Dassault Rafale

Jaa-a, kait se johtuu viime vuosisadan alun sekavista oloista missä vanhat valtakunnat natisivat liitoksissaan, ja Suomen kansanedustuslaitos ja virkamieskoneisto olivat suht modernin 1800-luvun jälkipuoliskon mallin mukaan järjestettyjä? Tohon kontrastiin kun vielä liittää sen romanttisen kuvan karussa ja kylmässä maassa sortovallan alla pikkuhiljaa rautatien myötä teollistuvasta kansasta, niin onhan siinä varmaan ollut tiettyä särmää.
 
Pitkä rauhanaika ja tuon ajan mittapuulla heikko luokkayhteiskunta mahdollistivat sellaisia kehityskulkuja jotka olivat isommissa ympyröissä hankala toteuttaa.
Venäläisen papin kirjoittama kirja "Valkoliljojen maa" muodostui hitiksi Balkanilla ja jossain välissä osui Atatürkinkin käteen.
 
En tiedä mitä esitettä olet katsonut, mutta ei ole IR-hakupäätä Spearissa.
Vähän löytyy multi-mode hakupäästä tietoa, mutta ilmeisesti siinä on yhdistetty laser, ir ja mmw- hakumoodit.
Tässä paljon juttua ja kuvia Spear- järjestelmien kehityksestä., Euro-tyyliin kehitystyö on kestänyt pari vuosikymmentä ja vasta UK on solminut kehitys- ja tuotantosopimuksen. Valmista tod.näk 2023-2025.
https://www.thinkdefence.co.uk/spear-missile-system/

UK siis rahoittaa tuota Spear-3 ( ja Spear 2)kehitystyötä pääosin. Spear 3 pitää sisällään paljon tekniikkaa Brimstonesta, joka ei ole myynyt UK:n ulkopuolella. Se sijaan Stormbreaker on jo integroitu F-15E koneeseen ja kun Spear3 valmistuu, Gbu-53 lentää jo F-35A :a. Tuotantomäärä lienee sekin omassa sarjassaan. MBDA:a on paljon visioita ja konsepteja, mutta ne eivät tahdo valmistua.
 

After Cairo, the Rafale about to land in Jakarta​


Dassault has begun the final stages of negotiations with the French and Indonesian finance ministries to finance the sale of 36 fighter jets to the Indonesian Air Force. And this, in a local context loaded with anti-corruption investigations... maksumuuri
 

After Cairo, the Rafale about to land in Jakarta​


Dassault has begun the final stages of negotiations with the French and Indonesian finance ministries to finance the sale of 36 fighter jets to the Indonesian Air Force. And this, in a local context loaded with anti-corruption investigations... maksumuuri
Joutuvat kohta lisäämään valmistustahtia. Monta vuotta linjalta tuli 11 Rafalea/vuosi ja nykyään 22/vuosi.
 
Sisältyneekö HX pakettiin myös vakoilusatelliitti vai pelkkä Obelixin hiidenkivi?
 
Huhun mukaan Rafale Indonesiaan on presidentillistä päätöstä vaille saletti.
Indonesia very, very close to boarding the Rafale
The contract for the acquisition of Rafale awaits a presidential decree, which will make it possible to supplement budget lines from the Ministry of Defense to finance this purchase.
However, the [Indonesian puolustusministeri Prabowo Subianto] minister still has to wait for a presidential decree from Joko Widodo decisive to abound budget lines for the benefit of the Ministry of Defense and thus ensure the financing of the contract before it can be made effective. According to a source familiar with the matter, the Indonesian Defense Minister is expected to meet in "the next few weeks" his counterpart, Florence Parly, who had mentioned in December an order for 36 Rafale by Jakarta. The CEO of Dassault Aviation Eric Trappier mentioned last January an order of between 24 and forty fighters.
The industrial proposal and the contractualization have been made. The French industrialists (GIE Rafale) had submitted their initial offer in December. The ball is therefore in Joko Widodo's camp and everyone is now waiting for the authorization to engage, which must be given by the Indonesian president.
 
Viimeksi muokattu:
#toisaalla oltiin skeptisiä hankinnan suhteen, kun samaan aikaan pitäisi alkaa investoimaan IF-X:ään. Molempiin ei välttämättä rahat riitä.
 
Vähän eri näkökulmasta tuo sunnuntainen uusiksi.
BEIRUT: Egypt’s $4.5 billion for 30 new Rafale jets will buy not just more of the French jets, but should improve data sharing across the Mideast powerhouse’s fleet.

Egypt and France’s contract to provide additional jets to Cairo’s Rafale fleet makes it the second-biggest fleet in the world after France, with 54 of the fighters.

Egypt will receive the F3-R version of the Rafale. Its updated software will allow integration of advanced systems including Thales’ Talios new-generation laser designator pod, MBDA’s impressive Meteor long-range air-to-air missile and the laser homing version of the Safran AASM air-to-ground modular weapon.

This may not be the last Rafale purchase. Egyptian sources tell Breaking Defense that Egypt is now eying the F4. “We are looking to increase the number to 72 or 100 units, depending on Egypt’s financial capacity,” they told me. “The new F4 version will have enhanced radar capabilities, and new weapon systems including smart gliders, heavier versions of the AASM Hammer precision-guided munitions and updated MICA NG missiles.”
 
The UAE has yet to determine its replacement for its old Mirage 2000 fleet, while keeping a commitment to the European industry. Although it is still unclear whether the Gulf country is planning to upgrade its current Mirage fleet, sources tell Breaking D that negotiations on the Rafale deal re-surfaced again.

“The Emiratis were very close to sealing the deal years ago, but they turned it down because the price was too high,” said one military source who wished not to be named. “Today, they are potentially considering 36 to 60 units because the jet’s price became more competitive due to the spike of Rafale sales to the region and abroad.”

The UAE could be eying “the F4 version armed with SCALP and Meteor missiles,” he added, a standard that will notably improve the connectivity of the Rafale and its ability to operate as part of a any network.
(tosin helmikuulta)
 
france what GIF by Agence Lusso

Sehän myy kuin häkä!

Tässähän saa pelätä, että Dassaultilla on aivan jäätäva HX-tarjous, jota vain myhäilevät itsekseen.
Tosin nyt nähty kiireellä käytettyä -metodi ei välttämättä oikein sovi meidän kisaamme.

"Croatia would pay just under a billion euros for the entire package, which includes planes, training and weapons." 12 vähän käytetystä oheisineen aika lyömätön tarjous.

Rafalella moni saa kätevästi näytettyä USAlle kaapin paikkaa. Suomessa ei välttämättä sekään tarve kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Verrattuna HX-hankkeen alkuaikoihin silloin 2015-2017, mahdollisuuksiaan tässä kilpailussa on ehdottomasti eniten (ainakin omasta mielestäni) kasvattanut juurikin Rafale. Varsinkin kun nyt on tehty useampi ulkomaan kauppa, kehitys rullaa hyvin eteenpäin, 4-standardi on valmistumassa ajallaan meille, jne...

En ylläty mikäli valitsemme Rafalen. Ja se on myös valintana sellainen, joka täyttää meidän suorituskykyvaatimuksetkin tulevaisuudessakin.
 
france what GIF by Agence Lusso

Sehän myy kuin häkä!

Tässähän saa pelätä, että Dassaultilla on aivan jäätäva HX-tarjous, jota vain myhäilevät itsekseen.
Tosin nyt nähty kiireellä käytettyä -metodi ei välttämättä oikein sovi meidän kisaamme.

"Croatia would pay just under a billion euros for the entire package, which includes planes, training and weapons." 12 vähän käytetystä oheisineen aika lyömätön tarjous.

Rafalella moni saa kätevästi näytettyä USAlle kaapin paikkaa. Suomessa ei välttämättä sekään tarve kohtaa.

Pakkohan tämäkin on... Voilà!

 
Jos nuo kestävät esim. 20 vuotta sitten voi katsoa mikä on tilanne 5. sukupolven koneiden kanssa tai ostaako taas käytettyjä koneita edullisesti.
Jos nuo koneet tekee Kroatiassa/liittolaismaassa QRA:ta ja käyvät ehkä pari kertaa osoittamassa jollekin liittolaiselle vasalliutta osallistumalla johonkin pommituskampanjaan, niin eiköhän nuo yksilöt ole käytössä 30-40 vuotta. Rafalessa kuitenkin oli se aika hyvä rungon elinkaaren hallinta ja odotus 9000 tunnista. Tietty jos tulee tarvetta vaihtaa tai luopua myöhemmin, niin voivat aikanaan myydä niitä Suomen lennostoihin täydennyskoneiksi ;)
 
Käytettyjen koneiden myynti on ihan järkevää tuommoisille maille, jotka kokevat tarvitsevansa nopeasti hyvää suorituskykyä. Jos noiden koneiden järjestely on yhtään sama kuin siviilikoneessa, jokaiselle osalle on käyttöikänsä ja perushuoltorytminsä, ja alhainen myyntihinta tulee siitä, että perushuolto on kullekin komponentille tulossa aikaisemmin. Kokonaiskustannus tulee olemaan sama; maksetaan vaan huoltojen yhteydessä. Upouudessa koneessa ne laskurit on vaan kaikki nollilla.

Tässä mielessä lentokone eroaa vaikka autosta rajusti; jokainen osa vaihdetaan/peruskorjataan uudenveroiseksi ennalta suunnitellun rytmin mukaisesti eikä kokonaisuus lahoa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top