Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eutelsat tilaa 100 satelliittia Airbussilta

Nämä on samoja satelliitteja joita tulee sitten IRIS^2 -konstellaatioon: jos oikein ymmärsin, Eutelsat tulee vastaamaan tämän verkoston matalien kiertoratojen segmentistä.

Eutelsat pyörittää OneWeb-konstellaatiota, jonka usein sanotaan olevan Starlinkin merkittävin kilpailija. Ihan suoraan nämä firmat ei kuitenkaan kilpaile, kun sekä bisnesmallit että tekniset ratkaisut on vähän erilaisia. OneWebin 600+ satelliittia ovat korkeammilla radoilla, ne ei putoa sieltä niin nopeasti kuin Starlinkin ja niitä tarvitaan vähemmän, mutta viiveet on sitten pikkuisen isompia. OneWeb on tarkoitettu lähinnä firmojen käyttöön. jotka ei välttämättä halua jakaa kaistaa peonien kanssa.
 
ICEYE on saanut kaksi uutta sateliittia avaruuteen SpaceX:n viemänä. Täydentävät nykyisten tarjontaa ja parantavat tarkkuutta.

Aika huimaa on kehitys ollut kun 2018 saatu ensimmäinen, yhteensä 40 on ylhäällä ja niistä 9 on viety tänä vuonna.

 
Spacex:n tämän vuoden tavoite taisi olla 135 lentoa. Tasaisen taulukon nopeudella siihen ei ihan päästä mutta tavoite näyttää edelleen ihan realistiselta, koska vauhti todellakin kiihtyy! Laukaisujen määrässä mitattuna Kiina on kakkosena, muut jenkkifirmat kolmosena, ryssät nelosena ja Eurooppa hukkuu taustakohinaan. Jos sama kasvuvauhti jatkuu, niin vuonna 2025 lentoja voi olla jo yli 180.
Wikipedian mukaan Spacex sai kasaan 134 lentoa Falcon 9:llä vuonna 2024, joista 132 lentoa Falcon 9:llä sekä 2 lentoa Falcon Heavy:llä. Hurjasta kasvutavoitteesta jäätiin siis vain yhden lennon päähän! Vastaavasti vuoden 2023 saldo oli 96 lentoa: 91 lentoa Falcon 9:llä ja 5 lentoa Falcon Heavy -raketilla. Eli kasvua tuli huikeat 40 prosenttia!
 
Wikipedian mukaan Spacex sai kasaan 134 lentoa Falcon 9:llä vuonna 2024, joista 132 lentoa Falcon 9:llä sekä 2 lentoa Falcon Heavy:llä. Hurjasta kasvutavoitteesta jäätiin siis vain yhden lennon päähän! Vastaavasti vuoden 2023 saldo oli 96 lentoa: 91 lentoa Falcon 9:llä ja 5 lentoa Falcon Heavy -raketilla. Eli kasvua tuli huikeat 40 prosenttia!
Pitää myös muistaa, että FAA kiukuttelun takia jäi lentoja välistä.
Tänä vuonna +20 Starship lentoa... saa nähdä.
Jotain laukaisua katsoin, niin sanovat että Starshipin nopean kehityksen takana on Starlink satelliitit. Mahdollistaa isojen datamäärien siirron lennon aikana. Video, anturit yms ja näin on tarkkakuva mitä tapahtuu ja mikä menee pieleen.
 
Italia on ostamassa noin 1,5 miljardin euron edestä Starlink-viestintäjärjestelmiä. Eurooppalaiset vaihtoehdot ovat liian kalliita, esimerkiksi "vastaavan" Iris² -systeemin hintalappu olisi yli kymmenen miljardia euroa.

 
Starshipin 7. koelento lähestyy tai pikemminkin Starship V2:n ensimmäinen lento! Kakkosversiossa ajoainetankkien kokoa on kasvatettu neljänneksellä ja jos Spaceship on tankataan täyteen, niin sen massa kasvaa merkittävästi. Lisäksi lennolla on tarkoitus testata Starlink-satelliittien laukaisemista ensimmäistä kertaa, eli boosteri joutuu hönkimään ihan tosissaan!

Suurin ulospäin näkyvä muutos on Starshipin etuevät, joita on siirretty raketin nokkaa kohti sekä poispäin lämpökilvestä, minkä pitäisi vähentää etummaisten evien kärventymistä. Lisäksi evät ja niitä ohjaavat sähkömoottorit ovat aikaisempaa pienemmät, mikä osaltaan kasvattaa lastiruuman kokoa. Lastina on tällä kertaa 10 kappaletta Starlink V3 -simulaattoria eli tarkoitus ei ole vielä laukaista oikeita satelliitteja. Simulaattorit eivät jää kiertoradalle vaan ne palaavat ilmakehään yhtä aikaa Starshipin kanssa. Oikeiden satelliittien laukaiseminen lienee prioriteetti tulevilla lennoilla, koska sen jälkeen koelennoista syntyy myös kassavirtaa!

Lämpökilven tiilet ovat uusinta mallia mutta osa niistä on korvattu testitiilillä, joilla kokeillaan eri materiaalien kestävyyttä. Osa testitiilistä on valmistettu metalliseoksista ja yhdessä tiilessä kokeillaan myös aktiivista jäähdytystä. Lisäksi raketin sivuille on lisätty "pultit" torniin laskeutumista varten. Pultit ovat ei-rakenteellisia (non-structural) eli tarkoitus on pelkästään tutkia kestävätkö ne paluun ilmakehään vai palavatko ne poroksi. Laskeutuminen tehdään mereen kuten viimeksikin eli Starshipin laskeutumista torniin joudutaan vielä odottamaan.

Spacex:n mukaan koko avioniikka on pistetty uusiksi eli käytössä on nyt uusi lentotietokone. Sähköjärjestelmän akkujen teho on 2.7 MW. Tehoa tarvitaan, koska kaikki eviä ja rakettimoottoreita ohjaavat toimilaitteet ovat sähköisiä. Kameroita on mukana nyt 30 kappaletta ja Starlink-yhteyden nopeus on 120 Mbps, joten videota ja telemetriatietoja saadaan lähetettyä maahan ihan mukavasti.

Tornissa edellisellä kerralla ilmenneet ongelmat on pyritty korjaamaan ja lisäksi tornin "käsivarsiin" (chopsticks) on lisätty uusia tutka-antureita, joiden avulla raketti saadaan pyydystettyä entistä tarkemmin. Yksi boosterin 33:sta Raptor moottorista on kierrätetty 5. koelennon raketista, mikä laskeutui ehjänä torniin. Koko Starship-järjestelmä on tarkoitus saada valmiiksi vielä tämän vuoden kuluessa.

Toivottavasti kaikki menee hyvin vaikka suurien muutosten tekeminen nostaakin riskitasoa. Joka tapauksessa hyvin jännittävä koelento taas tulossa!
 
Viimeksi muokattu:
Myös Starshipin seuraavaa koelentoa on lykätty:
The seventh flight test of Starship is preparing to launch as soon as Monday, January 13.

A live webcast of the flight test will begin about 35 minutes before liftoff, which you can watch here and on X @SpaceX. You can also watch the webcast on the new X TV app. The launch window will open at 4:00 p.m. CT. As is the case with all developmental testing, the schedule is dynamic and likely to change, so be sure to check in here and stay tuned to our X account for updates.
 
Twiitin mukaan laukaisuikkuna aukeaa kello 01:00 paikallista aikaa (EST) eli kello 06:00 UTC-aikaa eli kello 08:00 Suomen normaaliaikaa (EET).


Aika monta asiaa pitää mennä nappiin, että saavat raketin ehjänä ylös ja boosterin vielä ehjänä alaskin!
 
Back
Top