fulcrum
Greatest Leader
Suomessa on EU:n kannatus selkeää +2/3 osan ylittävää, joten uusi kansanäänestys olisi lähinnä rahan ja ajan hukkaamista. Ja rahalla en tarkoita vain sen suoria kuluja, koska epäsuorat vahingot kansantaloudelle ovat suurempia.
Selvää on ettei kannata järjestää kansanäänestystä sellaisesta asiasta jolla on tiedetysti sillä hetkellä hyvin vahva kannatus. Tämä ei kuitenkaan ollut se argumentti, joten tähän ei voi vedota.
Brittiparlamentissa osa jäämistä äänestäneitä kansanedustajia perustelee Brexit-kantaansa kansanäänestyksellä. Toinen kansanäänestys, joka kumoaisi ensimmäisen suuremmalla marginaalilla muuttaisi nämä perustelut. Tällä hetkellä mielipidemittauksessa jäämisen puolella on noin 10 % ero ja vajaat 10 % eivät tiedä kantaansa. Jos siis puhutaan kansan mandaatista kansa tietäisi tällä hetkellä paremmin mistä äänestää ja ero olisi suurempi kuin ensimmäisessä äänestyksessä. Kun kyse on enemmistövaaleilla valittavasta parlamentista, tämä vaikuttaa kummasti kansanedustajien kantoihin.
Mielipidetiedustelut lupailivat Bremain-voittoa ennen edellistäkin äänestystä, joten on aika riskiveto alkaa laskemaan "tulevan vahvan mandaatin" varaan.
Muistutan miten kävi kun May tempaisi hihastaan uudet vaalit nojaten vahvaan gallup-etumatkaan. Etumatka suli reiluksi tappioksi muutamassa viikossa.
Pidän näitä 'paremmalla tiedolla' järjestettyjä uusintaäänestyksiä muutenkin aika tekopyhinä virityksinä. Jos Suomessa olisi äänestetty EU:sta uudestaan 'paremmalla tiedolla' (EMUun pakko liittyä, Norja ei liity jne) niin tulos olisi luultavasti ollut toinen. Mutta mistään tällaisesta ei ollut puhettakaan.
Brittien EU-kansanäänestys ei ollut sitova, ja Brexit-voittomarginaali oli pieni, joten jos halutaan Brexit perua sillä perusteella niin se on mielestäni ok. Mutta äänestyttäminen niin monta kertaa että tulee oikea tulos on vain yksinkertaisesti pöljää.