Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja Ranskalla varmaan on hyvä intensiivi myydä, sehän käytännössä vain nuorentaa heidän omaa inventaariotaan, kun myytyjen koneiden tilalle tilataan uudet. Samalla kätevästi vältytään modernisointikuluilta, kun vientiasiakas maksaa omien koneidensa päivitykset (Ilmavoimien Rafaleiden toimitus alkoi 2006 eikä kaikkia tietääkseni ole päivitetty F3R-standardiin, ja vaikka olisikin, päivitys F4.1:een olisi pian edessä). Samoilla käytettyjen koneiden markkinoilla on tietty F-16 ja pienasiakkaille ihan hyvä diili sekin, mutta ei taida olla enää paljoa myymättä runkoja, joilla olisi elinkaarta jäljellä noin 20 vuotta? Ruotsista tietty saisi Greippi C:tä pikaisesti, mutta eiköhän se juna ole mennyt jo.
 
(tosin helmikuulta)

Eikö UAE:n säätö ollut sellainen että koneeseen haluttiin sellaisia herkkuja joista emiirit olisivat joutuneet maksamaan ekstraa, esimerkiksi voimakkaampi moottori ja pitempikantamaisempi tutka. Koneen hinta nousi sitten suht railakkaasti.
 
Ja Ranskalla varmaan on hyvä intensiivi myydä, sehän käytännössä vain nuorentaa heidän omaa inventaariotaan, kun myytyjen koneiden tilalle tilataan uudet. Samalla kätevästi vältytään modernisointikuluilta, kun vientiasiakas maksaa omien koneidensa päivitykset (Ilmavoimien Rafaleiden toimitus alkoi 2006 eikä kaikkia tietääkseni ole päivitetty F3R-standardiin, ja vaikka olisikin, päivitys F4.1:een olisi pian edessä).

Suunnitelma on että kaikki Ranskan Rafalet päivitetään F3R:ään, likikään kaikkia ei kyllä varmaan ole vielä. Vientiin valittaneen yksilöitä joita ei ole vielä ehditty siihen päivittää?
Kroatian Rafale-tarjous vaikutti aika no-brainerilta verrattuna noihin muihin, ainoa mikä voi hiukan tökkiä on kovemmat ylläpitokulut. Presidenttihän siellä julkisesti otti kantaa amerikkalaiskoneen puolesta (aivan sama minkä amerikkalaiskoneen).
 
Aika moni haluaa juuri sen USAttoman vaihtoehdon, jotta voi uskottavasti viestittää latovansa lisärahaa sinne jos ei USA-yhteistyö kehity muuten suotuisasti jatkossa.
Lähinnä nuo arabimaat toki.
 
Ranskan ilmavoimien odotetaan tilaavan 30 lisäkonetta (voisin kuvitella, että Mirage 2000D:n täyteen korvaamiseen vaadittaisiin toinen mokoma), kunhan nykyinen 180 koneen tilaus on toimitettu ja F4.2 -standardi tuotantovalmis. Aiemmin olen lukenut, että F3R:t on tarkoitus päivittää F4.1:een mutta ei kaikkia välttämättä 4.2:een. Tästä voisi ehkä ennustaa, että vähän käytettyjä suht ajanmukaisia Rafaleja (F4.1) voisi olla tarjolla vielä pitkään 2030-luvulla, mistä erityisesti nuo pienasiakkaat varmasti ovat kiinnostuneita.



Itseäni kutkuttaisi kovasti potentiaalinen tilanne, missä Argentiina korvaisi ikäloput Skyhawkinsa Rafalella Exocetein. Britannia ei ole enää EU:ssa panemassa kapuloita rattaisiin ja ainakin solvausmyrskyä olis riemukasta seurata :uzi:
 
Itseäni kutkuttaisi kovasti potentiaalinen tilanne, missä Argentiina korvaisi ikäloput Skyhawkinsa Rafalella Exocetein. Britannia ei ole enää EU:ssa panemassa kapuloita rattaisiin ja ainakin solvausmyrskyä olis riemukasta seurata :uzi:
iu
 
Itseäni kutkuttaisi kovasti potentiaalinen tilanne, missä Argentiina korvaisi ikäloput Skyhawkinsa Rafalella Exocetein. Britannia ei ole enää EU:ssa panemassa kapuloita rattaisiin ja ainakin solvausmyrskyä olis riemukasta seurata :uzi:
Aika hyvin UK ja sen liittolaismaat ovat pystyneet blokkaamaan Argentiinan ilmavoimien uusimista. Mielenkiintoista nähdä vaikuttaako Brexit tähän.
Luin tuossa juuri että Falklandin sodan aikana Argentiinalla oli yli 300 konetta ja menetti lyhyessä sodassa näistä noin kolmanneksen.
 
Rafalen valinta kutkuttaisi tosi kovaa nähdä mielenkiinnosta sen takia, että se on ainoa vaihtoehto, jossa ei ole riippuvuutta USA:han. Olisi kiinnostavaa nähdä miten politiikka Rafale-valinnan myötä kehittyisi.
 

edit:
In January 2019, the French Ministry of the Armed Forces notified Dassault Aviation of the contract for the development and integration of the Rafale F4 standard, which will allow this aircraft to enter the era of collaborative combat, thus foreshadowing what will be the air combat of the future [SCAF].

This new standard provides for many improvements. Thus, the Rafale will benefit, thanks to Thales and ATOS, from increased connectivity for network operations, with the integration of the CONTACT radio, a secure “intelligent” communication server and a satellite transmission solution [SATCOM ] via Syracuse IV. And a new generation of multi-level gateway [E-SNA for Extension of the Navigation and Armament System] will allow secure two-way transfer between networks of heterogeneous levels of security and confidentiality.

In addition, Thales will also supply the "SCORPION" helmet sight and will develop an artificial intelligence algorithm to improve the capabilities of the RECO NG nacelle, the latter having to be able to recognize directly the elements likely to be of interest to the crew. from the plane. The RBE2-AESA active antenna radar will have new functionalities [in particular with regard to the air-ground mode] while the frontal sector optronics [OSF] and the RAfale's Fire Pipe Protection and Avoidance System [ SPECTRA] will benefit from the latest technological developments. The same goes for the M-88 engines, supplied by Safran.

On the armament side, the Rafale F4 will have an increased carrying capacity, which will allow it to deploy two additional MICA NG missiles and / or guided bombs of 1000 kg.

However, the development of this new standard has just passed a first important milestone with a first flight test campaign, carried out between April 26 and 29, in Istres, under the aegis of the General Directorate of Armaments [ DGA].

"Eight complex missions representing 50 aircraft sorties were carried out by test crews from the DGA, the French Navy, the Air and Space Army and Dassault Aviation", has in fact indicated the General Directorate of Armaments, May 20. These "made it possible to insert two Rafale in the current state of development of the F4-1 standard within a large-scale air force, with up to 8 aircraft in the combat zone for the tactical phases, as well as in-flight refueling slots, ”she added.

This readiness for use [RAU] review campaign thus made it possible to test, in a “realistic technical-operational framework”, the new collaborative combat functionalities of the Rafale, including “the precise location of other aircraft by passive means within a patrol ”, as well as the SCORPION helmet sight.

These tests involved 8 Rafale [including 2 Rafale Marine], 2 Mirage 2000 and 2 Alphajet. And they called on "significant ground resources from the DGA Flight Tests" [specific air test control, listening rooms and tracking systems, etc.]. "Contributors from Dassault Aviation, Thales and MBDA were also present in order to monitor the performance of test flights in real time, to provide their expertise and to benefit directly from the feedback of the crews, rich in lessons to guide developments in course ”, specified the DGA.

A second test campaign is already scheduled. This time, it will focus on evaluating the capabilities of the Rafale F4-1 in the field of Air-Surface missions.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkauksia teillä on aseistuksesta, jota tarjotaan Rafalessa?

Itse veikkaan, että mukana on tietty MICA ja Meteor + SCALP, JSM ja Smart Glider.
 
No eipä Rafalen suhteen aseissa ole paljoa vaihtoehtoja. Mican eri versiot ja Meteor ilmataisteluun, Hammer-perhe lyhyen matkan maakohteiden vihaamiseen ja SCALP EG kauemmaksi.

Lisäksi olisi integroituna Excocet ja Pavewayn eri versioita, mutta olisi yllättynyt, jos kuuluisivat pakettiin. Excocet ei ole todennäköinen, koska muillakaan tarjoajilla ei ole näkynyt pelkästään merimaaleihin vaikuttamaan kykeneviä aseita. Paveway ei, koska ranskalainen Hammer tehnee nykyään vastaavat temput.
Viestin jälkeen käytiin keskustelua JSM:stä, joka on kuvissa näkynyt, mutta ei kenelläkään käytössä. Itse laittaisin tuonne 'lisäksi'-listalle.
 
Olisi kiinnostavaa tietää suunnitellaanko Rafaleen AGM-88 HARM-tyylistä säteilyhakuista ohjusta. Kun SmartGlider on tuloillaan tänä vuosikymmenenä, säteilyhakuisen ohjuksen puute on ainoa tällainen isompi puute Rafalen arsenaalissa.
 
Olisi kiinnostavaa tietää suunnitellaanko Rafaleen AGM-88 HARM-tyylistä säteilyhakuista ohjusta. Kun SmartGlider on tuloillaan tänä vuosikymmenenä, säteilyhakuisen ohjuksen puute on ainoa tällainen isompi puute Rafalen arsenaalissa.
Mietin voisiko olla, että ranskalaiset ajattelee löytävänsä sen säteilylähteen sijainnin niin tarkasti muilla keinoin, että eivät ole katsoneet tarpeelliseksi investoida dedikoituun hakupäähän? Kun sellaista asetta ei ole heillä lainkaan, vaikka tuhottavia tutkamaaleja luultavasti on sotapeleissä ollut riittämiin. Ne maalit kun ei säteillessään liiku, joten yhtä hyvin yhdellä ohjukselle annetulla sijaintitiedolla ohjus saadaan oikeaan maaliin, vaikka säteily keskeytyisikin. Jos taas säteilyn keskeytyksestä ehtii kulua tarpeeksi aikaa ja maali lähtee liikkeelle, mikään ohjus ei siihen osu ellei päivitettyä maalitietoa tule maalin tunnistavalla toisella inputilla (kuvantaminen, millimetritutka, valaisu tms). GNSS:n (ja muutenkin erittäin nopean ja tarkan sijaintilaskennan) mukaantulo on muuttanut aika paljon ohjusten toimintalogiikkaa sitten 1990-luvun alun; koen että säteilyhakuisuus on ajalta ennen GNSS:ää.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin voisiko olla, että ranskalaiset ajattelee löytävänsä sen säteilylähteen sijainnin niin tarkasti muilla keinoin, että eivät ole katsoneet tarpeelliseksi investoida dedikoituun hakupäähän? Kun sellaista asetta ei ole heillä lainkaan, vaikka tuhottavia tutkamaaleja luultavasti on sotapeleissä ollut riittämiin. Ne maalit kun ei säteillessään liiku, joten yhtä hyvin yhdellä ohjukselle annetulla sijaintitiedolla ohjus saadaan oikeaan maaliin, vaikka säteily keskeytyisikin. Jos taas säteilyn keskeytyksestä ehtii kulua tarpeeksi aikaa ja maali lähtee liikkeelle, mikään ohjus ei siihen osu ellei päivitettyä maalitietoa tule maalin tunnistavalla toisella inputilla (kuvantaminen, millimetritutka, valaisu tms). GNSS:n (ja muutenkin erittäin nopean ja tarkan sijaintilaskennan) mukaantulo on muuttanut aika paljon ohjusten toimintalogiikkaa sitten 1990-luvun alun; koen että säteilyhakuisuus on ajalta ennen GNSS:ää.

Myös uhkakuva voi vaikuttaa tilanteeseen? S-400 ei odoteta kohdattavan, vaan lähinnä jotain vanhempia ja huonompia jäjrestelmiä?
 
Myös uhkakuva voi vaikuttaa tilanteeseen? S-400 ei odoteta kohdattavan, vaan lähinnä jotain vanhempia ja huonompia jäjrestelmiä?
Enpäs usko, tuskin Kreikka olisi Rafalea juuri nyt ostanut siinä tapauksessa...? Kyllä varmaan ranskalaisetkin ns. osaa kuitenkin hommansa :)
 
Enpäs usko, tuskin Kreikka olisi Rafalea juuri nyt ostanut siinä tapauksessa...? Kyllä varmaan ranskalaisetkin ns. osaa kuitenkin hommansa :)

Vihollisen ilmatorjunnan tuhoamiseenko ne Rafalet ostettiin? Kreikkalaisilla on jo HARM-ohjuksia ja vähän kaikenlaista täsmäasetta nykyisiin koneisiinsa (F-16, Mirage 2000). Jotenkin olen ymmärtänyt, että Rafalen ilmataistelukyvykkyydet (ml. Meteor) olisivat olleet suurempi syy.

Mutta noin yleisesti ottaen voi kysyä, että jos modernien säteilylähteiden paikantaminen on niin helppoa ja satelliittipaikannuksen avulla suunnistavat aseet niin kyvykkäitä, niin miksi niitä tutkasäteilyyn hakeutuvia sitten kehitetään ja hankitaan yhä edelleen? Italiaanot lähtivät jenkkien matkaan kehittämään AARGM:ää, Australia ja Saksa ostavat myös. Vähän vaikea nähdä, että Rafale olisi jotenkin ylivertainen tutkien paikantaja verrattuna muihin koneisiin (ml. Grower).

Sinänsä olet epäilemättä ihan oikeassa siinä, että Ranskassa on laskettu, ettei kannata. Mutta miten siihen lopputulemaan on päädytty, niin se on sitten toinen kysymys. Ranskan rohkeasta operoinnista Pohjois-Afrikassa viime vuosikymmenellä on vedetty johtopäätös, että ranskalaiset sietävät riskejä monia muita länsimaita paremmin. Jos on tällainen asenne, niin se voi vaikuttaa asioihin. Toiseksi tässä voi vetää yhteyden Martel-ohjuksen eläköitymiseen 90-luvun loppupuolella ja kylmän sodan päättymiseen. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, kun kaikki menee rauhanosinkoihin. Ulkomaisen ostaminen taas on vaikeaa ja kotimaisen kehittäminen maksaa liikaa. Kun jostakin leikataan, niin tällaiset niche-aseet ovat leikkauslistojen kärjissä.

Ja mitä osaamiseen tulee, älä koskaan luota kylmän sodan jälkeisiin eurooppalaisiin suurvaltoihin. Britit olivat vuosia kusi sukassa, kun piskuinen Argentiina potkiskeli hävittäjien renkaita vanhojen lentotukialusten ollessa hitsipillin uhreina ja uusien vasta rakenteilla. Ranskalaiset taas ajoittavat pommituskampanjat niihin aikoihin, kun ainoa lentotukialus on operatiivinen eikä määräaikaishuollossa telakalla. On meillä siinä sotilaallisia suurvaltoja ottamaan yhteen vertaisten vastustajien kanssa...
 
@AndrejPlenkovic (Kroatian pääministeri) The French offer was chosen because of the best price. Croatia gets the best rated and equipped aircraft - Rafale F3-R, in the latest standard. This means that we will have the most advanced fighter aircraft in this part of Europe. #sjednicaVRH
The French offer is worth a total of € 999 million, will be realized through a contract between the two governments (Government to Government) and provides the most favorable installment payment that will not slow down our entry into the #Eurozone. #sjednicaVRH
 
Okei, eli kihlaus virallistettu. Vaikka tilaus on pieni niin lisää käyttäjämaita Eurooppaan on ehdottomasti jatkonäkymien kannalta hyvä juttu. Kroaateilla voi kyllä tulla 'pieniä' orientaatio-ongelmia tuon kanssa, sillä hyppy MiG-21:stä Rafaleen on ylläpitojärjestelmän kannalta melkoinen alasin pääkoppaan. Nykybudjeteilla Kroatia ei Rafalella kauaa lennä.
 
Back
Top