Sinä olet puhunut kansantaloudesta maanpuolustuksen tehokkuuden mittarina. Sitten sanot, että et ole ehdottanut sitä kuitenkaan. Kumpaa nyt loppujen lopuksi tarkoitat...?
Näytä, missä postauksessa olen puhunut "kansantaloudesta maanpuolustuksen tehokkuuden mittarina"?
Se, mihin olen käyttänyt kansantaloutta on sen mittaamiseen, että jos meillä on kaksi yhtä tehokasta puolustusta, niin se, joka kuormittaa kansantaloutta vähemmän, on yleensä parempi. Tai vielä spesifisemmin asevelvollisuuteen liittyen, jos meillä on kaksi yhtä tehokasta puolustusta ja molemmat kuormittavat kansantaloutta yhtä paljon, niin se, joka on oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi, on parempi.
Kuormitus kansantaloudelle on nimittäjässä. Osoittajassa on maanpuolustuksen teho siis siinä mielessä, miten hyvin systeemi pitää potentiaaliset valloittajat maan ulkopuolella. Tietenkin voit tuota jakolaskua kutsua "tehokkuudeksi", mutta oleellista siinä on se, että mukana on kaksi termiä. En missään ole sanonut, että maanpuolustuksen teho on nähtävissä
pelkästään kansantaloudesta (tai kuormituksesta kansantaloudelle).
Nyt sitten sanot, että sitä pitääkin mitata suunnilleen siten kuin minä olen esittänyt.
Miten niin "nyt sitten sanot"? Luepa tätä ketjua vähän taaksepäin. Olen ollut tuota mieltä siitä lähtien, kun olen keskustelua täällä käynyt.
Ja sitten syytät taas olkiukoista...? Ristiriitaista... siksi postauksesi tuntuvatkin usein saivarteluilta. Oletko nyt sitten sitä mieltä, että se kansantalous ei olekaan se oikea mittari? Siihen riittää kyllä tai ei. Jos vastaat kyllä, niin sitten olemme siitä asiasta samaa mieltä.
Jaa, nytkö et edes itse tiennyt, missä olin väittänyt kansantalouden olevan mittari, mutta kovasti vaan olet sitä inttänyt viimeiset pari sivua nimittäen minua siinä sivussa fanaatikoksi sun muuksi. Jospa keskittyisit lukemaan, mitä kirjoitan, sen sijaan, että keksit juttuja pääsi sisällä. Kansantalous (tai siis kuormitus kansantaloudelle) on mittari siihen, kumpi kahdesta yhtä hyvin valloittajan maan ulkopuolella pitävästä systeemistä kannattaa valita. Tämä on ollut kulmakivi siinä väitteessäni, että varusmiehille kunnon taloudellisen korvauksen maksaminen ei ole kulu kansantaloudelle, vaan vain tulonsiirto, koska siinä siis puolustusteho pysyy täsmälleen samana samoin kuin puolustuksen kuormitus kansantaloudelle. Ainoaksi kysymykseksi jää silloin sen pohtiminen, onko kyseinen tulonsiirto oikein. Nyt olen saanut sen käsityksen, että sinä oletkin sitä mieltä, että se on oikein, tosin olet käyttänyt sanaa "realistinen", jota et ole määritellyt sen puoleen, minkä suhteen siinä oikein ollaan realistisia (minusta realistista on se, että tärkeästä työstä maksetaan kunnon korvaus) ja mitä se tarkoittaa sitten käytännössä. Jospa tekisit tämän määrittelyn, niin pääsisimme eteenpäin.
Minä olen koko ajan systemaattisesti kannattanut nykyisen kaltaista asevelvollisuutta. Se suhteen en ole "pomppinut" yhtään miihinkään.
Haloo. Sinä juuri sanoit, että hyväksytkin päivärahojen korotuksen. Tämä on juuri askel pois nykyisen kaltaisesta asevelvollisuudesta ja kohti sitä, että vm-palvelusta maksetaan kunnon taloudellinen korvaus ja josta sitten taas ei ole pitkä matka siihen, että koko touhu voidaan muuttaa vapaaehtoiseksi.
Kuten edellisissä postauksissani sanoin ( ja aikoja sitten joissain aiemmissakin ), kannatan kyllä varusmiesten päivärahojen korottamista, mutta en mitenkään yltiöpäisesti. Vaan realismin rajoissa siten, ettei muut maanpuolustuksen momentit siitä kärsi. Eli siis määrärahojen puitteissa. En ole koskaan täällä vastustanut puolustusmäärärahojen korotusta, päinvastoin olen korotuksen puolella.
Eli kannatat päivärahojen korotusta siihen, että vm-palvelus vertautuu taloudellisen korvauksensa puolesta kunnolla palkattuun työhön, kunhan tämä tehdään niin, että ei leikata muita puolustusmenoja. Juuri tämä on ollut minun ehdotukseni ensimääisenä askeleena. Nyt en todellakaan tiedä, mistä enää olet minun kanssani eri mieltä.
Vielä kertauksena pähkinänkuoressa minun ehdotukseni. Maksetaan 3000€/kk keskimäärin 8kk palvelusta varusmiehille. Homma maksaa karkeasti 500 miljoonaa. Tämä toteutetaan korottamalla puolustusmäärärahoja (eli käytännössä muutetaan näkymätön puolustusmeno, eli asevelvollisten työpanos näkyväksi, eli summaksi budjetissa). Sen jälkeen annetaan kenraalien pohtia sitä, kuinka paljon varusmiehiä me oikeasti tarvitsemme vuodessa (ottaen huomioon tuon hinnan) ja jos he tulevat siihen tulokseen, että vähemmän kuin nykymäärä olisi parempi ja rahat tulisivat paremmin käytettyä vaikka niitä amerikkalaisia ohjuksia ostaen, niin annetaan heille mahdollisuus tehdä tämä vaihto tekemällä touhusta vapaaehtoista ja antamalla PV:n valita halukkaista parhaat päältä. Oletko jostain tämän ehdotuksen kohdasta eri mieltä?
Se, miten se sitten toteutetaan, niin siinä olen kanssasi eri mieltä. Mielestäni ne rahat on ensisijaisesti siirrettävä turhemmilta valtion momenteilta turvallisuuteen ja sitä kautta maanpuolustukseen.
Tämäkin on toki yksi mahdollisuus, mutten itse ehdottanut sitä, koska minusta se on huisin populistinen etenkin tuossa sinun esittämässäsi muodossa (eli ei spesifioida mistä rahat otetaan, vaan sanotaan vain ylimalkaisesti, että "turhilta" momenteilta). Itse olen ottanut lähtökohdaksi sen, että valtiolla ei pitäisi olla mitään turhia momentteja ihan riippumatta siitä, uudistetaanko maanpuolustussysteemeitä vai ei. Jos niitä on, niin ne pitää joka tapauksessa eliminoida ja jakaa säästynyt raha kansalaisille verokevennyksinä tai sitten käyttää raha velan lyhentämiseen. Periaatteessa siis tämäkin vaihtoehto menee samaan minun ehdotukseni kanssa. Siinä siis eliminoidaan valtion turha rahankäyttö (josta olemme samaa mieltä), sitten sinun ehdotuksessasi käytetään tämä suoraan maanpuolustukseen, ja minun ehdotuksessani oleellisesti tehdään sama, mutta tämä muodollisesti tehdään niin, että ensin lasketaan veroja sen säästyneen rahan verran ja sitten korotetaan veroja varusmiesten palkkojen nostamiseksi.
Eli en ole epätasa-arvoisen, valikoivan veronkorotuksen kannalla. Progression kiristämisen kannalla olen vaikka se voidaankin kokea epätasa-arvoiseksi, mutta kuten
@roopeluhtala postauksen vastauksessani totesin, progresssion kiristäminen tuo loppupelissä enemmän tasa-arvoa tuloerojen leikkaamisen muodossa. Jos veroja korotetaan, niin korotetaan sitten kaikille. Kyllä minä olen valmmis maksamaan enemmän veroja, jotta maanpuolustuksen määrärahoja voidaan korottaa.
Eli kannatat sitä, että 1) varusmiesten taloudellinen korvaus nostetaan heidän arvokkaan yhteiskunnallisen työnsä arvon tasolle ja 2) tämä voidaan rahoittaa kaikkiin kansalaisiin kohdistuvilla veronkorotuksilla. Nyt kiinnostaisi tietää, että mistä alkuperäisen ehdotukseni kohdasta olet enää eri mieltä vai onko sinustakin tullut "fanaatikko"?
Puhut, että minä menen metsään. Sinä menet metsään siinä kun luulet, että siviilipuolen palkkatuloon verrattavalla korvauksella ( palkalla ) saadaan vapaaehtoisessa järjestelmässä riittävä määrä sotilaskoulutukseen hakeutuvia. Minä en sellaiseen utopiaan usko. eikä täällä usko ovin moni muukaan. Siksi minä kritisoin sinun ehdotustasi alun alkaen ja sanon, että se ei toimi. Se voi toimia paperilla, mutta todellisuudessa väestöpohja vaan ei yksinkertaisesti riitä saamaan riittävästi väkeä. Riittävästi tarkoittaa vähintään sen 20000 vuodessa. Ruotsissa, missä väkeä on melkein tuplasti ja hyvin samantapainen kulttuuriympäristä kuin meillä, ei päästä lähellekään tuota 20000 henkilöä vuodessa. Vaikka siellä palveluksesta saa palkkaa...
Kuinka paljon palkkaa maksetaan? Ja ennen kaikkea, onko se palvelu suomalaisen intin kaltainen 6-12 kk:n lyhyt pesti, jonka nuori voi tempaista läpi välivuotenaan vai usean vuoden ammattilaisuus, joka on huomattavasti vähemmän houkutteleva, jos sen jälkeen on tarkoitus tehdä jotain muuta ja on kaiken lisäksi minusta varsin tehoton tapa käyttää verorahoja. Jos siviilistä saadaan nykyaikaiseen sodankäyntiin koulutettu reserviläinen tuolla 6-12 kk:n koulutuksella, niin ei ole mitään syytä makuuttaa siellä armeijan parakissa tuota pidempään. Vain niissä maissa, joille on käyttöä koulutetuille sotilaille myös ns. rauhan aikana, eli pitää sotia jossain kaukomailla, pidemmät pestit ovat perusteltuja.
Ja lopuksi, jos se hatusta vetämäni 3000€/kk ei riitä saamaan tarpeeksi porukkaa armeijan riviin, niin nostetaan sitten korvausta. Kysynnästä ja tarjonnasta sinä puhuit itsekin aiemmin. Jos intin käyminen on niin vastenmielistä, ettei sinne mennä edes tuolla tavallisen 19-vuotiaan katsannosta aika ruhtinaallisella palkalla, niin sitten on. Emme me pakota mihinkään muuhunkaan hommaan ihmisiä, jos palkkatarjouksemme ei tuota tarpeeksi vapaaehtoisia, vaan nostamme tarjousta olettaen, että edelleenkin arvostamme heidän työpanostaan enemmän kuin sitä rahaa, jonka joudumme maksamaan. Ja sinun mukaasihan arvostamme (lue omat jaarittelusi vapaudesta jnpp.)
Saivartelet jopa niinkin yksinkertaisella ja yleisesti käytössä olevalla termillä kuin ammattiarmeija....
Tästäkin aiheesta kirjoitin jo. Minulle käy termi ammattiarmeija, kunhan jokainen kirjoittaja pitää mielessään sen, mitä sillä tässä tapauksessa tarkoitetaan. Syy, miksi suhtaudun siihen varauksella, on se, että sen käyttö lipsahtaa niin helposti olkiukkoilun puolelle.
Jos et ymmärrä, mitä tarkoitetaan realistisilla korotuksilla, niin otapa selvää...
No, koitan ottaa koko ajan kysymällä sinulta, mitä sillä tarkoitat. Kukaan muu ei ole tuota termiä käyttänyt. Mikset voi vastata suoraan kysymykseen?
Niin, ja ihan itse aloitit mollauksen kun aloit syyttää olkiukkojen rakentelusta melkein jokaista täällä. Eli sitä saa, mitä tilaa... Jos keskustelet asiallisesti, sulle vastaataan asiallisesti..
Tarkoitatko, että jos mielestäni kanssakeskustelija luo vääristellyn kuvan minun kannastani ja hyökkää sitten sitä vastaan, en saa kutsua sitä olkiukoksi?
Nyt olemme menneet lähes täyden ympyrän ja sinä kannatat suunnilleen kaikkia kohtia, jotka ehdotuksessani oikeasti ovat, joten mitä minun pitäisi päätellä siitä, että edelleenkin hyökkäät sitä vastaan? Minusta jäljellä ovat vain ne sinun itsesi rakentamat olkiukot, eli minun ehdotukseni nimiin panemasi väitteet, joita oikeasti ei siinä ehdotuksessani ole.
Ja lopuksi, olkiukkoon viittaaminen ei ole mollausta, eli sinuun henkilönä käyvää hyökkäystä, vaan vain sen toteamista, että esittämäsi argumentti on olkiukko. Jos jotkut minun argumenttini ovat olkiukkoja, niin en pidä sen mainitsemista mollaamisena. Se, että kutsut minua fanaatikoksi, sen sijaan on.