Dassault Rafale

Vähän erikoista että näinkin uutta konetyyppiä kannibalisoidaan varaosiksi. Ehkä budjettikehys on ollut Ranskassa tiukempi kuin olen antanut itselleni kertoa?
Noin voi olla, kannibalisointi ei kuitenkaan ole uusillakaan koneilla mitenkään harvinaista. Eihän se tarkoita että runko välttämättä hylätään, Suomessakin taisi suht alkuvuosina kireiden budjettien aikana pari Hornettia päätyä 'joulukuusiksi' joista otetuilla osilla pidettiin muut lentämässä.

Se ettei Kroatialle myytävien koneiden tilalle heti tilata korvaajia voi tarkoittaa myös sitä että linja pysyy pystyssä nyt vientitilauksillakin jonkun aikaa ja AdA pärjää vanhoilla koneilla ihan hyvin. Ainahan niitä voi myöhemmin tilailla lisää.
 
Joo, tuohon edelliseen viestiin liittyen. On tosiaan viimein aika saada HMD Ranskan Rafaleen. Näköjään vielä joku eri piti ottaa kuin Qatar/Intian Elbit Targo II (joka myös Gripukka E:ssa).

(vanhempi kuva, näkee etuosaa superläheltä)
Thalesin oma tuote Scorpion on kai edelleen testeissä ja tulee mahdollisesti käyttöön vasta F4-malleissa.

Thales Scorpion Helmet Sight Tested for French Navy Rafales​

March 15, 2021 (Google Translation) – At the end of January 2021, the DGA Flight Tests center of expertise carried out compatibility tests on the Thales Scorpion * helmet sight on the Cazaux site (Gironde) with the parachute evacuation of a Rafale pilot. This test campaign is part of the process of integrating this equipment on the Rafale to the F4 standard.
https://seawaves.com/?p=9847
 
Voisiko tässä olla meidän Rafale-tarjouksessa olevat aseet?

Mica NG ja Meteor ilmataisteluihin, maamaalien kurmottamiseen SCALP, AASM Hammer, Smart Glider ja sekä maa - että merimaalien kurmoottamiseen NSM/JSM.
 
Voisiko tässä olla meidän Rafale-tarjouksessa olevat aseet?

Mica NG ja Meteor ilmataisteluihin, maamaalien kurmottamiseen SCALP, AASM Hammer, Smart Glider ja sekä maa - että merimaalien kurmoottamiseen NSM/JSM.
Ranskikset tuskin tarjoavat US-tuotteita, vaan Exocet block 3 ja / tai Spear- perhettä.
 
Ranskikset tuskin tarjoavat US-tuotteita, vaan Exocet block 3 ja / tai Spear- perhettä.

Mikään noista ei ole varsinaisesti US-tuote. No, JSM:ssä voi olla jotakin komponentteja, mutta sekin on norjalaisen Kongsbergin tuote.
 
Mikään noista ei ole varsinaisesti US-tuote. No, JSM:ssä voi olla jotakin komponentteja, mutta sekin on norjalaisen Kongsbergin tuote.
No, ei KDA niitä komponentteja todellakaan tuota yksinään. Raytheon on mukana JSM kehitystyössä ja samaten BAE Systems Australia, josta tulevat passiiviset radiotaajuussensorit.

US merkittävät hankinnat vaativat rahoitusta kehitykseen ja ylläpitoon muualta kuin Norjalaisesta pikkufirmasta.
 
No, ei KDA niitä komponentteja todellakaan tuota yksinään. Raytheon on mukana JSM kehitystyössä ja samaten BAE Systems Australia, josta tulevat passiiviset radiotaajuussensorit.

US merkittävät hankinnat vaativat rahoitusta kehitykseen ja ylläpitoon muualta kuin Norjalaisesta pikkufirmasta.
Moottori tulee ranskalaiselta Microturbolta ja ainakin NSM:n taistelukärki on saksalaiselta TDW:ltä.
 
Noin voi olla, kannibalisointi ei kuitenkaan ole uusillakaan koneilla mitenkään harvinaista. Eihän se tarkoita että runko välttämättä hylätään, Suomessakin taisi suht alkuvuosina kireiden budjettien aikana pari Hornettia päätyä 'joulukuusiksi' joista otetuilla osilla pidettiin muut lentämässä.

Se ettei Kroatialle myytävien koneiden tilalle heti tilata korvaajia voi tarkoittaa myös sitä että linja pysyy pystyssä nyt vientitilauksillakin jonkun aikaa ja AdA pärjää vanhoilla koneilla ihan hyvin. Ainahan niitä voi myöhemmin tilailla lisää.

Juu, osien kierrätys sinänsä tuskin on tavatonta ja varmasti AdA koneita tilailee vuosien mittaan lisää. Kuten mainitsin, M2000D eläköityy joskus 10-15 v päästä jne, ja 55 rynnäkkökoneen lovi alkaisi Ranskan euroopplaisittain aika aktiivisessa ulkopolitiikassa jo tuntua. Eiköhän täydennyshankintoja vielä nähdä, vaikka ne tämänhetkisestä budjettiraamista jäävätkin puuttumaan (tosin Ranska on tunnetusti ailahtelevainen). Sitä vain pidin outona, että tähän kannibalisointiin on päädytty koneen valmistajamaassa missä osatuotannon ylläpitoon olisi varmaan teollisuuspoliittisiakin intressejä. Budjetit kuluneet kampaviinereihin ja lisäbudjettiväännössä on suututettu joku tarkan frangin poliitikko? Sacré bleu, kuka näistä tietää. Ranskankielisissä lehdissä varmaan oltaisiin asiaa puitu, mutta niin viitseliääksi ei tiedonjano saa.

Osataanhan tuota paremmissakin piireissä, lehdistön mukaan Saxan Typhooneista pahimmillaan olisi taistelukuntoisia ollut neljä kappaletta -Todellisuudessa tilanne tuskin oli koskaan niin kuralla, kuin annettiin sensaationhakuisesti ymmärtää.

 
Spearilla ei ole oikein mitään tekemistä Ranskan kanssa ja JSM:n mahdollisuudesta on kirjoitettu aiemmin.
Sinänsä HX:n suhteen olisi ollut parempi, että Spear 3 olisi integroitu Rafaleen. Kun tuohon SDB2-slottiin sopiva tuote olisi ollut valmiina antamaan Rafalelle jo todennettavaa suorituskykyä SDB:tä vastaan sotapeliin, ranskalaiset ottavat riskiä ja odottelevat Smart Glideria tulemaan kuvioihin vasta puolivälissä vuosikymmentä, niin se ei ole Rafalelle eduksi.
 
Sinänsä HX:n suhteen olisi ollut parempi, että Spear 3 olisi integroitu Rafaleen. Kun tuohon SDB2-slottiin sopiva tuote olisi ollut valmiina antamaan Rafalelle jo todennettavaa suorituskykyä SDB:tä vastaan sotapeliin, ranskalaiset ottavat riskiä ja odottelevat Smart Glideria tulemaan kuvioihin vasta puolivälissä vuosikymmentä, niin se ei ole Rafalelle eduksi.
Jos valinta osuisi Rafaleen, niin ei me välttämättä tarvita SDB:a tai Spearia. Rafaelin Spice 250 hoitanee samat hommat 100 km maksimikantamalla ja ilman pelkoa GPS-häirinnän vaikutuksesta. Yhteen pisteeseen saa quad-rackin eli 4x125 kg SPICE 250 pommin. https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2020/02/Spice250.pdf
Raskaampiakin saa eli SPICE 1000/2000 on myös vaihtoehtoina.

Lisäksi valitsisin SBU-38 version Hammerista 250, 500 ja 1000 kg pommirunkoihin sekä SBU-54 version laserilla 250 kg pommirunkoon. Nämä voidaan laukaista maaliin yli 50 km päästä. Uusissa block 4 sarjan versiossa on myös 2-suuntainen datalinkki, kuten Spicessä.

Sitten jää enää stand-off asejärjestelmä, joista paras vaihtoehto olisi JSM jos sen saisi edullisesti naitettua Rafaleen. Näillä hoituvat kaikki tehtävät läheltä kauas ja maalta merelle, ilman suurta asekirjavuutta.

AA-aseistuksen osalta ei ole huolta kun on Mica NG ja METEOR. Ne hakkaavat kaikki muut ohjuskombot, ainakin US-versiot sekä Venäjän vastaavat kirkkaasti.

Pelkään vain Ranskalaisten olevan aika vaikeita kumppaneita ja tarjouksen olevan meille kallis.
 
Mikä sen Rafalen kollimoidun keskinäytön idea oikein on? Tarkoittaako se sitä, että symbologia näkyy samankokoisena katseluetäisyydestä riippumatta?
 
Se on tarkennettu äärettömyyteen eli silmän ei tarvitse tarkentaa vuorotellen lähelle ja kauas. Tästä lienee vähäistä hyötyä etsittäessä maalia vuorotellen tutkalla ja silmällä. Silmä kun luonnostaan vielä tarkentaa lähelle katsottaessa "tyhjyyteen". Kypäränäyttö teke ominaisuuden enimmäkseen hyödyttömäksi, koska sekin on tarkentunut äärettömyyteen ja lisäksi osaa näyttää mistä maalia kannattaa etsiä silmällä, mikä tietysti helpottaa näköyhteyden saamista huomattavasti.
 
Rafaelin Spice 250 hoitanee samat hommat 100 km maksimikantamalla ja ilman pelkoa GPS-häirinnän vaikutuksesta.

Miten niin "ilman pelkoa GPS-häirinnän vaikutuksista"? Kaikki kolme (Spice 250, StormBreaker ja Spear 3) käyttävät GPS-paikannusta apuna suunnistamisessa.

Guidance for the weapon system is provided by an enhanced electro-optical/infrared (EO/IR) guidance package. The mid-course inertial navigation system (INS)/global positioning system (GPS) guidance system provides precise mid-course navigation to enhance target acquisition.


The multi-mode seeker, which is protected by a clamshell dome cover, has three operating modes: millimetre-wave (MMW) radar, uncooled imaging infrared (IIR), and semi-active laser sensor. The seeker electronics are designed to reduce the effectiveness of the countermeasures in various battlefield scenarios.

The MMW radar enables the bomb to quickly detect and track stationary or moving targets under all-weather conditions. The IIR sensor offers enhanced discrimination and classification of targets, while the laser sensor provides the maximum operational flexibility of the weapon.

The global positioning system / inertial measurement unit (GPS/IMU) navigation device uses anti-jam GPS, which provides accurate positioning and high precision.


For guidance Spear has inertial and anti-jam GPS systems, allowing different navigation modes, and an advanced dual-mode seeker that has been extensively tested in a turret mounted under a Piper Navajo testbed. The weapon can be targeted by laser, or an innovative imaging radar seeker that provides a radar ‘picture’ of the target area. This capability permits precise targeting over a wide area, and simultaneous releases against different targets. Spear also has a datalink that allows reprogramming in flight.

 
Vihollisen ilmatorjunnan tuhoamiseenko ne Rafalet ostettiin? Kreikkalaisilla on jo HARM-ohjuksia ja vähän kaikenlaista täsmäasetta nykyisiin koneisiinsa (F-16, Mirage 2000). Jotenkin olen ymmärtänyt, että Rafalen ilmataistelukyvykkyydet (ml. Meteor) olisivat olleet suurempi syy.

Mutta noin yleisesti ottaen voi kysyä, että jos modernien säteilylähteiden paikantaminen on niin helppoa ja satelliittipaikannuksen avulla suunnistavat aseet niin kyvykkäitä, niin miksi niitä tutkasäteilyyn hakeutuvia sitten kehitetään ja hankitaan yhä edelleen? Italiaanot lähtivät jenkkien matkaan kehittämään AARGM:ää, Australia ja Saksa ostavat myös. Vähän vaikea nähdä, että Rafale olisi jotenkin ylivertainen tutkien paikantaja verrattuna muihin koneisiin (ml. Grower).

Sinänsä olet epäilemättä ihan oikeassa siinä, että Ranskassa on laskettu, ettei kannata. Mutta miten siihen lopputulemaan on päädytty, niin se on sitten toinen kysymys. Ranskan rohkeasta operoinnista Pohjois-Afrikassa viime vuosikymmenellä on vedetty johtopäätös, että ranskalaiset sietävät riskejä monia muita länsimaita paremmin. Jos on tällainen asenne, niin se voi vaikuttaa asioihin. Toiseksi tässä voi vetää yhteyden Martel-ohjuksen eläköitymiseen 90-luvun loppupuolella ja kylmän sodan päättymiseen. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, kun kaikki menee rauhanosinkoihin. Ulkomaisen ostaminen taas on vaikeaa ja kotimaisen kehittäminen maksaa liikaa. Kun jostakin leikataan, niin tällaiset niche-aseet ovat leikkauslistojen kärjissä.

Ja mitä osaamiseen tulee, älä koskaan luota kylmän sodan jälkeisiin eurooppalaisiin suurvaltoihin. Britit olivat vuosia kusi sukassa, kun piskuinen Argentiina potkiskeli hävittäjien renkaita vanhojen lentotukialusten ollessa hitsipillin uhreina ja uusien vasta rakenteilla. Ranskalaiset taas ajoittavat pommituskampanjat niihin aikoihin, kun ainoa lentotukialus on operatiivinen eikä määräaikaishuollossa telakalla. On meillä siinä sotilaallisia suurvaltoja ottamaan yhteen vertaisten vastustajien kanssa...
Tähän liittyen, Fighter Pilot Podcastissa on tuore Wild Weasel -jakso, jossa ajassa 41.10 alkaen vanha WW-F-16-veteraani Dan Hampton (17 laukaisun kokemuksellaan) kuvailee HARMia termillä "waste of a wing station" ja kuvailee, miten Desert Stormissa katselivat maassa olevaa ohjusasemaa eikä heillä ollut mitään, millä ampua sitä. HARMit menivät minne sattuu ja kyydissä ei ollut täsmäaseita. Tämä sitten muutettiinkin pian, ja WW-osastoissa alkoi olla mukana aseita joilla ilmatorjuntamaalit saatiin tuhottua. Muilta osin HARMilla oli lähinnä pelotevaikutus ja se, että tutkat laitettiin hetkeksi pois päältä, mikä toki auttoi hyökkääjää.

Näiden oppien johdosta USA kaiketi aloitti HARMin kehittämisprojektin, jotta se olisi enemmän hyödyllinen. Ranskalaiset luultavasti ovat katsoneet samat havainnot läpi ja todenneet, että homma kannattaa tehdä muilla sensoreilla kuin HARMin tyyppisellä hakupäällä. Hyvää juttua tuossa podcastissa silloisen kaluston vaikeuksista HARMin kanssa.

Muutenkin mielenkiintoinen podcast, toki. Hampton mm. sitä mieltä, että Desert Strom käytiin vielä toisen maailmansodan opeilla ja seuraava invaasio sitten modernimmalla tavalla. (Lisäksi kannattaa kuunnella toinen tuoreehko FPP-podcast, missä paneeli mm. AI/AR vaikutuksesta sotalentämisen tulevaisuuteen.) Jotta ei olla ihan hukassa otsikon aiheesta, luulen että ranskalaiset ovat Rafalensa ja sen käyttötapojen kanssa ihan ajan tasalla. HARMin tyyppiset aseet eivät liene heille välttämättömiä, vaan on toiset modernit tavat hoitaa sama asia.

AARGM:n erikoistunut tehtävä on ehkä se, jos se voidaan laukaista kauempaa kuin mistä isäntäkone tai fleetin muu laitteisto saa tarkan paikannuksen tehtyä. Eli ammutaan kauempaa, paikantaa kohteen (jos ehtii ennenkuin tulee itse havaituksi) ja sen jälkeen lukittuu siihen sijaintiin vaikka säteilylähde olisi sammutettu?

 
Viimeksi muokattu:
Tähän liittyen, Fighter Pilot Podcastissa on tuore Wild Weasel -jakso, jossa ajassa 41.10 alkaen vanha WW-F-16-veteraani Dan Hampton (17 laukaisun kokemuksellaan) kuvailee HARMia termillä "waste of a wing station" ja kuvailee, miten Desert Stormissa katselivat maassa olevaa ohjusasemaa eikä heillä ollut mitään, millä ampua sitä. HARMit menivät minne sattuu ja kyydissä ei ollut täsmäaseita. Tämä sitten muutettiinkin pian, ja WW-osastoissa alkoi olla mukana aseita joilla ilmatorjuntamaalit saatiin tuhottua. Muilta osin HARMilla oli lähinnä pelotevaikutus ja se, että tutkat laitettiin hetkeksi pois päältä, mikä toki auttoi hyökkääjää.

Näiden oppien johdosta USA kaiketi aloitti HARMin kehittämisprojektin, jotta se olisi enemmän hyödyllinen. Ranskalaiset luultavasti ovat katsoneet samat havainnot läpi ja todenneet, että homma kannattaa tehdä muilla sensoreilla kuin HARMin tyyppisellä hakupäällä. Hyvää juttua tuossa podcastissa silloisen kaluston vaikeuksista HARMin kanssa.

Kiintoisaa. Desert Stormin jälkeen HARMia ylistettiin julkisuudessa avainaseena Irakin it:n lamauttamisessa. Mutta Allied Forcessa ohjuksen maine musteni, taidettiin väittää niitä ammutun 100+ kappaletta ilman osumaa. Britithän uhosivat että ALARM oli aivan ylivertainen ohjus HARMiin verrattuna.
Julkisuudessa spekuloitiin että jugot olivat vain liian fiksuja HARMille, mutta ehkä kyse oli sittenkin enemmän itse aseen puutteista. Desert Stormin tienoilta hehkutettiin useampaakin asejärjestelmää jotka ei sitten todellisuudessa olleet ihan hypen tasolla toimineet.
 
Desert Stormin tienoilta hehkutettiin useampaakin asejärjestelmää jotka ei sitten todellisuudessa olleet ihan hypen tasolla toimineet.
Etenkin "Steel Rain" eli MLRS:n DPICM-tytärammukset. Ne eivät lamauttaneet irakilaisia, vaan tuottivat tappiota omille ja siviileille ennätystahtiin. Eli niiden voisi katsoa johtaneen juuri rypäleasekieltoon.

Vihoviimeistä jos se tosiaan johtuu siitä, että mekanismissa tehtiin hölmö säästötoimenpide tuotannollisista syistä vaihtamalla suunniteltu komponentti toiseen heikompaan.
 
Kiintoisaa. Desert Stormin jälkeen HARMia ylistettiin julkisuudessa avainaseena Irakin it:n lamauttamisessa.
Tuo Hamptonin maininta siitä, että ne tutkat pysyi poissa päältä kun HARMeja oli liikkeellä, oli ehkä se onnistuminen sodanjohdon näkökulmasta (eli ohjustorjunnan lamauttaminen sitä kautta)? Pilotin näkökulmasta tehtävä oli tuhota, ja siihen ei ollut välineitä.
 
Miten niin "ilman pelkoa GPS-häirinnän vaikutuksista"? Kaikki kolme (Spice 250, StormBreaker ja Spear 3) käyttävät GPS-paikannusta apuna suunnistamisessa.









Kannattaa lukea Rafaelin sivuilta suoraan. Spice käyttää kehittynyttä ir/eo hakupäätä, jossa on maaston seuranta-algoritmit. Mid-course vaiheessa ei tarvita enää gps-ohjausta. Todennäköisesti myös ATR- teknologiaa myös loppuvaiheessa.
 
Back
Top