Auton omistamisen ilot ja surut

Melkein itsekkin tulee netistä katottua varaosat jos sellanen tilanne iskee päälle että ajoissa kerkiää varautua,mutta yleensä se on perjantai-sunnuntai kun joku osa päättää irtisanoutua ja sitten stressitasot nousee.
Sitten otetaan mistä saadaan.

Tulee itsekin netistä hankittua pääosa osista, kun eihän niitä meinaa edes saada varaosaliikkeistä. Osan olen joutunut tilaamaan Koreasta saakka.

Mutta tuommoista alle kympin öljynsuodatinta ja öljyjä en ole netistä vielä ruvennut ostamaan.
 
Erään pirkanmaalaisen korjaamofirman youtubettaja teetti hiljattain puolueettomassa labrassa sokkotestejä öljyistä. Bilteman öljy oli ihan samalla viivalla monen huonommin pärjänneen merkkiöljyn kanssa, joskaan ei päätynyt testin suositeltujen (”parhaiden”) öljyjen joukkoon. Isona syynä tähän on se, että ensi viikolla Bilteman öljy voi olla ihan eri tehtaasta ja perusöljystä kuin testattu.
Autoilijat harvoin hifistelevät öljyillä.

Koneen kesto ja toiminta on varmaankin enemmän kiinni ajotavasta ja öljyn säännöllisestä vaihtamisesta kuin öljyn merkistä, mutta sen varmaankin on täytettävä auton vaatimukset, ja niitä kannattaa noudattaa. Hyvä perusöljy on se, mihin sitten tulevat juuri ne lisäaineet, joten riskiä huonosta perusöljystä ei varmaan kannata ottaa. Isot merkit ovat sikäli rauhoittavampi valinta.

Motoristipuolella on opittu tiettyihin merkkeihin kisakokemuksen eli äärimmäisen rasituksen kautta. On joitakin paremmin kalvottavia. Mopo on pitkään 45 asteen kulmassa mutkassa ja kammioissa toinen puoli jää paineesta huolimatta vajaavoitelulle, ja kalvon täytyy kestää, kunnes taas tulee. Lisäksi venttiileihin kohdistuu hurja paine.

Motulin täyssynteettinen 10W60 on varma valinta märkäkytkimelle ja toisaalta vanhaan isoon cruiseriin, jossa on vaihteistoöljy erikseen, Valvolinen V1 Racing 20W50 (mineraaliöljy) on toinen juuri käytännön kokemusten kautta.

Olisiko rallipuolelta tehty samanlaisia havaintoja autojen suhteen? Luultavasti. Onko tavalliseen arkiautoon riittävä se, kun viskositeetti on oikea ja vaihtaa kerran vuoteen tai 20 000:n välein? Epäilen että on.
 
Ainakaan sitä ralliautoissa hyväksi havaittua öljyä ei kannata missään nimessä kaataa kauppakassin koneeseen. Täysin eri toimintaympäristö ja sitä kautta vaatimukset öljylle.
 
Näinpä. Yhdessä autossa hyvin toimiva öljy voi olla toiseen autoon täysin väärä

Öljyn pitää olla teknisesti sopivaa sille koneelle, mihin se laitetaan. Öljypiste havainnollistaa asiaa, näin: "Esimerkiksi Volkswagen Passatin huoltokirjassa voi olla maininta, että autossa pitää käyttää VW 507.00 -hyväksynnän omaavaa öljyä. Jos käytettävästä öljystä löytyy VW 507.00 -luokitus, sitä voi turvallisin mielin käyttää ko. autossa. Luokituksen taakse kätkeytyvät Volkswagenin öljylle asettamat vaatimukset, joihin voivat kuulua esimerkiksi viskositeetti ja sulfaattituhkan määrä."

Jos autossa on käytetty öljyä, jolla ei ole ajoneuvon valmistajan hyväksyntää, ei voida olla varmoja, että öljy on teknisesti moottoriin sopivaa. Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio.
 
Lauantain ratoksi meinasin vaihtaa venttiilikopan tiivisteen, kun se hieman vuotaa, mukava pikkujuttu. Tässä on sellaiset puolat, jossa yksi ohjaa kahta tulppaa. Aloin ensimmäistä irrottamaan js ehdin todeta "tämähän lähteekin kivasti..." kunnes huomasin sen vain repeävän irti puolan juuresta. Homma seis, kaikki takaisin ja rukoilua, että edelleen toimii.

Toimii, mutta nyt on jännitysmomentti ajaessa. Pitää laittaa varaosa tilaukseen. Ja jotain tahnaa sinne, ettei jumita seuraavalla kerralla.
 
Back
Top