan varusmiesten kesken jo nytkin keskinäistä eriarvoisuutta. Osa palvelee pidempään kuin toiset, eikä tämä läheskään aina perustu vapaaehtoisuuteen.

EDIT selvennetty /// Pointtini on tämä:minä EN ole hyvä sotilas. Olen hyvä veronmaksaja mutta korkeintaan keskinkertainen sotilas.

No, minusta olet anekdootti. Väittäisin, että yleisesti noiden kahden asian välillä on korrelaatio, mikä näkynee siinä, jos vertailtaisiin upseerikoulutukseen valittujen myöhemmän siviiluran tuloja miehistön vastaviin.

Vapaaehtoisjärjestelmässä minä kuitenkin tunkisin palvelukseen, aiheuttaisin palkkakuluja, ja se potentiaalisesti minua parempi sotilas olisi työttömänä kun häntä ei koulu kiinnostanut. (Palvelukseen otettaisiin minut ennemmin kuin Vili Vintiö, kun Vilillä on tuo keskiarvo 6 ja näyttää olleen vähän tappeluakin taustalla. Vili olisi kuitenkin minua hiton paljon parempi kiväärimies tosipaikan tullen.)

Itse en oikeasti usko tuon olevan ongelma. Hyvät veronmaksajat ovat myös luonnollisesti itse hyvätuloisia. Heille työuran lyheneminen on suurempi henkilökohtainen menetys kuin työttömälle. Minusta on siis aika lailla päinselvää, että keskimäärin (poikkeuksiakin on, mutta ne eivät muuta yleiskuvaa) vapaaehtoinen palkkaa maksava intti on huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto työttömälle kuin mitä se on uraputkeen suuntaavalla yliopisto-opiskelijalla. Ja käsittääkseni empiirinen data tukee tätä. Vapaaehtoisarmeijoissa se ongelma ei ole ollut siinä, etteikö Ville Vintiöitä olisi saatu houkuteltua riveihin, vaan siinä, että Ilpo Insinöörit eivät ole olleet innokkaita sinne lähtemään. Ja itsekin hyväksyn, että tämä voisi olla ongelma etenkin tarpeeksi kyvykkäiden reservin upseerien. Juuri tämän vuoksi minusta systeemiin voisi tehdä portaistetun palkkauksen, eli jos tulee valituksi aliupseeri ja upseerikoulutukseen, niin sitten palvelusta maksettavaa korvausta nostetaan.

Enkä tietenkään aja komentotaloutta. Kuten taloustieteen mikä tahansa perusoppikirja kertoo sinulle ja Roopelle, ihminen on rajoittuneesti rationaalinen olento, ja himmelinne rakentuu oletukselle täydestä rationaalisuudesta.

Ei minusta yhtään sen enempää kuin vapaan markkinatalouden "himmelikään". Perustele siis väitteesi.

Tuossa on kyllä itua. Tuosta voisi lähteä kehittämään jotain. Täysi ratkaisu tämä ei kuitenkaan ole, sillä päivien valmius ei ole valmiutta. Valmiutta on se että pieni osa on kulloinkin lähtövalmiina per heti, ja lisää porukkaa saadaan tienristeykseen tunnissa max parissa. Siis sama valmius joka ilma- ja merivoimilla jo on.

No, tuon tason valmiutta ei ilma- ja merivoimillakaan ole reserviläisiin pohjaten, vaan kyllä tuo valmius perustuu kappareihin ja varusmiehiin. Miksei sama voisi siis päteä (ja varmaan päteekin) maavoimilla?

Mitä tuohon oikeuteen menemiseen tulee, niin miksi nyt on mahdollista pitää voimassa lakia, jossa vm:t joutuvat palvelemaan paljon huonommilla ehdoilla kuin missään työssä

Koska varusmiehet eivät ole töissä. He ovat opiskelemassa.

No hyvä, nyt luulen että ymmärrän ajatuksenjuoksuasi. Väärässä olet kyllä mielestäni monestakin kohdin, mutta ainakin olet looginen!

Määrittele tuo tarkemmin. Onko kyse siitä, että ihminen on juuri sopivasti epärationaalinen, jotta sinun maailmankuvaasi järkyttävät rationaalisesta ihmisestä lähtevät loogiset ketjut eivät toimi, mutta sitten toisaalta sopivasti rationaalinen, jotta sinun maailmankuvasi mukaiset rationaalisesta ihmisestä lähtevät todistukset sitten maagisesti toimivatkin? Rusinat ja pulla.

Ei minusta yhtään sen enempää kuin vapaan markkinatalouden "himmelikään". Perustele siis väitteesi

Jos ei rajoittuneen rationaalisuuden käsite ole tuttu, kehotan tutustumaan mihin tahansa psykologian, organisaatiopsykologian tai taloustieteen oppikirjaan. Myös Wikipedia auttaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Bounded_rationality

Riittänee jos totean, että rajoittunut rationaalisuus tarkoittaa sitä että ihminen

- tekee päätöksiä oman maailmankuvansa ja tietopohjansa perusteella, eikä kukaan tiedä kaikkea eikä kenenkään maailmankuva ole täysin objektiivinen

- ihminen voi joskus haluta tehdä jotain muista kuin taloudellisista kannustimista.

Markkinatalous about toimii. Mutta täydellinen se ei ole, osittain juuri päätöksentekijäin rajoittuneen rationaalisuuden vuoksi.

No, minusta olet anekdootti. Väittäisin, että yleisesti noiden kahden asian välillä on korrelaatio, mikä näkynee siinä, jos vertailtaisiin upseerikoulutukseen valittujen myöhemmän siviiluran tuloja miehistön vastaviin.

Johtajia on noin 40% koko vahvuudesta. Jos valinnat suosivat niitä jotka sopivat paremmin upseereiksi, niin että sisään tulevassa aineksessa on liikaa upseerimateriaalia ja liian vähän vittumaisia kadun pikku taistelijoita, meillä on aika V***N iso ongelma. Sama pätee myös toisinpäin. Pakko on loistava keino varmistaa, että sisään tulee niin iso pooli porukkaa että siitä voidaan tehdä valintaa ja osoittaa kaikkiin tehtäviin soveltuvat tyypit. Se, onnistuvatko valinnat, on asia erikseen.

No, tuon tason valmiutta ei ilma- ja merivoimillakaan ole reserviläisiin pohjaten, vaan kyllä tuo valmius perustuu kappareihin ja varusmiehiin. Miksei sama voisi siis päteä (ja varmaan päteekin) maavoimilla?

Tästä olemme harmonisen yksimieliset. Mallisi ei siis poista tämän hetken maavoimien suurinta ongelmaa, ja lisäksi aiheuttaa SA-voimien pienenemisen tasolle joka ei mahdollista sodan ajan toimintaa.

Ja jälleen muistuttaisin että mallisi pohjautuu todistamattomille pohjaoletuksille, eikä pohjaoletusten mahdollisesti oikeiksi osoittautuessakaan kykenisi tuottamaan riittävän suurta sodan ajan reserviä.

Valitettavasti ystävä hyvä, minusta tuntuu että emme saa toisiamme vakuutettua, joten tämän väännön jatkaminen on hedelmätöntä.

Koska varusmiehet eivät ole töissä. He ovat opiskelemassa.
Ensinnäkään kyse ei suinkaan ole samanlaisesta opiskelusta kuin se, mitä yleensä opiskelulla ymmärretään. Ja miksei sitä vapaaehtoista palvelua voisi kutsua opiskeluksi?

Toiseksi tuo ei edes vastaa kysymykseen.

Kysyn uudestaan, mikä perustuslain kohta estää säätämästä lakia, jossa vm-palveluksi säädetään samanlainen palvelu kuin nykyään, mutta sillä erolla, että se olisi vapaaehtoista (kuten on jo naisille nykyään) ja siitä maksettaisiin jollain mekanismilla taloudellista korvausta? Jos ei mikään, niin mikä sitten enää on se juridinen peruste, jolla tätä jankkaustasi oikein jatkat?

Ja vielä, nyt olet selvästikin tarttunut lillukanvarteen, koska ohitat kokonaan itse asian ja keskityt jankkaamaan tästä työ vs. vm-palvelus aspektista, jolla loppujen lopuksi ei ole juuri mitään merkitystä itse asian kannalta (eli mikään ei estä toteuttamasta vapaaehtoista vm-palvelua jopa työnä, jos niin välttämättä halutaan).

Ensinnäkään kyse ei suinkaan ole samanlaisesta opiskelusta kuin se, mitä yleensä opiskelulla ymmärretään. Ja miksei sitä vapaaehtoista palvelua voisi kutsua opiskeluksi?

Toiseksi tuo ei edes vastaa kysymykseen.

Kysyn uudestaan, mikä perustuslain kohta estää säätämästä lakia, jossa vm-palveluksi säädetään samanlainen palvelu kuin nykyään, mutta sillä erolla, että se olisi vapaaehtoista (kuten on jo naisille nykyään) ja siitä maksettaisiin jollain mekanismilla taloudellista korvausta? Jos ei mikään, niin mikä sitten enää on se juridinen peruste, jolla tätä jankkaustasi oikein jatkat?

Ja vielä, nyt olet selvästikin tarttunut lillukanvarteen, koska ohitat kokonaan itse asian ja keskityt jankkaamaan tästä työ vs. vm-palvelus aspektista, jolla loppujen lopuksi ei ole juuri mitään merkitystä itse asian kannalta (eli mikään ei estä toteuttamasta vapaaehtoista vm-palvelua jopa työnä, jos niin välttämättä halutaan).

Kyllä. Tämä on lillukanvarsi mutta siitä aiheutuisi mallissasi vuosittain kustannuksia yli 100 miljoonaa euroa. Siksi seKIN on hyvä huomioida. Jankkaamista en havaitse koska se tarkoittaa yhden ja saman asian toistamista uudelleen ja uudelleen. Tässäkin ketjussa on kyllä jankattu ( ja paljon ). On hyvä muistaa että piru piilee yksityiskohdissa.

Jos ei rajoittuneen rationaalisuuden käsite ole tuttu, kehotan tutustumaan mihin tahansa psykologian, organisaatiopsykologian tai taloustieteen oppikirjaan. Myös Wikipedia auttaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Bounded_rationality

Riittänee jos totean, että rajoittunut rationaalisuus tarkoittaa sitä että ihminen

- tekee päätöksiä oman maailmankuvansa ja tietopohjansa perusteella, eikä kukaan tiedä kaikkea eikä kenenkään maailmankuva ole täysin objektiivinen

- ihminen voi joskus haluta tehdä jotain muista kuin taloudellisista kannustimista.

Markkinatalous about toimii. Mutta täydellinen se ei ole, osittain juuri päätöksentekijäin rajoittuneen rationaalisuuden vuoksi.

Juuri niin ja niin toimisi vapaaehtoinen maanpuolustuskin. Ei varmaankaan "täydellisesti" siinä mielessä, että jotkut matemaattiset todistukset pätisivät, mutta tarpeeksi hyvin, ihan niin kuin markkinatalouskin. Jos siis haluat puuttua siihen vapaaehtoisen palvelun todistuksen rationaalisuuspuoleen, niin sitten sinun pitää kyllä osoittaa, että se mahdollinen epätäydellinen rationaalisuus juuri siinä romuttaa johtopäätökset, muttei tee sitä markkinatalouden kohdalla.

Johtajia on noin 40% koko vahvuudesta. Jos valinnat suosivat niitä jotka sopivat paremmin upseereiksi, niin että sisään tulevassa aineksessa on liikaa upseerimateriaalia ja liian vähän vittumaisia kadun pikku taistelijoita, meillä on aika V***N iso ongelma.

Häh? Ensinnäkin missä touhussa tarvitaan "vittumaisia" tyyppejä? Itse en haluaisi sellaista ryhmääni, vaikka hän osaisi vetää muita turpaan paremmin kuin muut. Vittumaisten tyyppien vaikutus ryhmän kokonaisuuteen on todennäköisesti vain negatiivinen.

Toiseksi, sopivasti säätelemällä niitä miehistön ja upseeriston korvauksia, voidaan luonnollisesti kummankin haaran haluttavuutta säädellä tarpeen mukaan.

Sama pätee myös toisinpäin. Pakko on loistava keino varmistaa, että sisään tulee niin iso pooli porukkaa että siitä voidaan tehdä valintaa ja osoittaa kaikkiin tehtäviin soveltuvat tyypit. Se, onnistuvatko valinnat, on asia erikseen.

Ei, vaan pakko on helvetin huono ja resursseja tuhlaava keino! Se johtaa siihen, että sisään tulee paljon porukkaa, jota ei oikeastaan tarvita, mutta jotka on pakko siellä pitää mukana, koska ei heitä voida tuosta vaan vapauttaakaan, jos heillä ei ole mitään terveydellistä ongelmaa. Kyse on jälleen samasta kuin siinä, miksi komentotalous ei toimi. Pakolla voidaan ihmiset saada kaikki käyttämään ruskeita kenkiä (kun ei tuoteta mitään muuta), mutta ei tämä tarkoita, että tässä on fiksulla tavalla allokoitu resurssit.

Tästä olemme harmonisen yksimieliset. Mallisi ei siis poista tämän hetken maavoimien suurinta ongelmaa, ja lisäksi aiheuttaa SA-voimien pienenemisen tasolle joka ei mahdollista sodan ajan toimintaa.

Huoh. Kuten jo kirjoitin, vapaaehtoismalliin on paljon helpompi rakentaa noita valmiussysteemeitä jopa sille tunti-tasolle, jos välttämättä niin halutaan. Toisin siis kuin väität, vapaaehtoismallilla on tuo "maavoimien suurin ongelma" (itse en ole samaa mieltä, että tämä on maavoimien suurin ongelma, mutta tästä jankkaaminen joutaa jonnekin ihan muualle) on mahdollista ratkaista helpoimmin tai sanotaan niin, että jopa nykymallilla jatkaen sen ratkaisun tulee perustua jotenkin vapaaehtoisuuteen.

Ja jälleen muistuttaisin että mallisi pohjautuu todistamattomille pohjaoletuksille, eikä pohjaoletusten mahdollisesti oikeiksi osoittautuessakaan kykenisi tuottamaan riittävän suurta sodan ajan reserviä.

Ja minä muistutan, että vapaa markkinatalouskin pohjautuu tuolle, joten pim pom.

Valitettavasti ystävä hyvä, minusta tuntuu että emme saa toisiamme vakuutettua, joten tämän väännön jatkaminen on hedelmätöntä.

Itse olen oppinut nettikeskusteluissa sen, että ne eivät oikeastaan koskaan johda siihen, että toinen osapuoli yhtäkkiä sanoisikin, että "kappas, olitkin koko ajan oikeasssa ja minä väärässä", mutten silti pidä niitä hedelmättöminä. Niillä on kaksi funktiota. Ensinnäkin näillä meidän väännöillämme on yleisö (toki mp.netin kohdalla tämä on varsin pieni, mutta kuitenkin) ja siellä aidalla istujat voivat seurata sitä, kumman meistä argumentit tuntuvat pitävän vettä ja kumman ovat reikiä täynnä (toki sielläkin jo kantansa kiinni lyöneet ja poteron pohjalla istuvat vain keskittyvät oman kantansa puoleisen argumentoijan like-napin hakkaamiseen), ja mahdollisesti sen mukaan muuttavat kanstaansa. Toiseksi, vaikkei meistä kumpikaan nyt myönnä toisen olleen oikeassa, niin keskustelussa esiintulleet ajatukset jäävät hyvinkin kytemään päähän ja ehkä ajan myötä muuttavat ajattelua. Itse olin esimerkiksi asevelvollisuuden voimakas kannattaja vielä pitkään oman intinkäymisen jälkeen, mutta pitkälti netissä vastaan tullut argumentaatio on saanut kantani muuttumaan. En tietenkään voi sanoa mitään yksittäistä väittelyä, jossa mieleni keikahti 180 astetta, vaan kyse oli pidemmästä prosessista.

Ja minä muistutan, että vapaa markkinatalouskin pohjautuu tuolle, joten pim pom.

Pim pom vaan itsellesi, olen ihan harvinaisen varma että vapaa markkinatalous ei pohjaudu huonoista pääpremisseistä kärsivälle tutkimukselle vuodelta 2014! Sille pohjautuu vain sinun ja roopen idea varusmiespalveluksen korvaamisesta ammattiarmeijalla jota sanotaan varusmiespalvelukseksi.

Omalta osaltani lopetan.

edit. Venäjän armeijan kurjuus on vähän eri asia, kuin Suomen puolustusvoimien kurjuus. Venäjällä se varusmiesten rääkkääminen on itsetarkoitus niin kasarmilla kuin maastossakin.

Ja etenkin kasarmilla suoritettavan simputuksen eli dedovshchinan (ven. дедовщи́на; lit. grandfatherism) historia on pitkä ja toiminnan tarkoituksena psyykkisen ja psykologisen häirinnän ja väkivallan avulla nöyryyttää uusia varusmiehiä/tulokkaita vanhempien varmusmiesten tai upseereiden toimesta. Toki dedovshchinaksi verrattavaa toimintaa harjoitetaan maastossakin mutta etenkin kasarmiolosuhteissa harjoitettu yksilöön tai kollektiiviin kohdistuva toiminta (engl. hazing) on noussut usein esille ja sen seurauksena varusmiehiä on kuollut tai he ovat ajautuneet tekemään itsemurhan tai laajennetun itsemurhan.

Ongelma on tiedostettu Venäjällä (lähinnä kansalaisoikeusjärjestöjen nostettua sen esille) ja sitä on yritetty kitkeä, seuraus on se, että kuolemantapausten määrä on laskenut mutta kokonaisuudessaan dedovshchinaa ei ole saatu kitkettyä pois ja osaltaan tämä johtuu asenteista eli aina upseerikuntaa myöten vallalla on ajatus, että tällainen toiminta kuuluu kuvioon ja että tulokkaat on opetettava talon tavoille ja riittävän nöyriksi psyykkisen ja fyysisen väkivallan avulla.

Kuten ketjussa on osoitettu, puolustusvoimissa harjoituksissa ja osin kasarmilla vallitsevalla "kurjuudella" on selkeä merkitys ja se on valmentavaa ja kouluttavaa toimintaa - ei varusmiespalvelusta voi suorittaa siten, että varusmiehet pidetään pumpulissa ja tasalämpöisessä tilassa. Tietty kurjuus kuuluu kuvioon ja on tarkoituksenmukaista, koska se edes jossain määrin havainnollistaa nuorille miehille ja naisille sen mikä tilanne on silloin kun on väsynyt mutta ei voi nukkua kunnolla, ja on märkää, kylmää, on nälkä, on sitä ja tätä - tällaista harjoitetta ei voi järjestää ilman, että sen oikeasti kokee. Väsymystä, märkyyttä, nälkää ei voi pelkästään simuloida ja teoreettisesti kertoa - se on myös itse koettava ja nähtävä, jotta sen edes jollain tasolla ymmärtää. Ja tositilanne on sitten olennaisesti vaativampaa kun mukana on se konkreettinen ja olemassa oleva kuoleman vaara, jota taas ei voi samalla tavalla konkreettisesti tuoda mukaan varusmiesten koulutukseen. Edellä kuvattuun (tarpeelliseen toimintaan) verrattuna Venäjällä esiintyvä dedovshchina on tarpeetonta ja usein hyvin brutaalia varusmiesten ja sotilaiden nöyryyttämistä (ja häpäisyä).

vlad.

@roopeluhtala yrittättekö nyt vetää tähän soppaan mukaan PV:n väittämällä, että mukana on henkilökuntaa keskustelemassa? Sulla on varmaan jotain faktaa tuohon väittämään.

Ei ole faktaa, tämä on itselleni keskustelujen pohjalta syntynyt käsitys. Jos väite on väärä, niin voin korjata päivitystä. Onko sinulla tai muilla asiasta eri näkemys?

@roopeluhtala yrittättekö nyt vetää tähän soppaan mukaan PV:n väittämällä, että mukana on henkilökuntaa keskustelemassa? Sulla on varmaan jotain faktaa tuohon väittämään.
Tämähän tyypillistä vihervassari trollien touhua, ensin "keskustellaan" sitten vääristellään lopuksi valehdellaan sitten se muuttuu totuudeksi.

Kyllä. Tämä on lillukanvarsi mutta siitä aiheutuisi mallissasi vuosittain kustannuksia yli 100 miljoonaa euroa. Siksi seKIN on hyvä huomioida.

Siis tarkalleen mikä lillukanvarsi? Eläkkeestäkö nyt puhut?

Jankkaamista en havaitse koska se tarkoittaa yhden ja saman asian toistamista uudelleen ja uudelleen. Tässäkin ketjussa on kyllä jankattu ( ja paljon ). On hyvä muistaa että piru piilee yksityiskohdissa.

No, minun puolestani voit käyttää mitä sanaa haluat. Minun pointtini on joka tapauksessa se, että muutamalla sadalla miljoonalla, joka on BKT:stä hyvin pieni osuus ja joka ei nostaisi puolustusmenoja yli 2%:n, olisi minusta mahdollista luoda vapaaehtoinen systeemi, jossa olisi tarjolla varsin houkutteleva taloudellinen korvaus ja joka tuottaisi silti enemmän reserviläisiä kuin millä meillä on varaa hankkia kunnon varustus. Ja siis tätä rahamäärää katsottaessa on huomattava, ettei kyse olisi edes mistään nettomenosta kansantaloudelle, koska maanpuolustustyötä ei tuotettaisi yhtään sen enempää kuin nykyisinkään, vaan vain tulonsiirrosta. Se eroaisi siis siltä osin vaikkapa siitä, että sama muutama sata miljardia pantaisiin vanhustenhoitoon, koska ne vanhustenhoitoon palkattavat työntekijät olisivat poissa jostain muusta työstä, kun taas tässä varusmiehiä ennemminkin vapautuisi muihin hommiin, koska heitä koulutettaisiin vähemmän kuin nykysysteemissä. Jopa siis nykyinen asevelvollisuus yhdistettynä kunnon palkkaan olisi kansantalouden kannalta neutraali, koska siinäkään ei tapahtuisi muuta kuin tulonsiirto.

Ja minusta tämä on se asia, josta keskustelua on järkevää käydä sen sijaan, että jauhetaan jostain yksityiskohdista sen suhteen, minkälaisten maksusysteemien kautta ne rahat varusmiehille valuisivat. Sinulta on muuten edelleenkin osoittamatta se, että olisi mahdotonta toteuttaa vapaaehtoista vm-palvelusta sitä erikseen koskevalla lainsäädännöllä, joka voitaisiin toteuttaa täysin irrallaan siitä, mitä työlainsäädännössä on säädetty (ihan niin kuin nykyinenkin vm-palvelus toteutetaan). Miksi kierrät tätä koko ajan? Mikset voi todeta, että ok, no voidaan se toteuttaa ja keskustellaan sitten siitä toteuttamisesta tai sitten jos et ole sitä mieltä, niin kerro se asia perustuslaissa, joka sen mielestäsi estää (muttei maagisesti estä nykyistä varusmiesten kannalta huonompaa palvelusysteemiä)?

Pim pom vaan itsellesi, olen ihan harvinaisen varma että vapaa markkinatalous ei pohjaudu huonoista pääpremisseistä kärsivälle tutkimukselle vuodelta 2014! Sille pohjautuu vain sinun ja roopen idea varusmiespalveluksen korvaamisesta ammattiarmeijalla jota sanotaan varusmiespalvelukseksi.

Omalta osaltani lopetan.

Minun ideani ei pohjaudu tuolle paperille. Se paperi osoittaa vain, että jopa talousteoreettiselta kannalta vapaaehtoinen systeemi on parempi. Ja siis sinä et ole toistaiseksi osoittanut mitään siitä, miten kyseisen paperin johtopäätökset muuttuisivat, jos käytetään rajoitettua rationaalisuutta täyden rationaalisuuden sijaan.

Kuten sanottua, jos rationaalisuuden aste vedetään hyvin alas, niin todennäköisesti malli joutuu vaikeuksiin, mutta näkisin mielelläni vapaan markkinatalouden toimivuuden osoittavan matemaattisen todistuksen, jos premisseissä rationaalisuuden aste on vedetty hyvin alas. Se, että sinä sanot sen olevan "harvinaisen varma", ei minua vielä vakuuta. Minusta esim. se, että monia asioita on kielletty alaikäisiltä lapsilta (sopimukset, avioliitto, huumaavien tuotteiden hankinta, äänioikeus, jne.) kertoo siitä, että vapaaseen markkinatalouteen ei luoteta sellaisten ihmisten kohdalla, joilla ei katsota olevan tarpeeksi kehittynyt kyky rationaaliseen päätöksentekoon.

Tiedän forumilla silloin tällöin vaikuttavan kapiaisen ja olen aika varma parista muustakin. Mutta en pitäisi yleisesti MP-nettiä mitenkään kapiaisvaltaisena paikkana. Itse olen evp-erikoisupseeri. Mutta yleisesti kapiaiset eivät enää työpäivän jälkeen jaksa jutella "ammattiasioista" kauheasti vapaa-ajalla.

Ensinnä kapiaisilla on ihan täysi keskusteluoikeus Suomessa. Toiseksi he eivät ole yrittäneet nyhtää foorumia mihinkään suuntaan. Kappareiden osallistumisesta ei ole puolta pahaa sanaa sanottavaksi. He ovat tuoneet tiettyä ammattilaisten tuottamaa liimaa siteeksi moneen keskusteluun.

Onhan volvolandia-foorumillakin yleensä mukana Volvojenkin omistajia?

Tiedän forumilla silloin tällöin vaikuttavan kapiaisen ja olen aika varma parista muustakin. Mutta en pitäisi yleisesti MP-nettiä mitenkään kapiaisvaltaisena paikkana. Itse olen evp-erikoisupseeri. Mutta yleisesti kapiaiset eivät enää työpäivän jälkeen jaksa jutella "ammattiasioista" kauheasti vapaa-ajalla.
Tarkoitatko kapiaisvaltaisella tässä sitä, että merkittävä osa kirjoittajista olisi kapiaisia tai ex-kapiaisia vai sitä, että täällä hengailevista suurempi osa on kapiaisia kuin yleensä netin keskustelupalstalla. Jos ensimmäistä, niin olet varmaan oikeassa. Jälkimmäisen suhteen sanoisin kyllä, että kyllä täällä minusta on suurempi kapiaistiheys kuin yleensä keskustelupalstoilla (missä ei tietenkään ole mitään ihmeellistä, koska foorumin aihepiiri koskettaa luonnollisesti suht läheisesti kapiaisia).

Mitä noihin palvelussuhteen ehtoihin ja palkan sivukuluihin tulee, niin se on lainsäädäntökysymys, lue poliittinen kysymys.

Palvelusuhteen ehdoissa esitetyssä "vapaaehtoisessa palvelussa" on pitää nykyisenlainen säätely, jossa "vapaaehtoisessa palveluksessa" olevat eivät ole työaikarajoitusten ja muiden työntekijöitä suojaavien säännösten puitteissa, rinnastaa heidät opiskelijoihin tai todeta palvelussuhde työsuhteeksi. Ruotsissa nykyisen 3kk pituisen GMU:n (grundläggande militär utbildning = alokaskoulutus) aikana, on valittu ensimmäinen vaihtoehto palvelussuhteen ehtojen osalta, korvaustason ollessa n 4 500 kruunua, eli hieman yli 500€ kuukaudessa.

Todettakoon, että yhtenä ongelmana siellä on, että GMU:hun osallistuu jonkun verran "elämysturisteja" joilla vakuutteluistaan huolimatta ei ole aikomustakaan jatkaa puolustusvoimissa. Tämän johdosta siellä peruskoulutus muuttuu kohta 9 kk pituiseksi (GUny = grundutbildning ny), johon kuuluu sekä 3 kk alokaskoulutus että miehistön koulutus toimeensa (befattningsutbildning). Palvelussuhteen ehdot tulevat koko 9 kk:n aikana vastaamaan varusmiespalveluksen ehtoja, ts. työsuhteen ehtoja aletaan soveltaa vasta jos hlö palkataan toimeen koulutuksen jälkeen.

Vaikkei tämän jälkeen jatkaisi, hlö sijoitetaan kuitenkin sodanaikaiseen tehtävään (GSS/P = Gruppchefer Soldater Sjömän / plikt).

Tämä yllä vain esimerkkinä siitä, että palveluksen ehdot ovat poliittinen kysymys, joka voidaan lainsäädännöllä ratkaista.

Mitä tulee palkan/korvauksen sivukuluihin, sekin on poliittinen kysymys. Jos kyseessä on päivärahatyyppinen, huomattavasti palkkaa pienempi korvaus, näyttää olevan niin, että vaatimuksia sivukuluihin ei ole. Jos sitävastoin maksettaisiin hyvää palkkaa, on täysin haihattelua olettaa että sivukuluja ei maksettaisi kuten muusta palkkatyöstä. Sellainen ei vain menisi poliittisesti läpi, vaikka täällä oltaisiin kuinka "luovia".

............

Huomionarvoista on, että Ruotsissa puolustusministeria avaa lepäävän asevelvollisuuden käyttöönottoon siirtymiseen Norjan systeemin kaltaiseen järjestelmään, jossa olisi sekä ammattisotilaita (myös miehistöä) että asevelvollista varusmiespalvelun suorittanutta ja kertautettua reserviä. Norjassa on käytännössä vapaaehtoinen asepalvelus, koska miehistöä koulutetaan vähemmän kuin halukkaita.

Tosin Norja saa liikekannallepanon jälkeen kasaan 83k sotilasta, joka esim meille on aivan liian vähän. Norjan puolustuksen komentaja on todennut, että heidän puolustus on riittämätön oman maan puolustukseen. Tanskassa on myös samanlainen sekasysteemi kuin Norjassa, mutta siellä se on mitoitettu ulkomaanoperaatioita varten, ei kotimaan puolustusta varten. Liikekannallepanovahvuus on samatainen kuin Norjassa, mutta pääosa on kodinturvajoukkoja.

Missään maassa ei ole toteutettu vapaaehtoista palvelua hyvällä liksalla, ja minulle sellaisen toteuttaminen, jos unohdetaan kustannuskysymykset, olisi aikamoista uhkapeliä Mordorin naapurissa.

Onko tuossa päivityksessä siis valehdeltu mielestäsi jotain? Selailin esittelyketjua, ja sen perusteella foorumin nimimerkeistä usempi näyttäisi olevan PV:n työntekijöitä kuin mitä väestöstä keskimäärin:
Tosiasia on sinä et edes tiedä mitä nuo koodit tarkoittaa, poliittisen jargonin toistaminen ei tee kenestäkään asiantuntijaa.
Toisaalta jokainen voi vapaassa maassa toistaa ihan mitä tahansa ja ihan missä tahansa tarkoituksessa, se mitä sanoin vihervasemmiston "keskustelusta" vääristelystä ja valheiden muuttumisesta totuudeksi on vain vuosien kokemuksella hankittu tieto siitä miten vihervasemmisto asiaansa ajaa, tosin on sinällään hyvä että ette edes huomaa oman tyylinne karkoittavan äänestäjät ja kannattajat joten jakatkaa samaan malliin niin meidän muiden elämä voi jopa parantua.
En edes viitsi kertoa mikä on vihervasemmiston puheissa vikana kun kansalaiset puolueista riippumatta nauraa teille jopa teidän omat kannattajat, jokaisella on vapaassa maassa oikeus olla jopa hölmö.

Back