Autovero poistuu?

Mennäänkö taas perse edellä puuhun tässäkin asiassa?
Meinaan ensin pitää rakentaa latausverkko jo ennenkuin voidaan kuvitella että tänne tulee isompi massa sähköautoja.
Ei niinpäin että ensin odotetaan että ihmiset ostaa sähköautoja ja sitten vasta ruvetaan rakentamaan laaja latauspisteverkko.

Jos tietää että on jo olemassa laaja latauspisteverkko niiin kyllä se varmaan vaikuttaa positiivisesti niille jotka ovat kahden vaiheilla hankkia sähköauto vai ei
 
Mennäänkö taas perse edellä puuhun tässäkin asiassa?
Meinaan ensin pitää rakentaa latausverkko jo ennenkuin voidaan kuvitella että tänne tulee isompi massa sähköautoja.
Ei niinpäin että ensin odotetaan että ihmiset ostaa sähköautoja ja sitten vasta ruvetaan rakentamaan laaja latauspisteverkko.

Juuri näin..

..ja sitten kun latauspisteitä on saatu maan jokaiseen kolkkaan on aika pysähtyä miettimään minne rakennetaan ne 3-4 uutta ydinvoimalaa joita tarvitaan sähköautojen "polttoaineeksi".
Tietysti voidaan ensialkuun tuottaa latauspisteeseen sähköä dieselgeneraattorilla.
 
Juuri näin..

..ja sitten kun latauspisteitä on saatu maan jokaiseen kolkkaan on aika pysähtyä miettimään minne rakennetaan ne 3-4 uutta ydinvoimalaa joita tarvitaan sähköautojen "polttoaineeksi".
Tietysti voidaan ensialkuun tuottaa latauspisteeseen sähköä dieselgeneraattorilla.

Tuo olis jo melko ironista.... :D
 
..ja sitten kun latauspisteitä on saatu maan jokaiseen kolkkaan on aika pysähtyä miettimään minne rakennetaan ne 3-4 uutta ydinvoimalaa joita tarvitaan sähköautojen "polttoaineeksi

Ja sit majuri poistutti meidät kaikki takana olevaan järveen ja sen tehtyään häpyshoottaili ruokalan kattoon kuuskakkosella!


"– Sähkönkulutuksen lisäys olisi vuodessa noin yksi terawattitunti. Kahdeksan viime vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin kahdeksan terawattituntia, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa olisivat yhtäkkiä sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007. Koska niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneet kyseisen vuoden jälkeen, uskon, että piuhat keskimäärin kestävät, Jäppinen taustoittaa." -Jäppinen/Fingrid
 
Mennäänkö taas perse edellä puuhun tässäkin asiassa?
Meinaan ensin pitää rakentaa latausverkko jo ennenkuin voidaan kuvitella että tänne tulee isompi massa sähköautoja.
Ei niinpäin että ensin odotetaan että ihmiset ostaa sähköautoja ja sitten vasta ruvetaan rakentamaan laaja latauspisteverkko.

Mielenkiintoinen näkemys. Eli rakennettaisiin 1000 autolle 2,5M auton pikalatausverkosto.

"oookoo".

edit: Olisko kumminki fiksumpaa, että seurattaisiin sähköautojen yleistymistä ja rakennettaisiin ns. tarpeen mukaan ?
 
Ei, sama vika tehtiin henkilökortin kanssa jolla piti saada sähköisiä palveluja. Ensin odotettiin että ihmiset hankkii kortin ja sitten vasta ruvetaan rakentamaan palveluja. Tulos: ei juuri kukaan ole hankkinut niitä eikä sillä voi mitään tehdä.

Virossa taas tehtiin sähköinen henkilökortti kaikille pakolliseksi ja sille palveluja; nyt virolainen voi sillä kortilla tehdä vaikka mitä; äänestää valeissa, allekirjoittaa virallisia dokumentteja, käyttää valtion palveluita, jne jne.

Sen takia palveluverkko ensin kuntoon ja siten myydään autoja tarvitseville.
 
Infra on jo. Nimeltään sähköverkko.

Samalla idealla polttomoottoriautoilijoita voisi palvella öljyputki. Käyttölittymäkin olisi ihan jees. Ja sen pitää olla kotona jos sitä meinaa järkevästi käyttää.
 
On olemassa jo, sitä kutsutaan bensa-asemaksi.
Kuinka paljon ajettaisiin polttomoottorilla jos bensa-asemia olisi yhtä harvassa kuin lataus-asemia...

Juurikin näin. Siinähän se sähköautoilun murhe on. Lataaminen ei käy niin että letkutetaan minuutti ja ajetaan taas tuhat kilometriä. Ei paljoa lohduta että sähköä on jossain lähistöllä jos sitä ei saa siirtymään autoon vaikkapa sillä välin kun nukkuu. Taloyhtiöiden pihoissa latauspisteet ovat kuitenkin vielä harvinaisuus. Sen asian on muututtava oikein isolla kädellä ennen kuin merkittävää muutosta on luvassa. Ja sitten on vielä ne kadun varteen pysäköivät joille ei voi kuin toivottaa rattoisia kauppareissuja. Siellä auton saa samalla ladattu
 
Koetanpa ajatella sähköautoasiaa vaihteeksi rakentavasti. Juken härveliketjussa seuraava konsepti jalostuisi varmaankin ennätysajassa tuotantovalmiiksi.

Entäs vaihdettavat akkumodulit? Raskaaseen liikenteeseen sellaista konseptia on esitelty. Henkilöautossa voisi olla mahdollisuus ladata tavanomaiseen tapaan sähköllä esim. kotona tai vaihtaa uupuneen akun tilalle ladattu akkumoduli akkuautomaatissa huoltiksella. Vaihdon suorittaisi siis robotti ja vaihto ei veisi kauaa aikaa.

Akunvaihtojärjestelmään tarvittaisiin vain yhtenäiset akkustandardit eri kapasiteetteja eli erilaisia käyttötarpeita ja erikokoisia autoja varten. Raskaalle liikenteelle omansa ja henkilöliikenteeseen yms. pari-kolme kokoluokkaa. Ai niin, eihän tämä tietenkään käy päinsä, koska olemassa oleva sähköautobisnes ja muu. Akkuporakoneisiinkin on joka valmistajalla omanlaisensa akku = ziljoona erilaista akkuviritystä.
 
Taloyhtiöiden pihoissa latauspisteet ovat kuitenkin vielä harvinaisuus.

Totta. Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että läheskään kaikkien taloyhtiöiden sähköjärjestelmät eivät taivukkaan siihen, että taloyhtiön asukkaat siirtyisivät sähköautoihin. Ekaksi pitäisi laittaa taloyhtiön sähköjärjestelmät kuntoon ja se maksaa. Ja maksun maksavat taloyhtiön asukkaat.
Koska sähköauton akkuja ei pysty lataamaan muutamassa minuutissa tien päällä esim. bensa-asemalla, niin itse olen miettinyt, että tulevaisuudessa hankin kaasuhybridin. Kaasun tankkaaminen autoon ei vie kovin kauan aikaa ja tankillisella pääsee pitkälle. Tällä hetkellä kaasun tankkausasemia ei ole kovin paljoa mutta niitä rakennetaan koko ajan lisää. Gasumin sivuilta näkee asematilanteen. Ja jos kaasua ei ole saatavilla, niin hybridiin voi sitten tankata bensaa.

Kaverilla on kaasuhybridi. Hyvin on toiminut ja on ollut tyytyväinen. Työmatkat pk-seudulla menee kaasulla. Mökkimatkoilla täytyy kaasun loputtua ajella bensalla. Kaasukaan ei kovin paljoa maksa. Ja tankillisella pääsee ihan riittävän pitkälle.
Mutta itse odottelen vielä kunhan tekniikka etenee, hinnat halpenee ja kaasun tankkausverkosto kasvaa.
 
Juurikin näin. Siinähän se sähköautoilun murhe on. Lataaminen ei käy niin että letkutetaan minuutti ja ajetaan taas tuhat kilometriä. Ei paljoa lohduta että sähköä on jossain lähistöllä jos sitä ei saa siirtymään autoon vaikkapa sillä välin kun nukkuu. Taloyhtiöiden pihoissa latauspisteet ovat kuitenkin vielä harvinaisuus. Sen asian on muututtava oikein isolla kädellä ennen kuin merkittävää muutosta on luvassa. Ja sitten on vielä ne kadun varteen pysäköivät joille ei voi kuin toivottaa rattoisia kauppareissuja. Siellä auton saa samalla ladattu

Menisköhän se järjestys kumminkin niin, että sähköautojen hintojen on tultava vielä vähän alaspäin ensin. Ei ne muuten mene kaupaks, vaikka olis latauspistoke jokaisessa kadunkulmassa.

Mitä tulee sähköautojen pikalataukseen, niin pitäisi kysyä @Rannari :lta, että kumpi latautuu nopeammin 3-5h ajon jälkeen, auto vai kuljettaja?
Jo nykypirssit lataavat 20-30 minsassa ittensä 80 prosenttiin kokonaisenergiamäärästä. Lisäksi näissä on menossa paraikaa kova kehitystyö. Toinen toistaan nopeampia latausasemia pystytetään jatkuvasti.

Vaihdettavat akut eivät kuulosta minusta kovin järkevältä tavalta edetä tässä latausasiassa. Liikaa virhemahdollisuuksia ja kuulostaa insinöörin korvaan aika monimutkaiselta järjestelmältä joka on omiaan lisäämään sähköautoilun kustannuksia. Ei toimi.
 
Totta. Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että läheskään kaikkien taloyhtiöiden sähköjärjestelmät eivät taivukkaan siihen, että taloyhtiön asukkaat siirtyisivät sähköautoihin. Ekaksi pitäisi laittaa taloyhtiön sähköjärjestelmät kuntoon ja se maksaa. Ja maksun maksavat taloyhtiön asukkaat.
Koska sähköauton akkuja ei pysty lataamaan muutamassa minuutissa tien päällä esim. bensa-asemalla, niin itse olen miettinyt, että tulevaisuudessa hankin kaasuhybridin. Kaasun tankkaaminen autoon ei vie kovin kauan aikaa ja tankillisella pääsee pitkälle. Tällä hetkellä kaasun tankkausasemia ei ole kovin paljoa mutta niitä rakennetaan koko ajan lisää. Gasumin sivuilta näkee asematilanteen. Ja jos kaasua ei ole saatavilla, niin hybridiin voi sitten tankata bensaa.

Kaverilla on kaasuhybridi. Hyvin on toiminut ja on ollut tyytyväinen. Työmatkat pk-seudulla menee kaasulla. Mökkimatkoilla täytyy kaasun loputtua ajella bensalla. Kaasukaan ei kovin paljoa maksa. Ja tankillisella pääsee ihan riittävän pitkälle.
Mutta itse odottelen vielä kunhan tekniikka etenee, hinnat halpenee ja kaasun tankkausverkosto kasvaa.

Pistokehybridi sopii sellaiselle joka asuu omakotitalossa. Ei kerrostalossa asuvalle. Pistokehybrisi on varmasti parhainmillaan kaupunkilaiselle jolla keskimääräinen matka on lyhyt, koska silloin voisi ajaa akulla noin 50km jonka akut jaksavat. Ongelma on, ettei auto saa mihinkään ladattavaksi. Edes lähiöiden parkkipaikat eivät sovi lataamiseen, koska sähköjärjestelmät eivät kestä moista kuormaa.

Tämä totuus tulee hidastamaan sähköauton yleistymistä tehokkaammin, kuin mikään muu.
 
Ongelma on, ettei auto saa mihinkään ladattavaksi. Edes lähiöiden parkkipaikat eivät sovi lataamiseen, koska sähköjärjestelmät eivät kestä moista kuormaa.

Kwh-mittari lämmitystolppaan ja sieltä tulee ainakin se 16A jatkuvaa. Sillä lataa 20 - 40kWh illan ja yön aikana. Luulis riittävän.

Sähköautojen määrä ei lisäänny niin räjähdysmäisesti, että taloyhtiöillä tulisi kiire uusia sähköjärjestelmiänsä. Nykyiset riittää vielä useita vuosia.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ngelmiin/bfbf24ae-e031-3a21-8ded-c1e29572b2c6

"Tyypillinen 1980-luvulla rakennetun taloyhtiön sähkökapasiteetti pystyy sellaisenaan tyydyttämään talokantansa sähköautot, vaikka puolet asukkaista siirtyisi heti sähköautojen akkuja lataamaan."
 
Viimeksi muokattu:
Kwh-mittari lämmitystolppaan ja sieltä tulee ainakin se 16A jatkuvaa. Sillä lataa 20 - 40kWh illan ja yön aikana. Luulis riittävän.

Sähköautojen määrä ei lisäänny niin räjähdysmäisesti, että taloyhtiöillä tulisi kiire uusia sähköjärjestelmiänsä. Nykyiset riittää vielä useita vuosia.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ngelmiin/bfbf24ae-e031-3a21-8ded-c1e29572b2c6

"Tyypillinen 1980-luvulla rakennetun taloyhtiön sähkökapasiteetti pystyy sellaisenaan tyydyttämään talokantansa sähköautot, vaikka puolet asukkaista siirtyisi heti sähköautojen akkuja lataamaan."

Meidän talo oli vanha kun tultiin 80-luvulle.
Ei kestä edes sisätilalämppäriä lohkon kanssa.
 
Tai jäsen @elso lla suuria pettymyksiä, kun asia ei tod.näk. kiinnosta suurinta osaa maailmaa paskaakaan.
 
Menisköhän se järjestys kumminkin niin, että sähköautojen hintojen on tultava vielä vähän alaspäin ensin. Ei ne muuten mene kaupaks, vaikka olis latauspistoke jokaisessa kadunkulmassa.

Mitä tulee sähköautojen pikalataukseen, niin pitäisi kysyä @Rannari :lta, että kumpi latautuu nopeammin 3-5h ajon jälkeen, auto vai kuljettaja?
Jo nykypirssit lataavat 20-30 minsassa ittensä 80 prosenttiin kokonaisenergiamäärästä. Lisäksi näissä on menossa paraikaa kova kehitystyö. Toinen toistaan nopeampia latausasemia pystytetään jatkuvasti.

Järjestys menee varmasti pienin askelin vähän kaikin päin. Minusta sähköauton täysi lataus saa toimia vaikka yhtä hitaasti kuin kuljettajankin. Olennaista ei ole nopeus vaan se että latauksen saa suoritettua muuhun elämänrytmiin soveltuvalla tavalla. Silloin mitään merkittävää murhetta ei teknisesti ole. Jos auton lataus on muusta elämästä erillinen ja päivystämistä edellyttävä tapahtuma niin jotain on pahasti pielessä. Ainakin se tuntuu sille ja toimii asennetasolla tehokkaana myynnin jarruna. Aika varmasti hoitaa tätä asiaa. Sekin on toisaalta ongelma koska moni karsastaa tekniikkaa joka vanhenee heti kohta. Ainakin tuo on herkullinen kohde kauhutarinoille jotka uskottelevat että se taloyhtiön parkkipaikalle hommattu tuhansiakin euroja kustantava latauspaikka happanee lähes samoin käsiin. Silti se voi edelleen olla täysin toimiva omilla reunaehdoillaan.

Kyllähän sähköautopuolelle on varmasti tulossa lisää valikoimaa ja alati paranevaa tekniikkaa. Yksi suuri kysymys on se velvoitetaanko taloyhtiöt hoitamaan latausasia kuntoon vai jääkö se yksittäisen osakkaan kustannettavaksi. Monella kahden auton perheellä voisi toinen pirssi mainiosti olla sähköauto jo nyt. Jos vain peffa kestää sellaisen hankkimisen. Ovathan nuo uutena varsin suolaisen hintaisia eikä käytettyjen tarjontaa juurikaan vielä ole.
 
Back
Top