Asevelvollisuuden pitää muuttua

Olen sitä ikäpolvea jolloin naiset eivät olleet palveluksessa, mutta aiheesta oli keskustelua. Kun menin kertaamaan naisia oli jo puurissa.

Olin jo aiemmin ja olen yhä vankemmin sitä mieltä, että naiset eivät kuulu palvelukseen. Ymmärrän, että PV ei voi asialle mitään vaikka haluaisi, (eikä toki haluakaan nyt, mutta puhuttaessa oikeasti suorituskyvystä), ja heidän täytyy laulaa nykyajan laulua.

Tästä saisi laajemmankin pohdinnan aikaan mutta jääköön toiseen ketjuun.

Omana mieipiteenäni varusmiespalveluksen tulisi koskea kaikkia sukupuolesta riippumatta. Taistelujoukkoihin tulisi kuitenkin asettaa yhtenevät fyysiset vaatimukset niin miehille kuin naisille.
 
Omana mieipiteenäni varusmiespalveluksen tulisi koskea kaikkia sukupuolesta riippumatta. Taistelujoukkoihin tulisi kuitenkin asettaa yhtenevät fyysiset vaatimukset niin miehille kuin naisille.

Ok. Näkemyksesi on kansallinen. Minä viittasin vain asepalvelukseen.

Olen samaa mieltä tuosta kanssasi.
 
Ok. Näkemyksesi on kansallinen. Minä viittasin vain asepalvelukseen.

Olen samaa mieltä tuosta kanssasi.

Asiasta on väännetty kättä niin esim. Israelissa (yleinen asevelvollisuus) kuin UK:ssa ja USA:ssa (ammattiarmeija). Aivan täydellistä käsitysta siitä, miten homman pitäisi toimia ei taida olla kenelläkään.
 
Asiasta on väännetty kättä niin esim. Israelissa (yleinen asevelvollisuus) kuin UK:ssa ja USA:ssa (ammattiarmeija). Aivan täydellistä käsitysta siitä, miten homman pitäisi toimia ei taida olla kenelläkään.

Ei nykyään olekaan. Koska puhutaan monesti jostain muusta, kuin puhtaasta sotilaallisesta suorituskyvystä. Historiallisesti sen enempää kuin moderninakaan aikana ei ole yhtään armeijaa joka koskaan, missään tilanteessa olisi vienyt naisia etulinjaan merkittävissä määrin. Olemassa levat esimerkit ovat joko a) epäåluotettavia tai b)marginaalisia.

Jos naisista olisi tykinruuaksi niin heitä olisi siihen jossain historian vaiheessa käytetty. Ei ole. Edes IDF ei oikeasti käytä eikä ole käyttänyt laajassa mitassa pahimpinakaan aikoina naisia linjassa, vaikka asevelvollisuus onkin.
 
Kohta ulistaan paskamedioissa isoin otsikoin, kuinka naisoletetut tuntevat toksista maskuliinisuutta tuvissa, raahataan tutqijoita selittämään miten naisoletetut kärsivät rasismia ym. shittiä, kun nuorilla miesoletetuilla seisoo muna aamulla ja pillujutut lentää tuvassa.

PV voi haistaa minun puolesta pitkän vitun jos lähdette tähän sekopäisyyteen enemmän mukaan.

Käytännössä nämä jutut ovat jo olemassa. Eivät heti. Motivoituneet kokeilevat, tehdään päinvastoin ylistäviä juttuja, ja sitten homma heitetään joka paikkaan.

Minkä jälkeen kuvaamasi jutut astuvat kehiin.
 
Sukupuolten välistä rajaa häivytetään monella elämänalueella, johdonmukainen jatkumo on tietysti se, että intti seuraa yhteiskuntaa. Sitäkin olen miettinyt, että onkohan tuo unisex-tupamalli nykynuorille sellainen tabu kuin se on meille? Ja tämä on tai olisi asia, jota pitäisi kysyä heiltä, jotka ovat menossa suorittamaan palvelusta, minusta heidän äänensä olkoon tässä ratkaiseva.
 
Tässä pitää myös muistaa, että tuvat eivät jatkossa ole sellaisia kuin mitä ne olivat 1900-luvulla. Joitakin malleja on esitelty tälläkin foorumilla. Voi olla että jatkossa tuvat ovat esim sellaisia soluasuntotyyppisiä, missä on yhteistilat ja sitten erikseen nukkumatilat vaikka puoliryhmittäin (tämä on vain oma visioni, en ole lukenut tällaista mistään).

En silti tiedä, onko tällainen sekatupa enemmän hyvä kuin huono juttu. Varmaan se lisää naisten yhteenkuuluvuutta muun porukan kanssa kun eivät ole omissa tuvissaan vaan muiden joukossa. Vaati kyllä karaistumista molempiin suuntiin; jos naisilla on kestämistä miesten pillujutuissa niin kyllä miehilläkin on tottumista nk akkojen juttuihin.
 
Sukupuolten välistä rajaa häivytetään monella elämänalueella, johdonmukainen jatkumo on tietysti se, että intti seuraa yhteiskuntaa. Sitäkin olen miettinyt, että onkohan tuo unisex-tupamalli nykynuorille sellainen tabu kuin se on meille? Ja tämä on tai olisi asia, jota pitäisi kysyä heiltä, jotka ovat menossa suorittamaan palvelusta, minusta heidän äänensä olkoon tässä ratkaiseva.

Kuka heiltä mitään kysyy? Ei kukaan. Koikeilutkin tehdään aina motivoituneilla.
 
Hirveä tunteenpalo ja vöyhötys mokomasta samassa tuvassa asustelusta. Nuoriso ajattelee asioita hieman erilailla kuin me kaljuuntuvat setämiehet. Mutta mikäs siinä, voihan se isämmaan puolustus luhistua nyt vuorostaan tähän....muita luhistumisen aiheita on ollut esim M05, tupien uusiminen, sulkeisista luopuminen RK62M....muutamia mainitakseni.
 
Olen sitä ikäpolvea jolloin naiset eivät olleet palveluksessa, mutta aiheesta oli keskustelua. Kun menin kertaamaan naisia oli jo puurissa.

Olin jo aiemmin ja olen yhä vankemmin sitä mieltä, että naiset eivät kuulu palvelukseen. Ymmärrän, että PV ei voi asialle mitään vaikka haluaisi, (eikä toki haluakaan nyt, mutta puhuttaessa oikeasti suorituskyvystä), ja heidän täytyy laulaa nykyajan laulua.

Tästä saisi laajemmankin pohdinnan aikaan mutta jääköön toiseen ketjuun.
Olin joskus vahvasti sitä mieltä ettei naisia pitäisi olla Puolustusvoimissa sotilastehtävissä.
Tähän päivään mennessä minulla on ollut kollegoina erilaisissa tehtävissä ja toimintaympäristöissä lukuisia naisia, samoin koulutettavina.
En keksi yhtäkään syytä miksi naisia ei voisi, saati miksi ei pitäisi olla sotilaina.
Tehtävien vaativuudessa on ilman muuta eroja. Jos sotilas täyttää tehtävän vaativuudet, asia on kunnossa. Yhdenkään tietämäni tehtävän fyysinen suorituskykyvaatimus ei ole "on oltava mies".

PV ei laula mitään "nykyajan lauluja" siinä mielessä että sillä olisi mitään syytä suhtautua kielteisesti naisten sotilaspalvelukseen.
Ennemmin olisi syytä suhtautua kriittisesti esimerkiksi huonokuntoisten, ylipainoisten jne (ammatti)sotilaiden palvelukseen.
PV:ssa on sotilaita, ei miehiä tai naisia. Tehtäville on fyysisiä ja muita suorituskykyvaatimuksia, ei sukupuolivaatimuksia. Niin sen pitää ollakin.
 
Olin joskus vahvasti sitä mieltä ettei naisia pitäisi olla Puolustusvoimissa sotilastehtävissä.
Tähän päivään mennessä minulla on ollut kollegoina erilaisissa tehtävissä ja toimintaympäristöissä lukuisia naisia, samoin koulutettavina.
En keksi yhtäkään syytä miksi naisia ei voisi, saati miksi ei pitäisi olla sotilaina.
Tehtävien vaativuudessa on ilman muuta eroja. Jos sotilas täyttää tehtävän vaativuudet, asia on kunnossa. Yhdenkään tietämäni tehtävän fyysinen suorituskykyvaatimus ei ole "on oltava mies".

PV ei laula mitään "nykyajan lauluja" siinä mielessä että sillä olisi mitään syytä suhtautua kielteisesti naisten sotilaspalvelukseen.
Ennemmin olisi syytä suhtautua kriittisesti esimerkiksi huonokuntoisten, ylipainoisten jne (ammatti)sotilaiden palvelukseen.
PV:ssa on sotilaita, ei miehiä tai naisia. Tehtäville on fyysisiä ja muita suorituskykyvaatimuksia, ei sukupuolivaatimuksia. Niin sen pitää ollakin.
Mieluummin näin ressuna näen esimiehenäni motivoituneen ja osaavan naisen kuin eläkettä odottelevan ja 80/90-luvulle takertuneen miehen. Molemmista on kokemusta, toki tollasen vanhan patun kanssa on mukava heittää läppää ja ottaa rennosti mutta mahtaako niiden kertausharjoitusten tarkoitus olla se? ;)
 
En ole nähnyt tutkimuksia aiheesta sekatuvat, joten osaa sen puolesta sanoa mitään.
Olen kuitenkin keskustellut aiheesta vuosien mittaan aika monen naispuolisen sotilaan kanssa, osa ammattisotilaita ja osa reserviläisiä ja jokunen varusmiespalveluksessakin oleva.
Oikeastaan kukaan ei ole suhtautunut kielteisesti asumiseen samoissa tuvissa. Vastaavasti taas kaikki ovat kertoneet että asuminen erillisessä naisten tuvassa oli monessa mielessä hankalaa. Jätkät ryhmäytyvät joukkueiksi ja ryhmiksi asuessaan yhdessä, joukkueen ja ryhmän naiset jäävät väkisin hieman ulkopuolisiksi kun asuvat erillään.
En usko tästä mitään ongelmaa tulevan jos asuvat samoissa tuvissa. Kuten mm. Woodsman tuossa sanoi: nuoriso ajattelee monet asiat eri tavalla kuin me vanhat sedät.

Mitä sitten tulee siihen että jotkut näkevät asiassa jotakin seksuaalisia näkökulmia, totean vain sen etten muista kenenkään koskaan olleen huolissaan että jossakin tuvassa saattaa asua homoseksuaali nuori samaa sukupuolta olevien kanssa. Ei siitä pidäkään olla huolissaan, ei homojen eikä heteroiden osalta.
 
"Rikos" on varmaan vanhentunut joten kerrompa: merivoimissa eräässä komppaniassa oli jonkinaikaa käytäntönä majoittaa miehiä ja naisia samaan tupaan, siinä vedottiin johonkin merivoimien aluspalveluksen majoituskäskyyn. En yhtään ongelmaa kuullut kyseisestä järjestelystä, päinvastoin!
starship-troopers-shower.gif

Ehkä näihin yhteissuihkuihin menee kumminkin vielä tovi.
 
Olin joskus vahvasti sitä mieltä ettei naisia pitäisi olla Puolustusvoimissa sotilastehtävissä.
Tähän päivään mennessä minulla on ollut kollegoina erilaisissa tehtävissä ja toimintaympäristöissä lukuisia naisia, samoin koulutettavina.
En keksi yhtäkään syytä miksi naisia ei voisi, saati miksi ei pitäisi olla sotilaina.
Tehtävien vaativuudessa on ilman muuta eroja. Jos sotilas täyttää tehtävän vaativuudet, asia on kunnossa. Yhdenkään tietämäni tehtävän fyysinen suorituskykyvaatimus ei ole "on oltava mies".

PV ei laula mitään "nykyajan lauluja" siinä mielessä että sillä olisi mitään syytä suhtautua kielteisesti naisten sotilaspalvelukseen.
Ennemmin olisi syytä suhtautua kriittisesti esimerkiksi huonokuntoisten, ylipainoisten jne (ammatti)sotilaiden palvelukseen.
PV:ssa on sotilaita, ei miehiä tai naisia. Tehtäville on fyysisiä ja muita suorituskykyvaatimuksia, ei sukupuolivaatimuksia. Niin sen pitää ollakin.

Oma mielipiteeni on se, että naisten asepalvelu toimii niin kauan kun a)naisten määrä on niin vähäinen että se ei vaikuta mihinkään ja b) emme ole sodassa.

Naiset ovat keskimäärin heikompia ja vähemmän aggressiivisia sekä kestävät epävarmuutta miehiä huonommin. Nämä ovat fysiologisia tosiasioita. On täysin nurinkurista, että samaan aikaan PV sanoo nykyaikaisen taistelukentän ja taistelutavan vaativan jopa aiempaa parempaa fyysistä ja henkistä kestävyyttä ja samalla haluaa lisätä lähtökohtaisesti fyysisesti heikompaa ainesta.

Naisten asepalvelun taustalla oli ja on PV:n markkinoinnillinen näkökanta jolla pyritään vahvistamaan julkisuuskuvaa ja asevelvollisuuden yleistä hyväksyttävyyttä sekä vastaamaan siihen kritiikkiin, mikä pohjautui naisasia-aktiivien muodikkaaseen ja täysin valheelliseen väitteeseen että nainen pystyy tekemään samat asiat kuin mieskin. Minkäänlaista sotilaallista merkitystä naisten tulolla armeijaa ei ole ainakaan positiivisessa mielessä.

Suomessa asiaa ei tietääkseni ole tutkittu, mutta esim. Briteissä sekä armeijassa että poliisissa on selvitetty, vaikuttaako toverin sukupuoli muiden luottamukseen hänen kykyihinsä. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia joskaan eivät kovin yllättäviä. Avoimesti kysyttäessä sen enempää miehet kuin naisetkaan eivät koe asiassa ongelmaa ja molempiin luotetaan kumppanina. Mutta sitten kun kysytän nimettömänä haluaisiko rinnalleen tosipaikassa mies- vai naiskollegan, niin tulos on selvä. Käytännössä kaikki poliisit ja sotilaat (myös naiset) ottaisivat tosipaikassa avukseen miehen. Tämä on totuus kauniiden puheiden taustalla, ja väitän, että esimerkiksi poliisissa tilanne on suomessa sama. Varsinkin kun täälläkin on lähdetty järjettömästi alentamaan suorituskykyvaatimuksia naisten kohdalla.

Minun puolestani vaikka koko armeija voidaan muodostaa naisista. Ei siinä mitään. Mutta tosiasia on se, että mitä enemmän naisia otetaan taistelujoukkoihin, sitä heikompi armeija on.
 
Omana mieipiteenäni varusmiespalveluksen tulisi koskea kaikkia sukupuolesta riippumatta. Taistelujoukkoihin tulisi kuitenkin asettaa yhtenevät fyysiset vaatimukset niin miehille kuin naisille.

Ite palvelin lääkinnässä. Meillä oli jonkun verran naisia mukana saapumiserässä. Näiden naisten ammatillinen laatu oli todella kovaa. Ensihoitajia tai muita sairaanhoidon ammattilaisia.

Joo eivät olisi ehkä jaksaneet evakoida minua suolta. Mutta JSP:llä olisin halunnut heidät paikkaamaan minua.
 
Ite palvelin lääkinnässä. Meillä oli jonkun verran naisia mukana saapumiserässä. Näiden naisten ammatillinen laatu oli todella kovaa. Ensihoitajia tai muita sairaanhoidon ammattilaisia.

Joo eivät olisi ehkä jaksaneet evakoida minua suolta. Mutta JSP:llä olisin halunnut heidät paikkaamaan minua.

Varmasti näin. On paljon tehtäviä, joihin naiset sopivat yhtä hyvin ja tehtäviä joihin he sopivat paremmin kuin miehet.

Etulinjan taistelutehtävät eivät kuulu näihin tehtäviin.
 
Back
Top