Brexit ja sen seuraukset

Mitenhän se mantra olikaan siitä punnan arvon dramaattisesta muutoksesta Brexitin johdosta, Punta on devalvoitunut jo joulukuusta lähtien? taitaa sille olla pääosin ihan muut syyt kuin Brexit?


stock_chart.php
 
Mitenhän se mantra olikaan siitä punnan arvon dramaattisesta muutoksesta Brexitin johdosta, Punta on devalvoitunut jo joulukuusta lähtien? taitaa sille olla pääosin ihan muut syyt kuin Brexit?

Sijoittajat ovat ottaneet ennakkoa jo toukokuusta 2015 asti kun kävi selväksi että kansanäänestys järjestetään. Kroonisesti alijäämäinen talous heikentää valuuttaa luonnollisesti.

Kuten aiemmin muisteltu, 70/80-luvulla Suomessa oli säännöstellyt pääomamarkkinat, talletus- ja lainakorko tuli Suomen pankista ja valuuttavaihto onnistui vain sen kautta. Inflaatio huiteli 15% ja söi säästöt, mutta ennenkuin lainaa sai oli pakko säästötilillä olla tietty summa. Maassa oli valtava harmaan talouden pankkisektori, pimeästä rahasta maksettiin jopa 25%.

80-luvun alussa sekä valuuttakauppa etttä pääomamarkkinat vapautettiin ja vähän aikaa meni ihan hyvin kunnes lainakorot olikin yhtäkkiä 18% ja spekulantit heilutti markan arvoa miten tahtoi, D-markoissa otettuun valuuttalainan markkamäärä lisääntyi kolmanneksella yhdessä yössä. Massatyöttömyys, konkurssiaalto.

Kumpikas näistä nyt on se onnela johon me Fixitillä palaamme?
 
Sijoittajat ovat ottaneet ennakkoa jo toukokuusta 2015 asti kun kävi selväksi että kansanäänestys järjestetään

Ei nuo valuuttamarkkinat sentään tuollaisella ennakolla toimi, kyllä noilla markkinoilla on lyhyt ja kapea näkövinkkeli.

Kuten aiemmin muisteltu, 70/80-luvulla Suomessa oli säännöstellyt pääomamarkkinat, talletus- ja lainakorko tuli Suomen pankista ja valuuttavaihto onnistui vain sen kautta. Inflaatio huiteli 15% ja söi säästöt, mutta ennenkuin lainaa sai oli pakko säästötilillä olla tietty summa. Maassa oli valtava harmaan talouden pankkisektori, pimeästä rahasta maksettiin jopa 25%.

80-luvun alussa sekä valuuttakauppa etttä pääomamarkkinat vapautettiin ja vähän aikaa meni ihan hyvin kunnes lainakorot olikin yhtäkkiä 18% ja spekulantit heilutti markan arvoa miten tahtoi, D-markoissa otettuun valuuttalainan markkamäärä lisääntyi kolmanneksella yhdessä yössä. Massatyöttömyys, konkurssiaalto.

Kumpikas näistä nyt on se onnela johon me Fixitillä palaamme?

Kummassakin on puolensa niin Eurossa kuin sen ulkopuolella, mutta nykytilaa korkojen kohdalla on avittanut enemmän mailmantalouden neliraaja jarrutus kuin Euro itsessään ja rahan halpuuden määrää keskuspankkien setelielvytys ja olematon lainarahan tarve investointeihin.

Tilanne näyttää luisuvan deflaatioon josta ei oikeastaan ole kokemusta kuin 1930 luvulta ja Japanin taloudessa on oltu niillä rajoilla jo vuosikymmenet joten inflaatiota ei taida kellään olla lähitulevaisuudessa näköpiirissä oli valuutta sitten mikätahansa.
 
raha oli markkinahintaista kunnes havaittiin että kansainvälisillä pääomamarkkinoilla pienen valtion valuuttaa viedään kuin litran mittaa.

Ei ollut markkinahintaista. Markka oli kiinteäkurssinen. Yliarvostettuna piti sitten korkotason olla pilvissä ettei sitä olisi viety ulos ja vaihdettu D-markoiksi. Samanlailla kiinteäkurssista Puntaa Soros sitten heilutteli, eikä kyseessä ollut pieni valtio. Vasta kun ECU-korista erottiin ja laitettiin Markka kellumaan, siitä tuli "markkinahintainen".
 
Jaahas se on Brexitistä kulunut jo tovi ja vielä ei ole taivas pudonnut niskaan. Taas taidettiin seurauksia liioitella taas liiankin kanssa. Pikkuhiljaa media unohtaa koko episodin kun sai mainokset ja lehdet myytyä sekä uhkakuvat maalailtua. Nyt on uusien uutisten vuoro.
 
Maassa oli valtava harmaan talouden pankkisektori, pimeästä rahasta maksettiin jopa 25%

Totta. Tosin nytkin on massatyöttömyys. Harmaa talous on korvaantunut kansainvälisillä sippiyhtiöillä, jotka lainaavat 25-50 prosentin korolla köyhille. Raha kiertää maailmalle ja veroparatiiseihin. Sippilaput gagstereille on korvattu pikavipeillä. Matalista koroista nauttivat ne, joilla jo jotain on ennestään.

Tämä on koko jutun clue. Ne joilla on rahaa, sanovat stay ja ne, joilla ei ole, sanovat leave. Ja siinä fiiliksessä unohtuu se, että homma ei parane yksin korvessa. Koko hommaa heilutetaan valtamerten takaa. Meidän lihaksillamme ei globalisaatioloukusta pois uida.
 
aahas se on Brexitistä kulunut jo tovi ja vielä ei ole taivas pudonnut niskaan.

Eihän Brexit ole vielä alkanutkaan, britit yrittävät saada huussinsa sen verran ojennukseen että saavat erottua.

Totta. Tosin nytkin on massatyöttömyys. Harmaa talous on korvaantunut kansainvälisillä sippiyhtiöillä, jotka lainaavat 25-50 prosentin korolla köyhille. Raha kiertää maailmalle ja veroparatiiseihin. Sippilaput gagstereille on korvattu pikavipeillä. Matalista koroista nauttivat ne, joilla jo jotain on ennestään.

Sen lisäksi oli tukitalletukset eli jos Hyväveli 1 halusi pankista vippiä niin Hyväveli 2 teki sen takuuksi talletuksen ja raha vaihtoi omistajaa pöydän alla. Sitten osuuskassat alkoivat rahapulassa maksaa jäseniensä talletuksille ylikorkoa ja saivat heti jäsenikseen Aku Ankan.

Tavallinen sukankuluttaja ei voinut sen enempää säästää kuin lainatakaan, eli kyullä minä otan Euron ihan koska vaan, sen verran kapitalistia minustakin löytyy.
 
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1467429585559
Mikä on Norjan malli, josta Britanniassa puhutaan? Oslossa noudatetaan sääntöjä, mutta ei vaikuteta päätöksiin
EU:n ulkopuolinen Norja soveltaa merkittävää osaa EU-lainsäädännöstä, muttei pääse päättämään lakeihinsa vaikuttavasta politiikasta. Missä määrin Norjan malli voisi olla vaihtoehto Britannialle ja mitä muita malleja voisi olla?
Ulkomaat 3.7.2016 2:00 Päivitetty: 3.7.2016 14:52

Elina Kervinen


Helsingin Sanomat

Vastauksena tähän on keskustelussa pyöritelty useita vaihtoehtoja, eniten niin sanottua Norjan mallia.

Missä määrin Norjan esimerkistä olisi apua Britannialle? Ja miten malli on koettu Norjassa?

Oslon yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen johtaja Erik Oddvar Eriksen aloittaa vastauksen vitsailemalla.

”Norjahan on jäsen EU:ssa. Kansalaiset eivät vain tiedä sitä.”

Norjan malliin viitataan tavallisesti, kun halutaan puhua tiiviistä yhteydestä unioniin ETA:n eli Euroopan talousalueen kautta.

ETA-sopimus laajentaa unionin yhteiset markkinat Norjaan ja samalla myös Islantiin ja Liechtensteiniin.

Tavarat elintarvikkeita lukuun ottamatta, palvelut, pääoma ja ihmiset liikkuvat vapaasti EU:n neljän perusvapauden hengessä.


Norjan teollisuus noudattaa hyvin pitkälti EU:n yhteisiä säännöksiä.

Norjan malli on kuitenkin myös paljon muuta kuin ETA-yhteistyö, mikä usein unohtuu keskustelussa. Norja osallistuu erillissopimuksella myös vapaan liikkuvuuden Schengeniin ja turvapaikkajärjestelmää ylläpitävään Dublin-sopimukseen sekä poliisi- ja oikeusyhteistyöhön.

Se on luvannut jopa joukkojaan EU:n nopean toiminnan joukkojen käyttöön.

Britanniassa EU:sta lähtemistä on perusteltu muun muassa sillä, että se kasvattaisi maan itsemääräämisvaltaa suhteessa Brysseliin. Norjan malli ei silti ole juurikaan lisännyt valtaa Oslossa, katsovat asiantuntijat.

Pikemminkin päinvastoin.

”Olemme horjuttaneet demokraattisia periaatteita maassamme. Me emme ole päättämässä asioista samalla tapaa kuin suomalaiset tai ruotsalaiset, joilla on käsi ratilla EU:ssa”, Erik Oddvar Eriksen sanoo.

Samaa mieltä on Ulf Sevrdrup, Norjan ulkopoliittisen instituutin johtaja. ”Norjan malli merkitsisi Britannialle periaatteessa sääntöjen pitämistä, mutta päätöksiä tekevistä pöydistä lähtemistä”, hän sanoo.

Sverdrup toimi sihteerinä, kun hallituksen asettama ulkopuolinen selvitysryhmä kartoitti taannoin Norjan EU-suhdetta. Vuonna 2012 julkaistun 900-sivuisen raportin ydinviesti oli, että Norjan EU-suhde on tiiviimpi kuin moni norjalainen – edes päättäjä – ymmärtää.

Norja on raportin karkean arvion mukaan ottanut käyttöön noin kolme neljästä EU:n lainsäädäntötoimesta. Norjalaiset eivät kuitenkaan ole päässeet päättämään niiden sisällöstä.

ETA-sopimuksensa lisäksi Norjalla on 74 muuta sopimusta EU:n kanssa. Näiden määrä on kasvanut viime vuosina jatkuvasti. Integraatio tuntuu verkottuneessa Euroopassa syvenevän liki omalla painollaan, olipa muodollinen EU-suhde mikä tahansa, Sverdrup toteaa.

”Voi äänestää luopuvansa päätösvallasta, mutta ei ole niin helppoa luopua integraatiosta.”

Olennainen kysymys on myös raha. Siis se, onko Norjan malli halvempi kuin jäsenyys EU:ssa.

Sverdupin työryhmä piti aikanaan vaikeana tehdä täydellistä vertailua asiasta. Hän arvioi silti, että hinta on Norjalle halvempi kuin jos se olisi EU:n jäsen.

Ero ei välttämättä ole suuri.

Sverdrupin mukaan Norja oli raportin tekoaikaan 6–7 suurimman nettomaksajan joukossa EU:n 28 maasta. Ja suurempi maksaja kuin vaikka Suomi.

Norja maksaa ETA-yhteistyöstään noin 388 miljoonaa euroa vuodessa, lisäksi tulee joitakin pienempiä maksuja. Se maksaa vuosittain myös noin 450 miljoonaa euroa erilaisiin EU-ohjelmiin kuten Erasmus-vaihto-ohjelmaan osallistumisesta. Tästä potista valtaosa palautuu kuitenkin takaisin Norjaan.

Vaikka Norjan mallissa on pulmansa, se ei tarkoita etteivätkö norjalaiset olisi vaihtoehtoonsa EU:n ulkopuolella tyytyväisiä.

Uutistoimisto NTB:n julkaisema tuore mielipidetiedustelu osoittaa, että 71 prosenttia norjalaisista on yhä EU:ta vastaan.

Erik Oddvar Eriksen toteaa, että EU:n ulkopuolella pysymisen symboliarvo on kansalaisille tärkeä, ja siksi argumentit kuten demokraattisuus ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Nykyinen EU-suhde on myös taannut Norjalle vakaan ja ennustettavan taloudellisen ympäristön.

Tietyillä aloilla Norjalla on myös vapauksia, joita EU-mailla ei ole. Merkittävä ero on muun muassa se, että Norja on EU:n yhteisen maatalouspolitiikan ulkopuolella. Pohjoisessa ja karussa maassa on maanviljelijöiden eduksi, että Norja voi tukea maatalouttaan vapaammin kuin muut EU-maat.

Norja ei myöskään ole osa yhteistä kalastuspolitiikkaa, mitä on pidetty tärkeänä öljyn lisäksi kalasta elävässä maassa.

Sen sijaan esimerkiksi maahanmuutossa Norjalla ei ole sen enempää omaa päätösvaltaa. Maahanmuutto oli tärkeimpiä kysymyksiä Britannian brexit-leirille, joka halusi torjua Itä-Euroopasta tulevaa siirtolaisuutta.

Ongelma Britannialle on, että jos se haluaa sisämarkkinoille, sen olisi hyväksyttävä Norjan tavoin myös EU:n neljään perusvapauteen kuuluva työvoiman vapaa liikkuvuus, huomauttaa Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen.

Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk alleviivasi kuluneella viikolla Brysselissä, ettei sisämarkkinoille ole muilla ehdoin tuloa.

Epätodennäköistä on lopulta, että suuri ja valta-asemaan tottunut Britannia voisi hyväksyä vastaava mallin kuin Norja. ”He saisivat niellä ylpeytensä melko suuresti, jos he omaksuisivat samanlaisen roolin kuin Norjalla”, Tiilikainen sanoo.

Todennäköisesti Britannia räätälöisi jonkinlaisen oman ratkaisunsa. Minkälaisen, on toistaiseksi pitkälti jossittelua.

Britannian ja EU:n yhteinen tie ei välttämättä vie Norjaan
Norjan malli ei välttämättä maita Britannialle esimerkiksi työvoiman vapaan liikkuvuuden ja suhteellisen korkeiden jäsenmaksujen vuoksi. Muunlaisia esimerkkejä vaihtoehdoista Britannian ja EU:n välisten neuvottelujen suunniksi ovat koonneet esimerkiksi maan yleisradioyhtiö BBC, Britannian hallitus ja London School of Economicsissa toimiva tutkimuskeskus The Centre for Economic Performance (CEP).

Sveitsin malli: Sveitsi on Euroopan vapaakauppajärjestö Eftan jäsen muttei kuulu ETA:han. Maalla on pääsy EU-markkinoille yli 120 kahdenvälisen sopimuksen kautta. Ne eivät kata kaikkia aloja. Sveitsi maksaa EU:lle pienempiä maksuja kuin Norja, eikä sillä ole yleistä velvollisuutta noudattaa EU-lakeja, mutta sen täytyy noudattaa joitakin EU:n sääntöjä kaupan mahdollistamiseksi. Vapaa liikkuvuus kuuluu sopimukseen.

Britannian kannalta ongelma voisi olla se, ettei Sveitsin pankki- ja palvelusektorilla ole täyttä pääsyä yhteismarkkinoille. Britanniassa nämä sektorit muodostavat lähes 80 prosenttia taloudesta. Myös Sveitsi on halunnut rajoittaa vapaata liikkuvuutta vuonna 2014 järjestetyn kansanäänestyksen nojalla, mutta Brysselissä tähän ei ole suostuttu.

Turkin malli: Turkki ei ole ETA:n jäsen eikä kuulu Eftaan, mutta maalla on tulliliitto EU:n kanssa. Tämä tarkoittaa, ettei EU-maihin viedyistä teollisuustuotteista makseta tullimaksuja ja ettei niille ole kiintiöitä. Tulliliitto ei koske maataloustuotteita tai palveluita. Turkin on noudatettava EU:n ulkoista tullimaksua tuotteisiin, jotka tuodaan EU:n ulkopuolelta, mutta maa ei voi vaikuttaa näiden tullimaksujen suuruuteen.

Kanada-vaihtoehto: Euroopan unionin ja Kanadan vapaakauppasopimus eli Ceta ei ole vielä voimassa, mutta sitä on tehty seitsemän vuoden ajan. Ceta poistaa suurimman osan tuotteiden tullimaksuista mutta ei esimerkiksi kaikista ruokatuotteista ja palveluista.

Tuotteiden osalta on myös noudatettava EU:n tuotestandardeja ja teknisiä vaatimuksia pystymättä osallistumaan niiden määrittelyyn. Lisäksi kanadalaisyritysten on pysyttävä todistamaan, missä tuotteet on valmistettu. Tällä pyritään estämään tuonti EU:hun ”takaoven” kautta. Vastaavalla sopimuksella Britannian pankeilla ei olisi nykyistä vastaavaa pääsyä EU-markkinoille.

Singaporen ja Hongkongin tyyli
: Singapore ja Hongkong eivät yksipuolisesti aseta lainkaan vienti- tai tuontitulleja. Lähestymistapa voi houkutella niitä, joiden ideologiaan kaupan rajoitteet eivät sovi. Tullien puute haittaisi huomattavasti Britannian maataloutta ja teollisuutta, sillä esimerkiksi ruoan ja teräksen tuonti ulkomailta olisi monilta osin halvempaa kuin niiden tuottaminen Britanniassa.

Maailman kauppajärjestön WTO:n säännöt: Jos sopimusta ei synny, siirrytään ”oletusasetuksiin”. WTO:n säännöt koskevat kaikkia jäsenmaita. Siihen ei sisälly maksujen tai vapaan liikkuvuuden velvoitteita tai pakkoa noudattaa EU-lakeja, mutta tuotteiden on täytettävä EU:n standardit. EU:n ja Britannian olisi pakko noudattaa niitä tullimaksuja ja kaupparajoitteita, joita ne noudattavat muun maailman kanssa. Lisäksi palveluiden kauppa on rajoitettua.

WTO sallii maiden suosivan tiettyä kauppakumppania vain tietyissä olosuhteissa, kuten silloin, kun mailla on kahdenvälinen kauppasopimus. Kahdenvälisistä kauppasopimuksista neuvotellessaan Britannia olisi CEP:n arvion mukaan heikommassa asemassa kuin EU.
 
Totta. Tosin nytkin on massatyöttömyys. Harmaa talous on korvaantunut kansainvälisillä sippiyhtiöillä, jotka lainaavat 25-50 prosentin korolla köyhille. Raha kiertää maailmalle ja veroparatiiseihin. Sippilaput gagstereille on korvattu pikavipeillä. Matalista koroista nauttivat ne, joilla jo jotain on ennestään.

Tämä on koko jutun clue. Ne joilla on rahaa, sanovat stay ja ne, joilla ei ole, sanovat leave. Ja siinä fiiliksessä unohtuu se, että homma ei parane yksin korvessa. Koko hommaa heilutetaan valtamerten takaa. Meidän lihaksillamme ei globalisaatioloukusta pois uida.

Juuri näin tapahtuu...erityisesti rahoitusmarkkinoilla.

Pienillä resursseilla tehdään pieniä asioita ja suurilla suurempia..Pieni valuutta-alue heiluu sinne tänne varsin vähäisistäkin "tönäisyistä"..Joskus aikoinaan Soros kavereineen heilutteli jopa Punta-valuuttaa oman mielensä mukaan. Silläkin tehtiin isoja voittoja kunnes Punnan rytkytystä saaatiin joillain rajoituksilla hieman estettyä. En kylläkään muista enää millä..

Suuruuden ekonomia toimii eikä sille voi mitään muuta kuin pyrkiä itse "ruoskan varteen". Jos siihen ei riitä rahkeita yksinään niin pitää yhdistää voimat samanmielisten kavereiden kanssa. Juuri tästä on kysymys EU:ssa ja Eurossa. Aivan samaa tavoitellaan yritysmaailmassa. Suomalaiset muiden mukana. Esim. Nokia on omalla sektorillaan jo aivan suurimpien globaalien kilpailijoiden rinnalla..Samoin Konecranes Terex-kauppojensa jälkeen. Kone hisseineen, Wärtsilä isojen moottoreidensa kanssa jne.

Monet suomalaiset yritykset osaavat toimia tehokkaasti omilla tuotesektoreillaan ja pärjätä maailmalla.. Juuri liike-elämälle, kaupalle, tuotannolle jne on äärimmäisen tärkeää että Suomi on mukana EU:ssa ja pääsee toimimaan kilpailijoidensa kanssa samoista lähtökohdista, samoilla säännöillä jne.

(vastauksen poliittinen osuus)
Suomessa kaikki kansalaiset saavat erittäin kattavan peruskoulutuksen ja kaikki ymmärtävät periaatteessa miten talouselämä ja yhteiskunta toimii. Kansalaiset tietävät hyvin ettei työpaikat synny työvoimatoimistosta eikä sosiaaliedut tipahda tyhjästä jne. Siksi meillä ei löydy kovin suurta kannatusta sellaiselle politiikalle jonka tavoitteena hajottaa hyvinvoinnin perustavia lähtökohtia. Silti meiltä kuten kaikkialla muuallakin, löytyy marginaalinen määrä toimijoita (puolueita ja yksityisiä) jotka pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin vahingoittamaan ja estämään vapaan markkinatalouden toimintaa. Heillä ei suinkaan ole tarjota mitään toimivaa vaihtoehtoa korvaamaan nykyistä..mutta jo pelkkä kateus, vallanhalu jne. riittää heille poliittisiksi motiiveiksi, "taisteluun" olemassa olevaa järjestelmää vastaa.

Edellä mainituista syistä en myöskään usko että meillä löytyy samalla tavalla kannatusta EU:sta eroamiseen kuin Britanniassa.
 
.Joskus aikoinaan Soros kavereineen heilutteli jopa Punta-valuuttaa oman mielensä mukaan. Silläkin tehtiin isoja voittoja kunnes Punnan rytkytystä saaatiin joillain rajoituksilla hieman estettyä. En kylläkään muista enää millä..

Punnan kellutuksella. Eli Soros löi vetoa siitä että Punta kiinteäkurssisena on yliarvostettu, ja kellutuksessa se halpenee. Kun Britannia sitten läksi ECU:sta ja pisti Punnan kellumaan, se halpeni ja Soros tienasi.
 
Juuri näin tapahtuu...erityisesti rahoitusmarkkinoilla.

Pienillä resursseilla tehdään pieniä asioita ja suurilla suurempia..Pieni valuutta-alue heiluu sinne tänne varsin vähäistäkin "tönäisyistä"..Joskus aikoinaan Soros kavereineen heilutteli jopa Punta-valuuttaa oman mielensä mukaan. Silläkin tehtiin isoja voittoja kunnes Punnan rytkytystä saaatiin joillain rajoituksilla hieman estettyä. En kylläkään muista enää millä..

Suuruuden ekonomia toimii eikä sille voi mitään muuta kuin pyrkiä itse "ruoskan varteen". Jos siihen ei riitä rahkeita yksinään niin pitää yhdistää voimat samanmielisten kavereiden kanssa. Juuri tästä on kysymys EU:ssa ja Eurossa. Aivan samaa tavoitellaan yritysmaailmassa. Suomalaiset muiden mukana. Esim. Nokia on omalla sektorillaan jo aivan suurimpien globaalien kilpailijoiden rinnalla..Samoin Konecranes Terex-kauppojensa jälkeen. Kone hisseineen, Wärtsilä isojen moottoreidensa kanssa jne.

Monet suomalaiset yritykset osaavat toimia tehokkaasti omilla tuotesektoreillaan ja pärjätä maailmalla.. Juuri liike-elämälle, kaupalle, tuotannolle jne on äärimmäisen tärkeää että Suomi on mukana EU:ssa ja pääsee toimimaan kilpailijoidensa kanssa samoista lähtökohdista, samoilla säännöillä jne.

(vastauksen poliittinen osuus)
Suomessa kaikki kansalaiset saavat erittäin kattavan peruskoulutuksen ja kaikki ymmärtävät periaatteessa miten talouselämä ja yhteiskunta toimii. Kansalaiset tietävät hyvin ettei työpaikat synny työvoimatoimistosta eikä sosiaaliedut tipahda tyhjästä jne. Siksi meillä ei löydy kovin suurta kannatusta sellaiselle politiikalle jonka tavoitteena hajottaa hyvinvoinnin perustavia lähtökohtia. Silti meiltä kuten kaikkialla muuallakin, löytyy marginaalinen määrä toimijoita (puolueita ja yksityisiä) jotka pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin vahingoittamaan ja estämään vapaan markkinatalouden toimintaa. Heillä ei suinkaan ole tarjota mitään toimivaa vaihtoehtoa korvaamaan nykyistä..mutta jo pelkkä kateus, vallanhalu jne. riittää heille poliittisiksi motiiveiksi, "taisteluun" olemassa olevaa järjestelmää vastaa.

Edellä mainituista syistä en myöskään usko että meillä löytyy samalla tavalla kannatusta EU:sta eroamiseen kuin Britanniassa.

Tämä on juuri näin ja se syy, miksi juuri nyt on hyvä jäädä. Mikäli taas EU rapautuu pois, on luotava uusi strategia. Ei ole vaikeata.

Onko Brexit-porukalla strategia? Todella brittien puolesta toivon, että Faragella ja Johnsonilla on joku kristallinkirkas ja selkeä pelikirja.

Suomen Pankilla on jonkinlainen teoreettinen varasuunnitelma, jos euro oikeasti kusaisisi kokonaan. Se on valuutta. EU on mutkikkaampi juttu satojen sopimusten ja tuhansien asetusten, kaikenlaisten kytkyjen mosaiikin vuoksi.
 
Tämä on juuri näin ja se syy, miksi juuri nyt on hyvä jäädä. Mikäli taas EU rapautuu pois, on luotava uusi strategia. Ei ole vaikeata.

Onko Brexit-porukalla strategia? Todella brittien puolesta toivon, että Faragella ja Johnsonilla on joku kristallinkirkas ja selkeä pelikirja.

Mielestäni on syytä myös kysyä, onko EU:lla strategia tilanteesta eteenpäin. "Lisää ja syvempää integraatiota" ei mielestäni ole tässä tilanteessa hyvä valinta.
 
Suuruuden ekonomia toimii eikä sille voi mitään muuta kuin pyrkiä itse "ruoskan varteen".

On olemassa myös keskiluokka. Tuo maailman paras luokka, jolla ei ole hinkua ruoskimaan toisia, mutta älliä kouluttaa itseään sen verran että pääsee sopivasti eteenpäin maailmassa ja tajuaakin siitä jotakin.

keskiluokkakomitea.webp

Oletteko koskaan pohtineet miksi kommunismin/sosialismin ykköskohteena oli nimenomaan keskiluokka, eikä kansalliset sosialistitkaan siitä oikein tykänneet?

BREXIT-asiaa: Nyt jos koskaan on aika kiihdyttää Turkin viisumivapausneuvotteluita:

http://yle.fi/uutiset/erdogan_syyrian_pakolaiset_saattaisivat_saada_turkin_kansalaisuuden/9000634
Ulkomaat 3.7.2016 klo 15:52
Erdogan: Syyrian pakolaiset saattaisivat saada Turkin kansalaisuuden
 
Sijoittajat ovat ottaneet ennakkoa jo toukokuusta 2015 asti kun kävi selväksi että kansanäänestys järjestetään. Kroonisesti alijäämäinen talous heikentää valuuttaa luonnollisesti.

Kuten aiemmin muisteltu, 70/80-luvulla Suomessa oli säännöstellyt pääomamarkkinat, talletus- ja lainakorko tuli Suomen pankista ja valuuttavaihto onnistui vain sen kautta. Inflaatio huiteli 15% ja söi säästöt, mutta ennenkuin lainaa sai oli pakko säästötilillä olla tietty summa. Maassa oli valtava harmaan talouden pankkisektori, pimeästä rahasta maksettiin jopa 25%.

80-luvun alussa sekä valuuttakauppa etttä pääomamarkkinat vapautettiin ja vähän aikaa meni ihan hyvin kunnes lainakorot olikin yhtäkkiä 18% ja spekulantit heilutti markan arvoa miten tahtoi, D-markoissa otettuun valuuttalainan markkamäärä lisääntyi kolmanneksella yhdessä yössä. Massatyöttömyys, konkurssiaalto.

Kumpikas näistä nyt on se onnela johon me Fixitillä palaamme?

Palaako Lappikin uudestaan maan tasalle jos eroamme EU:sta?

Kieltämättä ihan relevanttejakin pointteja esität, mutta voitko samalla laittaa graafin siihen viereen Suomen ulkomaanvelasta, jossa näkyy aika ennen ja jälkeen säännösteltyjen pääomamarkkinoiden?

Eikö kukaan ole oppinut mitään finanssiasioista edes perseen kautta tuosta 80-luvusta ja sen perään tulleesta Lamasta?
 
Gamoon, ei Suomi voi erota eurosta, vaikka miten himoja olisikin. Velat ovat euroja ja niitä pitäisi maksaa kilkuttaa kelluvalla "markalla"......tuollaiseen peliliikkeeseen pitää olla erittäin täsmällinen ja kannattava näkymä, jota kohti mentäisiin ja sellaista ei ole.
 
Palaako Lappikin uudestaan maan tasalle jos eroamme EU:sta?
Kieltämättä ihan relevanttejakin pointteja esität, mutta voitko samalla laittaa graafin siihen viereen Suomen ulkomaanvelasta, jossa näkyy aika ennen ja jälkeen säännösteltyjen pääomamarkkinoiden?

Valtio ei pelaa valuuttamarkkinoilla, ainanaan suomen valtio verotti markkoja, käytti markkoja ja myi markka-hinnoiteltuja velkakirjoja. Nyt tehdään sama euroissa.

Eikö kukaan ole oppinut mitään finanssiasioista edes perseen kautta tuosta 80-luvusta ja sen perään tulleesta Lamasta?

Nopeasti arvioiden: Ei.
 
Mielestäni on syytä myös kysyä, onko EU:lla strategia tilanteesta eteenpäin. "Lisää ja syvempää integraatiota" ei mielestäni ole tässä tilanteessa hyvä valinta.

Ehdottomasti. Lukumäärällisesti suurin osa EU-maista ei tuollaista halua. Eikä ole koskaan halunnutkaan.

Jos kurssia ei tuolta osin lähiaikoina muuteta - ja selkeästi ilmaista suunnan muuttuneen (esim. Juncker pihalle) - tulee näitä erilaisia virheliikkeitä lisää erilaisten "XIT" -päätteisten uutisten muodossa.

Jos kurssia ei muuteta edes pitkällä tähtäimellä, rohkenen kyseenalaistaa että onko "XIT" sittenkään edes virheliike, vaikka se nykytilanne tulevaisuuteen sellaisenaan ekstrapoloiden sellaiselta vaikuttaakin.
 
Mielenkiintoinen on britti-Meppien ja EU - virkamiesten tilanne. Homma lähtee alta vääjäämättä ja taatusti katse suuntautuu jo väkisinkin brexitin jälkeiseen aikaan. Ovat kuitenkin osaavaa porukkaa ja jokainen haluaa päästä entistä parempiin hommiin EU tehtävien jälkeen. Vaihtuvuus ko. porukassa tulee olemaan taatusti aika kovaa, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu EU.n päätöksentekokyvyn kannalta.
 
Mielenkiintoinen on britti-Meppien ja EU - virkamiesten tilanne. Homma lähtee alta vääjäämättä ja taatusti katse suuntautuu jo väkisinkin brexitin jälkeiseen aikaan. Ovat kuitenkin osaavaa porukkaa ja jokainen haluaa päästä entistä parempiin hommiin EU tehtävien jälkeen. Vaihtuvuus ko. porukassa tulee olemaan taatusti aika kovaa, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu EU.n päätöksentekokyvyn kannalta.

Suomalaisia tilalle... :rolleyes:
 
Back
Top