Starshipin 7. koelento lähestyy tai pikemminkin
Starship V2:n ensimmäinen lento! Kakkosversiossa ajoainetankkien kokoa on kasvatettu neljänneksellä ja jos Spaceship on tankataan täyteen, niin sen massa kasvaa merkittävästi. Lisäksi lennolla on tarkoitus testata Starlink-satelliittien laukaisemista ensimmäistä kertaa, eli boosteri joutuu hönkimään ihan tosissaan!
Suurin ulospäin näkyvä muutos on Starshipin etuevät, joita on siirretty raketin nokkaa kohti sekä poispäin lämpökilvestä, minkä pitäisi vähentää etummaisten evien kärventymistä. Lisäksi evät ja niitä ohjaavat sähkömoottorit ovat aikaisempaa pienemmät, mikä osaltaan kasvattaa lastiruuman kokoa. Lastina on tällä kertaa 10 kappaletta Starlink V3 -simulaattoria eli tarkoitus ei ole vielä laukaista oikeita satelliitteja. Simulaattorit eivät jää kiertoradalle vaan ne palaavat ilmakehään yhtä aikaa Starshipin kanssa. Oikeiden satelliittien laukaiseminen lienee prioriteetti tulevilla lennoilla, koska sen jälkeen koelennoista syntyy myös kassavirtaa!
Lämpökilven tiilet ovat uusinta mallia mutta osa niistä on korvattu testitiilillä, joilla kokeillaan eri materiaalien kestävyyttä. Osa testitiilistä on valmistettu metalliseoksista ja yhdessä tiilessä kokeillaan myös aktiivista jäähdytystä. Lisäksi raketin sivuille on lisätty "pultit" torniin laskeutumista varten. Pultit ovat ei-rakenteellisia (non-structural) eli tarkoitus on pelkästään tutkia kestävätkö ne paluun ilmakehään vai palavatko ne poroksi. Laskeutuminen tehdään mereen kuten viimeksikin eli Starshipin laskeutumista torniin joudutaan vielä odottamaan.
Spacex:n mukaan koko avioniikka on pistetty uusiksi eli käytössä on nyt uusi lentotietokone. Sähköjärjestelmän akkujen teho on 2.7 MW. Tehoa tarvitaan, koska kaikki eviä ja rakettimoottoreita ohjaavat toimilaitteet ovat sähköisiä. Kameroita on mukana nyt 30 kappaletta ja Starlink-yhteyden nopeus on 120 Mbps, joten videota ja telemetriatietoja saadaan lähetettyä maahan ihan mukavasti.
Tornissa edellisellä kerralla ilmenneet ongelmat on pyritty korjaamaan ja lisäksi tornin "käsivarsiin" (chopsticks) on lisätty uusia tutka-antureita, joiden avulla raketti saadaan pyydystettyä entistä tarkemmin. Yksi boosterin 33:sta Raptor moottorista on kierrätetty 5. koelennon raketista, mikä laskeutui ehjänä torniin. Koko Starship-järjestelmä on tarkoitus saada valmiiksi vielä tämän vuoden kuluessa.
Toivottavasti kaikki menee hyvin vaikka suurien muutosten tekeminen nostaakin riskitasoa. Joka tapauksessa hyvin jännittävä koelento taas tulossa!