Taas se alkaa!
Mä en ole lakkauttamassa PVtä en palokuntia enkä myymässä tulvantorjuntakalustoa tai lumiauroja. En antanut mitään aikamääreitä vaan kirjoitin vain yleisellä tasolla eli jos ei ole uhkaa tulipaloista, tulvista tai lumesta liikenneväylillä niin niihin ei tietenkään panosteta. Näiden keikkien uhkien todennäköisyyteen voidaan ainakin teoriassa vaikuttaa ja päätöksenteon tulee olla pitkäjänteistä.
Niin ja eikö tuo kaikki päde myös maanpuolustukseen?
Te ette kyllä ole ottaneet kantaa mihinkään muuhun kuin yksilön vapauteen valita, pieneltä osin kansantaloudellisiin vaikutuksiin ja piilokuluihin.
Kiitos teitittelystä. Minä olen ottanut kantaa 1) reiluuteen (on reilua, että niille, jotka oikeasti kantavat maanpuolustuksen taakan, korvataan se jotenkin muun kansan toimesta), 2) tasa-arvoon (toiseen sukupuoleen kohdistuva valtion määräämä rasite on tällä hetkellä merkittävin tasa-arvo-ongelma Suomessa), 3) suurelta osin kansantaloudellisiin vaikutuksiin (olen käynyt läpi varsin yksityiskohtaisesti sen, mitä eri maanpuolustusvaihtoehtojen hinta juuri kansantalouden kannalta on. Moni on toki koittanut tätä keskustelua sotkea parhaansa mukaan sekoittamalla sekaan valtiontalouden käsittelyä ymmärtämättä, että kansan hyvinvoinnin kannalta viime kädessä kansantalous on se oleellinen asia. Valtiontalouden asioita pystyy muuttamaan (ainakin lyhyellä tähtäimellä) vain sormia napsauttamalla, mutta kansantalouteen sama ei päde, vaan siinä parannukset saavutetaan vain aidosti parantamalla asioita).
Siinä olette onnistuneet ihan kohtuullisesti jopa hyvin.
Kiitos. Tämä on ensimmäinen tunnustus tästä asiasta. Suurin osa asevelvollisuuden kannattajista vain lakaisee nuo kansantalouden kysymykset maton alle oikeasti pyrkimättä joko esittämään relevanttia vasta-argumenttia tai myöntämättä, kuten sinä nyt teet, että tuo argumentti voi hyvinkin olla pätevä.
Kaikessa muussa olette kyllä menneet helpoimman kautta ja siinä se ongelma onkin. Voit toki kertoa sen kantasi uudelleen jos sinne olisi jotain uutta ilmaantunut.
Mihin "muuhun" nyt viittaat? Minun kantani liittyen nuoriin miehiin on ollut se, että ainakin osalla heillä on halua taistella Suomen puolesta vapaaehtoisesti. On reilua, että heille tämä valmius korvataan muun yhteiskunnan (joka kantaa suurimman hyödyn siitä valmiudesta) toimesta. Ne, joilla tuota halua ei ole, eivät ole erityisen hyödyllisiä maanpuolustuksen kannalta (ks. aiempi vastaukseni taistelutahdosta) ja heidän varusmieskouluttamisensa saati sivarius on sekä kansakunnan resurssien tuhlausta (olisi parempi, että he toimisivat veronmaksajina) ja sen lisäksi kansalaisten hyvinvoinnin tuhoamista.
Ota kantaa vaikka seuraaviin
-minkälainen sotilaallinen uhka suomeen kohdistuu
Pieni, mutta äärellinen uhka sille, että maahan kohdistuu täysmittainen sotilaallinen hyökkäys Venäjän toimesta. Suurempi uhka, että maahan kohdistuu strateginen isku ja vielä suurempi uhka, että maahan kohdistuu sotilaallista painostusta. Tietenkään en esitä, että pystyisin esittämään mitään tuon täsmällisempää riskiarviota, mutta väitän, ettei siihen pysty kukaan muukaan. Mikä sinun oma arviosi on?
-minkälaisella SA-vahvuudella siihen vastataan
-minkälaisella vuosittain koulutettavien määrällä SA-vahvuus saadaan täyteen
Olen tästä jo kirjoittanut pidemmin muualla, joten tässä vain avainkohdat. Noiden kahden jälkimmäisen uhan kannalta oleellisia on se, että toisaalta teknologinen taso armeijassa on korkea ja toisaalta sen toimintavalmius on tarpeeksi korkea. Molemmat asioista ovat asevelvollisuutta vastaan. Asevelvollisuusarmeija on kömpelömpi kuin pienempi vapaaehtoisarmeija ja lisäksi siinä hukataan kansakunnan resursseja, jotka olisi mahdollista käyttää armeijan teknologisen tason ylläpitoon. Ensimmäisen kohdan kannalta asevelvollisuusarmeijalla voi olla jotain etuja, mutta senkin kohdalla resursseja hukkautuu siinä minusta asioihin, joilla ei tuollaisessa sodassa ole juuri käyttöä, eli kehnosti aseistettuihin joukkoihin.
Siitä, mikä se oikea SA-vahvuus on, voidaan keskustella, mutta minusta tässä minunkaltaisen maallikon on parempi jättää asia ammattilaisten harteille. Kuten olen jo sanonut, minusta on järkevää antaa PV:lle se määrä taloudellisia resursseja, jonka kansa katsoo puolustukseen olevansa valmis uhraamaan ja sitten jättää heidän harteilleen se, miten niillä parhaiten hankitaan paras puolustuskyky. Jos se on värväämällä koko ikäluokka saamaan vm-koulutus ja sitten maakaamaan reservissä monen kohdalla olematta sijoitettuna edes sodan ajan joukkoihin, niin sitten niin. Itse uskon, että PV ei noin valitsisi, vaan ottaisi ennemmin vähemmän ja paremmin motivoituneita varusmiehiä kuin nykyisin ja hankkisi heille paremmat aseet loppurahoilla.
Mikä oma vastauksesi on ja sille perustelut?