Autovero poistuu?

Joo, Suomen ekoautoilijat ry sivuilta löytyy tietoa häkäpönttö kulkineista..
 
Tällä hetkellä Suomessa on 6.5 miljoonaa ajoneuvoa, joista 98 prosenttia kulkee kokonaan tai soaksi öljypohjaisella polttoaineella. Jos sähköauton keskihinta olisi 30 000, operaatio maksaisi 190 000 000 000. Pelkät autot. Siinä mielessä jonkun kannattaa kyllä jo lobatakin... Vaikkapa Kiinan. ;)

Ajoneuvoja on puolet tuosta ja sekin pitää jo sisällään myös raskaan ammattikaluston. Myös perävaunut ovat itsenäisiä ajoneuvoja.

Näitä "ajoneuvonkannan vaihtamista" koskevissa taivasteluissa unohtuu se, että kymmenessä vuodessa puolet henkilöautoista vaihtuu jokatapauksessa uusiin. Autojen keskimääräinen romutusikä on kaiketi jotain 18 vuoden tietämissä ja nyt paalataan kovaa tahtia millenium-kiesejä. Vuonna 2030 naulatehtaan kitaan menee about 2010-2014 vuosimmalin autoja., jotka ovat nyt vielä liki uudenkarheita.

Miljardeja siihen jatkuvaan autonvaihtorumbaan tosiaankin palaa, ja on palanut jo pitkään.
 
Joo, Suomen ekoautoilijat ry sivuilta löytyy tietoa häkäpönttö kulkineista..
Sain kyllä päivän naurut, suomalaiset (ne puolet jotka eivät ole kommareita/ piilokommareita) ovat kyllä hauskaa ja kekseliästä sakkia:

Chevrolet "EL KAMINA" 1987 :)

ElCamina.jpg
 
Tätä autovero- ja päästöasiaa on kotimaan teknisessä lehdistössä käsitelty melkolailla kattavasti jo helmikuussa 1974, 45 vuotta sitten. Meikäläisen syntymän aikoihin, sniff...
(copyright-syistä laitan vain linkin, toimi ainakin äsken hienosti... vähän piti pähkäillä mikä yksikkö hl on, sen jälkeen piti fundeerata minkä kokoinen se systerin ammoinen akvaario oikein olikaan :)... sopu sijaa antaa mutta 1-1,5 hl satasella vaatii kyllä jo vähän änkeämistä johonkin & katolle, jos on siis yhtään kauemmas mieli! )

http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/TM.pdf
 
Tätä autovero- ja päästöasiaa on kotimaan teknisessä lehdistössä käsitelty melkolailla kattavasti jo helmikuussa 1974, 45 vuotta sitten. Meikäläisen syntymän aikoihin, sniff...
(copyright-syistä laitan vain linkin, toimi ainakin äsken hienosti... vähän piti pähkäillä mikä yksikkö hl on, sen jälkeen piti fundeerata minkä kokoinen se systerin ammoinen akvaario oikein olikaan :)... sopu sijaa antaa mutta 1-1,5 hl satasella vaatii kyllä jo vähän änkeämistä johonkin & katolle, jos on siis yhtään kauemmas mieli! )

http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/TM.pdf
Hl taitaa olla 100 litraa. Eli taitaa olla peräkärryn hankinta edessä jos häkäpönttöhenkilöautolla meinaa pidemmälle lähteä.. Tuosta vuodesta myös mainittakoon että silloin alkoi itsellä se "kakan taputtelu pöytään"
 
Näinpä se on, ja pilkkeen pitää olla ilmeisesti kosteusprosentiltaan ja kooltaan tasalaatuista, ettei missä tahansa pusikossa voi sentään käydä hätätilassa tankilla... sitä en ymmärrä miksi viranomainen hyväksyy häkäautojen aihioiksi ainoastaan ennen vuotta 1987 Suomeen rekisteröidyt henkilöautot - mikähän logiikka siinä on? Katalysaattorit jne. tulivat vasta myöhemmin... olisi ollut hyvä tuoda joku tuoreempi tuplacäbi jenkkiavolava isolla V8-lohkolla niin saisi matkustajiakin enemmän kuin sen etupenkillisen, ja edes pikkuisen vääntöä alakierroksille.
Aihe kiinnostaa minua, nuoruusvuosina raadettujen risusavotoiden loputtomuus, sääskisyys, vittuuntuneisuus ja silloin vallinneen oman näkemyksen mukaan totaalinen hyödyttömyys pännivät vieläkin sen verran, että jos sille paskanäreelle olisi sittenkin joku käyttöreikä niin tarttuisin sahaan ja vesuriinkin vielä. Varsinkin jos saisi samalla juksattua katalaa kaikkivoipaa voutia, kiertämällä esim. polttoaineveron!
 
Ajoneuvoja on puolet tuosta ja sekin pitää jo sisällään myös raskaan ammattikaluston. Myös perävaunut ovat itsenäisiä ajoneuvoja.

Pekka Haavisto: Vihreät kannattavat sitä, että luovutaan kivihiilen lisäksi myös turpeesta ja polttoöljystä jo 2020-luvulla ja lopetetaan öljyn käyttö liikenteessä ja maakaasun polttaminen 2030-luvulla.

Mikä taas jäi huomaamatta, sotilas? Impove your aim!

Muistan miten vaikeaa oli saada joskus ihmisiä käsittämään, miksi maa- ja rakennuskannan myyminen venäläisille ei ollut hyvä idea. He oikeasti uskoivat mitä lobbarialttiit sannigrahnit sanoivat. Pitää käyttää hoksottimia kanssa.
 
Epäilen, että käyttömaksujen sijaan tulee jonkinlainen Yle-vero tyyppinen ratkaisu.

Teitä, rautatieverkkoa, lentokenttiä yms. infraa käyttävät myös ne jotka eivät ajoneuvoja omista.

Jos liikkuminen halventuu merkittävästi liikennevälineiden kehittyessä, se pitäisi nähdä enemmän mahdollisuutena pitkien etäisyyksien maassa. Aivan samanlainen kehitys on käyty tietoliikenteen osalta netti, valokaapelit ja mobiiliviestintä on avannut aivan uuden maailman joka on tuhonnut vanhoja rakenteita kuten pankkikonttori verkoston, lankapuhelinverkot ja tv-luvat. Kukaan täysijärkinen ei kuitenkaan kuvittele, että oltaisiin pärjätty 80-luvun tekniikalla vaikka se oli monien leipäpuu. Ehkä joku eläkeikää lähentelevä vanhan koulukunnan puhelinasentaja voi tietenkin kaihota jotain kevättä 1982, jolloin oli hyvät palkat, valtaa ja arvostusta.

Ah vuosi 1982. Se oli hyvä vuosi. Iron Maidenilta tuli The Number of the Beast -levy. Kissilläkin vielä maskit viimeistä vuotta naamalla.
 
Näinpä se on, ja pilkkeen pitää olla ilmeisesti kosteusprosentiltaan ja kooltaan tasalaatuista, ettei missä tahansa pusikossa voi sentään käydä hätätilassa tankilla... sitä en ymmärrä miksi viranomainen hyväksyy häkäautojen aihioiksi ainoastaan ennen vuotta 1987 Suomeen rekisteröidyt henkilöautot - mikähän logiikka siinä on? Katalysaattorit jne. tulivat vasta myöhemmin... olisi ollut hyvä tuoda joku tuoreempi tuplacäbi jenkkiavolava isolla V8-lohkolla niin saisi matkustajiakin enemmän kuin sen etupenkillisen, ja edes pikkuisen vääntöä alakierroksille.
Aihe kiinnostaa minua, nuoruusvuosina raadettujen risusavotoiden loputtomuus, sääskisyys, vittuuntuneisuus ja silloin vallinneen oman näkemyksen mukaan totaalinen hyödyttömyys pännivät vieläkin sen verran, että jos sille paskanäreelle olisi sittenkin joku käyttöreikä niin tarttuisin sahaan ja vesuriinkin vielä. Varsinkin jos saisi samalla juksattua katalaa kaikkivoipaa voutia, kiertämällä esim. polttoaineveron!
Noista häkäpöntöistä vielä, niin käsittääkseni niissä tehot olivat luokkaa 50% siitä mitä ne olisivat normipolttoaineilla olisivat eli mitään hirmu kyytejä ei tarvinne odotella? Mutta nykytekniikoilla voi toki odottaa enemmänkin?
 
Noista häkäpöntöistä vielä, niin käsittääkseni niissä tehot olivat luokkaa 50% siitä mitä ne olisivat normipolttoaineilla olisivat eli mitään hirmu kyytejä ei tarvinne odotella? Mutta nykytekniikoilla voi toki odottaa enemmänkin?

Paras olisi häkäponttohybriidi. Tislaamo ja menokone samassa paketissa.
 
Noista häkäpöntöistä vielä, niin käsittääkseni niissä tehot olivat luokkaa 50% siitä mitä ne olisivat normipolttoaineilla olisivat eli mitään hirmu kyytejä ei tarvinne odotella? Mutta nykytekniikoilla voi toki odottaa enemmänkin?
70% mainittu noissa moderneilla pöntöillä, joissa on anturit ja automatiikka säätämässä sekoitusta/ rikastusta jne. Tilavuutta saisi moottorissa lukemani mukaan olla, reilu parilitrainen kone ei tahdo oikein päästä liikkeelle loivaan ylämäkeen jne, ja huiputkin jäävät yleensä alle sataseen. Reilu V8 on ilmeisesti soiva peli, kestää ja vääntää ja kilometrit edelleen "ilmaisia" hakkeella (turpeella 2-4eur satasella). Huiput jossain 140km/h huitteilla eli riittävästi.
 
70% mainittu noissa moderneilla pöntöillä, joissa on anturit ja automatiikka säätämässä sekoitusta/ rikastusta jne. Tilavuutta saisi moottorissa lukemani mukaan olla, reilu parilitrainen kone ei tahdo oikein päästä liikkeelle loivaan ylämäkeen jne, ja huiputkin jäävät yleensä alle sataseen. Reilu V8 on ilmeisesti soiva peli, kestää ja vääntää ja kilometrit edelleen "ilmaisia" hakkeella (turpeella 2-4eur satasella). Huiput jossain 140km/h huitteilla eli riittävästi.
Hatusta muistelin & mitä noista sota-ajan vehkeistä joskus kuullut eli ei mitään tykkejä ole kuitenkaan ollut. Mutta liikuivat kuitenkin ilman tuontiöljyä. Mutta nykytekniikalla voisi kyllä olla tehojakin käytössä..
 
Pekka Haavisto: Vihreät kannattavat sitä, että luovutaan kivihiilen lisäksi myös turpeesta ja polttoöljystä jo 2020-luvulla ja lopetetaan öljyn käyttö liikenteessä ja maakaasun polttaminen 2030-luvulla.

Mikä taas jäi huomaamatta, sotilas? Impove your aim!

Muistan miten vaikeaa oli saada joskus ihmisiä käsittämään, miksi maa- ja rakennuskannan myyminen venäläisille ei ollut hyvä idea. He oikeasti uskoivat mitä lobbarialttiit sannigrahnit sanoivat. Pitää käyttää hoksottimia kanssa.

Polttoöljystä luopuminen on ihan hyvä idea, jos sillä tarkoitetaan rakennusten öljylämmityksestä luopumista. Polttoöljyllä saattaa olla vielä käyttötarpeita 30-luvullakin esim maataloudessa tai vaikkapa sotilaskäytössä.

Turpeesta luopuminen ei ole ajankohtaista, kunhan nyt hiilestä päästäisiin ensiksi eroon niin katsotaan turveasiaa sitten.

Maakaasusta luopuminen voidaan hoitaa kun korvaava energianlähde löytyy. Maakaasu on huono mm. huoltovarmuusnäkökulmasta. Jälleen, odottelisin että ensiksi päästään hiilestä eroon.

Öljyn käytön kieltäminen liikenteessä ei ole mielekästä 30-luvulla sillä polttomoottoriautoja myydään vielä pitkälle 2020-luvulle, raskaassa liikenteessä luultavasti 2030-luvulle ja lentoliikenteessä ehkä pidempäänkin. Markkinat tulee huolehtimaan liikenteen sähköistymisestä, päätti poliitikot Suomessa mitä hyvänsä.

Jonkinlainen reality check saattaisi olla paikallaan, vaikka tahto olisikin hyvä.
 
Polttoöljystä luopuminen on ihan hyvä idea, jos sillä tarkoitetaan rakennusten öljylämmityksestä luopumista. Polttoöljyllä saattaa olla vielä käyttötarpeita 30-luvullakin esim maataloudessa tai vaikkapa sotilaskäytössä.

Turpeesta luopuminen ei ole ajankohtaista, kunhan nyt hiilestä päästäisiin ensiksi eroon niin katsotaan turveasiaa sitten.

Maakaasusta luopuminen voidaan hoitaa kun korvaava energianlähde löytyy. Maakaasu on huono mm. huoltovarmuusnäkökulmasta. Jälleen, odottelisin että ensiksi päästään hiilestä eroon.

Öljyn käytön kieltäminen liikenteessä ei ole mielekästä 30-luvulla sillä polttomoottoriautoja myydään vielä pitkälle 2020-luvulle, raskaassa liikenteessä luultavasti 2030-luvulle ja lentoliikenteessä ehkä pidempäänkin. Markkinat tulee huolehtimaan liikenteen sähköistymisestä, päätti poliitikot Suomessa mitä hyvänsä.

Jonkinlainen reality check saattaisi olla paikallaan, vaikka tahto olisikin hyvä.
Jep, realismi jyrää hippeilyn öljyntuotannossa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Öljynjalostus
Öljypohjaiset tuotteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnilleja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia.[6]
 
Polttoöljystä luopuminen on ihan hyvä idea, jos sillä tarkoitetaan rakennusten öljylämmityksestä luopumista. Polttoöljyllä saattaa olla vielä käyttötarpeita 30-luvullakin esim maataloudessa tai vaikkapa sotilaskäytössä.

Turpeesta luopuminen ei ole ajankohtaista, kunhan nyt hiilestä päästäisiin ensiksi eroon niin katsotaan turveasiaa sitten.

Maakaasusta luopuminen voidaan hoitaa kun korvaava energianlähde löytyy. Maakaasu on huono mm. huoltovarmuusnäkökulmasta. Jälleen, odottelisin että ensiksi päästään hiilestä eroon.

Öljyn käytön kieltäminen liikenteessä ei ole mielekästä 30-luvulla sillä polttomoottoriautoja myydään vielä pitkälle 2020-luvulle, raskaassa liikenteessä luultavasti 2030-luvulle ja lentoliikenteessä ehkä pidempäänkin. Markkinat tulee huolehtimaan liikenteen sähköistymisestä, päätti poliitikot Suomessa mitä hyvänsä.

Jonkinlainen reality check saattaisi olla paikallaan, vaikka tahto olisikin hyvä.

Sitten kun tekniikka on olemassa ja laajamittaisesti hankittavissa voidaan alkaa puhua öljykielloista 15-20 vuoden tähtäimellä. Toinen vaihtoehto on keksiä joku kokonaan toinen tapa elää ja käydä töissä jne.

Omakohtaiset kokemukset etenkin maalämmöstä ovat sellaiset etten enää paljoa öljyä lämmityksessä polttelisi. Säästää ilmaston lisäksi pitkän pennin käyttäjälleen.
 
Sitten kun tekniikka on olemassa ja laajamittaisesti hankittavissa voidaan alkaa puhua öljykielloista 15-20 vuoden tähtäimellä. Toinen vaihtoehto on keksiä joku kokonaan toinen tapa elää ja käydä töissä jne.

Omakohtaiset kokemukset etenkin maalämmöstä ovat sellaiset etten enää paljoa öljyä lämmityksessä polttelisi. Säästää ilmaston lisäksi pitkän pennin käyttäjälleen.

Mun mielestä kiellot on tarpeettomia, markkinat ja vero-ohjaus riittää.

Toki en ole kieltopuolueiden miehiä.
 
Mun mielestä kiellot on tarpeettomia, markkinat ja vero-ohjaus riittää.

Toki en ole kieltopuolueiden miehiä.

Muutos varmasti tapahtuu riittävässä laajuudessa itsestäänkin kunhan sille luodaan edellytykset. Arvaan että joku kuitenkin haluaa kieltää ihan aatteellisista syistä :D
 
Maakaasusta luopuminen voidaan hoitaa kun korvaava energianlähde löytyy. Maakaasu on huono mm. huoltovarmuusnäkökulmasta. Jälleen, odottelisin että ensiksi päästään hiilestä eroon.

Maakaasun voi korvata per heti biokaasulla. Molemmat ovat metaania eli ei tarvitse yhtään mitään muutoksia esim. kaasuautoon.

Ei tosin taida biokaasun tuotanto- ja talteenotto vielä riittää teollisen mittakaavan voimalaitoksiin, mutta liikenne kulkisi sillä jo hyvin.

Öljyn käytön kieltäminen liikenteessä ei ole mielekästä 30-luvulla sillä polttomoottoriautoja myydään vielä pitkälle 2020-luvulle, raskaassa liikenteessä luultavasti 2030-luvulle ja lentoliikenteessä ehkä pidempäänkin. Markkinat tulee huolehtimaan liikenteen sähköistymisestä, päätti poliitikot Suomessa mitä hyvänsä.

Jonkinlainen reality check saattaisi olla paikallaan, vaikka tahto olisikin hyvä.

Ei sitä kukaan reality chekistä selviytynyt ole kieltämässäkään, mutta verotuksella voidaan tehdä niin kalliiksi, että käyttö hiipuu. Tilalle alkoholia ja muuta. Sillähän bensaa on jo nyt jatkettu..

Myös raskaassa kalustossa on jo vaihtoehtoja: https://yle.fi/uutiset/3-10651062
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top