Asevelvollisuuden pitää muuttua

Foorumilla esitettyä kritiikkiä on kyllä kuunneltu, ja usein toistuvat asevelvollisuutta puolustavat väitteet on kumottu täällä: http://ohion.fi/ukk.htm

Yleisesti ottaen keskustelu on ollut sikäli hyödyllistä, että itse luulin politiikkaan ryhtyessäni, että kun ihmisille selittää asiat kärsivällisesti ja liittää mukaan tutkimustietoa, niin asioista syntyy konsensus. Tosiasiassa juuri kukaan ei vaihda mielipidettä sillä, että asia heille selitetään. Ne jotka ymmärtävät selityksen, ovat yleensä jo valmiiksi samaa mieltä, ja niille jotka eivät ymmärrä, asia on hyvin vaikea ymmärrettävästi selittää. Erityisen turhaa on selittää asioita uudelleen, sillä jos joku ei ymmärrä asiaa ensimmäisestä selityksestä, hän hyvin todennäköisesti ei ymmärrä sitä sen jälkeisistäkään.

Näistäkin argumenteista on usein esitetty kritiikkiä, johon tarjoat vastauksesi vain ja ainoastaan tuota samaa listaa. Vähän niinkuin tappelisi kiihkouskovaisen kanssa, joka tarjoaa vastauksesi vain pyhää kirjaansa "TÄSSÄ LUKEE NÄIN! KATSO NYT!". Ohi on aloitteen sivuilla ei myöskään oteta kantaa pienemmän (mikä siitä realistisesti tulee, kun katsotaan koko muuta eurooppaa) vapaaehtoisen tahi ammatti-armeijan rajoittuneempaan operatiivis strategiseen toimintakykyyn. Ohitat muutenkin kaikki kysymykset, joista ei löydy raamattuusi vastausta. Esimerkkinä kysymys siitä, miten kävisi jos vapaaehtoisessa palveluksessakin 30-40%, keskeyttäisi palveluksen, kuten nyt väität saman määrän naisista keskeyttävän. Toinen hyvä esimerkki oli kysymys AY liikkeiden ja ammattijärjestöjen suhtautumisesta varusmiesten 3000 euron palkkoihin, jonka ohitit olankohautuksella ja "kyllä ne on okei asian kanssa" vastauksella.

Ihan näin omasta mielestäni teoriassasi on liikaa liikkuvia osia, jotka voivat mennä ns. vituiksi, jotta vapaaehtoiseen palvelukseen kannattaisi vaihtaa.
 
Näistäkin argumenteista on usein esitetty kritiikkiä, johon tarjoat vastauksesi vain ja ainoastaan tuota samaa listaa. Vähän niinkuin tappelisi kiihkouskovaisen kanssa, joka tarjoaa vastauksesi vain pyhää kirjaansa "TÄSSÄ LUKEE NÄIN! KATSO NYT!". Ohi on aloitteen sivuilla ei myöskään oteta kantaa pienemmän (mikä siitä realistisesti tulee, kun katsotaan koko muuta eurooppaa) vapaaehtoisen tahi ammatti-armeijan rajoittuneempaan operatiivis strategiseen toimintakykyyn. Ohitat muutenkin kaikki kysymykset, joista ei löydy raamattuusi vastausta. Esimerkkinä kysymys siitä, miten kävisi jos vapaaehtoisessa palveluksessakin 30-40%, keskeyttäisi palveluksen, kuten nyt väität saman määrän naisista keskeyttävän. Toinen hyvä esimerkki oli kysymys AY liikkeiden ja ammattijärjestöjen suhtautumisesta varusmiesten 3000 euron palkkoihin, jonka ohitit olankohautuksella ja "kyllä ne on okei asian kanssa" vastauksella.

Vapaaehtoismallin siirtyminen ei tarkoita reservin pienentymistä. Vastaavasti se, että käy lunastamansa lottovoittonsa, ei tarkoita sitä, että täytyy käydä ostamassa voittorahoilla uusi auto, vaikka tilastollisesti yli 95% lottovoittajista hankkisi uuden auton. Auton hankkiminen on erillinen päätös, eikä lottovoitosta kannata luopua sen takia että tykkää nykyisestä autostaan. Muut Euroopan maat ovat pienentäneet reserviään asevelvollisuuden lakkauttamisen jälkeen sen takia, koska piilokustannusten tultua näkyväksi on huomattu, että puolustuskykyä saadaan tehokkaammin kouluttamalla vähemmän sotilaita ja investoimalla mm. materiaalihankintoihin. Reservin pienentäminen on kuitenkin aina erillinen päätös, ja oleellista on ymmärtää, että minkätahansa kokoinen reservi saadaan muodostettua kokonaistaloudellisesti edullisemmin vapaaehtoismallissa kuin pakottamalla.

Keskeyttämisiä voidaan hillitä maksamalla osa vapaaehtoisten varusmiesten palkasta vasta palveluksen loputtua. AY-liike tuskin voi lähteä kannattamaan pakkotyövelvollisuutta, sillä heidän koko tarkoituksensa on ajaa työntekijöiden etua, ja pakkotyön kannattaminen ei sovi liikkeen ideologiaan. Työstä on maksettava sellainen palkka, jolla ihmiset suostuvat työhön vapaaehtoisesti.

Ylipäätään ihmisten on hyvin vaikea ymmärtää, että asevelvollisuus on taloustieteellinen, ei maanpuolustuksellinen kysymys. Vastaavasti moni ei tunnu tajuavan, että se tuleeko korkeakoulutuksen olla ilmaista, on taloustieteellinen, ei koulutuspoliittinen kysymys. Jos haluatte saada ärsytyskäyrän nousemaan, niin lukaiskaapa tämä kirjoitus: http://aarikanlotta.fi/sitkeiden-taloustieteilijasetamiesten-ristiretki-lukukausimaksut/ Kirjoittaja ei viitsi pohtia taloustieteellisiä argumentteja edes sen vertaa, että ymmärtäisi miksi ne ovat kysymyksessä relevantteja. Samanlaisia turhauttavia ja älyttömiä puheenvuoroja saa kuulla asevelvollisuuskeskustelussa jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusministeri Jussi Niinistön puhe Maanpuolustuskiltojen liiton Turvallisuuspoliittisessa seminaarissa 6.2.2016


Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps)

Itämeren alueen puolustusratkaisut:
SUOMI OLI OIKEASSA
Katsaus nykytilanteeseen, mitä muutoksia on tapahtunut ja mihin ollaan menossa
Euroopan turvallisuustilanne on kehittynyt huolestuttavaan suuntaan jo kolmatta vuotta. Krimin valtaus ja Venäjän sotilaalliset toimet Ukrainassa ovat kiristäneet idän ja lännen välejä, johtaneet taloudellisiin pakotteisiin sekä yleiseen sotilaallisen aktiivisuuden lisääntymiseen.

Väkivaltaisuudet itäisessä Ukrainassa jatkuvat edelleen, vaikka tulitauosta sovittiin miltei vuosi sitten. Kuolonuhrien lukumäärä Ukrainassa ylittää jo 9 000 henkilöä − valtaosa heistä on sisällissodan jalkoihin jääneitä itäukrainalaisia siviilejä. Mediassa Ukrainan sota on kuitenkin jäänyt jo taka-alalle. Tilalle on tullut uusia, akuutimpia kriisejä. Uutismaailmaan ei montaa kriisiä kerralla mahdu.

Voimapolitiikan paluu
Ääri-islamilainen ISIS on vallannut jalansijaa Lähi-idässä ja Libyassa ja ulottanut terrorinsa myös Euroopan maaperälle. ISIS-järjestön harjoittaman barbarian ja Syyriassa jo viidettä vuotta jatkuneen sisällissodan vaikutukset tuntuvat laajasti koko Euroopassa − niin EU:n ulkorajoilla kuin kaikissa EU:n jäsenmaissakin.

Viimeisen puolen vuoden aikana Syyriasta on muodostunut uusi areena myös Venäjän ja länsimaiden väliseen kamppailuun − Venäjä aloitti Syyrian hallituksen sotilaallisen tukemisen ja hallituksen vastustajien pommitukset kuusi kuukautta sitten.

Voidaankin todeta, että voimapolitiikka on tehnyt paluun Eurooppaan. Kylmän sodan jälkeen omaksutut, niin sanotun yhteistyövaraisen turvallisuuden perusteet ovat joutuneet kyseenalaistetuiksi. Yhteisen uhkien hallinnan sijaan turvallisuustilannetta tarkastellaan nyt suurvaltapolitiikan, sotilaallisten uhkien ja poliittisen vastakkainasettelun lähtökohdista. Kansainvälisen turvallisuustilanteen muutos näkyy selvästi myös Itämeren piirissä. Sotilaallinen aktiviteetti niin maalla, merellä kuin ilmassa on lisääntynyt huomattavasti lähialueellamme.

Venäjän varustautuu
Kylmän sodan jälkeen lähes romahduksen partaalla käynyt Venäjä on jo yli vuosikymmenen ajan pyrkinyt vahvistamaan asemaansa varsin perinteisin menetelmin − panostamalla sotilaallisen voiman käytettävyyteen niin omalla alueellaan kuin sen ulkopuolellakin.

Asevoimille on hankittu runsaasti uutta kalustoa ja hankitaan edelleen, vaikka Venäjän talouden realiteetit − etenkin öljyn hinta − puhuvat sitä vastaan.

Ydinaseita on modernisoitu ja asevoimille on hankittu uutta tavanomaiseen sodankäyntiin soveltuvaa kalustoa. Elektronisen sodankäynnin yksiköt, tavanomaisin taistelukärjin varustetut ballistiset ohjukset, risteilyohjukset, panssaroidut ajoneuvot ja taistelupanssarivaunut ovat esimerkkejä siitä laajasta kirjosta uusia kykyjä, joiden kehittämiseen ja käyttöön saamiseen Venäjällä on satsattu jo vuosien ajan.

Viime vuosina myös nopeasti toimeenpannut valmiusharjoitukset ja eri puolilta Venäjää toteutetut joukkojen siirrot harjoitusalueille ovat lisääntyneet merkittävästi.

Venäjä on kiistatta alueellinen suurvalta, mutta Yhdysvaltojen kaltaiseksi globaaliksi sotilasmahdiksi sillä on vielä matkaa.

Höpinää kummajaisesta
Länsi-Euroopassa − ja ylipäätään koko läntisessä maailmassa − turvallisuusajattelu eteni pitkään täysin päinvastaista latua aina Ukrainan kriisin puhkeamiseen ja sitä seuranneeseen vastakkainasettelun paluuseen saakka. Keskeisiä linjanvetoja olivat demokratiakehityksen tukeminen ja panostaminen yhteistyövaraiseen turvallisuuteen. Sekä Euroopan unionin että NATO:n laajeneminen 1990-luvulta lähtien olivat osa tätä kehitystä.

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana monet eurooppalaiset valtiot siirtyivät ammattiarmeijoihin ja supistivat asevoimiensa vahvuutta merkittävästi. Asevoimia kehitettiin pääosin oman alueen ulkopuolella toteutettaviin kriisinhallintaoperaatioihin − Eurooppaan kohdistuvia sotilaallisia uhkia tai riskejä ei lännessä juurikaan nähty.

Muutamia vuosia sitten yleiseurooppalainen paine puolustuspoliittisen linjan muuttamiseksi tuntui vahvana myös Suomessa. Kun viime vaalikaudella toimin puolustusvaliokunnan puheenjohtajana, moni suomalainen kenraali tuli yksityisissä yhteyksissä höpisemään pienen tehokkaan ammattiarmeijan tarpeellisuudesta ja varusmiesten tarpeettomuudesta. Me olimme muka kummajainen.

Tehtävä kirkkaana
Höpinöistä huolimatta Suomessa puolustusvoimien päätehtävänä − ja suomalaisen puolustusjärjestelmän kehittämisen lähtökohtana − on koko kylmän sodan jälkeisen ajan säilynyt oman maan sotilaallinen puolustaminen. Ylläpitämällä toimintaympäristöön nähden riittävää sotilaallista puolustuskykyä olemme pyrkineet ennaltaehkäisemään Suomeen suuntautuvien sotilaallisten uhkien muodostumisen. Keskeisenä mitoitusperusteena on ollut puolustusvoimien kyky tarvittaessa torjua Suomeen suuntautuva hyökkäys.

Puolustusratkaisumme ytimen muodostavat yleinen asevelvollisuus ja koko maan puolustamiseen tähtäävä alueellinen puolustusjärjestelmä. Ne ovat fundamentteja, joita muutama vuosi sitten vielä pidettiin vanhentuneina. Me olimme kuitenkin oikeassa. Te, suomalaiset aktiivireserviläiset, olitte oikeassa. Jo vanhentuneiksi mainitut periaatteet ovat parin viime vuoden aikana osoittautuneet yllättävän kysytyiksi myös aiempien kriitikoiden keskuudessa, niin meillä kuin muualla. Moni suomalainen kenraalikin on joutunut tarkistamaan kantansa kaikessa hiljaisuudessa.

Nato palaa juurilleen
Ennen Ukrainan kriisin puhkeamista useat NATO:n jäsenmaat − mm. Baltian maat − pyrkivät muistuttamaan NATO:a siitä, ettei liittokunnan perustehtävää, oman alueen puolustusta saa unohtaa. Nyt nuo pyynnöt on otettu koko lailla todesta. Oman alueen puolustaminen on palaamassa niin NATO:n kuin monen sen jäsenvaltionkin puolustuspoliittiseksi lähtökohdaksi.

On mielenkiintoista havaita, että kansainvälinen kiinnostus yleisen asevelvollisuuden ja laajan reservin hyötyihin on viime vuosina lisääntynyt. Samalla arvostus Suomen sotilaallisen puolustuksen kykyihin on kasvanut – sitä mukaa, kun sotilaallinen tilanne Euroopassa on kiristynyt.

Oman alueen puolustamisen tärkeys ja sen painottaminen käyvät hyvin ilmi myös Yhdysvaltojen Euroopan voimaryhmän komentajan − ja NATO:n Euroopan joukkojen komentajan − kenraali Philip Breedloven hyväksymästä strategia-asiakirjasta, joka allekirjoitettiin neljä kuukautta sitten. Asiakirjassa kenraali Breedlove painottaa NATO:n jäsenmaita sitovan viidennen, yhteisen puolustuksen artiklan lisäksi kolmatta artiklaa, joka velvoittaa jokaista NATO:n jäsenmaata ylläpitämään ja kehittämään omaa kansallista puolustuskykyään.

Oma puolustus alkaa omalta tontilta
Kun tarkastelemme eurooppalaisten valtioiden puolustuskyvyn kehittymistä viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, on helppo yhtyä siihen uudelleenmäärittelyn tarpeeseen, joka monessa NATO-maassa on havaittu. Uskottava puolustus alkaa omalta tontilta.

Monet Itämeren maat ovatkin ryhtyneet korjausliikkeisiin oman puolustuksensa kuntoon saattamiseksi. NATO on vahventanut itäisten jäsenmaittensa puolustusta siirtämällä alueelle uusia, rotaatioperiaatteella ryhmitettyjä joukkoja ja lisäämällä harjoitustoimintaa. Joukkojen osalta kyse ei ole suurista määristä, mutta jokainen lisäys sisältää signaaliarvoa; joukkojen siirroilla NATO ja sen nyrkki Yhdysvallat haluavat osoittaa sitoutumistaan Baltian puolustamiseen.

Useat Itämeren maat panostavat tällä hetkellä puolustukseensa myös taloudellisesti. Vuonna 2015 NATO:n jäsenmaista vain viisi saavutti NATO:n asettaman suosituksen käyttää 2 % bruttokansantuotteesta puolustukseen. Kaksi näistä oli Itämeren maita − nimittäin Viro ja Puola.

Vastaavasti Puola ja Liettua olivat niiden maiden joukossa, jotka NATO:n suositusten mukaisesti käyttivät vähintään 20 % puolustusbudjetistaan materiaalihankintoihin.

Myös NATO-maa Tanska ja sotilasliittoon kuulumaton Ruotsi ovat päättäneet kasvattaa puolustusbudjettejaan. Esimerkiksi Ruotsi lisää seuraavan viiden vuoden aikana puolustusmenojaan kymmenellä miljardilla kruunulla eli yli miljardilla eurolla.

Entä Ruotsi?
Ruotsissa turvallisuusympäristön muutokseen onkin reagoitu voimakkaasti. Katseet on monen vuoden tauon jälkeen käännetty takaisin oman maan puolustukseen. Puolustusvoimille hankitaan uutta materiaalia ja muun muassa Gotlannin puolustusta vahvennetaan. Ruotsissa on käyty keskustelua myös siitä, pitäisikö asevelvollisuus ottaa uudelleen käyttöön. Itämeren maista Liettua on muuttuneen turvallisuustilanteen takia jo päättänyt asevelvollisuuden palauttamisesta viiden vuoden määräajaksi.

Jos myös Ruotsissa asevelvollisuuden palauttamiseen päädytään, on todennäköistä, että käyttöön tulee malli, joka on lähempänä Norjan kuin Suomen mallia − se olisi sukupuolineutraali ja valikoiva. Olipa Ruotsin ratkaisu tässä asiassa mikä tahansa, on selvää, että kerran alas ajetun puolustuskyvyn palauttaminen on pitkä ja kivinen tie.

Puolustuskyky pelastettava
Tänä päivänä Suomen linja − yleisestä asevelvollisuudesta ja koko maan puolustamisesta kiinni pitäminen − näyttäytyy siis viisaana politiikkana. Olemme näyttäneet mallia Itämeren maille. Muuttunut turvallisuustilanne ei meiltä ole vaatinut sellaisia linjanmuutoksia, joita monissa muissa maissa on jouduttu tekemään. Puolustusratkaisumme on osoittautunut aikaa kestäväksi.

Liialliseen hyvänolon tunteeseen ei silti ole varaa. Myös meidän on kyettävä vastaamaan turvallisuusympäristön muutoksen asettamaan haasteeseen. Valitettava tosiasia nimittäin on, että puolustusbudjettimme on ollut alimitoitettu jo noin vuosikymmenen ajan. Tilannetta pahensi edellisen hallituksen puolustusmäärärahoihin tekemä noin 10 %:n leikkaus kesken puolustusvoimauudistuksen suunnittelun ja toteutuksen.

Tehtyjen lisäsäästöjen takia uudistusta jouduttiin rahoittamaan materiaalihankkeista tinkimällä ja toimintaa supistamalla. Tuon virheellisen politiikan seurauksena meillä on nyt käsissämme materiaalipuutteita laajalla rintamalla ja useiden vuosien koulutusvelka. Kymmeniä tuhansia reserviläisiä jäi kouluttamatta samaan aikaan kun maavoimien taistelutapa uudistettiin.

Nykyhallitus pyrkii osaltaan poistamaan syntynyttä ongelmaa. Hallitusohjelman mukaisesti materiaalihankintoihin käytettävää rahoitusta kasvatetaan siten, että tänä vuonna lisäys on 50 miljoonaa euroa ja summa kasvaa 150 miljoonaan euroon vuoteen 2020 mennessä, mukaan lukien indeksikorotus.

Tällä lisäyksellä − tai oikeammin edellisen hallituksen leikkaamien määrärahojen osittaisella palautuksella − puolustusvoimat kykenee paikkaamaan etenkin maavoimiin syntyneitä materiaalipuutteita.
Rahoitustarpeet kuitenkin jatkuvat myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä − etenkin kun edessä häämöttävät jo puolustusvoimien strategiset hankkeet, merivoimien aluskalustoa korvaava Laivue 2020 ja ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaaminen uusilla monitoimihävittäjillä.

Selonteko
Yksi keskeinen puolustuksemme tulevaisuuteen liittyvistä kysymyksistä onkin: ”Mikä on se resurssitaso, jolla puolustuksemme uskottavuus turvataan myös tulevina vuosina?” Tähän ja moneen muuhun kysymykseen haemme vastauksia parhaillaan käynnissä olevassa selontekoprosessissa.

Hallitusohjelman mukaisesti perinteisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon rinnalla laaditaan nyt ensimmäistä kertaa erillinen puolustusselonteko. Laadittava selonteko tuottaa tulevia vuosia koskevat puolustuspoliittiset linjaukset puolustuskykymme ylläpidolle, kehittämiselle ja käytölle − resurssitarpeet mukaan lukien. Tavoitteena on, että selonteossa tehtävät linjaukset olisivat mahdollisimman laajasti hyväksyttävissä läpi koko puoluekentän.

Resurssien lisäksi meidän on kiinnitettävä huomiota myös puolustuksemme toimintavalmiuteen. Venäjän kasvava sotilaallinen kyky ja sen Ukrainassa käyttämät menetelmät korostavat korkean sotilaallisen valmiuden merkitystä. Tähän kehitykseen on meidänkin kyettävä vastaamaan. Asevelvollisuuteen perustuvassa järjestelmässämme avaintekijöitä ovat reservi, sen osaaminen ja käyttöön saannin nopeus. Jotta totuus ei unohtuisi: todellinen iskukykymme koostuu osaavasta, asianmukaisesti varustetusta ja motivoituneesta reservistä.

Asevelvollisuuslakia ollaankin muuttamassa siten, että jatkossa reserviläiset voitaisiin joustavassa valmiudenkohottamistarkoituksessa käskeä kertausharjoituksiin ilman nykyistä kolmen kuukauden valmistautumisaikaa. Samassa yhteydessä on tarkoitus myös kaksinkertaistaa nykyiset kertausharjoitusten 40:n, 75:n ja sadan vuorokauden enimmäismäärät.

Näihin enimmäismääriin ei kuitenkaan laskettaisi valmiudenkohottamistarkoituksessa kertyviä harjoitusvuorokausia. Asevelvollisuuslakiin tehtävät muutokset parantavat puolustusvoimien mahdollisuuksia reagoida turvallisuusympäristön nopeisiin muutoksiin ilman, että jouduttaisiin turvautumaan poikkeusolojen lainsäädäntöön.

Tähtäin pitkälle tulevaisuuteen
Meidän Suomessa tekemät johtopäätökset alueemme turvallisuustilanteesta ovat hyvin linjassa Itämeren muiden maiden − esimerkiksi Pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa. Meidänkin on huomioitava turvallisuusympäristössämme tapahtuneet muutokset, parannettava omaa valmiuttamme ja taattava riittävät resurssit maamme puolustamiseksi.

Päätöksiä tulee tehtäväksi jatkuvasti ja osalla niistä on vaikutusta myös kauas tulevaisuuteen. Puolustuskyvyn rakentaminen ja ylläpito vaativat pitkäjänteisyyttä. Puolustuskykyä ei kyetä − edes uhkaavassa tilanteessa − rakentamaan nopeasti. Murentuneen puolustuskyvyn rakentaminen vie vuosia, vähintään vuosikymmenen.

http://www.suomensotilas.fi/puolust...ssa-sailyttaessaan-yleisen-asevelvollisuuden/
 
Kyllä, asevelvollisuuden puolestapuhujan on helppo hymyillä kun oli yksiselitteisesti oikeassa.
 
Puolustusministeri Jussi Niinistön puhe Maanpuolustuskiltojen liiton Turvallisuuspoliittisessa seminaarissa 6.2.2016

Puolustusministerin näkemys asevelvollisuuskysymyksessä ei ole kovin merkityksellinen.

Suomessa on nimittäin vallalla poliittinen kulttuuri, jossa ministerit yleisesti yrittävät saada mahdollisimman paljon rahaa omalle vastuualueelleen. Kulttuuriministeri yrittää maksimoida kulttuurituet, maatalousministeri maataloustuet jne. Profiloitumalla tietyn alan edunvalvojiksi ministerit voivat myöhemmin kerätä ääniä tuista hyötyneiltä.

Puolustusministeri on puolustusvoimien edunvalvoja, eikä hän näinollen halua luopua ilmaisesta pakkotyövoimasta, jonka PV saa käyttöönsä yli 20 000 varusmiehen muodossa vuosittain.

Kyseinen edunvalvontakulttuuri on mielestäni vahingollinen, sillä se ei maksimoi yhteiskunnan kokonaisetua. Äänestäjät kuitenkin mielummin äänestävät sellaista ehdokasta, joka valituksi tultuaan hyödyttää äänestäjän eturyhmää, vaikka vaikutus kokonaishyvinvointiin olisikin negatiivinen.
 
Puolustusministerin näkemys asevelvollisuuskysymyksessä ei ole kovin merkityksellinen.
.....

*huutonaurua* :D

Niin, etenkään jos omaa ministeriötään johtavan ministerin mielipiteet eivät käy yksiin Roopen mielipiteiden kanssa...niin eihän ne silloin voi olla relevantteja tai merkityksellisiä.

Jatka Roope vaan Suomen puolustuksen alasajamista valitsemallasi linjalla. Ja sillä 0.1% kannatuksella.
 
Roope unohtaa myös ns. soft factorien merkityksen.

Kuinka paljon sodassa laskennallisesti merkitsee esimerkiksi joukkojen taistelutahto ja maanpuolustushenki. Entä kotirintaman yleinen tuki?

Voisin väittää molempien olevan paremmalla tolalla nykyisessä mallissa, jossa armeija on huomattavasti lähempänä ihmisten elämää. Sotatilassakin jokaisella Suomalaisella on rintamalla joku perheenjäsen, sukulainen tai ystävä.
 
Kun viime vaalikaudella toimin puolustusvaliokunnan puheenjohtajana, moni suomalainen kenraali tuli yksityisissä yhteyksissä höpisemään pienen tehokkaan ammattiarmeijan tarpeellisuudesta ja varusmiesten tarpeettomuudesta. Me olimme muka kummajainen.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Enpä olisi arvannut, että kenraalikunnasta moni uskaltaa sanoa tämän ääneen, vaikkakin yksityisissä yhteyksissä. Olisipa kiinnostavaa tietää keitä nämä kenraalit ovat.
 
Niin varmaan joo.
 
Roope unohtaa myös ns. soft factorien merkityksen.

Kuinka paljon sodassa laskennallisesti merkitsee esimerkiksi joukkojen taistelutahto ja maanpuolustushenki. Entä kotirintaman yleinen tuki?

Voisin väittää molempien olevan paremmalla tolalla nykyisessä mallissa, jossa armeija on huomattavasti lähempänä ihmisten elämää. Sotatilassakin jokaisella Suomalaisella on rintamalla joku perheenjäsen, sukulainen tai ystävä.

Jos sota kestaa 2-3 viikkoa niin eipa siina valttamatta kotirintaman yleinen tuki paljoa merkitse... kunhan putket riittaa etulinjassa. Jos ryssalla on tosiaan 'vain' 27 mot pataljoonaa lansirintamalla niinkuin tanaan on riehuttu niin tassa voidaan jopa parjata ihan hyvin... enpa yhtaan aliarvioisi Suomen Raskaan edellytyksia naissa olosuhteissa, jos meilla tosiaan on viisi valmiusyhtymaa ("Kampfgruppe"), niin siinahan pitaisi olla 15-17 pataljoonaa (pioneerit ml) ja kovaa karkea kaikki. Ja meillakin on vaunuja, perkele, ja tykistoa, saatana.

Ennenkaikkea olisi sanoinkuvaamattoman noloa luovuttaa ennenkuin on otettu karkiosastoilla kohtaamistaistelussa edes senkka nenasta viholliselta, jumalauta! Ja sitten vanjan kylkeen pohjoisesta perkele, vastaisku se on joka maan perii!!!
 
Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Enpä olisi arvannut, että kenraalikunnasta moni uskaltaa sanoa tämän ääneen, vaikkakin yksityisissä yhteyksissä. Olisipa kiinnostavaa tietää keitä nämä kenraalit ovat.
Ota huomioon, että Kenraalikunta on höpissyt PIENESTÄ ammattiarmeijasta, ei sinun mahdottomasta suuresta vapaaehtoisarmeijastasi. Todennäköisesti höpinä on loppunut noin vuoden 2014 puolivälissä.

Kenraalien höpinöistä kannattanee muistaa myös se, että Kenraalitason ihminenkin saattaa olla pihalla kuin lumiukko. Hyvänä esimerkkinä "Kopteri Kustaa".

Edit:

Tästä Niinistön sivulauseestahan toki aukeaa meidän nykyistä vääntöämme huomattavasti mielenkiintoisempi keskustelu koskien sotilaiden ja muiden virkamiesten sananvapautta ja osallistumista julkiseen keskusteluun. Itse olen syvästi sitä mieltä, että kenraalikunnan ja sotilaiden noin yleensä tulisi pystyä ilmaisemaan ja perustelemaan näitä mielipiteitään julkisessa keskustelussa. On itseasiassa vähän hoopoa, että Suomessa puolustusvoimia koskevista asioista saavat suunsa avata lähinnä PVKom, sekä kaikki ne, joilla ei ole mitään tekemistä PV:n kanssa. Jos joku muu korkea upseeri sattuisi sanaisen arkkunsa avaamaan tulisi hänelle todennäköisesti siirto sää-asemalle Saanalle.

Toki ymmärrän PV:n hierarkkisen rakenteen olevan tietynlainen este tälle. Sotilas kun tottuu siihen, että ylempi käskee mitä tehdään ja sen jälkeen kysellään korkeintaan lisäinfoa. Toki tätä politiikkaa, jota esim. USA:ssa on huomattavasti vähemmän, rikkovat jo Mashirin kaltaiset tyypit. Yksi aktiivinen suurisuu lienee kuitenkin vain säännön vahvistava poikkeus.

Olisi ihan mahtavaa jos esim. Foorumilaiset kaivautuisivat lähipiirinsä sotilashenkilöiden mieliin ja kertoisivat PV:n henkilökunnan mietteitä ja yleisluontoisia asenteita mm. Tästä asevelvollisuushommasta. Toki foorumiltaki löytyy PV:n henkilökuntaa, joskin @Kapiainen ja @CV9030FIN eivät ole tätä aihetta tainneet edes kommentoida. Kyseisten herrojen (tai rouvien) asemasta organisaatiossa ei liene toisaalta tietoa, eli ihan niitä kenraalitason ajatuspöhinöitä tuskin heiltäkään saataisiin kuulla. Olen toki skeptinen kyseisten käyttäjien halusta edes kommentoida näitä asioita.

Edit 2:

Jos sota kestaa 2-3 viikkoa niin eipa siina valttamatta kotirintaman yleinen tuki paljoa merkitse... kunhan putket riittaa etulinjassa. Jos ryssalla on tosiaan 'vain' 27 mot pataljoonaa lansirintamalla niinkuin tanaan on riehuttu niin tassa voidaan jopa parjata ihan hyvin... enpa yhtaan aliarvioisi Suomen Raskaan edellytyksia naissa olosuhteissa, jos meilla tosiaan on viisi valmiusyhtymaa ("Kampfgruppe"), niin siinahan pitaisi olla 15-17 pataljoonaa (pioneerit ml) ja kovaa karkea kaikki. Ja meillakin on vaunuja, perkele, ja tykistoa, saatana.

Ennenkaikkea olisi sanoinkuvaamattoman noloa luovuttaa ennenkuin on otettu karkiosastoilla kohtaamistaistelussa edes senkka nenasta viholliselta, jumalauta! Ja sitten vanjan kylkeen pohjoisesta perkele, vastaisku se on joka maan perii!!!

Missä on riehuttu 27:stä Motorisoidusta (mekanisoidusta) pataljoonasta Venäjän länsirintamalla? Mikäli kyseessä on se RAND:in tutkimus, on siinä Venäjällä käytössä olevien Pataljoonan taisteluosastojen (HUOM!) määrä laskettu käsittääkseni siten, että mukaan ei ole laskettu Ukrainan rajalla ja Kaukasuksella olevia rykmenttejä. Taisteluosastoja on myös laskettu muodostettavan 1/rykmentti. Rykmentin loppuja osia voitaisiin siten käyttää esim. toisen linjan joukkoina/miehitetyn alueen suojaamiseen. Varsinaisiksi etulinjan taistelujoukoiksi niitä ei ole kuitenkaan laskettu. Kyseinen tutkimus myös käsittääkseni olettaa, ettei Venäjä siirrä Balttian rajalle rykmenttejä esim. kaukoidästä tai omalta rajaltamme. Tässä saatan toki olla väärässä ja esim. Alakurtissa olevasta rykmentistä on voitu repiä pataljoonan taisteluosasto mesoamaan Viroon ja Latviaan. Tutkimus ei myöskään (käsittääkseni) oleta Venäjän kutsuvan reserviläisiä aseisiin missään muodossa vaan käyttää juuri nyt tällä hetkellä (tai 2014-2015) aktiivisena olevia muodostelmia. Tästä kannattanee kuitenkin jatkaa esim. Suursota ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ota huomioon, että Kenraalikunta on höpissyt PIENESTÄ ammattiarmeijasta, ei sinun mahdottomasta suuresta vapaaehtoisarmeijastasi. Todennäköisesti höpinä on loppunut noin vuoden 2014 puolivälissä.

Itse olen argumentoinut, että minkätahansa kokoinen armeija saadaan aina kustannustehokkaammin muodostettua vapaaehtoismallissa. Tämän asian ymmärtäminen pitäisi saada jokaisen järjellisen ihmisen vastustamaan asevelvollisuutta. Kenraalit osaavat varmasti arvioida itseäni paremmin, onko pienempi ja hyvinkoulutettu ja -varustettu joukko tehokkaampi ratkaisu kuin suuri ja huonommin koulutettu.

Mihin perustat väitteen, että kenraalikunnan puheet ovat "höpinöitä"? Onko sinulla jotain tutkimustietoa, jonka mukaan pieni ammattiarmeija tuottaa huonomman puolustuskyvyn kuin samoilla resursseilla muodostettu suuri reservi?
 
Itse olen argumentoinut, että minkätahansa kokoinen armeija saadaan aina kustannustehokkaammin muodostettua vapaaehtoismallissa. Tämän asian ymmärtäminen pitäisi saada jokaisen järjellisen ihmisen vastustamaan asevelvollisuutta. Kenraalit osaavat varmasti arvioida itseäni paremmin, onko pienempi ja hyvinkoulutettu ja -varustettu joukko tehokkaampi ratkaisu kuin suuri ja huonommin koulutettu.

Mihin perustat väitteen, että kenraalikunnan puheet ovat "höpinöitä"? Onko sinulla jotain tutkimustietoa, jonka mukaan pieni ammattiarmeija tuottaa huonomman puolustuskyvyn kuin samoilla resursseilla muodostettu suuri reservi?
Sinä nyt roope unohdat että pienellä ammattiarmeijalla suojataan hyvin pieni alue kun taas asevelvollisuus armeijalla voidaan toimia valtakunnallisesti. :)
 
Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Enpä olisi arvannut, että kenraalikunnasta moni uskaltaa sanoa tämän ääneen, vaikkakin yksityisissä yhteyksissä. Olisipa kiinnostavaa tietää keitä nämä kenraalit ovat.

Varmaan jotain vesivoimien ukonhöperöitä ;)
 
Ylipäätään ihmisten on hyvin vaikea ymmärtää, että asevelvollisuus on taloustieteellinen, ei maanpuolustuksellinen kysymys. Vastaavasti moni ei tunnu tajuavan, että se tuleeko korkeakoulutuksen olla ilmaista, on taloustieteellinen, ei koulutuspoliittinen kysymys. Jos haluatte saada ärsytyskäyrän nousemaan, niin lukaiskaapa tämä kirjoitus: http://aarikanlotta.fi/sitkeiden-taloustieteilijasetamiesten-ristiretki-lukukausimaksut/ Kirjoittaja ei viitsi pohtia taloustieteellisiä argumentteja edes sen vertaa, että ymmärtäisi miksi ne ovat kysymyksessä relevantteja. Samanlaisia turhauttavia ja älyttömiä puheenvuoroja saa kuulla asevelvollisuuskeskustelussa jatkuvasti.

Totta kai on vaikea ymmärtää - Puolustusvoimat ja asevelvollisuus on olemassa maanpuolustuksen vuoksi, ei taloudellisten seikkojen. Totta kai PV:tä ja asevelvollisuutta pitää arvioida ja verrata toisiin vaihtoehtoihin silloin puolustuskyvyn tuottavuuden kannalta. Joudut nyt kyllä perustelemaan väitteesi, että asevelvollisuutta pitäisi arvioida sen talouden vaikutuksien mukaan, ei maanpuolustuksellisten seikkojen. On melko nurinkurista arvioida jotain sekundääristen seikkojen perusteella. Ellet sinäkin ole sitä mieltä että PV on olemassa vain rauhanajan koulutusta varten, eikä kriisiajan suorituskyky tehtävien täyttämisessä ole olennaista?
 
Itse olen argumentoinut, että minkätahansa kokoinen armeija saadaan aina kustannustehokkaammin muodostettua vapaaehtoismallissa. Tämän asian ymmärtäminen pitäisi saada jokaisen järjellisen ihmisen vastustamaan asevelvollisuutta. Kenraalit osaavat varmasti arvioida itseäni paremmin, onko pienempi ja hyvinkoulutettu ja -varustettu joukko tehokkaampi ratkaisu kuin suuri ja huonommin koulutettu.

Mihin perustat väitteen, että kenraalikunnan puheet ovat "höpinöitä"? Onko sinulla jotain tutkimustietoa, jonka mukaan pieni ammattiarmeija tuottaa huonomman puolustuskyvyn kuin samoilla resursseilla muodostettu suuri reservi?


Tämän luettuani, en tiedä, olenko sivulla 1. vai sivulla 94. Ympäri käydään, yhteen tullaan.....
 
Totta kai on vaikea ymmärtää - Puolustusvoimat ja asevelvollisuus on olemassa maanpuolustuksen vuoksi, ei taloudellisten seikkojen. Totta kai PV:tä ja asevelvollisuutta pitää arvioida ja verrata toisiin vaihtoehtoihin silloin puolustuskyvyn tuottavuuden kannalta. Joudut nyt kyllä perustelemaan väitteesi, että asevelvollisuutta pitäisi arvioida sen talouden vaikutuksien mukaan, ei maanpuolustuksellisten seikkojen. On melko nurinkurista arvioida jotain sekundääristen seikkojen perusteella. Ellet sinäkin ole sitä mieltä että PV on olemassa vain rauhanajan koulutusta varten, eikä kriisiajan suorituskyky tehtävien täyttämisessä ole olennaista?

Väitteeni ei siis ollut, että PV tai asevelvollisuus olisivat olemassa taloudellisten seikkojen vuoksi, vaan että asevelvollisuus on taloustieteellinen kysymys.

Vastaavasti se on myös taloustieteellinen kysymys, että kannattaako valtion hankkia tarvitsemansa ajoneuvot verottamalla kansalaisia ja ostamalla autot markkinoilta, vai pakottamalla kansalaisia luopumaan autoistaan ajoneuvonluovutusvelvollisuuden avulla.

Sekä verovaroilla että ajoneuvonluovutusvelvollisuudella saadaan hankittua tarvittava määrä autoja, mutta verorahoitteinen järjestelmä on kuitenkin selvästi tehokkaampi.

Vaikka valtion hankkimia autoja käytetään kuljetuksiin, ajoneuvonluovutusvelvollisuus ei kuitenkaan ole logistinen ongelma, vaan taloustieteellinen. Vastaavasti myös asevelvollisuus on taloustieteellinen kysymys, maanpuolustuksellista asiantuntemusta tarvitaan vasta kun mietitään mitä hankitulla työvoimalla tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Väitteeni ei siis ollut, että PV tai asevelvollisuus olisivat olemassa taloudellisten seikkojen vuoksi, vaan että asevelvollisuus on taloustieteellinen kysymys.
Ei ole vaan puolustuspoliittinen. Jos suomen valtion sijainti ei olisi mitä se on, olisi meilläkin jo varmasti muodikas, pieni ammatti/vapaaehtois armeija.
 
Back
Top