Pihatonttu
Respected Leader
OFF TOPIC
Ei oikeastaan liity Baltian ilmapuolustukseen, mutta kirjoitin tän nyt kuitenkin ja tyrkkäsin näkyville kun en itsestäni riippumattomista syistä voi tänään keskittyä mihinkään hyödylliseen.
Jätän kokonaan pois laskuista sen ajatuksen, että Suomi Baltian kriisiytyessä Suomi puolustaisi mitään muuta kuin Suomea. Keskityn vain ja ainoastaan tuohon "millä joukoilla.. ..uskalla kutsua 50 000 miehen ylimääräistä kertsiä.. ..tarvitaanko..." -ulottuvuuteen.
Suomi tarvitsee hyvin monipuolisen kaikenlaisten maajoukkojen hidastamiseen ja pysäyttämiseen kykenevän koneiston, joka ei näyttäisi olevan asepukuista eikä maanpuolustuksellista toimintaa, mutta kykenee oman asiantuntemuksensa ja välineistönsä voimin tuottamaan samoja vaikutuksia kuin maajoukkoja hidastamaan ja/tai pysäyttämään tarkoitettu asepukuinen voima.
Maanrakennus- ja kaivosala, metsäteollisuuden valtavat kaato- ja keruujärjestelmät, teiden ja siltojen rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyvät alat, kuljetusala (tosin valikoiden koska AKT toimii aivan kuin se olisi osa Venäjän presidenttihallintoa), palo- ja pelastustoimi, poliisi, rajavalvonta, tulli, monet varsin yllättävätkin valtio- ja kuntarahoitteiset (suoraan tai epäsuorasti) organisaatiot... voivat tuottaa ilman maastoasuja monia täsmälleen samanlaisia vaikutuksia kuin esim. pioneerit.
Suomelle puolustuskyvyn tärkeimpiä ulottuvuuksia on se, että kyetään ennen yhteenottoa tuottamaan torjuntakykyä sellaisella tavalla, joka ei tarjoa hyviä sotilaallisen tai poliittisen provosoitumisen tekosyitä. Routavaurioiden vuoksi kiirehditty tietyö, yllättäen ilmenneiden mahdollisten vaurioiden vuoksi suljettu ja tarkastettavaksi asetettu - tai liikkumisen suhteen rajoitettu - silta, vaihdevika jollain radalla, kaatunut tukkirekka, väärään ilmiantoon perustuvan poliisioperaation vuoksi suljettu alue...
Erityisenä lisänä mainitsisin tässä kohtaa työvoimapoliittisten pilottihankkeiden mahdollisuuden. Maan normaali kulku ei häiriinny paljonkaan jos työelämän ulkopuolella olevaa väkeä hyödynnetään laajasti. Lisäksi sellaisella voi olla hyvin monia positiivisia vaikutuksia muillakin alueilla. Tämän ulottuvuuden pohtimisessa tärkeintä olisi tietenkin se, että kaikki pitäisi ajatella ja toteuttaa suurinpiirtein päinvastoin kuin nykyinen työttömyyden ja työkyvyttömyyden ylläpitämiseen keskittyvä työttömien passivointitoiminta.
Keltaiset vilkkuvalot + oranssit huomioliivit voivat joskus olla paljon huomaamattomampia kuin taustaan sulautuvat maastopuvut. Erityisesti poliittisen huomioarvon suhteen ero voi olla huikea.
Ei oikeastaan liity Baltian ilmapuolustukseen, mutta kirjoitin tän nyt kuitenkin ja tyrkkäsin näkyville kun en itsestäni riippumattomista syistä voi tänään keskittyä mihinkään hyödylliseen.
Jos NATO tulee niin yllätetyksi, ettei ehdi ajoissa kasata joukkoja...
...niin missä välissä Suomi teki oman liikekannallepanonsa... ...millä joukoilla Suomi sen suuren intervention Baltiaan tekee? Veikkaan, ettei Suomessakaan poliitikot ihan kepein perustein uskalla jotain 50 000 miehen ylimääräistä kertausharjoitusta kutsua kasaan. Olisiko se edes mahdollista, kun eikö kertseistä pidä antaa kutsu 3 kuukautta aiemmin? Jos joukkoja tarvitaan heti, niin voiko silloin käyttää kertausharjoitusmekanismia ollenkaan, vai tarvitaanko jo valmiustilalainsäädäntöä?
Jätän kokonaan pois laskuista sen ajatuksen, että Suomi Baltian kriisiytyessä Suomi puolustaisi mitään muuta kuin Suomea. Keskityn vain ja ainoastaan tuohon "millä joukoilla.. ..uskalla kutsua 50 000 miehen ylimääräistä kertsiä.. ..tarvitaanko..." -ulottuvuuteen.
Suomi tarvitsee hyvin monipuolisen kaikenlaisten maajoukkojen hidastamiseen ja pysäyttämiseen kykenevän koneiston, joka ei näyttäisi olevan asepukuista eikä maanpuolustuksellista toimintaa, mutta kykenee oman asiantuntemuksensa ja välineistönsä voimin tuottamaan samoja vaikutuksia kuin maajoukkoja hidastamaan ja/tai pysäyttämään tarkoitettu asepukuinen voima.
Maanrakennus- ja kaivosala, metsäteollisuuden valtavat kaato- ja keruujärjestelmät, teiden ja siltojen rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyvät alat, kuljetusala (tosin valikoiden koska AKT toimii aivan kuin se olisi osa Venäjän presidenttihallintoa), palo- ja pelastustoimi, poliisi, rajavalvonta, tulli, monet varsin yllättävätkin valtio- ja kuntarahoitteiset (suoraan tai epäsuorasti) organisaatiot... voivat tuottaa ilman maastoasuja monia täsmälleen samanlaisia vaikutuksia kuin esim. pioneerit.
Suomelle puolustuskyvyn tärkeimpiä ulottuvuuksia on se, että kyetään ennen yhteenottoa tuottamaan torjuntakykyä sellaisella tavalla, joka ei tarjoa hyviä sotilaallisen tai poliittisen provosoitumisen tekosyitä. Routavaurioiden vuoksi kiirehditty tietyö, yllättäen ilmenneiden mahdollisten vaurioiden vuoksi suljettu ja tarkastettavaksi asetettu - tai liikkumisen suhteen rajoitettu - silta, vaihdevika jollain radalla, kaatunut tukkirekka, väärään ilmiantoon perustuvan poliisioperaation vuoksi suljettu alue...
Erityisenä lisänä mainitsisin tässä kohtaa työvoimapoliittisten pilottihankkeiden mahdollisuuden. Maan normaali kulku ei häiriinny paljonkaan jos työelämän ulkopuolella olevaa väkeä hyödynnetään laajasti. Lisäksi sellaisella voi olla hyvin monia positiivisia vaikutuksia muillakin alueilla. Tämän ulottuvuuden pohtimisessa tärkeintä olisi tietenkin se, että kaikki pitäisi ajatella ja toteuttaa suurinpiirtein päinvastoin kuin nykyinen työttömyyden ja työkyvyttömyyden ylläpitämiseen keskittyvä työttömien passivointitoiminta.
Keltaiset vilkkuvalot + oranssit huomioliivit voivat joskus olla paljon huomaamattomampia kuin taustaan sulautuvat maastopuvut. Erityisesti poliittisen huomioarvon suhteen ero voi olla huikea.
Viimeksi muokattu: