Autovero poistuu?

Turpeesta pitäisi luopua ja vieläpä tulipalokiireellä. Turve on erityisen haitallista polttaa koska se kaivetaan suosta mikä on metsääkin parempi hiilinielu ja se ei uusiudu (uusiutuminen kestää satoja vuosia)
Turvetuotannosta vapautuvat maa-alueet alkavat toimia hiilinieluina, kun niillä kasvaa puustoa, sammalta tai muuta biomassaa. Suomen humidissa ilmastossa suokasvien luontainen sukkessio huolehtii turpeen kasvun alkamisesta painanteissa ja ojituksen rappeutuessa.

Suomen turvevarat kasvavat koko ajan enemmän kuin niitä käytetään.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10637236

Uusi auto on ympäristöteko, mutta mitä pellin alle, sähköä, kaasua vai vetyä?

Puoli seiska koeajoi saman järkevän perheauton kolmella eri voimanlähteellä.
Sähköauto vie voiton. Se on äänetön ja tehokas.
Tosin hinta on kova ja toimintasäde lyhyt. Uusi auto hakkaa aina käytetyn, jos luonnolta kysytään.

Moni ostaa näinä päivinä viimeisen autonsa. Ja sitten kun olette lakanneet nauramasta, miettikää hetki.

Kumpi on tärkeämpää, päästä paikasta A paikkaan B, vai omistaa kulkuneuvo, joka enimmäkseen seisoo parkissa pihassa tai työpaikalla.
Henkilöauton käyttöaste on nykyään keskimäärin yhdeksän prosenttia. Sen perusteella ei yksikään fiksu yritysjohtaja tekisi investointipäätöstä.

Liikenne palveluna (MaaS, mobility as a service)on kuitenkin vasta lapsenkengissään eikä autojen yhteiskäyttöön siirrytä kertaheitolla, joten autokauppaan, vaikka sitten sille viimeiselle.

Jottei vertailtaisi omenoita ja appelsiineja, otetaan yksi ja sama automalli ja kokeillaan sitä eri voimanlähteillä.


Auton valmistus vie vain kymmenesosan polttoaineena kulutetusta energiasta

Volkswagen Golf pysyy yhä rekisteröintitilastojen kärkikahinoissa. Wolfsburgissa Golfeja varustettiin vielä viime vuonna niin bensa-, diesel-, kaasu- kuin sähkömoottoreillakin.
Hybridin (polttomoottori ja sähköinen voimansiirto akkuineen samassa autossa) voi myös ladata verkkovirrasta.

Auton valinta riippuu käyttäjän tarpeista ja tietysti lompakosta.
Liikenteen energia-asiat ymmärtävä johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskuksesta VTT:stä kannustaa uudistamaan maamme pahamaineisen vanhaa (12,1 vuotta) autokantaa.

– Ehdottomasti kannattaa ajaa mahdollisimman uudella autolla, koska uuden auton energiatehokkuus on niin paljon parempi kuin vanhojen.
Jos ajatellaan auton valmistukseen käytettyä energiaa, niin se on vain kymmenesosa siitä, mitä auto kuluttaa käyttöaikanaan polttoaineena, perustelee Laurikko.

Maahantuojakin on huomannut muutoksen.

– Autonostajien käyttäytymisessä on jo näkynyt ja näkyy varmaan jatkossakin, että ympäristöasiat korostuvat, toteaa Volkkareita maahantuovan Keskon K Auton tuotejohtaja Heikki Ahonen.


Kaasuauto halvin hankittava eikä ajelukaan maksa paljon

Hankintahinnaltaan halvin on kaasuauto. Bensamoottori kaipaa vain vähän justeerausta, ja taas mennään.

Ajotuntuma on täysin bensaversion kaltainen.

Mutta ajatus kaasupulloista tavaratilassa herättää hiukan huolta.

Kaasuauto on kuitenkin yhtä turvallinen kuin tavallinen nestemäisiä polttoaineita käyttävä auto. Kaikki tyyppihyväksytyt henkilöautot ovat riittävän turvallisia.

– Kaasu ei tee siitä autosta turvattomampaa. Itse asiassa, jos bensiini otettaisiin käyttöön näinä päivinä, niin tuskin saisimme käyttää nykyisen kaltaisia säiliöitä, pohtii Laurikko.

Maakaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat viidenneksen pienemmät kuin bensakoneellisen. Ja jos tankkaa biokaasua, on se täysin uusiutuvaa.

Kaasulla ajaminen on myös edulllista. Biokaasu on täysin verovapaata.

Kaasuasemia on Suomessa tällä hetkellä reilut neljäkymmentä. Optimistisimpien arvioiden mukaan uusia avataan jopa kymmenen vuodessa.


Hybridi pakkaa kaksi autoa yhteen kuoreen

Kaasuasemia odotellessa voi valita samoihin kuoriin paketoidut kaksi voimanlähdettä.
Ladattavat hybridit yleistyvät niin nopeasti, että valtaosa hallituksen tavoittelemista neljännesmiljoonasta sähköautosta vuoteen 2030 mennessä on juuri niitä.

Golfin seinään kytkettävän plugarihybridin (plug-in hybrid electric vehicle, PHEV) akustolla pääsee viitisenkymmentä kilometriä yhdellä latauksella. Päivittäisiä työmatkoja voi siis ajaa pelkällä sähköllä.

Viidensadan kilometrin päähän täytyy mennä polttomoottorilla.

Käyttötapa ratkaisee, kuinka paljon maapalloa pystyy pelastamaan ladattavalla hybridillä.

– Jos sähkön suhde jää vajaaksi polttomoottorikäyttöön verrattuna, niin sillonhan tää ei kovin paljon auta.

Joka tapauksessa hybridiauto on taloudellisempi kuin bensiinimoottoriauto.

Golfissa sähkömoottori on piilotettu etuvetoisen auton voimansiirtoon. Toisenlaiseen ratkaisuun on päätynyt esimerkiksi Volvo, jonka hybrideissä sähkö pyörittää takapyöriä ja polttomoottori hoitaa etuvetoa.


Sähköllä vaivattomasti ja hiljaa, muttei pitkälle

Täyssähköauto on on pörisevään ja saastuttavaan serkkuunsa verrattuna ylivertaisen tehokas ja mukava.

Volkkarin eGolf ei räjäytä tajuntaa samalla tavalla kuin ylitehoinen Tesla Model S, mutta reippaasti se liikkuu.
Sähkömoottorin täysi vääntö on käytössä heti eikä kierroslukumittarin punaisen rajamailla.

Saksalainen jämäkkyys pysyy ennallaan, mutta auto on erittäin hiljainen.

Harmi, että yksi akullinen kuljettaa Golfia vain kaksi-ja-puolisataa kilometriä. Pitkä reissu on suunniteltava eri tavalla kuin dieselillä, jolla paahtaa Suomen päästä päähän tankillisella.

Suomen pysäköintialueilla on onneksi tiheä lämmitystolppien rivistö. Sähköä on saatavilla helpommin kuin lämpimämmissä maissa.

Latauspaikkoja perustetaan koko ajan lisää, kun sähköautot yleistyvät. Mutta maltti on valttia.

– Pikalatauskin kestää kymmenestä kahteenkymmeneen minuuttia, joten kahvikupillisen lisäksi ehtii syödä tauolla jotain tukevampaakin.

Latausta ei onneksi tarvitse vahtia kuten bensiinin tai dieselin tankkausta.


Kallis ympäristöteko, jonka puhtaus riippuu sähkön tuotantotavasta

Sähköauto on vielä kallis, mutta hinnan pitäisi painua sitä mukaa, kun akkutekniikka kehittyy.
Akkupaketin käyttöikä kuitenkin arveluttaa.

– Kaikki autonvalmistajat ovat varautuneet siihen, että jos akussa on ongelma, niin se voidaan vaihtaa.
Useimmilla akkutakuu on varsin pitkä, rauhoittelee Laurikko.

Ainakaan auton ensimmäisen käyttäjän ei siis tarvitse olla lainkaan huolissaan akusta.

Halvimmillaan tehdaskunnostetun akkupaketin saa jo puolellatoistatuhannella eurolla.
Voimanlähteen ja vaihteiston pitäisi sähköautossa kestää huomattavasti pidempään kuin polttomoottoriversioissa.

Suomessa sähköllä ajelu on melko ympäristöystävällistä. Täällä tuotetaan sähkö on varsin pienillä päästöillä vähäpäästöistä.
Suomen hiilidioksidipäästöt kilowattituntia kohti ovat alhaisemmasta päästä Euroopan mittakaavassa.


Hintahaitarin halvempi pää täydentyy

Liikenne- ja viestintävirastoTraficom listaa kaikki Suomeessa myytävät uudet automallit Autovertaamo -palveluunsa.
Sen mukaan Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Mercedes-Benz (smart), Nissan, Renault, Tesla ja Volkswagen tuovat Suomeen täyssähköautoja.

Tarjolla oli helmikuun alkupuolella 62 erilaista täyssähköautoa.
Halvimmalla (25 699,94€) sähköistä kyytiä tarjoaa smart fortwo coupe passion electric drive. Kallein sähköauto Tesla Model X P100 D maksaa 167 783,55 euroa.

Palvelussa voi vertailla eri automerkkejä ja automalleja vaikkapa suhteessa nykyiseen rekisterissä olevaan autoon. Autovertaamo on maksuton ja kaikille avoin.


Vety on hyvä energiankantaja, mutta huono energianlähde

Yksi on joukosta poissa. Vedystä tehdyllä sähköllä kulkeva auto on hyytynyt lähtöruutuun.

Polttokennosähköauto antaisi parhaan vastineen nykyiselle polttomoottoriautolle: ajomatka yhdellä tankillisella on riittävän pitkä. Parhaat mallit etenevät 600 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Vetyautolla ajava ei saastuta. Polttokennosta syntyy vain energiaa ja vettä.

– Polttokennosähköauto on tietyllä tavalla ylivertainen, mutta se on jäänyt marginaaliin, koska vetyä ei ole tarjolla, kiteyttää Laurikko.

Maailman kuusisataa vetytankkia eivät riitä; bensiiniä ja dieseliä jaellaan 150 000 asemalla.

Jakeluketju on työläs rakentaa, sillä pieni vetyatomi on vaikea vangittava. Monet muistavat myös kemian tunnilta, että vety räjähtää herkästi.

Hankaluutta lisää se, että maailmankaikkeuden yleisintä alkuainetta ei esiinny puhtaana, vaan maapallon vety on sitoutunut meriin ja maaperään.

Vetyä voidaan esimerkiksi erottaa vedestä elektrolyysillä. Ensin täytyy kuitenkin hankkia energiaa elektrolyysiä varten.
Uusiutuvalla sähköllä tehty vety olisi ongelmatonta ympäristön kannalta. Hinta voisi olla kuitenkin autoilijoille liian korkea.
 
Sähköautojen pikalatausasemat Virossa.

image
 
Tuli vastaan tämmöinen seikka sähköautoista.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.403842
Nyt eivät syyt hankkia sähköauto ainakaan lisäänny – vain harvalla voi vetää peräkärryä
Koneet & autot
31.03.2019
Matti Tuominen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija ennakoi asiaan muutosta, kunhan sähköautojen hinnat tippuvat.
https://yle.fi/uutiset/3-10568326
https://yle.fi/uutiset/3-10568326
Suomalaisilla on lähes miljoona peräkärryä – riittääkö niille jatkossa vetoautoja?
Hybridiautoihin vetokoukkuja saa, mutta täyssähköautoista vasta vain muutaman mallin voi panna kiskomaan kärryä.
Autot
8.1.2019 klo 06:00
 
Voi johtua siitä että möivät joitain vuosia sitten päästöoikeuksia ja saivat tilalle sähköautoja jotka menivät mm sosiaalipalvelun väelle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
IS:n arvostelu uudesta Tesla Model 3:sta. En tiedä onko hype-ilmiö kääntynyt jo vastareaktion puolelle, mutta kovin hyvä kuvaa autosta ei anneta, pl. suorituskyky joka on kyllä mellevä. Onko kaikissa Tesloissa tuollainen kosketusnäyttöhelvetti? Tuollaisesta ratkaisusta sanon kyllä heti että "koeajamatta paskaa".
 
IS:n arvostelu uudesta Tesla Model 3:sta. En tiedä onko hype-ilmiö kääntynyt jo vastareaktion puolelle, mutta kovin hyvä kuvaa autosta ei anneta, pl. suorituskyky joka on kyllä mellevä. Onko kaikissa Tesloissa tuollainen kosketusnäyttöhelvetti? Tuollaisesta ratkaisusta sanon kyllä heti että "koeajamatta paskaa".
Kiihtyvyys 0-100km/h ei liene kaikilla auton ostajilla ensisijainen hankinta-argumentti. Ohituskiihtyvyys on relevantimpi mittari ja ilmeisesti malli 3 on siinäkin hyvä. Toimintamatka, vetokyky ja tilat sekä käytännöllisyys ja toimivuus pohjoisissa olosuhteissa ovat asioita, joita moni arvostaa. Vettä ja lunta takakonttiin, ei kiitos. Kosketusnäytön käyttökelpoisuudesta ja liikenneturvallisuudesta vs. nappulat ja painkkeet voi olla montaa mieltä (en kehota liikennerikkomukseen, mutta koettakaapa käyttää tablettitietokonetta ajaessa). Käyttöliittymän tulisi olla kuitenkin selkeä ja yksinkertainen käyttää. Auton hinta on aika suolainen etenkin tiloihin nähden (takapenkin tiloista tuli pitkä miinus, mikä on tässä hinta- ja kokoluokassa huono juttu). Toimintamatkan tuplaaminen olisi tarpeen, sitten puhuttaisiin jo Asiaa. No, onhan autossa tosin kiistämättömiä hyviä puolia, vaikka miltei kolakärryksi tituleerasivat. Laatu ja kestävyys selviää myöhemmin oikeassa käytössä.

Odottelen edelleen siitä nykyisen työjuhdan korvaajaa. (V70-90/BMW 500/MB E/ jne. jne.) Saa suorittaa.
 
Mielenkiintoinen auto olisi kokeilla. On varmaan saanut täydet tähdet kolaritesteissä?

Ihmettelen kosketusnäyttöinnostusta. Tekniikan Maailmakin kirjoittaa auton "käyttöliittymistä".
 
Olisin valmis vaihtamaan sähköautoon kun latausongelmat ratkaistaan, niin että kulunki ei kasva nykyisestä.
Olen myös valmis hankkimaan ympäristöystävällisen auton, kun sen saa nykyisellä autonvaihtobudjetilla.

Koska en usko kauniista puheita huolimatta reunaehtojen toteutuvan, joten jatkan uuden auton etsintää perinteisemmistä ratkaisuista.
 
Tarkennatko nyt vielä mitä haet tällä? Siis kerrostaloasujan näkökulmastako nyt puhut? Sitten toki ymmärrän.
No se näin päällimmäisenä, kun kerrostalossa asun, mutta myös lataamisen nopeus ja paikkojen määrä. On ihan ok, jos voin pysähtyä valtatiellä huoltoasemalle ja laittaa auton lataukseen max 30 min ajaksi, imuroida kaffet rauhassa ja jatkaa matkaa. En ole ihan vakuuttunut, että tämä toimii nyt näin, varsinkin jos sähköautojen määrä kasvaa rajusti. Niitä latauspistokkeita pitää olla aika paljon, jotta saadaan sama kapasiteetti joka nykyisillä polttoaineiden tankkauksella on.
 
On ihan ok, jos voin pysähtyä valtatiellä huoltoasemalle ja laittaa auton lataukseen max 30 min ajaksi, imuroida kaffet rauhassa ja jatkaa matkaa. En ole ihan vakuuttunut, että tämä toimii nyt näin, varsinkin jos sähköautojen määrä kasvaa rajusti. Niitä latauspistokkeita pitää olla aika paljon, jotta saadaan sama kapasiteetti joka nykyisillä polttoaineiden tankkauksella on.

Se toimii juurikin noin Norjassa jossa sähköautojen määrä kasvaa rajusti. Latauspaikkojen määrä seuraa varsin mallikkaasti autokannan muutosta.

Latauspaikat: https://map.openchargemap.io/#/search
 
Viimeksi muokattu:
Se toimii juurikin noin Norjassa jossa sähköautojen määrä kasvaa rajusti. Latauspaikkojen määrä seuraa varsin mallikkaasti autokannan muutosta.

Latauspaikat: https://map.openchargemap.io/#/search
Jäämme seuraamaan tilanteen kehitystä. Säilytän skeptisyyteni asiassa, kunnes toisin todistetaan.
Rikas Norja ja euroopan vanhimmilla autoilla ajava Suomi eivät ole hyvä vertailu kaksikko tässä asiassa.
 
Back
Top