Lisäsin Ford 1.0 Ecoboostin, litrainen kolmisylinterinen märällä jakopäällä eli hihna ui öljyssä. Vanhemmissa öljypumpun hihna ja jakohihna öljyssä, uudemmissa öljypumpun hihna.
Muuttivat isoista ongelmista johtuen ketjulle jakohihnan, mutta jättivät edelleen murustautunaan öljysihtiin öljypumpun hihnan.
Tehdas lupasi 240.000 tkm tai 10 v jakopään vaihtoväliksi, en ole kuullut että yksikään Ecoboost moottori olisi tuota kilometri määrää ehjänä selvittänyt. Siis alkuperäisellä jakopäällä. Lisäksi jakopään vaihto on täyden työpäivän työ, tonnilla et siitä selviä.
Kerran pistät siihen väärää öljyä, hihna turpoaa ja hihnasta irronnut kumi tukkii öljysihdin. Tai ajat liian pitkään samoilla öljyillä, max vaihtoväli tuossa moottorissa 15.000 tkm.
Samanlainen pommi on Citroen 1.2 l Puretech, sama kone on jossain Opelissa ja oletettavasti myös Peogeotissa.
Märkää jakopäätä hihnalla on myös jossain Transiteissa. Pysyisin kyseisistä autoista erittäin kaukana.
Noita autoja palkittiin vuoden autoina kun ne tuli markkinoille. (Ford, Citroen.) Pienet päästöt, pieni kulutus. Ne osoittautuivat käytössä vuoden pommeiksi.