Auton omistamisen ilot ja surut

Melkein itsekkin tulee netistä katottua varaosat jos sellanen tilanne iskee päälle että ajoissa kerkiää varautua,mutta yleensä se on perjantai-sunnuntai kun joku osa päättää irtisanoutua ja sitten stressitasot nousee.
Sitten otetaan mistä saadaan.

Tulee itsekin netistä hankittua pääosa osista, kun eihän niitä meinaa edes saada varaosaliikkeistä. Osan olen joutunut tilaamaan Koreasta saakka.

Mutta tuommoista alle kympin öljynsuodatinta ja öljyjä en ole netistä vielä ruvennut ostamaan.
 
Erään pirkanmaalaisen korjaamofirman youtubettaja teetti hiljattain puolueettomassa labrassa sokkotestejä öljyistä. Bilteman öljy oli ihan samalla viivalla monen huonommin pärjänneen merkkiöljyn kanssa, joskaan ei päätynyt testin suositeltujen (”parhaiden”) öljyjen joukkoon. Isona syynä tähän on se, että ensi viikolla Bilteman öljy voi olla ihan eri tehtaasta ja perusöljystä kuin testattu.
Autoilijat harvoin hifistelevät öljyillä.

Koneen kesto ja toiminta on varmaankin enemmän kiinni ajotavasta ja öljyn säännöllisestä vaihtamisesta kuin öljyn merkistä, mutta sen varmaankin on täytettävä auton vaatimukset, ja niitä kannattaa noudattaa. Hyvä perusöljy on se, mihin sitten tulevat juuri ne lisäaineet, joten riskiä huonosta perusöljystä ei varmaan kannata ottaa. Isot merkit ovat sikäli rauhoittavampi valinta.

Motoristipuolella on opittu tiettyihin merkkeihin kisakokemuksen eli äärimmäisen rasituksen kautta. On joitakin paremmin kalvottavia. Mopo on pitkään 45 asteen kulmassa mutkassa ja kammioissa toinen puoli jää paineesta huolimatta vajaavoitelulle, ja kalvon täytyy kestää, kunnes taas tulee. Lisäksi venttiileihin kohdistuu hurja paine.

Motulin täyssynteettinen 10W60 on varma valinta märkäkytkimelle ja toisaalta vanhaan isoon cruiseriin, jossa on vaihteistoöljy erikseen, Valvolinen V1 Racing 20W50 (mineraaliöljy) on toinen juuri käytännön kokemusten kautta.

Olisiko rallipuolelta tehty samanlaisia havaintoja autojen suhteen? Luultavasti. Onko tavalliseen arkiautoon riittävä se, kun viskositeetti on oikea ja vaihtaa kerran vuoteen tai 20 000:n välein? Epäilen että on.
 
Ainakaan sitä ralliautoissa hyväksi havaittua öljyä ei kannata missään nimessä kaataa kauppakassin koneeseen. Täysin eri toimintaympäristö ja sitä kautta vaatimukset öljylle.
 
Näinpä. Yhdessä autossa hyvin toimiva öljy voi olla toiseen autoon täysin väärä

Öljyn pitää olla teknisesti sopivaa sille koneelle, mihin se laitetaan. Öljypiste havainnollistaa asiaa, näin: "Esimerkiksi Volkswagen Passatin huoltokirjassa voi olla maininta, että autossa pitää käyttää VW 507.00 -hyväksynnän omaavaa öljyä. Jos käytettävästä öljystä löytyy VW 507.00 -luokitus, sitä voi turvallisin mielin käyttää ko. autossa. Luokituksen taakse kätkeytyvät Volkswagenin öljylle asettamat vaatimukset, joihin voivat kuulua esimerkiksi viskositeetti ja sulfaattituhkan määrä."

Jos autossa on käytetty öljyä, jolla ei ole ajoneuvon valmistajan hyväksyntää, ei voida olla varmoja, että öljy on teknisesti moottoriin sopivaa. Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio.
 
Ainakaan sitä ralliautoissa hyväksi havaittua öljyä ei kannata missään nimessä kaataa kauppakassin koneeseen. Täysin eri toimintaympäristö ja sitä kautta vaatimukset öljylle.
Jep,laakerivälykset väljemmät noissa virimoottoreissa,niin lakkaa voitelu jos pistää tota jäykempää vakiomoottoriin.
 
Lauantain ratoksi meinasin vaihtaa venttiilikopan tiivisteen, kun se hieman vuotaa, mukava pikkujuttu. Tässä on sellaiset puolat, jossa yksi ohjaa kahta tulppaa. Aloin ensimmäistä irrottamaan js ehdin todeta "tämähän lähteekin kivasti..." kunnes huomasin sen vain repeävän irti puolan juuresta. Homma seis, kaikki takaisin ja rukoilua, että edelleen toimii.

Toimii, mutta nyt on jännitysmomentti ajaessa. Pitää laittaa varaosa tilaukseen. Ja jotain tahnaa sinne, ettei jumita seuraavalla kerralla.
 
Erään pirkanmaalaisen korjaamofirman youtubettaja teetti hiljattain puolueettomassa labrassa sokkotestejä öljyistä.
Eikö nuo testit olleet melkoista mutua?

Kaveri ei ole mikään kemisti tai insinööri vaan tälle palstalle sopivasti sotatieteen kandidaatti eli upseerismies.

En päivääkään ole sotakouluissa opiskellut, mutta noinkohan antaa osaamista öljytesteihin?

Eikä pidä käsittää väärin. Erittäin hyvä mekaanikko ja nopeasti laajenevan korjaamon pyörittäjä hän on. Volkkareihin ja sisarmerkkeihin erikoistunut.
 
Tässä reittiä lomakaudelta -24

lom..webp

..jaa, että mitenkä se tähään ketjuun liittyy? No aikasemmin oli puhetta osien nettitilauksista ja tämän "lomamatkan" suoritti takalasin pyyhkimen moottori... Näki siis Epsanjan ihanat hiekkarannat ja Pariisin. Saapui melko nopeasti sitten kuitenkin kotosuomeen :)
 
Eikö nuo testit olleet melkoista mutua?

Kaveri ei ole mikään kemisti tai insinööri vaan tälle palstalle sopivasti sotatieteen kandidaatti eli upseerismies.

En päivääkään ole sotakouluissa opiskellut, mutta noinkohan antaa osaamista öljytesteihin?

Eikä pidä käsittää väärin. Erittäin hyvä mekaanikko ja nopeasti laajenevan korjaamon pyörittäjä hän on. Volkkareihin ja sisarmerkkeihin erikoistunut.
Joo, mm. tästä syystä en linkannut videoon, mutta kyllä sekin testi riitti mielestäni todistamaan, että ei Bilteman öljy mitään ”kestä puolet normaalista öljystä” -tavaraa ole.
 
Eurooppalaisten ja suomalaisten mekaanikkojen inhokit (koottu lehtijutuista ja haastatteluista):

1. Tietyt ranskalaiset autot (Peugeot, Citroën, Renault, tietyt mallit)

Monimutkainen sähköjärjestelmä ja heikko johtosarjojen laatu. Hankala moottoritilan pakkaus. Jopa perushuolto voi olla työläs.

Varaosien laatu ja saatavuus vaihtelevat.

Poikkeuksia: Uudemmat Peugeot 3008 ja Renault Clio ovat parantuneet, mutta ammattilaiset varautuvat ongelmiin.

2. Fiat, Alfa Romeo (erityisesti ennen 2015 valmistetut mallit)

Sähköviat ja mekaaniset ongelmat toistuvia. Ruostesuojaus usein heikko. Alustan ja voimansiirron osat eivät kestä Suomen oloja.

Poikkeuksia: Uudemmat Fiat 500 ja Giulia voivat olla hyviä, mutta eivät huoltomielessä halpoja.

3. Volkswagen-konsernin dieseleistä tietyt 2008-2015 mallit. DSG-automaateista erityisesti 7-vaihteinen kuivakytkinversio on mekaanikkojen painajainen, jos sitä ei huolleta oikein.

Poikkeuksia: kaksilitrainen TDI vanhemmissa malleissa on poikkeus ja kestää lähes kaiken (muistettava vaihtaa myös vaihteistoöljy).

4. Chrysler, Dodge, Jeep (ennen Stellantis-aikaa)

Varaosat kalliita ja toimitusajat pitkiä. Elektroniikkaongelmia paljon.

Moni eurooppalainen korjaamo ei edes halua ottaa niitä huollettavaksi.

Poikkeuksia: Jeep Wrangler voi olla mekaanisesti yksinkertainen, mutta ei edullinen ylläpitää.

5. BMW ja Mercedes, vanhemmat tai V8/V12-mallit

Hienoja ajaa, mutta ylläpito maksaa enemmän kuin ostohinta. Monimutkaisia järjestelmiä (ilmajousitus, elektroniikka, ohjausyksiköt).

Öljyvuodot ja huonot huoltohistoriat yleisiä.

Poikkeuksia: BMW E46 ja vanha W124 Mercedes ovat suhteellisen luotettavia, jos hyvä yksilö löytyy.

6. Land Rover ja Range Rover

Mekaaninen kestävyys heikko, elektroniikka arvaamaton.

Varaosat ja diagnostiikka kalliita. Moni korjaaja sanoo suoraan: “Älä osta, ellet halua harrastaa autoa huoltamisen vuoksi.”

7. Opel (tietyt moottorit, esim. 1.3 CDTI, 1.6 Ecotec)

Öljynkulutus ja ketjuongelmat yleisiä. Helposti ruostuva kori.

Poikkeuksia: Astra G ja Vectra B/C ovat tunnettuja työjuhtia, jos ne on pidetty kunnossa.

8. Mini (BMW:n aikakauden mallit)

Ahtaat moottoritilat ja kallis huolto.

Jakoketju- ja vesipumppuongelmat yleisiä.
 
Lisäsin Ford 1.0 Ecoboostin, litrainen kolmisylinterinen märällä jakopäällä eli hihna ui öljyssä. Vanhemmissa öljypumpun hihna ja jakohihna öljyssä, uudemmissa öljypumpun hihna.

Muuttivat isoista ongelmista johtuen ketjulle jakohihnan, mutta jättivät edelleen murustautunaan öljysihtiin öljypumpun hihnan.

Tehdas lupasi 240.000 tkm tai 10 v jakopään vaihtoväliksi, en ole kuullut että yksikään Ecoboost moottori olisi tuota kilometri määrää ehjänä selvittänyt. Siis alkuperäisellä jakopäällä. Lisäksi jakopään vaihto on täyden työpäivän työ, tonnilla et siitä selviä.

Kerran pistät siihen väärää öljyä, hihna turpoaa ja hihnasta irronnut kumi tukkii öljysihdin. Tai ajat liian pitkään samoilla öljyillä, max vaihtoväli tuossa moottorissa 15.000 tkm.

Samanlainen pommi on Citroen 1.2 l Puretech, sama kone on jossain Opelissa ja oletettavasti myös Peogeotissa.

Märkää jakopäätä hihnalla on myös jossain Transiteissa. Pysyisin kyseisistä autoista erittäin kaukana.

Noita autoja palkittiin vuoden autoina kun ne tuli markkinoille. (Ford, Citroen.) Pienet päästöt, pieni kulutus. Ne osoittautuivat käytössä vuoden pommeiksi.
 
Lisäsin Ford 1.0 Ecoboostin, litrainen kolmisylinterinen märällä jakopäällä eli hihna ui öljyssä. Vanhemmissa öljypumpun hihna ja jakohihna öljyssä, uudemmissa öljypumpun hihna.

Muuttivat isoista ongelmista johtuen ketjulle jakohihnan, mutta jättivät edelleen murustautunaan öljysihtiin öljypumpun hihnan.

Tehdas lupasi 240.000 tkm tai 10 v jakopään vaihtoväliksi, en ole kuullut että yksikään Ecoboost moottori olisi tuota kilometri määrää ehjänä selvittänyt. Siis alkuperäisellä jakopäällä. Lisäksi jakopään vaihto on täyden työpäivän työ, tonnilla et siitä selviä.

Kerran pistät siihen väärää öljyä, hihna turpoaa ja hihnasta irronnut kumi tukkii öljysihdin. Tai ajat liian pitkään samoilla öljyillä, max vaihtoväli tuossa moottorissa 15.000 tkm.

Samanlainen pommi on Citroen 1.2 l Puretech, sama kone on jossain Opelissa ja oletettavasti myös Peogeotissa.

Märkää jakopäätä hihnalla on myös jossain Transiteissa. Pysyisin kyseisistä autoista erittäin kaukana.

Noita autoja palkittiin vuoden autoina kun ne tuli markkinoille. (Ford, Citroen.) Pienet päästöt, pieni kulutus. Ne osoittautuivat käytössä vuoden pommeiksi.
Mikä on todella harmi. Loistava ajettava tuo focus. Kyselin onneksi vaihtohintaa tuolle öljypumpun hihnalle ja jätin auton ostamatta. Automaattivaihteiselle suosittelivat 80tkm vaihtoväliksi ja manuaalilla pitäisi pärjätä pidempään.
 
Mikä on todella harmi. Loistava ajettava tuo focus. Kyselin onneksi vaihtohintaa tuolle öljypumpun hihnalle ja jätin auton ostamatta. Automaattivaihteiselle suosittelivat 80tkm vaihtoväliksi ja manuaalilla pitäisi pärjätä pidempään.
Focus on ajolleen hyvä ja pieni pata antaa hyvin voimaa. Todella sääli että pilasivat hyvän auton onnettomalla jakopää ratkaisulla.
 
Tuli taas korjattua olikohan nyt kolmas vai neljäs VAG-konsernin auto,kaikissa samaa vikaa eli kuskin oven sähköt renaa,tälläkertaa airbäkki tuuttaili vikakoodia.
1000006914.webp

Näihin myydään korjaussarjaakin,mutta tälläkertaa mentiin budjettilinjalla ja katkennut johto tinattiin ja muut suojattiin.
 
Eurooppalaisten ja suomalaisten mekaanikkojen inhokit (koottu lehtijutuista ja haastatteluista):

1. Tietyt ranskalaiset autot (Peugeot, Citroën, Renault, tietyt mallit)

Monimutkainen sähköjärjestelmä ja heikko johtosarjojen laatu. Hankala moottoritilan pakkaus. Jopa perushuolto voi olla työläs.

Varaosien laatu ja saatavuus vaihtelevat.

Poikkeuksia: Uudemmat Peugeot 3008 ja Renault Clio ovat parantuneet, mutta ammattilaiset varautuvat ongelmiin.

2. Fiat, Alfa Romeo (erityisesti ennen 2015 valmistetut mallit)

Sähköviat ja mekaaniset ongelmat toistuvia. Ruostesuojaus usein heikko. Alustan ja voimansiirron osat eivät kestä Suomen oloja.

Poikkeuksia: Uudemmat Fiat 500 ja Giulia voivat olla hyviä, mutta eivät huoltomielessä halpoja.

3. Volkswagen-konsernin dieseleistä tietyt 2008-2015 mallit. DSG-automaateista erityisesti 7-vaihteinen kuivakytkinversio on mekaanikkojen painajainen, jos sitä ei huolleta oikein.

Poikkeuksia: kaksilitrainen TDI vanhemmissa malleissa on poikkeus ja kestää lähes kaiken (muistettava vaihtaa myös vaihteistoöljy).

4. Chrysler, Dodge, Jeep (ennen Stellantis-aikaa)

Varaosat kalliita ja toimitusajat pitkiä. Elektroniikkaongelmia paljon.

Moni eurooppalainen korjaamo ei edes halua ottaa niitä huollettavaksi.

Poikkeuksia: Jeep Wrangler voi olla mekaanisesti yksinkertainen, mutta ei edullinen ylläpitää.

5. BMW ja Mercedes, vanhemmat tai V8/V12-mallit

Hienoja ajaa, mutta ylläpito maksaa enemmän kuin ostohinta. Monimutkaisia järjestelmiä (ilmajousitus, elektroniikka, ohjausyksiköt).

Öljyvuodot ja huonot huoltohistoriat yleisiä.

Poikkeuksia: BMW E46 ja vanha W124 Mercedes ovat suhteellisen luotettavia, jos hyvä yksilö löytyy.

6. Land Rover ja Range Rover

Mekaaninen kestävyys heikko, elektroniikka arvaamaton.

Varaosat ja diagnostiikka kalliita. Moni korjaaja sanoo suoraan: “Älä osta, ellet halua harrastaa autoa huoltamisen vuoksi.”

7. Opel (tietyt moottorit, esim. 1.3 CDTI, 1.6 Ecotec)

Öljynkulutus ja ketjuongelmat yleisiä. Helposti ruostuva kori.

Poikkeuksia: Astra G ja Vectra B/C ovat tunnettuja työjuhtia, jos ne on pidetty kunnossa.

8. Mini (BMW:n aikakauden mallit)

Ahtaat moottoritilat ja kallis huolto.

Jakoketju- ja vesipumppuongelmat yleisiä.
En oikein tunnista Renaultteja tähän hankalaan ryhmään. Ahtaitahan ne kaikki on nykyään konetilastaan, rellussa ei kuitankaan ole käytetty mitään kummallisia ratkaisuja oikein missään. Omien ja lähipiirin sekä joidenkin tilastojen perusteella sanoisin vilpittömänä omana käsityksenäni että surkeimmat rellun vuosimallit ja mallit ovat vikamääriltään samaa luokkaa kuin esim. parhaat VAG ryhmän autot :D

Tein juuri äsken isänpäivän kunniaksi pienen syyshuollon ja renkaiden vaihdon tuohon mun lähemmäs 400 tkm ajettuun Lagunaan. Samalla tuli todettua että ENSI KESÄNÄ on syytä vetää jotain ferreksiä etulokarien kulmiin, ettei puhki mene.

Minulle ja lähipiirille ei ole konkretisoitunut ohuen johdot ja huonot liittimet mutta toki rajallisten havaintojeni perusteella sanoisin että tojotatassa on luultavasti juuri mainitut asiat tehty paremmin, Näissä uudimmissa tojon taktiikka; matalavirittein iso(hko) vapari ja tojon hyvin luotettavaksi osoittautunut hybriditekniikka vaikuttaa hyvältä.

Saksalaisten luotettavuus ja ylipäätään laatu loppui 124 mersuun. Kuulemma BMWeelläkin on näitä joitain vanhempia tekniikoita jotka ovat kestäviä mutta en näistä oikein mitään tiedä.

PSAn autot on kyllä usein melkoisia pommieja vaikka sinne melko hyviäkin joukkoon mahtuu, Siis 504 pösönkin jälkeen tehtyjä :D

Jos itse ostaisin reilusti käytettyä autoa jollain tietyllä pienehköllä rahasummalla jättäisin tojot pois laskuista koska ne ovat yleensä ylihintaisia ja lahoja. Joojjoo, varmaan löytyy joku yksilö jota on säilötty jossain konehallissa ja ruostesuojailtu mutta mätiä ne ton mun laguna ikäisinä yleensä aina ovat. Rellujen ruostesuojaus on taas aivan parhaasta päästä. Ihan Volvon tai Audin luokkaa.
 
Back
Top