Ihminen on rajoittuneesti rationaalinen olento.
Määrittele tuo tarkemmin. Onko kyse siitä, että ihminen on juuri sopivasti epärationaalinen, jotta sinun maailmankuvaasi järkyttävät rationaalisesta ihmisestä lähtevät loogiset ketjut eivät toimi, mutta sitten toisaalta sopivasti rationaalinen, jotta sinun maailmankuvasi mukaiset rationaalisesta ihmisestä lähtevät todistukset sitten maagisesti toimivatkin? Rusinat ja pulla.
Tässä kohti heitit hyvästit poliittiselle realismille (lue: koko poliittinen vasemmisto plus vihreät plus suuri osa kepusta ja persuista olisi yhtenä miehenä ja naisena varusmiesten keskinäistä eriarvoisuutta vastaan). Enkä viitannut palkatun henkilöstön keskinäisiin palkkaeroihin vaan siihen että nykyiset aliupseerien palkat ovat säälittävän pienet ja reilusti alle kuvailemasi uuden systeemin varusmiesten palkkatason.
Ensinnäkin jo tällä hetkellä käsittäkseni koksuille ja alikessuille maksetaan korkeampaa päivärahaa. Toiseksi onhan varusmiesten kesken jo nytkin keskinäistä eriarvoisuutta. Osa palvelee pidempään kuin toiset, eikä tämä läheskään aina perustu vapaaehtoisuuteen.
EDIT selvennetty /// Pointtini on tämä:minä EN ole hyvä sotilas. Olen hyvä veronmaksaja mutta korkeintaan keskinkertainen sotilas.
No, minusta olet anekdootti. Väittäisin, että yleisesti noiden kahden asian välillä on korrelaatio, mikä näkynee siinä, jos vertailtaisiin upseerikoulutukseen valittujen myöhemmän siviiluran tuloja miehistön vastaviin.
Vapaaehtoisjärjestelmässä minä kuitenkin tunkisin palvelukseen, aiheuttaisin palkkakuluja, ja se potentiaalisesti minua parempi sotilas olisi työttömänä kun häntä ei koulu kiinnostanut. (Palvelukseen otettaisiin minut ennemmin kuin Vili Vintiö, kun Vilillä on tuo keskiarvo 6 ja näyttää olleen vähän tappeluakin taustalla. Vili olisi kuitenkin minua hiton paljon parempi kiväärimies tosipaikan tullen.)
Itse en oikeasti usko tuon olevan ongelma. Hyvät veronmaksajat ovat myös luonnollisesti itse hyvätuloisia. Heille työuran lyheneminen on suurempi henkilökohtainen menetys kuin työttömälle. Minusta on siis aika lailla päinselvää, että keskimäärin (poikkeuksiakin on, mutta ne eivät muuta yleiskuvaa) vapaaehtoinen palkkaa maksava intti on huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto työttömälle kuin mitä se on uraputkeen suuntaavalla yliopisto-opiskelijalla. Ja käsittääkseni empiirinen data tukee tätä. Vapaaehtoisarmeijoissa se ongelma ei ole ollut siinä, etteikö Ville Vintiöitä olisi saatu houkuteltua riveihin, vaan siinä, että Ilpo Insinöörit eivät ole olleet innokkaita sinne lähtemään. Ja itsekin hyväksyn, että tämä voisi olla ongelma etenkin tarpeeksi kyvykkäiden reservin upseerien. Juuri tämän vuoksi minusta systeemiin voisi tehdä portaistetun palkkauksen, eli jos tulee valituksi aliupseeri ja upseerikoulutukseen, niin sitten palvelusta maksettavaa korvausta nostetaan.
Enkä tietenkään aja komentotaloutta. Kuten taloustieteen mikä tahansa perusoppikirja kertoo sinulle ja Roopelle, ihminen on rajoittuneesti rationaalinen olento, ja himmelinne rakentuu oletukselle täydestä rationaalisuudesta.
Ei minusta yhtään sen enempää kuin vapaan markkinatalouden "himmelikään". Perustele siis väitteesi.
Tuossa on kyllä itua. Tuosta voisi lähteä kehittämään jotain. Täysi ratkaisu tämä ei kuitenkaan ole, sillä päivien valmius ei ole valmiutta. Valmiutta on se että pieni osa on kulloinkin lähtövalmiina per heti, ja lisää porukkaa saadaan tienristeykseen tunnissa max parissa. Siis sama valmius joka ilma- ja merivoimilla jo on.
No, tuon tason valmiutta ei ilma- ja merivoimillakaan ole reserviläisiin pohjaten, vaan kyllä tuo valmius perustuu kappareihin ja varusmiehiin. Miksei sama voisi siis päteä (ja varmaan päteekin) maavoimilla?