Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
New Glenn, Scrub. Odotellaan uutta laukaisu ajankohtaa.
Oon miettinyt, kun näitä testilentoja tehdään, niin miksi tarvitaan noita laukaisuikkunoita? Mikä on ongelma, ettei laukaisuja voi tehdä silloin kun kaikki on valmista? Onko siviililiikenne ilmassa keskeytettävä laukaisun ajaksi.
 
Oon miettinyt, kun näitä testilentoja tehdään, niin miksi tarvitaan noita laukaisuikkunoita? Mikä on ongelma, ettei laukaisuja voi tehdä silloin kun kaikki on valmista? Onko siviililiikenne ilmassa keskeytettävä laukaisun ajaksi.
On, samoin kuin vesi- ja maaliikenne laukaisualustojen läheisyydessä. Viimeinen kolmesta on enemmän rajoite Floridasta laukaistaessa, kun pienellä alueella toimii useita täysin erillisiä yrityksiä ja virastoja. Tietty määrä toiminnan keskeytyksiä kuuluu toki vuokrasopimukseen, mutta ylettömän pitkät katkot alkavat luoda perusteita korvausvaatimuksille. Myös Boca Chicassa on saatava viranomaiset paikalle vahtimaan alueen sulkua, vaikka siellä toimiikin pelkästään SpaceX. Se taas tarkoittaa lupahakemuksia, aikatauluja ja muuta sellaista byrokratiaa.

Kiertoradalle yltävien laukaisujen kanssa on sitten vielä soviteltava yhteen liikennetilanne kiertoradalla. Pahimmillaan pienellä marginaalilla matalalle tietyn nousevan solmun pituuden radalle ammuttaessa ikkuna voi olla vain muutaman minuutin pituinen, mutta yleensä polttoainetta riittää saavuttamaan oikea ratataso jopa +/- puoli tuntia optimihetkestä. Yleensä siirtymän lopulliselle kiertoradalle ei ole sallittu myöskään mennä läheltä ISS:ää, eikä varmaan kiinalaisten asemaakaan nykyään.
 
ICEYE on saanut neljä uutta sateliittia avaruuteen. Tänä vuonna on tarkoitus saada yli 20 kpl avaruuteen samoin kuin vuosittain tästä eteenpäin. Suomalaisyrityksellä on tällä hetkellä maailman suurin SAR-kyvykkyyden sateliittikonstelaatio. Melkoista.

 
Suomalaisyrityksellä on tällä hetkellä maailman suurin SAR-kyvykkyyden sateliittikonstelaatio.
On ilmeisesti ollut jo vuosia. Silloin laitoin palstalle kun National Geospatial-Intelligence Agency oli tehnyt maailmanlaajuisen selvityksen kyvyistä ja Suomi helotti ykkösenä SARissa.

In the Synthetic Aperture Radar (SAR) persistence category, a Finland-based company, Iceye, won top honors. [2021]
Does the US dominate? The results were not intuitive, as [foreign] satellites have greatly proliferated.
● But these results were a huge surprise for our policymakers in D.C.
● The U.S. earns top honors in PAN/EO/SAR resolution, but China exceeds in video, in EO persistence,
and in HSI resolution. People were surprised at Argentina with (Satellogic) for HSI, S. Korea for MWIR,
and Finland for SAR persistence.

--
Finnish startup ICEYE stunned the space industry in 2018 by publishing imagery from a dishwasher-sized synthetic aperture radar satellite. Until then, conventional wisdom held that SAR imagery could only be collected by car-sized satellites, and there were not many of them, at least in the commercial world.
 
Viimeksi muokattu:
Kohta lähtee:


EDIT: Starship V2:n ensilento taisi mennä tasan päinvastoin kuin New Glennillä: boosteri laskeutui yhtenä kappaleena mutta uusi versio 2-vaiheesta jysähti matkalla kiertoradalle.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan halvalla meni, jos noin, tuntuisi olevan selkeä suunnittelu- tai valmistusvirhe (luultavasti jälkimmäinen).
 
Hiukan halvalla meni, jos noin, tuntuisi olevan selkeä suunnittelu- tai valmistusvirhe (luultavasti jälkimmäinen).
Vuoto itsessään saattoi johtua valmistusvirheestä, mutta riittämätön tuuletus ja palontorjunta k.o. osastossa menee kyllä suunnitteluvirheen puolelle.
 
Scott Manleyn tuore video Starshipin seitsemännestä koelennosta:


Manley pitää todennäköisenä, että räjähdys ei johtunut suoraan tulipalosta vaan moottorien sammumisesta: työntövoiman loppuessa Starship alkoi menettää korkeutta ja sen itsetuhojärjestelmä tuhosi aluksen lisävahinkojen estämiseksi. Lisäksi Manley pitää todennäköisenä, että FAA:n tutkinnasta tulee pitkä ja perusteellinen, ja että myös itsetuhojärjestelmän toimintalogiikka tullaan syynäämään tarkasti: moottorien hajotessa mutta raketin ollessa vielä muuten ohjattavissa voisi olla fiksumpaa losauttaa se yhtenä kappaleena mereen kauaksi laivaväylistä sen sijaan, että se räjäytetään valtavan suureksi romupilveksi.

Itselle tulee tästä koelennosta mieleen Starshipin toinen koelento, mikä myös päättyi tulipaloon, moottorien sammumiseen ja lopulta itsetuhojärjestelmän aktivoitumiseen. Starshippiä ei saa ehjänä alas ilman moottoreita mutta ennen lentoa sille pitäisi määritellä hätälaskualueet, minne voidaan turvallisesti rysäyttää mahaplätsistä.
 
Back
Top