Asevelvollisuuden pitää muuttua

Jumanpyssyt ja puukuulat, me edistymme! :)

Niinkö. Minä muistelen, että sinä kovasti vannoit jo lopettaneesi keskustelun jo pari viestiä sitten.

Tosiasia nyt vain on että tuo tutkimus seisoo savijaloilla. Jos vannot ja vakuutat että tuo tutkimus ei ole mitenkään ajattelusi taustalla vaan olet itse aivan sattumoisin keksinyt täsmälleen saman ajatusrakennelman, jota perustelet samoilla argumenteilla, uskon toki. :rolleyes: Samat todistamattomat ja osittain jopa ilmeisen väärät oletukset ajatusrakennelmasi taustalla kuitenkin on.

Vannon. Tietenkään ajatteluni ei ole perustunut tuollaiselle puhtaan matemaattiselle todistukselle, vaan ennemminkin vain talonpoikaisjärjelle yhdistettynä simppleliin talousteoreettiseen ajatteluun siitä, miten ihminen toimii. Ihan niin kuin markkinataloudenkin kannatukseni. Vääristä oletuksista jo kirjoitin. Voin hyväksyä sen, että ihminen ei ole täydellisen rationaalinen, mutta jos tästä oletuksesta luovutaan kokonaan, niin sitten hyvin iso osa nykyisestä talousteoriasta pitää heittää roskakoriin. En näe, miksei se rajoitettu rationaalisuus toimisi tässä ihan tarpeeksi hyvin ihan niin kuin toimii markkinataloudenkin perusteluna. Tai sanotaan niin, ettet sinä ainakaan ole toistaiseksi tuonut esiin mitään seikkaa, miksi tässä asiassa vaadittaisiin täydellinen rationaalisuus eikä rajoitettu riittäisi.

Toinen oletus, johon olet puuttunut, oli se sotimisen ja siviilitoimen kyvykkyyden korrelaatio. Mielestäni todistus ei roiku tämän varassa (vaikka ehkä roikkuu sen varassa, että ihmisten välillä on näissä asioissa eroa ja että ihmiset ainakin jossain määrin pystyvät tietämään oman kyvykkyytensä tietämään). Mielestäni esitin jo ylempänä jopa argumentin, jonka mukaan tuon korrelaation puute tekisi jopa vapaaehtoisesta systeemistä entistä järkevämmän talousteoreettiselta kannalta ja käsittääkseni olet tämän kanssa jopa samaa mieltä.

Nyt minulle jää auki se, että mitkä oletukset sinusta enää kaatavat sen yksinkertaisen logiikan, että vapaaehtoisella systeemillä on talousteoreettisesti mahdollista saada maanpuolustus tuotettua tehokkaammin? Rationaalisuusko?

Loistavaa! Väitettyäsi muutaman kymmenen sivun verran ammattiarmeijaasi kirkkain silmin asevelvollisuudeksi, myönnät nyt että se on kuin onkin ammattiarmeija. No further questions eikä olkiukkoilua. Pieni ammattiarmeija siis on kyseessä, joka tuottaa porukkaa reserviin eikä pidä peruskoulutettua porukkaa rivissä juuri enempää kuin mikä on tarpeen seuraavien kouluttamiseksi. Olemmeko samaa mieltä tästä?

Kuten jo sanoin, ammattiarmeija-nimityksessä minua ärsyttää vain sen käyttö retoriikassa. Kun tällaisesta meidän käymästämme keskustelusta tietämättömälle ihmiselle lyödään eteen termi "ammattiarmeija", niin hänelle tulee välittömästi mieleen juuri se @Lepard :in käyttämä termin merkitys, ja luonnollisesti siten suhtautuu siihen sen mukaisesti, vaikka itse esitetty järjestelmä on armeijan rakenteen kannalta paljon lähempänä nykysysteemiä. Muuten vapaaehtoisesta systeemistä käytetty nimitys on yhdentekevä. Jos ammattiarmeija-nimeä ei käytetä retorisena kikkana, niin minun puolestani systeemiä, jossa varusmiehet palvelevat vapaaehtoisesti ja saavat siitä kunnon palkkaa. Toki tällöinkin ammattiarmeija on siinä mielessä hieman huono termi, että "varusmies" ei ole kenenkään ammatti, koska sen touhun varaan ei kukaan voi työuraansa rakentaa. Joten miksemme käyttäisi siitä systeemistä paremmin sitä kuvaavaa termiä vapaaehtoinen palkallinen varusmiespalvelu? Onko sinulla jotain tätä nimitystä vastaan?

Minua ihmetyttää muuten että ensin kiellät erillisten upseeri- ja miehistöputkien olemassaolon ja heti parin lauseen jälkeen puhut upseerilinjan korkeammista palkoista. Siis onko nyt erilliset putket vai ei ole? Tipuin kärryiltä :D

Kuten sanoin, tuossa vapaaehtoisessa systeemissä on nuo "putket" olemassa siinä, missä ne ovat nykysysteemissäkin. Kuinka moni siis nykyisin puhuu "upseeriputkesta" viitatessaan henkilöihin, jotka menevät RUK:iin?

Toinen mitä emme tee ettemme tule nauretuksi seminaarihuoneesta ulos, on se että emme pane sanoja toisen suuhun. En ole hetkeäkään väittänyt, että kaikki samperin suoraan varareserviin tuupattavat pitää sotilaskouluttaa. Ei hemmetissä siinä ole mitään järkeä sotilaallisesti, tästäkin välillämme vallitsee yhteisymmärryksen harmonia joka vetää vertoja Pohjois-Korean kommunistisen puolueen yleiskokouksen äänestykselle siitä, tulisiko Loistava Toveri Kim Jong-Un valita uudelleen puolueen keskuskomitean pääsihteeriksi. Poliittisesti ja yhteiskuntarauhan kannalta (yhteiskunnan koheesio) siinä voi ollakin järkeä, mutta ei mennä nyt siihen.

Ainoa mitä väitän, on että vain asevelvollisuuden avulla varmistetaan se, että saadaan herrat ja narrit riviin syynättäväksi, jotta voidaan valita riittävä määrä oikeita tyyppejä oikeaan koulutukseen. Loput voi minun puolestani (sotilaalliselta kannalta) tuupata suoraan siviiliin E:n palveluskelpoisuusluokalla varustettuna pois vanikkaa, hernesoppaa ja räkäpäitä kuluttamasta, ja toivottaa hauskaa loppuelämää.

Eli kannatat valikoivaa asevelvollisuutta. Tämän mallin se PLM:n raportti kuitenkin tyrmäsi yhdenvertaisuusargumentilla, eikä siinä minusta olekaan pahemmin pielessä. Näin siis jos varusmiespalvelus muuten pidetään nykyisenkaltaisena (=nälkäpalkka), mutta sinne otetaan vain ne, jotka PV katsoo tarvitsevansa. Tällä systeemillä olisi toki se hyvä puoli, että sitten voitaisiin luopua täysin perusteettomasta sukupuoleen perustuvasta valikoinnista. Se, että valikointi tehdään PV:n tekemän kelvollisuusarvioinnin perusteella eikä sukupuoleen perustuen, olisi kyllä paremmin perusteltu, mutta se tietenkin johtaa ongelmiin sen suhteen, että miten tuo kyvykkyys todetaan. Jos järjestetään kokeita, joissa parhaiten menestyneet saavat palkkioksi keskimäärin 8 kk palkatonta varusmiespalvelua ja muut pääsevät jatkamaan omaa elämäänsä, niin miten ajattelet ihmisten suhtautuvan testeihin? Kuinka moni, joka ei inttiin halua, koittaisi siinä parastaan?

Minusta valikoiva vm-palvelus on paljon helpompi yhdistää vapaaehtoiseen systeemiin, jossa palvelusta maksetaan kunnon palkka. Tällöin niissä kokeissa inttiin halukkaat yrittävät oikeasti parasta tullakseen valituiksi.

Ja vielä: niille, jotka palvelukseen otetaan tulisi ehdottomasti maksaa oleellisesti paremmin kuin nykyinen säälittävä päiväraha. Tästäkin olemme ehdottomasti samaa mieltä.

Hyvä. Sen jälkeen sitten olemmekin jo aika lähellä vapaaehtoista systeemiä, kun niissä kyvykkyystesteissä ne inttiin halukkaat panevat parastaan ja ne, jotka eivät inttiin halua, tahallaan epäonnistuvat. Kuten siinä paperissa oletettiin, valtiolle se ihmisten kyvykkyys sotimiseen on hyvin vaikeasti selvitettävä asia, jos ihmisillä itsellään hyvän kyvykkyyden osoittamiseen ei ole mitään insentiiviä.
 
Juu, on se pyörinyt keskustelussa, mutta aika vähän saanut ilmeisesti kannatusta kuitenkaan. Voin minä sen oman "kannatuspostauksenikin" poistaa jos se sinua ahdistaa. Jatkat sitten omillas.

Ei se postauksesi minua ahdista, vaan ennemminkin oli ilonpilkahdus, joka oikeastaan vahvistaa sitä, mitä totesin jokunen viesti sitten keskustelun järkevyydestä. Se vain ihmetytti, että mallin peruspiirteet tulivat jollekin keskusteluun osallistujalle uutuutena vielä tässä vaiheessa ketjua, mutta kuten sanoin, tähän selityksenä voi olla se, että sitä on monenkin taholta koitettu hukuttaa olkiukkoihin.
 
Se vain ihmetytti, että mallin peruspiirteet tulivat jollekin keskusteluun osallistujalle uutuutena vielä tässä vaiheessa ketjua, mutta kuten sanoin, tähän selityksenä voi olla se, että sitä on monenkin taholta koitettu hukuttaa olkiukkoihin.
Niin, koko tämä viestiketjuhan on lähtenyt liikkeelle siitä että poliitikko x esitti erään tietyn kohdan joka vaatisi muutoksia. Sen myötä on tullut muitakin ajatuksia muutoksista. Aika pitkään ketju on edennyt ilman konsensusta että mikä asia olisi tärkeintä ja ensi korjattavaa. Joku yksittäinen asia varmaan kaipaakin muutosta, mutta koko systeemia ei kuitenkaan voi muuttaa kerralla. Veikkaan, että monella kuten itsellänikin, on aika vakiintunut ajatus siitä millainen asevelvollisuuden pitää olla ja melkoisen monta sivua saa mennä, ennen kuin ajattelu voi muuttua. Näkisin tämän enemmän aika- ja kypsyttely-kysymyksenä, kuin joidenkin perustelujen johdosta nopeasti mieltä muuttavana asiana. Vuosi lisää ja 60 sivua niin katsotaan missä mennään silloin.
 
Enkös minäkin niin todennut?

No, jos totesit, niin mikä oli tarkoituksesi niiden jauhamisessa ja etenkin sen jauhamisen jatkamisessa sen jälkeen, kun sanoin sen olevan sivuseikka?

Koska lakien tulee olla kohtuumäärässä tasapuolisia niin realisimia on että tuollaista lakia ei voida säätää. Kas kun verot yms. rahasaatavat ovat viranomaisen erityisessä suojeluksessa. Mallisi on mahdollinen ainoastaan teoriassa. Päivärahoja voisi kohtuumitassa korottaa mutta ei lähellekään esittämääsi tasoa.

Ai tasapuolisia? Niin kuin nykyinen asevelvollisuus on. Juupa juu. Ehdotettu vapaaehtoinen asevelvollisuus kohtuullisella taloudellisella korvauksella olisi huomattavasti tasapuolisempi kuin nykytilanne toteutettiin se melkeinpä miten tahansa.

Tervetuloa kerhoon. Sinähän et ole osoittanut mitään vaan ainoastaan väittänyt. Ymmärryksesi tason voi todeta vaikka siitä ettei työttömyysvakuutuksia mielestäsi tarvitse juuri tässä työsuhteessa maksaa koska siitä ei voi jäädä työttömäksi. o_O

Niin? Kyseisen vakuutuksen ideana on suojata työntekijä työttömyydeltä, jos hänen työnsä loppuu. Tässä tapauksessa minusta siihen ei ole tarvetta, koska siinä ei ole mitään järkeä, että määräaikainen vm-palvelus oikeuttaisi sitten sen palvelun loppumisen jälkeen sillä vm-palvelun aikaisella palkalla laskettuun ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Minusta tämä ajatus on täysin absurdi ennen kaikkea siksi, että kukaan kotiutuva varusmies ei voisi hakeutua uudelleen vm-palveluun, mikä on koko ansiosidonnaisen työttömyysturvan idea (eli taata työntekijän tulotaso siihen asti kunnes hän pääsee aiemman kaltaiseen duuniin takaisin).

Taas sinä poimit rusinoita pullasta. Jos koko maailma purettaisiin niin uudesta ei varmasti rakentuisi täsmälleen samanlaista kuin nykyinen. Perinteet kulkevat mukana ja kun pääosa porukasta ne hyväksyy niin jatketaan hyväksi todetulla mallilla. Historiallinen painolasti voi olla hyvästäkin. Sitä on joka tapauksessa lähes kaikessa mitä ympärillämme tapahtuu.

Minusta perinteillä voi selittää sitä, miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat, mutta ne eivät toimi perusteluna sille, miksi jatkossa pitäisi toimia jollain tavoin. Korkeintaan hyväksyn sen, että status quo on nollahypoteesi, jolla jatketaan, jos vaihtoehdoille ei ole esittää mitään perusteluja. Jos vaihtoehdoille on esitettävissä perusteluja, niin se status quokin on pystyttävä perustelemaan. Eli siis jokin asia ei ole "hyväksi todettu" vain sillä, että niin on tehty menneisyydessä. Jos tämä asevelvollisuus ei kelpaa esimerkiksi, niin otetaan sitten vaikkapa jumalanpilkka. Tämä on ikivanha laki (paljon vanhempi kuin asevelvollisuus) ja Suomessa siitä on joskus ollut rangaistuksena jopa kuolema. Nykyisin se on kuitenkin täysin vanhentunut ja se on olemassa vain "historiallisen painolastin" vuoksi. Se ei ole mitenkään erityisen "hyväksi todettu" nykyaikana, vaan kyseistä pykälää voidaan käyttää jopa täysin oikeutetun uskontokritiikin sensurointiin. Nykyisen uskon- ja sananvapauden ajatusten vallitessa kyseiselle laille ei ole mitään järkevää perustetta.
 
Kaikki palveluksessa olleet voidaan toki käskeä palvelukseen, kysymys on siitä, saadaanko vapaaehtoisella järjestelmällä koulutettua riittävästi sitä reserviä, kun vain esim kolmannes ikäluokasta palvelee?

Mainitsisin tässä välissä, että tällä hetkellä (viitaten Roopen aiemmin esittämään tietoon) ikäluokasta palvelee n. 36%. Siis ikäluokasta, jonka koko on Suomeessa n. 60 000 henkeä.

Suurin ero tässä on se, että sinä haluat tehdä järjestelmän yksilön ehdoilla, meikäläinen ajattelee valtion etua.

Valtio ei ole ajatteleva olento, sillä ei ole mitään tahtoa. Tahto ja etu ovat mielekkäitä käsitteitä vain puhuttaessa ajattelevasta olennosta. Nykyisessä demokraattisessa oikeusvaltiossa kansakunnan tahdon voi katsoa olevan jonkinlainen kollektiivinen kokoelma niistä yksilön tahdoista, mutta ne yksilöt ovat joka tapauksessa se, mistä kaikki lähtee liikkeelle. Ei ole mitään niiden ulkopuolista tahtoa.

Pitäisikö varusmiehille maksaa paremmat korvaukset? Ehdottomasti. Pitäisikö maksaa 3000 euroa/KK. No ei ihmeessä koska siihen ei ole varaa ja se vääristäisi puolustusvoimien palkkarakenteen.

Ei vääristäisi, ja olen tämän jo niin moneen kertaan vääntänyt, etten jaksa enää. Jos jossain niissä aiemmin esittämissäni tähän liittyvissä jutuissa on sinulla jotain kommentoitavaa, niin kommentoi sinne.

(Siksi toisekseen pelkästään se mainitsemasi 240 miljoonaa euroa vuodessa varusmiesten palkkoihin on nykytilanteessa liian paljon puolustusvoimille. Koko puolustusvoimauudistus aloitettiin pienemmän vuosittaisen summan kokoon raapimiseksi.) Pitäisikö puolustusvoimien saada mahdollisimman paljon väkeä riviin ja oikeus päättää kuka menee mihinkin sodan ajan tehtävään. Ehdottomasti, vain siten saadaan riittävästi laadukasta väkeä sodan ajan tehtäviin.

Sinä et tunnu ymmärtävän taloudellisesta optimoinnista mitään. Minusta ei mitenkään ole päivänselvää, että Suomen puolustuksen kannalta järkevin tapa allokoida kansakunnan resursseja olisi kouluttaa 60 000 varusmiestä ja -naista vuosittain ("mahdollisimman paljon väkeä" eli siis koko ikäluokka) ja sitten kärsiä tästä seuraava pudotus kansantuotteessa verrattuna siihen, että koulutetaan vähemmän ja käytetään osa tai jopa kaikki siitä korkeammasta kansantulosta aseiden hankkimiseen.

Koskas olet viimeksi ollut jenkeissä?

Tänä vuonna. Miten tämä liittyy asiaan? Tarkoitatko, että jenkkien tilannetta on mahdollista seurata vain menemällä sinne henkilökohtaisesti? Jos näin, niin milloin olit viimeksi P-Koreassa? Jos et ole siellä käynyt, niin eikö sinulla siis ole mitään oikeutta kommentoida sen tilannetta?

Ja koska olet viimeksi puhunut jonkun korkea-arvoisen jenkkiupseerin kanssa?

Onko sinusta siis ainoa tapa seurata USA:n asevoimia koskevaa keskustelua siten, että keskustelee henkilökohtaisesti jonkun korkea-arvoisen jenkkiupseerin kanssa?

Asevelvollisuudesta on siellä puhuttu paljonkin ja sitä ovat esittäneet sekä eräät kongressin jäsenet että kenraalit.

Jotkut harvat ovat. Asialla ei ole juuri mitään poliittista kannatusta.

On aiheesta kirjoitettu kirjojakin. Monet näkevät että puolustuksen ulkoistaminen ammattilaisille on juuri johtanut nykytilaan, eli tarpeettomiin verisiin ja pitkä-aikaisiin hävittyihin sotiin, jotka syövät varoja kohtuuttomastija syövät myös USA:n arvostusta maailmalla. Vai väitätkö että Irakin sota ja Afganistanin sota ovat olleet jenkeille menestystarinoita ja voittoja? Arvostelijoiden mielestä asevelvollisuusjärjestelmä rajoittaisi USA:n poliittisen johdon valmiutta käyttää sotilaallista voimaa, mutta jos sitä käytettäisiin, olisi koko kansakunta sitoutunut ja voimaa käytettäisiin niin että päästään lopulliseen ratkaisuun.

Aha. Ai niin kuin Vietnamiin (jossa kuoli kymmenkertainen määrä jenkkejä verrattuna Irakiin) ei voitu mennä, koska asevelvollisuus. Ja sielläkö sinusta saavutettiin "lopullinen ratkaisu"? Se on viimeinen kerta, kun USA on käyttänyt asevelvollisuutta, enkä todellakaan pitäisi sitä hyvänä esimerkkinä mistään.

Sen sijaan se voisi hillitä sotimista, että vapaaehtoisilla sotilailla olisi oikeus kieltäytyä lähtemästä sotimaan USA:n ulkopuolella käytävään sotaan. Tämä tarkoittaisi silloin sitä, että sotiin, joihin vain poliittinen eliitti haluaisi ryhtyä, olisi vaikea saada lähtijöitä, mistä seuraisi taas se, että saadakseen tarpeeksi lähtijöitä heille pitäisi maksaa hyvin korkeaa palkkaa, joka taas tekisi sodista välittömästi vastenmielisiä myös niille, jotka itse eivät ole lähtemässä. Toisaalta taas ns. "hyviin sotiin" olisi mahdollista lähteä, koska niitä varten kaikki (niin sotimaan lähtijät kuin veronmaksajatkin) olisivat valmiita tekemään uhrauksia.
 
Niin? Kyseisen vakuutuksen ideana on suojata työntekijä työttömyydeltä, jos hänen työnsä loppuu. Tässä tapauksessa minusta siihen ei ole tarvetta, koska siinä ei ole mitään järkeä, että määräaikainen vm-palvelus oikeuttaisi sitten sen palvelun loppumisen jälkeen sillä vm-palvelun aikaisella palkalla laskettuun ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Minusta tämä ajatus on täysin absurdi ennen kaikkea siksi, että kukaan kotiutuva varusmies ei voisi hakeutua uudelleen vm-palveluun, mikä on koko ansiosidonnaisen työttömyysturvan idea (eli taata työntekijän tulotaso siihen asti kunnes hän pääsee aiemman kaltaiseen duuniin takaisin).

Minusta perinteillä voi selittää sitä, miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat, mutta ne eivät toimi perusteluna sille, miksi jatkossa pitäisi toimia jollain tavoin. Korkeintaan hyväksyn sen, että status quo on nollahypoteesi, jolla jatketaan, jos vaihtoehdoille ei ole esittää mitään perusteluja. Jos vaihtoehdoille on esitettävissä perusteluja, niin se status quokin on pystyttävä perustelemaan. Eli siis jokin asia ei ole "hyväksi todettu" vain sillä, että niin on tehty menneisyydessä. Jos tämä asevelvollisuus ei kelpaa esimerkiksi, niin otetaan sitten vaikkapa jumalanpilkka. Tämä on ikivanha laki (paljon vanhempi kuin asevelvollisuus) ja Suomessa siitä on joskus ollut rangaistuksena jopa kuolema. Nykyisin se on kuitenkin täysin vanhentunut ja se on olemassa vain "historiallisen painolastin" vuoksi. Se ei ole mitenkään erityisen "hyväksi todettu" nykyaikana, vaan kyseistä pykälää voidaan käyttää jopa täysin oikeutetun uskontokritiikin sensurointiin. Nykyisen uskon- ja sananvapauden ajatusten vallitessa kyseiselle laille ei ole mitään järkevää perustetta.

Et ole tainnut olla paljoa tekemisissä työttömyysturvan kanssa? Palkallinen varusmiespalvelus olisi pätkätyö muiden joukossa eli sen päättyessä olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen sikäli kuin muute ehdot täyttyvät. Vakuutusmaksu ei ole riippuvainen siitä onko työntekijällä mahdollisuus työllistyä uudestaan siihen samaan työhön jota hän on jo tehnyt. Mitä työttömyysvakuutukseen yleensä tulee niin sivukuluihin vaikuttava osa ei todellakaan ole mikään henkilökohtainen maksu joka kerryttää juuri kyseisen työtekijän turvaa tai olisi mitenkään riippuvainen siitä onko työntekijällä yleensä oikeutta työttömyyskorvaukseen. Vakuutusmaksua maksetaan (lähes) kaikista ja kaikki on vakuutettu. Korvauksen saaminen on sitten omien pykäliensä takana.

Järjestelmähän on ehjä koska se käytännössä kaikille kelpaa. Asia ei lopulta ole sen monimutkaisempi. Mutta käytä toki oikeuttasi ajaa omaa systeemiäsi. Systeemi muuttuu sitten kun riittävän moni sitä muutosta kannattaa. Maaperä ei vain vaikuta olevan kovin hedelmällinen muutokselle. Sitä odotellessa voi vaikka vinkua siitä että 99,99% ihmisistä ei ymmärrä millä malliilla asioiden oikeasti pitäisi olla.
 
Niinkö. Minä muistelen, että sinä kovasti vannoit jo lopettaneesi keskustelun jo pari viestiä sitten.

Yritin kovasti lopettaa mutta näköjään jatkuu yhä. Mutta ei se mitään, keskustelu muuttuu vain kiinnostavammaksi koko ajan.

Vannon. Tietenkään ajatteluni ei ole perustunut tuollaiselle puhtaan matemaattiselle todistukselle, vaan ennemminkin vain talonpoikaisjärjelle yhdistettynä simppleliin talousteoreettiseen ajatteluun siitä, miten ihminen toimii. Ihan niin kuin markkinataloudenkin kannatukseni. Vääristä oletuksista jo kirjoitin. Voin hyväksyä sen, että ihminen ei ole täydellisen rationaalinen, mutta jos tästä oletuksesta luovutaan kokonaan, niin sitten hyvin iso osa nykyisestä talousteoriasta pitää heittää roskakoriin. En näe, miksei se rajoitettu rationaalisuus toimisi tässä ihan tarpeeksi hyvin ihan niin kuin toimii markkinataloudenkin perusteluna. Tai sanotaan niin, ettet sinä ainakaan ole toistaiseksi tuonut esiin mitään seikkaa, miksi tässä asiassa vaadittaisiin täydellinen rationaalisuus eikä rajoitettu riittäisi.

Toinen oletus, johon olet puuttunut, oli se sotimisen ja siviilitoimen kyvykkyyden korrelaatio. Mielestäni todistus ei roiku tämän varassa (vaikka ehkä roikkuu sen varassa, että ihmisten välillä on näissä asioissa eroa ja että ihmiset ainakin jossain määrin pystyvät tietämään oman kyvykkyytensä tietämään). Mielestäni esitin jo ylempänä jopa argumentin, jonka mukaan tuon korrelaation puute tekisi jopa vapaaehtoisesta systeemistä entistä järkevämmän talousteoreettiselta kannalta ja käsittääkseni olet tämän kanssa jopa samaa mieltä.

Selvä. Olen iloinen että tämä korrrelaatiokeskustelu päättyi yhteisymmärrykseen - ihmisten kyvykkyydessä on varmasti eroja, mutta Birkenallin ja Kochin "ihmiset jotka ovat parempia ansaitsijoita siviilissä ovat automaattisesti myös parempia sotilaita tehtävästä riippumatta" (kärjistys, mutta ei kovinkaan iso sellainen) nyt vain on ihan höpöhöpöä, syistä jotka edellä on käsitelty tyhjentävästi.

Koskapa vakuutat että et ole perustanut ajatteluasi ko. roskapaperiin niin suurin osa viimeisten kahden sivun keskustelusta on ollut turhaa.

Nyt minulle jää auki se, että mitkä oletukset sinusta enää kaatavat sen yksinkertaisen logiikan, että vapaaehtoisella systeemillä on talousteoreettisesti mahdollista saada maanpuolustus tuotettua tehokkaammin? Rationaalisuusko?

Ja nyt taas vältetään panemasta sanoja suuhun toiselle, se lipsahtaa helposti olkiukkoiluksi. En ole hetkeäkään kiistänyt etteikö kuvailemasi järjestelmä voisi olla taloudellisesti tehokas.

Minua vaan häiritsee ihan pikkuriikkisen, hiuksenhienon aavistuksen verran se yksinkertainen tosiasia että tuo määrä ukkoja ei ole riittävä koko maan puolustamiseen. Joihinkin hommiin tarvitaan yksinkertaisesti käsi- ja silmäpareja, ei varustuksen parantamisella voida korvata kaikkea. Yksinkertaisesti loppuu ukot kesken SA-vahvuudesta. Tämä ei ole sivuseikka vaan koko homman kulmakivi.

Tämän vuoksi en voi "jättää asiaa kenraalien päätettäväksi" kuten ehdotat, tässä on kyse siitä onko olemassa toimiva maanpuolustus vai ei ole! Jos miesvahvuutta pienennetään, voidaan saman tien jättää jäljelle vain maanpuolustukseen kykenemätön lipunnäyttöarmeija tyyliin Tanska. Se vasta taloudellisesti tehokasta on.

Taloudellista tehokkuutta voidaan parantaa nykyisen järjestelmän puitteissa laittamalla B- ja C- miehet nykyistä paljon herkemmin maitojunaan. Sellaisia henkilöitä jotka eivät ole koskaan sijoitettavissa SA- joukkoihin, on aivan turhaa pitää kasarmilla kuluttamassa resursseja.

Kuten jo sanoin, ammattiarmeija-nimityksessä minua ärsyttää vain sen käyttö retoriikassa. Kun tällaisesta meidän käymästämme keskustelusta tietämättömälle ihmiselle lyödään eteen termi "ammattiarmeija", niin hänelle tulee välittömästi mieleen juuri se @Lepard :in käyttämä termin merkitys, ja luonnollisesti siten suhtautuu siihen sen mukaisesti, vaikka itse esitetty järjestelmä on armeijan rakenteen kannalta paljon lähempänä nykysysteemiä. Muuten vapaaehtoisesta systeemistä käytetty nimitys on yhdentekevä. Jos ammattiarmeija-nimeä ei käytetä retorisena kikkana, niin minun puolestani systeemiä, jossa varusmiehet palvelevat vapaaehtoisesti ja saavat siitä kunnon palkkaa. Toki tällöinkin ammattiarmeija on siinä mielessä hieman huono termi, että "varusmies" ei ole kenenkään ammatti, koska sen touhun varaan ei kukaan voi työuraansa rakentaa. Joten miksemme käyttäisi siitä systeemistä paremmin sitä kuvaavaa termiä vapaaehtoinen palkallinen varusmiespalvelu? Onko sinulla jotain tätä nimitystä vastaan?

On - en pidä Orwellin uuskielestä. Ammattiarmeija on kyseessä, jos palvelukseen mennään vapaaehtoisesti rahan houkuttelemana. On pelkkää markkinointia yrittää asiaa muuttaa helpommin myytäväksi kutsumalla sitä jollakin muulla nimellä. Eli ammattiarmeija tai palkka-armeija.

Kuten sanoin, tuossa vapaaehtoisessa systeemissä on nuo "putket" olemassa siinä, missä ne ovat nykysysteemissäkin. Kuinka moni siis nykyisin puhuu "upseeriputkesta" viitatessaan henkilöihin, jotka menevät RUK:iin?

No nyt en sitten ymmärrä mihin viittaat puhumalla "upseerilinjasta" ja siinä että siihen pitää olla korkeammat palkat jotta sinne saadaan tarpeeksi oikeaa porukkaa, jne.? Onko meillä jotkin erilliset valintakokeet upseeri- ja miehistölinjalle, vai miten tuo toimii? Minusta sinulla on tässä ihan oikeasti selittämisen paikka, koska juuri edellähän totesimme, että paras upseeriaines ja paras miehistöaines ovat kovin erilaisia. Ymmärsin että olimme tästä samaa mieltä. Miten muuten kuin kokonaan erillisillä "putkilla"/ valintakokeilla/tms. järjestät sen että valintakokeen sisältö ei suosi jompaa kumpaa porukkaa, aiheuttaen sen että meiltä puuttuu sopivaa ainesta jompaan kumpaan joukkoon koulutettavaksi?

Ja koska aivan ilmeisesti on oltava johtajaksi ja miehistöön erilliset valinta- tai rekrytointiprosessit, niin tämä viimeistään aiheuttaa sen että kyseessä on kyllä ihan puhdas perinteinen palkka-armeija eikä mikään muu.

Minusta edelleen on sinun hankalasti perusteltavissa miksi meidän pitäisi ruveta järjestämään jotain ihmeen rekrytointiputkia sun muuta, kun kaikkein selkein ja toimintavarmin tapa on asevelvollisuuden kautta kutsua koko porukka kutsuntoihin ja sitten raakata sopivat palvelukseen. Homma hoidettu eikä tarvitse mitään ihmeen rekrykampanjoita järjestellä.

Eli kannatat valikoivaa asevelvollisuutta.

Kyllä.

Tämän mallin se PLM:n raportti kuitenkin tyrmäsi yhdenvertaisuusargumentilla, eikä siinä minusta olekaan pahemmin pielessä. Näin siis jos varusmiespalvelus muuten pidetään nykyisenkaltaisena (=nälkäpalkka), mutta sinne otetaan vain ne, jotka PV katsoo tarvitsevansa. Tällä systeemillä olisi toki se hyvä puoli, että sitten voitaisiin luopua täysin perusteettomasta sukupuoleen perustuvasta valikoinnista. Se, että valikointi tehdään PV:n tekemän kelvollisuusarvioinnin perusteella eikä sukupuoleen perustuen, olisi kyllä paremmin perusteltu, mutta se tietenkin johtaa ongelmiin sen suhteen, että miten tuo kyvykkyys todetaan. Jos järjestetään kokeita, joissa parhaiten menestyneet saavat palkkioksi keskimäärin 8 kk palkatonta varusmiespalvelua ja muut pääsevät jatkamaan omaa elämäänsä, niin miten ajattelet ihmisten suhtautuvan testeihin? Kuinka moni, joka ei inttiin halua, koittaisi siinä parastaan?

Minusta valikoiva vm-palvelus on paljon helpompi yhdistää vapaaehtoiseen systeemiin, jossa palvelusta maksetaan kunnon palkka. Tällöin niissä kokeissa inttiin halukkaat yrittävät oikeasti parasta tullakseen valituiksi.

Hyvä. Sen jälkeen sitten olemmekin jo aika lähellä vapaaehtoista systeemiä, kun niissä kyvykkyystesteissä ne inttiin halukkaat panevat parastaan ja ne, jotka eivät inttiin halua, tahallaan epäonnistuvat. Kuten siinä paperissa oletettiin, valtiolle se ihmisten kyvykkyys sotimiseen on hyvin vaikeasti selvitettävä asia, jos ihmisillä itsellään hyvän kyvykkyyden osoittamiseen ei ole mitään insentiiviä

Ks. edellä. Tämmöinen valintakoesysteemi ylipäätään tarvitaan vain sinun järjestelmässäsi, ei minun. Tämän valintakokeen (tai siis valintakokeiDEN, kuten osoitin edellä) tarve on heikoimpia kohtia koko rakennelmassasi - sen lisäksi tietysti että maata ei mallissasi pystytä puolustamaan.

Yhdenvertaisuusongelmaa lievittää ja P-kauden motivaatiota nostaa kummasti se jos nostetaan päivärahaa reippaasti ja palautetaan kotiutumisraha.

Voitaisiin vielä lisätä entistä voimakkaamman kutsunnoissa tehtävän karsinnan lisäksi P-kaudella tehtävää karsintaa, niin että E- ja J- kaudelle koulutettavaksi jää vain tarvittava vahvuus ja jonkin verran ylivahvuutta.

EDIT // korjailtu kirjoitusvirheitä
 
Et ole tainnut olla paljoa tekemisissä työttömyysturvan kanssa? Palkallinen varusmiespalvelus olisi pätkätyö muiden joukossa eli sen päättyessä olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen sikäli kuin muute ehdot täyttyvät. Vakuutusmaksu ei ole riippuvainen siitä onko työntekijällä mahdollisuus työllistyä uudestaan siihen samaan työhön jota hän on jo tehnyt. Mitä työttömyysvakuutukseen yleensä tulee niin sivukuluihin vaikuttava osa ei todellakaan ole mikään henkilökohtainen maksu joka kerryttää juuri kyseisen työtekijän turvaa tai olisi mitenkään riippuvainen siitä onko työntekijällä yleensä oikeutta työttömyyskorvaukseen. Vakuutusmaksua maksetaan (lähes) kaikista ja kaikki on vakuutettu. Korvauksen saaminen on sitten omien pykäliensä takana.

Kuten sanoin, minusta koko ajatus on täysin absurdi, koska vm-palvelus eroaa muista pätkätöistä siinä mielessä, ettei siihen ole kenenkään mahdollista päästä uudestaan sisään. Toisaalta varusmiespalveluun liittyy sellaisia työhön liittyviä etuja, joita ei muualla esiinny. Työnantaja ei esim. voi irtisanoa henkilöä, joka lähtee suorittamaan vm-palvelua, vaan hänet on otettava takaisin duuniin palvelun päätyttyä. Juuri tämän vuoksi vm-palvelu ei rinnastu tavalliseen työhön. Jos olet pysyvässä työpaikassa ja sitten kesken sen joku tarjoaa sinulle puolen vuoden pestiä hyvällä palkalla, niin sinulla ei ole mitään takeita siitä, että pääset takaisin vanhaan työpaikkaasi sen loputtua (se on mahdollista, jos työnantajasi siihen suostuu, mutta lain mukaan hänellä ei ole siihen mitään velvollisuutta). Jos siis säilytettäisiin tämä aspekti vm-palvelussa, niin minusta työttömyydeltä vakuuttamiseen ei ole mitään syytä. Ja kuten sanottua, tämä kaikki on mahdollista säätää lailla. On siis ihan turha vedota nykyisiin lakipykäliin. Jos vastustat tätä ideaa, sinun pitäisi osoittaa, miksi vapaaehtoiseen vm-palveluun menevälle pitäisi taata vakuutuksella tuotettu ansiosidonnainen työttömyysturva eikä esim. sitä turvaa, mikä hänellä nykyisin on, eli oikeus palata vanhaan työpaikkaan.

Järjestelmähän on ehjä koska se käytännössä kaikille kelpaa. Asia ei lopulta ole sen monimutkaisempi. Mutta käytä toki oikeuttasi ajaa omaa systeemiäsi. Systeemi muuttuu sitten kun riittävän moni sitä muutosta kannattaa. Maaperä ei vain vaikuta olevan kovin hedelmällinen muutokselle. Sitä odotellessa voi vaikka vinkua siitä että 99,99% ihmisistä ei ymmärrä millä malliilla asioiden oikeasti pitäisi olla.

Kelpaako? Onko tosiaan kysytty sitä, että kelpaisiko tällainen vapaaehtoinen systeemi verrattuna nykyiseen verrattuna (eikä esim. niitä PLM:n ja @Lepard :in olkiukkoja)?
 
Kelpaako? Onko tosiaan kysytty sitä, että kelpaisiko tällainen vapaaehtoinen systeemi verrattuna nykyiseen verrattuna (eikä esim. niitä PLM:n ja @Lepard :in olkiukkoja)?

Ei käsittääkseni ole kysytty. Paitsi median tekemien kyselyjen, niin myös MTS:n kyselyn vaihtoehdot ovat virheellisiä. Suomalaisiin on hyvin onnistuttu istuttamaan "asevelvollisuuden vaihtoehto on pieni palkka-armeija" -ajatus, eivätkä toimittajatkaan tunnu tietävän muita vaihtoehtoja.

Osoitteesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus_Suomessa#Asevelvollisuuden_kannatus

'Valtioneuvoston asettama Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta selvittää vuosittain kyselytutkimuksella suomalaisten kantaa asevelvollisuuteen. Kyselytutkimusta on kritisoitu kysymyksenasettelusta, joka ei mittaa asevelvollisuuden todellista kannatusta.[91]

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan kyselyssä asevelvollisuuden kannatusta mitataan kysymyksellä: "Suomessa on käytössä miesten yleiseen asevelvollisuuteen perustuva puolustusjärjestelmä, jossa mahdollisimman suuri osa ikäluokasta saa sotilaallisen koulutuksen ja joka tuottaa suuren reservin. Pitäisikö nykyinen järjestelmä säilyttää vai siirtyä valikoivaan varusmiespalvelukseen, jolloin vain osa ikäluokasta saa sotilaallisen koulutuksen ja jolloin reservin määrä supistuisi, vai kokonaan siirtyä palkattuun, henkilömäärältään pienempään ammattiarmeijaan?"

Kriitikoiden mukaan asevelvollisista muodostetun reservin vertailukelpoinen vaihtoehto on vapaaehtoisista varusmiehistä muodostettu nykyisen suuruinen reservi, ei nykyistä valikoivampi asevelvollisuus, tai pysyvästi töissäolevista ammattisotilaista muodostettu armeija. Suomessa n. 36% ikäluokasta suoritti asepalveluksen vuonna 2013[92], ja sama määrä olisi mahdollista houkutella palvelukseen myös vapaaehtoismallissa, mikäli palveluksen suorittaneille maksettaisiin tarvittavan suuruinen korvaus heidän ajastaan. Kyselyssä tulisi mitata vain asevelvollisuuden kannatusta, ei reservin koon pienentämisen kannatusta.

Asevelvollisuuden kannatusta paremmin mittaavaksi kysymykseksi on esitetty seuraavaa:[91] "Suomessa on käytössä miesten asevelvollisuuteen perustuva puolustusjärjestelmä. Pitäisikö nykyinen järjestelmä säilyttää, vai pitäisikö nykyinen miehille pakollinen varusmiespalvelus muuttaa vapaaehtoiseksi, jonka jälkeen varusmies- tai siviilipalveluksesta kieltäytyviä miehiä ei enää tuomittaisi vankeuteen?"'
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: s91

Kelpaa koska mitään uskottavaa/merkittävää vastavoimaa ei ole syntynyt. Ihan varmasti sellainen olisi jos näin laajalti kansalaisiin vaikuttava järjestelmä olisi merkittävässä mitassa epätyydyttävä. Jos porukka kokisi esimerkiksi olevansa orjuutettuna. Kun valitusta ei kuulu niin ilmeisesti ei koe.

Pitäkää ihmeessä vaihtoehtoja esillä. Keskustelu ja kyseenalaistaminen on hyvästä. Ehkä tekin vielä joskus keksitte jonkun toimivan mallin.
 
Selvä. Olen iloinen että tämä korrrelaatiokeskustelu päättyi yhteisymmärrykseen - ihmisten kyvykkyydessä on varmasti eroja, mutta Birkenallin ja Kochin "ihmiset jotka ovat parempia ansaitsijoita siviilissä ovat automaattisesti myös parempia sotilaita tehtävästä riippumatta" (kärjistys, mutta ei kovinkaan iso sellainen) nyt vain on ihan höpöhöpöä, syistä jotka edellä on käsitelty tyhjentävästi.

Koskapa vakuutat että et ole perustanut ajatteluasi ko. roskapaperiin niin suurin osa viimeisten kahden sivun keskustelusta on ollut turhaa.

Niin, sinulta on edelleen osoittamatta, miten tuo oletus tekee paperista "roskapaperin". Kuten minä olen koittanut sanoa, ennemminkin tuo on siis konservatiivinen oletus ja sen pätemättömyys tekee vapaaehtoisesta systeemistä entistä järkevämmän. Saisiko nyt vihdoinkin jotain lihaa luiden päälle, eikä vain tuota jatkuvaa "onpa paska paperi" -höpölöpöä?

Ja nyt taas vältetään panemasta sanoja suuhun toiselle, se lipsahtaa helposti olkiukkoiluksi. En ole hetkeäkään kiistänyt etteikö kuvailemasi järjestelmä voisi olla taloudellisesti tehokas.

Minua vaan häiritsee ihan pikkuriikkisen, hiuksenhienon aavistuksen verran se yksinkertainen tosiasia että tuo määrä ukkoja ei ole riittävä koko maan puolustamiseen.

Nyt et ymmärrä, mitä taloudellisesti tehokas tarkoittaa. Luonnollisestikin taloudellisesti tehokas maanpuolustussysteemi on se, joka tuottaa riittävän määrän maanpuolustushyödykettä (=tuottaa maalle uskottavan puolustuksen) mahdollisimman vähillä resursseilla.

Joihinkin hommiin tarvitaan yksinkertaisesti käsi- ja silmäpareja, ei varustuksen parantamisella voida korvata kaikkea. Yksinkertaisesti loppuu ukot kesken SA-vahvuudesta. Tämä ei ole sivuseikka vaan koko homman kulmakivi.

Tämän vuoksi en voi "jättää asiaa kenraalien päätettäväksi" kuten ehdotat, tässä on kyse siitä onko olemassa toimiva maanpuolustus vai ei ole! Jos miesvahvuutta pienennetään, voidaan saman tien jättää jäljelle vain maanpuolustukseen kykenemätön lipunnäyttöarmeija tyyliin Tanska. Se vasta taloudellisesti tehokasta on.

Niin tuo silmä- ja käsiparijuttu on sinun mielipiteesi. Minä luotan siihen, että PV:n kentsut tietävät sinua ja minua paremmin, onko silmä- ja käsipareja mahdollista korvata ja jos on, niin millä hinnalla. Kuten jo sanoin, jos he analyysissään tulevat edelleen siihen tulokseen, että resurssien käytön kannalta tuo on fiksuin tapa tuottaa Suomelle uskottava puolustus, niin minä hyväksyn sen. Mutta tämä analyysi pitää siis tehdä niin, että kaikki resurssit näkyvät heille oikean suuruisina, eikä vääristyneinä, kuten on nyt tilanne asevelvollisten ollessa armeijalle "ilmaisia", vaikkeivät sitä olekaan koko kansakunnalle. Onko sinulla jokin syy, miksei sinusta tätä voisi jättää kenraalien päätettäväksi, vaan haluat amatöörinä siihen tunkea mukaan?

Taloudellista tehokkuutta voidaan parantaa nykyisen järjestelmän puitteissa laittamalla B- ja C- miehet nykyistä paljon herkemmin maitojunaan. Sellaisia henkilöitä jotka eivät ole koskaan sijoitettavissa SA- joukkoihin, on aivan turhaa pitää kasarmilla kuluttamassa resursseja.

Mitä tarkoitat tuolla "herkemmin"? Kaikki B- ja C-miehet joko vapautetaan terveydellisillä syillä tai sitten ei vapauteta. Ovatko B- ja C-miehet nyt siis kaikki varareservissä kotiuduttuaan?

On - en pidä Orwellin uuskielestä. Ammattiarmeija on kyseessä, jos palvelukseen mennään vapaaehtoisesti rahan houkuttelemana. On pelkkää markkinointia yrittää asiaa muuttaa helpommin myytäväksi kutsumalla sitä jollakin muulla nimellä. Eli ammattiarmeija tai palkka-armeija.

Kirjoitin jo tuosta sanasta "ammatti". Minusta se ei ole varusmiehiä käyttävälle systeemille erityisen hyvä, koska niiden varusmiesten ammatti ei ole sotilas. Palkka-armeija on jo parempi, vaikka siinäkin siis helposti tulee mieleen se, että niille SA-armeijaan kuuluville koko ajan ollaan jotain maksamassa. Mitä Orwellin uuskieleen tulee, niin juuri se retorinen kikkailu, jonka sana "ammattiarmeija" mahdollistaa, minua siinä eniten vierastaa. Siis se, että koska sana tarkoittaa yleensä ihan muuta kuin sitä, että koulutetaan vapaaehtoisia varusmiehiä lyhyen aikaa ja sen jälkeen he ovat reservissä, moni suhtautuu siihen negatiivisesti vain siksi, että ymmärtää sen tarkoittavan sitä muuta. Tässä keskustelussa, jossa jokaiselle keskustelijalle (ehkä @Lepard :ia lukuunottamatta) kaikille on selvää, mistä systeemistä puhutaan, on tietenkin yhdentekevää, mitä sanaa siitä käytetään.

No nyt en sitten ymmärrä mihin viittaat puhumalla "upseerilinjasta" ja siinä että siihen pitää olla korkeammat palkat jotta sinne saadaan tarpeeksi oikeaa porukkaa, jne.? Onko meillä jotkin erilliset valintakokeet upseeri- ja miehistölinjalle, vai miten tuo toimii? Minusta sinulla on tässä ihan oikeasti selittämisen paikka, koska juuri edellähän totesimme, että paras upseeriaines ja paras miehistöaines ovat kovin erilaisia.

Siis mitä et ymmärrä? Meillä on nykyisinkin "upseerilinja", jonne valitaan morttikaudelta kyvykkäimmät. Vapaaehtoisessa systeemissä tälle porukalle voisi minusta maksaa isompaa palkkaa kuin muille, jotta juuri kyvykkäitä olisi mahdollista houkutella inttiin. Tätä minusta tarvitaan, jos kyvykkyys sotimistoimissa (tai no, ainakin sotimisen johtotoimissa) korreloi jotenkin siviilikyvykkyyden (ja siten siviilissä saatavien palkkojen kanssa). Jos tätä korrelaatiota ei ole, niin ei tarvita edes eri palkkoja.

Ymmärsin että olimme tästä samaa mieltä. Miten muuten kuin kokonaan erillisillä "putkilla"/ valintakokeilla/tms. järjestät sen että valintakokeen sisältö ei suosi jompaa kumpaa porukkaa, aiheuttaen sen että meiltä puuttuu sopivaa ainesta jompaan kumpaan joukkoon koulutettavaksi?

Palkkojen suhteita säätämällä on tietenkin mahdollista muutella sitä, miten paljon kumpaankin ryhmään tulee hakijoita. Jos upseereiksi kykenevistä on pulaa, niin suurennetaan palkkojen välistä eroa. Jos miehistöstä, niin pienennetään sitä.

Ja koska aivan ilmeisesti on oltava johtajaksi ja miehistöön erilliset valinta- tai rekrytointiprosessit, niin tämä viimeistään aiheuttaa sen että kyseessä on kyllä ihan puhdas perinteinen palkka-armeija eikä mikään muu.

Siis en näe mitään erityistä syytä sille, miksei valintaa voisi tehdä morttikauden lopuksi ihan niin kuin nykyisinkin. Jos sinusta sellainen on, niin kerro ihmeessä. Morttikausi yhdistettynä sitten pällitesteihin ja mitä niitä muita valintakriteereitä sitten onkaan (ehkä koulutus vaikuttaa) on ainakin minusta luontevin tapa tehdä valinta ja väittäisin, että nykyisin se toimii suht hyvin. Tai sanotaan niin, että omasta inttiajastani muistan sen, että kyllä ne RUK:issa olleet tyypit olivat sinne keskimäärin paremmin soveltuvia kuin satunnaiset morttikauden tupakaverit. Näin siis ihan puhtaasti omana subjektiivisena arviona.

Minusta edelleen on sinun hankalasti perusteltavissa miksi meidän pitäisi ruveta järjestämään jotain ihmeen rekrytointiputkia sun muuta, kun kaikkein selkein ja toimintavarmin tapa on asevelvollisuuden kautta kutsua koko porukka kutsuntoihin ja sitten raakata sopivat palvelukseen. Homma hoidettu eikä tarvitse mitään ihmeen rekrykampanjoita järjestellä.

En nyt tiedä, mihin "rekrytointiputkeen" viittaat. Tietenkin vapaaehtoinen systeemi tarvitsee samanlaista nationalistisen propagandan tuputtamista tv:stä ja muista tuuteista kuin on käytössä nykyisin niissä maissa, joissa on vapaaehtoinen systeemi, mutta en minä tässä nyt mitään erityisen pahaa näe.

Ks. edellä. Tämmöinen valintakoesysteemi ylipäätään tarvitaan vain sinun järjestelmässäsi, ei minun. Tämän valintakokeen (tai siis valintakokeiDEN, kuten osoitin edellä) tarve on heikoimpia kohtia koko rakennelmassasi - sen lisäksi tietysti että maata ei mallissasi pystytä puolustamaan.

No, millä perusteella se valikoinnin ajattelit tehdä asevelvollisuussysteemiä käyttäen?

Yhdenvertaisuusongelmaa lievittää ja P-kauden motivaatiota nostaa kummasti se jos nostetaan päivärahaa reippaasti ja palautetaan kotiutumisraha.

Niin, kuten sanoin, jos nykymalli muutetaan valikoivaksi ja siihen yhdistetään taloudellisten korvausten nostaminen, jotta porukalla on oikeasti kunnon motivaatio osoittaa olevansa kykeneviä, niin se alkaa sitten jo ollakin aika lähellä vapaaehtoista systeemiä.

Voitaisiin vielä lisätä entistä voimakkaamman kutsunnoissa tehtävän karsinnan lisäksi P-kaudella tehtävää karsintaa, niin että E- ja J- kaudelle koulutettavaksi jää vain tarvittava vahvuus ja jonkin verran ylivahvuutta.

Miten sinä teet valikoinnin kutsunnoissa? Eihän siellä ole mitään mahdollisuutta testata kenenkään sotilaskykyjä mitenkään. Siellä melkeinpä ainoa käytettävissä oleva tieto on lääkärintodistus, mutta siinä vaiheessa, kun polvivammaiset ja mielenterveydellisistä syistä vapautetut on karsittu pois, niin miten paljon niistä muista sitten on enää puhtaasti terveydellisillä syillä karsittavissa ketään niin, että tämä karsinta jotenkin korreloisi sen kanssa, miten hyviä solttuja heistä on tehtävissä? Aletaanko tiputtaa silmälasipäiset ja värisokeat pois? Lisäksi mitä löysemmäksi terveydellisillä syillä vapautuksen saaminen tehdään, sitä enemmän sen väärinkäyttö tulee sitten lisääntymään.

Mitä sitten P-kauden karsintaan tulee, niin jos systeemi toimisi niin, että P-kaudelle menisi sama porukka kuin nytkin ja sitten siellä jokainen tietäisi, että huonoiten menestynyt porukka lähtee valatilaisuudesta kotiin ja muut jatkavat sitten 6 kuukautta (tai upseereilla vielä pidempään), niin mitä luulet käyvän motivaatiolle osoittaa kyvykkyys niissä morttikauden testeissä? Tietenkin jos sen loppukauden taloudellinen korvaus nostetaan korkeaksi, niin sitten sinnekin löytyy tietenkin halukkaita, jotka sitten loistavat niissä kokeissa, mutta sitten ollaankin käytännössä taas vapaaehtoisessa systeemissä. Sinällään tuolla ehdottamallasi tavalla toimien esim. hyvästä ammunnasta palkitseminen tekisi ympärivoltin. Nyt hyvät ampujat saavat kuntsareita, eli joutuvat viettämään vähemmän aikaa varuskunnassa, kun taas valikoivassa systeemissä hyville ampujille napsahtaisi kuukausitolkulla "ylipalvelusta" verrattuna huonoihin.
 
Kelpaa koska mitään uskottavaa/merkittävää vastavoimaa ei ole syntynyt. Ihan varmasti sellainen olisi jos näin laajalti kansalaisiin vaikuttava järjestelmä olisi merkittävässä mitassa epätyydyttävä. Jos porukka kokisi esimerkiksi olevansa orjuutettuna. Kun valitusta ei kuulu niin ilmeisesti ei koe.

Ongelmana on, että asevelvollisuus koskee vain nuoria miehiä, joten kansalaisten suurella enemmistöllä, mukaanlukien asevelvollisuuden jo suorittaneet miehet, ei ole henkilökohtaista intressiä lähteä korjaamaan ongelmaa.

Joissain kehitysmaissa yleinen tyttöjen ympärileikkaus on vastaavanlainen ongelma. Ympärileikkausperinnettä on vaikea kitkeä, sillä ympärileikkauksen jo kärsineillä naisilla ei ole henkilökohtaista intressiä auttaa niitä tyttöjä, joilla leikkaus on vielä edessä.

Joillain ihmisillä on myös sellainen ajattelutapa, että jos minä olen kärsinyt, niin on vain reilua että muutkin saavat kärsiä.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Kelpaa koska mitään uskottavaa/merkittävää vastavoimaa ei ole syntynyt. Ihan varmasti sellainen olisi jos näin laajalti kansalaisiin vaikuttava järjestelmä olisi merkittävässä mitassa epätyydyttävä. Jos porukka kokisi esimerkiksi olevansa orjuutettuna. Kun valitusta ei kuulu niin ilmeisesti ei koe.

Ylivoimaisesti suurin osa äänestäjistä ei ole vm-palveluksen orjuuttamia, koska he ovat joko naisia tai sitten miehiä, joilla vm-palvelus tai sivari on jo takana. Ainoa asevelvollisuudesta kärsivä porukka on hyvin nuoria miehiä, jotka eivät yleensä ole edes erityisen poliittisesti aktiivisia. Ja he ovat hyvin nopeasti ohi siitä vaiheesta, minkä jälkeen heiltä tietenkin katoaa oma henkilökohtainen motivaatio jatkaa asian ajamista.

Eniten ääntä asiasta on pitänyt AKL, joka ainakin minusta leimaantuu ennemminkin anarkistihörhöjen tahoksi, jolla lopullisena päämääränä on koko armeijan alasajo. Monikaan, joka vain haluaisi muuttaa asevelvollisuuteen perustuvan systeemin vapaaehtoisuuteen perustuvaksi kuitenkaan tinkimättä puolustustehosta, ei ole innokas assosioimaan itseään tämän porukan kanssa.

Kuitenkin minusta olisi hyvä, että rehellisyyden nimissä mielipidekyselyissä kysyttäisiin jostain muustakin kuin niistä olkiukoista vaihtoehtona nykysysteemille. Näin siis, jos muka nykysysteemin kannatus on niin korkea. Eikö sinusta?

Pitäkää ihmeessä vaihtoehtoja esillä. Keskustelu ja kyseenalaistaminen on hyvästä. Ehkä tekin vielä joskus keksitte jonkun toimivan mallin.

Malli on jo nyt toimiva ja olen esittänyt jopa tien, millä siihen olisi mahdollista siirtyä nykysysteemistä vaarantamatta Suomen uskottavaa puolustusta.
 
1) Joillain ihmisillä on myös sellainen ajattelutapa, että jos minä olen kärsinyt, niin on vain reilua että muutkin saavat kärsiä.
2) Ongelmana on, että asevelvollisuus koskee vain nuoria miehiä, joten kansalaisten suurella enemmistöllä, mukaanlukien asevelvollisuuden jo suorittaneet miehet, ei ole henkilökohtaista intressiä lähteä korjaamaan ongelmaa.

Jännä muuten kuinka noita lauseita voikin rakennella ja käännellä ihan sen mukaisesti millaiseen katselukulmaan itsensä haluaa asettaa. Se oma asennoituminen on mielestäni tämän ketjun keskeinen juttu ja näkyy koko ajan. Yllä olevia näkemyksiä voi positiivisempina valjastaa myös kannustavassa muodossa vaikka näin:

1) ihmisillä on sellainen ajattelutapa, että jos minä olen kokenut positiivisena, niin on vain reilua että muutkin saavat kokea saman positiivisuuden
2) väite ongelmasta mitätöityy, koska edellä olevan perusteella ei ole mitään koettua ongelmaa

Molemmat muotoilut ovat tosia, mikä kenellekin. Pick yours!

.
 
Ongelmana on, että asevelvollisuus koskee vain nuoria miehiä, joten kansalaisten suurella enemmistöllä, mukaanlukien asevelvollisuuden jo suorittaneet miehet, ei ole henkilökohtaista intressiä lähteä korjaamaan ongelmaa.

Joissain kehitysmaissa yleinen tyttöjen ympärileikkaus on vastaavanlainen ongelma. Ympärileikkausperinnettä on vaikea kitkeä, sillä ympärileikkauksen jo kärsineillä naisilla ei ole henkilökohtaista intressiä auttaa niitä tyttöjä, joilla leikkaus on vielä edessä.

Joillain ihmisillä on myös sellainen ajattelutapa, että jos minä olen kärsinyt, niin on vain reilua että muutkin saavat kärsiä.

Aika härski rinnastus. Varusmiespalvelus tuottaa merkittävän hyödyn sen suorittavalle ja hänen läheisilleen. Tytön sukuelinten silpominen ei tuota mitään hyötyä kenellekään.

Joku raja propagandassakin. Nyt lipsahdettiin kauas hyvän maun tuolle puolen.
 
Malli on jo nyt toimiva ja olen esittänyt jopa tien, millä siihen olisi mahdollista siirtyä nykysysteemistä vaarantamatta Suomen uskottavaa puolustusta.

Omasta mielestäsi toimivan. Nyt on sitten kaksi vaihtoehtoa. Joko kaikki muut ovat tyhmiä tahdottomia lampaita jotka eivät pysty ymmärtämään omaa parastaan tai sitten sinä olet kauniisti sanottuna arvioinut mallisi ansiot hieman yläkanttiin.
 
Aika härski rinnastus. Varusmiespalvelus tuottaa merkittävän hyödyn sen suorittavalle ja hänen läheisilleen. Tytön sukuelinten silpominen ei tuota mitään hyötyä kenellekään.

Ei, varusmiespalvelus tuottaa suorittajalleen n. 2600 euron taloudellisen tappion kuukaudessa: http://www.defmin.fi/files/2309/MATINE_Summary_Report.pdf

"Tämän tutkimuksen tulosten mukaan varusmiespalveluksen keston kolmen kuukauden kasvu alentaa työllisyyttä yhteenlaskettuna noin kolmella kuukaudella ja vuosituloja 18-30 vuoden iässä yhteensä noin 8000 eurolla."

Tyttöjen sukuelinten silpomista kannattavat uskovat silpomisen vähentävän uskottomuutta, ja näin nostavan tytön arvoa tulevan aviomiehen silmissä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15512221
 
Ei, varusmiespalvelus tuottaa suorittajalleen n. 2600 euron taloudellisen tappion kuukaudessa: http://www.defmin.fi/files/2309/MATINE_Summary_Report.pdf

"Tämän tutkimuksen tulosten mukaan varusmiespalveluksen keston kolmen kuukauden kasvu alentaa työllisyyttä yhteenlaskettuna noin kolmella kuukaudella ja vuosituloja 18-30 vuoden iässä yhteensä noin 8000 eurolla."

Tyttöjen sukuelinten silpomista kannattavat uskovat silpomisen vähentävän uskottomuutta, ja näin nostavan tytön arvoa tulevan aviomiehen silmissä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15512221

Ei. Kaikkea ei voi mitata rahassa niin kuin sinä näytät tekevän. Sen kun joskus ymmärrät niin olet paljon lähempänä villakoiran ydintä.
 
Ei. Kaikkea ei voi mitata rahassa niin kuin sinä näytät tekevän. Sen kun joskus ymmärrät niin olet paljon lähempänä villakoiran ydintä.

Löytyykö näistä varusmiespalveluksen ei-rahallisista hyödyistä tutkimustietoa? Tällä hetkellä näyttöä on lähinnä päinvastaisesta, nimittäin vuonna 2010 julkaistun tutkimuksen mukaan Argentiinassa asepalvelukseen arpomalla pakotettujen todennäköisyys tehdä rikoksia myöhemmässä elämässä on ollut korkeampi kuin palveluksesta arvan perusteella vapautettujen. Asepalvelukseen pakotettujen menestys työelämässä on taas ollut vapautettuja heikompi.
 
Löytyykö näistä varusmiespalveluksen ei-rahallisista hyödyistä tutkimustietoa? Tällä hetkellä näyttöä on lähinnä päinvastaisesta, nimittäin vuonna 2010 julkaistun tutkimuksen mukaan Argentiinassa asepalvelukseen arpomalla pakotettujen todennäköisyys tehdä rikoksia myöhemmässä elämässä on ollut korkeampi kuin palveluksesta arvan perusteella vapautettujen. Asepalvelukseen pakotettujen menestys työelämässä on taas ollut vapautettuja heikompi.

Ei varmaankaan löydy suuntaan tai toiseen. Minulla on henkilökohtainen kokemus siitä että kokemus hyödytti minua ihmisenä suuresti vaikka aiheuttikin hetkellisen taloudellisen kapeikon. Lukion jälkeen oli toisaalta tottunut olemaan persaukinen joten siinä ei ollut mitään erityistä. Tiedän muitakin asian samoin kokevia. Tiedän luonnollisesti myös niitä jotka ovat hoitaneet homman pitkin hampain ja rimaa hipoen. En muista kenenkään kiukutelleen menetyistä ansioista joten kokemus ei liene siltä osin kovin traumaattinen. Banaanivaltioiden kokemuksiin en ole erityisesti tutustunut mutta ihan maallikkopohjalta arvelen Suomella ja Argentiinalla olevan aika monta eroavaisuutta joiden myötä tutkimuksen tulosta ei ehkä voi ihan yksi yhteen meille soveltaa.
 
Back
Top