Samses
Ylipäällikkö
Minun ideani ei pohjaudu tuolle paperille. Se paperi osoittaa vain, että jopa talousteoreettiselta kannalta vapaaehtoinen systeemi on parempi. Ja siis sinä et ole toistaiseksi osoittanut mitään siitä, miten kyseisen paperin johtopäätökset muuttuisivat, jos käytetään rajoitettua rationaalisuutta täyden rationaalisuuden sijaan.
Kuten sanottua, jos rationaalisuuden aste vedetään hyvin alas, niin todennäköisesti malli joutuu vaikeuksiin, mutta näkisin mielelläni vapaan markkinatalouden toimivuuden osoittavan matemaattisen todistuksen, jos premisseissä rationaalisuuden aste on vedetty hyvin alas. Se, että sinä sanot sen olevan "harvinaisen varma", ei minua vielä vakuuta. Minusta esim. se, että monia asioita on kielletty alaikäisiltä lapsilta (sopimukset, avioliitto, huumaavien tuotteiden hankinta, äänioikeus, jne.) kertoo siitä, että vapaaseen markkinatalouteen ei luoteta sellaisten ihmisten kohdalla, joilla ei katsota olevan tarpeeksi kehittynyt kyky rationaaliseen päätöksentekoon.
Voi hyvät ravihevoset. Taas mennään vaikka yritin jo lopettaa...
Sinä sen rationaalisuuden olettaman keskusteluun vedit. Tutkimuksen perusoletuksien ongelmat olivat aivan muuta ja olen pari kaikkein ilmeisintä virhettä edellä esittänyt. Jos olet keksinyt tuon ideasi itse eikä se pohjaudu tuohon paperiin mitenkään, niin jännä juttu että argumentaatiosi on suoraan tuosta tutkimuksesta!
Itse itseäni lainaten:
Tämän tutkimuksen perusoletukset ovat (sivu 2) että 1) ihmiset eroavat toisistaan sotilaallisilta ja siiviilikyvyiltään ja 2) että tämä tieto on vain henkilöllä itsellään, ts. valtio ei pysty erottamaan ketkä sopivat asepalvelukseen parhaiten ja/tai keiden poistaminen verotuspoolista palveluksen ajaksi aiheuttaa eniten/vähiten suhteellista verotuspohjallista eroosiota. ("The novelty is that we study an economy in which individuals differ in their military and civilian abilities, and these abilities are private information.")
Oletus 1) lienee paikkansa pitävä. Sitä vastoin oletukseen 2) sisältyy ainakin seuraavat ongelmat:
- toisin kuin oletus 2) explisiittisesti väittää, valtiolla voi hyvinkin olla kykyä erottaa parhaat/sopivimmat/epäsopivimmat kaikkien asevelvollisten joukosta tilastollisesti merkitsevällä tarkkuudella. Tätä ei voi tietää. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.
- oletus 2) lähtee oletuksesta että sattumalla (työttömyys, onnettomuudet, terveys, elinkeinorakenne asuinpaikkakunnalla...) ei ole ihmisen tulonmuodostuksessa ym. mitään tekemistä, vaan vain kyvykkyydellä. Tämä on ilmeisen väärä oletus. Tämän vaikutusta voit säätää vapaasti ja katsoa miten rupeavat tulokset muuttumaan.
Muita pikku ongelmia:
- Rupeaa ottamaan pannuun tuo, että vängällä haluat nimetä tyylipuhtaan ammattiarmeijan asevelvollisuudeksi. (nythän sinulla on jo erillinen upseeriputki ja miehistöputki, ja niille eri palkatkin - jos ei tämä ole ammattiarmeija, niin mikä sitten on?). Olisi reilumpaa että puhuisit suoraan ammattiarmeijasta. Ei se ole paha asia.
- Oletat että sotilaana kyvykäs ihminen on myös siviilinä kyvykäs. Väitän, että tätä yhteyttä ei ole todistettu missään. Lisäongelma on se että upseerina kyvykäs ja miehistössä kyvykäs sotilas saattavat olla aika erilaisia ihmisiä.
Ja sitten on se pikkujuttu että tämä järjestelmäsi ei mahdollista sen kokoista sodan ajan reserviä että PV suoriutuisi maanpuolustuksesta. On aika jännä juttu sekin että haluat koko ajan kieltää tästä perusongelmasta keskustelemisen.