Näinpä. Yhdessä autossa hyvin toimiva öljy voi olla toiseen autoon täysin väärä
Öljyn pitää olla teknisesti sopivaa sille koneelle, mihin se laitetaan. Öljypiste havainnollistaa asiaa, näin: "Esimerkiksi Volkswagen Passatin huoltokirjassa voi olla maininta, että autossa pitää käyttää VW 507.00 -hyväksynnän omaavaa öljyä. Jos käytettävästä öljystä löytyy VW 507.00 -luokitus, sitä voi turvallisin mielin käyttää ko. autossa. Luokituksen taakse kätkeytyvät Volkswagenin öljylle asettamat vaatimukset, joihin voivat kuulua esimerkiksi viskositeetti ja sulfaattituhkan määrä."
Jos autossa on käytetty öljyä, jolla ei ole ajoneuvon valmistajan hyväksyntää, ei voida olla varmoja, että öljy on teknisesti moottoriin sopivaa. Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio.