Eurooppalaisten ja suomalaisten mekaanikkojen inhokit (koottu lehtijutuista ja haastatteluista):
1. Tietyt ranskalaiset autot (Peugeot, Citroën, Renault, tietyt mallit)
Monimutkainen sähköjärjestelmä ja heikko johtosarjojen laatu. Hankala moottoritilan pakkaus. Jopa perushuolto voi olla työläs.
Varaosien laatu ja saatavuus vaihtelevat.
Poikkeuksia: Uudemmat Peugeot 3008 ja Renault Clio ovat parantuneet, mutta ammattilaiset varautuvat ongelmiin.
2. Fiat, Alfa Romeo (erityisesti ennen 2015 valmistetut mallit)
Sähköviat ja mekaaniset ongelmat toistuvia. Ruostesuojaus usein heikko. Alustan ja voimansiirron osat eivät kestä Suomen oloja.
Poikkeuksia: Uudemmat Fiat 500 ja Giulia voivat olla hyviä, mutta eivät huoltomielessä halpoja.
3. Volkswagen-konsernin dieseleistä tietyt 2008-2015 mallit. DSG-automaateista erityisesti 7-vaihteinen kuivakytkinversio on mekaanikkojen painajainen, jos sitä ei huolleta oikein.
Poikkeuksia: kaksilitrainen TDI vanhemmissa malleissa on poikkeus ja kestää lähes kaiken (muistettava vaihtaa myös vaihteistoöljy).
4. Chrysler, Dodge, Jeep (ennen Stellantis-aikaa)
Varaosat kalliita ja toimitusajat pitkiä. Elektroniikkaongelmia paljon.
Moni eurooppalainen korjaamo ei edes halua ottaa niitä huollettavaksi.
Poikkeuksia: Jeep Wrangler voi olla mekaanisesti yksinkertainen, mutta ei edullinen ylläpitää.
5. BMW ja Mercedes, vanhemmat tai V8/V12-mallit
Hienoja ajaa, mutta ylläpito maksaa enemmän kuin ostohinta. Monimutkaisia järjestelmiä (ilmajousitus, elektroniikka, ohjausyksiköt).
Öljyvuodot ja huonot huoltohistoriat yleisiä.
Poikkeuksia: BMW E46 ja vanha W124 Mercedes ovat suhteellisen luotettavia, jos hyvä yksilö löytyy.
6. Land Rover ja Range Rover
Mekaaninen kestävyys heikko, elektroniikka arvaamaton.
Varaosat ja diagnostiikka kalliita. Moni korjaaja sanoo suoraan: “Älä osta, ellet halua harrastaa autoa huoltamisen vuoksi.”
7. Opel (tietyt moottorit, esim. 1.3 CDTI, 1.6 Ecotec)
Öljynkulutus ja ketjuongelmat yleisiä. Helposti ruostuva kori.
Poikkeuksia: Astra G ja Vectra B/C ovat tunnettuja työjuhtia, jos ne on pidetty kunnossa.
8. Mini (BMW:n aikakauden mallit)
Ahtaat moottoritilat ja kallis huolto.
Jakoketju- ja vesipumppuongelmat yleisiä.