Dassault Rafale

Jutun mukaan Rafale olisi vahvoilla Sveitsissä. Mitään käsitystä ei kyllä ole kirjoittajan tai julkaisun luotettavuudesta https://www.aerotime.aero/28110-dassault-rafale-in-good-position-to-win-switzerland-tender
Näyttää vähän spekulatiiviselta, samaan tyyliin kuin aikoinaan DX:ssä uutisoitiin vaihtelevasti Gripenin tai F-16:n olevan varma nakki. Sveitsissä tietenkin poliittinen aspekti voi olla voimakkaampi kuin Suomessa joten ajatuksia jenkkien sorsimisesta ei voi täysin poissulkea.

Indonesian Rafale-kauppaa on uutisoitu 'varmana huhuna' mutta heillä ilmavoimapolitiikka on todella poukkoilevaa ja rahoitus aivan mitäsattuu. Viimeisen parin vuoden aikana piti hankkia Su-35:ttä, sitten F-16 Block 70, sitten osallistua KF/X:ään, sitten ostaa Itävallan Eurofighterit pois kuleksimasta...
 
Sveitsille puolustus ei ole niin sanotusti elämän ja kuoleman kysymys kuten Suomelle on, joten näkisin mahdolliseksi, että siellä politiikot lähtisivät tekemään omia päätöksiään huomattavasti todennäköisemmäksi kuin täällä. Varsinkin jos esim. armeija haluaa esim. F-35:n ja Lämäri on tarjonnut minimit teollista yhteistyötä ja sitten olisi esim. Typhoon huomattavasti isommalla määrällä teollista yhteistyötä niin voisin uskoa, että Sveitsissä Typhoon voisi voittaa.
 
Ymmärsin että sveitsiläisten mielestä F-35 on liian kallis (vaikka luulisi pelimerkkejä Sveitsissä riitävän). Koneen hinta on tullut aika tavalla alas viime vuosina; pohtivat varmaan lentotunnin hintaa, joka on tullut alas aika hitaasti.
 
Sveitsillä ei ole edes ollut varaa Hornetien ympärivuorokautiseen operointiin, vaan ovat joutuneet kerjäämään Ranskalta ja Italialta apuja ''pankkiajan'' ulkopuoliseen päivystykseen.
 
Ymmärsin että sveitsiläisten mielestä F-35 on liian kallis (vaikka luulisi pelimerkkejä Sveitsissä riitävän). Koneen hinta on tullut aika tavalla alas viime vuosina; pohtivat varmaan lentotunnin hintaa, joka on tullut alas aika hitaasti.
Sveitsin kalliin hinnan osalta pitää muistaa, että vaikka rahaa olisikin, ei oikeaa sotaa tarvitse sijainnin takia liikaa miettiä lähitulevaisuuteen. Tämä näkyy esim siinä, että ikivanha F-5 on edelleen palveluskäytössä ilmavoimissa.

Voiko Wikipedia pitää siinä mielessä paikkansa, että minkäänlaista ilmatorjuntaa ei löydy koko asevoimilta?!!
 
Sveitsin kalliin hinnan osalta pitää muistaa, että vaikka rahaa olisikin, ei oikeaa sotaa tarvitse sijainnin takia liikaa miettiä lähitulevaisuuteen. Tämä näkyy esim siinä, että ikivanha F-5 on edelleen palveluskäytössä ilmavoimissa.

Voiko Wikipedia pitää siinä mielessä paikkansa, että minkäänlaista ilmatorjuntaa ei löydy koko asevoimilta?!!
Wikipedian mukaan Sveitsillä on Rapier ja Stinger-ohjuksia sekä Oerlikonin 35mm tykkejä.
 
Ymmärsin että sveitsiläisten mielestä F-35 on liian kallis (vaikka luulisi pelimerkkejä Sveitsissä riitävän). Koneen hinta on tullut aika tavalla alas viime vuosina; pohtivat varmaan lentotunnin hintaa, joka on tullut alas aika hitaasti.
Niin, tuossa linkkaamassasi artikkelissa puhutaan siitä, että Sveitsin sosialistinen puolue joka on koko ajan ollut koko hankintaa vastaan, on ilmoittanut että tekevät aloitteen uudesta kansanäänestyksestä mikäli jompi kumpi amerikkalaisvaihtoehdoista valitaan.

Eli ei siellä mitkään lentotuntihintahintoja mietitä vaan kommarit on kommareita.
 
Sveitsin kalliin hinnan osalta pitää muistaa, että vaikka rahaa olisikin, ei oikeaa sotaa tarvitse sijainnin takia liikaa miettiä lähitulevaisuuteen. Tämä näkyy esim siinä, että ikivanha F-5 on edelleen palveluskäytössä ilmavoimissa.

Voiko Wikipedia pitää siinä mielessä paikkansa, että minkäänlaista ilmatorjuntaa ei löydy koko asevoimilta?!!
Löytyy ja ovat tässä Air2030 yhteydessä hankkimassa Bodluv-osiossa joko Patriot tai SAMP/T. Rafael jätti vastaamatta pyyntöön (Suomessa vastasi, mutta meillä ei liikuta ihan Patriot-rahoissa vielä).

Nimenomaan wikipediassa on tosiaan maininta Sveitsin it:stä.
The Ground Based Air Defence (GBAD) is currently headquartered at Emmen airbase. Formerly it used the fixed emplacement BL-64 "Bloodhound" missile system. The current system uses three shorter ranged but mobile systems which may be deployed anywhere.
  • Rapier a mobile 10 km range surface-to-air system. Operated as towed four-missile launchers and related command and control vehicles - 40 units in service.
  • FIM-92 Stinger man portable 4.8 km range shoulder-launched infrared surface-to-air missile with a related Stinger Alert short range radar - 96 units in service.
  • Oerlikon 35 mm twin cannon 4 km range towed anti-aircraft artillery operating with a Skyguard fire control radar with 15 km detection range. 24 units in service.
 
Sveitsihän osti viimeksi Hornetit ja vaati uudelleenspeksata ja rakentaa uusiksi siinä määrin, että lisähintaa tuli jopa 10 miljoonaa dollaria per kone.
Kun muistetaan kuinka ne maksoi 30 miljoonan euron luokkaa Suomelle per kappale niin se on prosentuaalisesti aikamoinen määrä premiumia.

Nykyrahassa (2015) Suomen Hornetien hinta:
A-studio laski, että nykyrahaksi muutettuna yhden Hornetin hinnaksi tuli noin 58 miljoonaa euroa. Tai jos summa lasketaan koko vuoden 1992 kauppahinnasta (joka siis sisälsi muutakin kuin pelkät koneet), hinnaksi tulisi 77 miljoonaa euroa.
 
Three years after the "Pegasus" mission, which had mobilized three Rafale, an A400M Atlas, an Airbus A310 and a C-135FR tanker for a trip in the South Pacific, the Air & Space Army [AAE] is preparing to deploy a similar device in French Polynesia.

In fact, within the framework of the “Heifara-Wakea” mission, which will take place in two stages, three Rafale F3Rs, two A400Ms and two A330 MRTT “Phénix” refueling aircraft will take off from France to join the Asia-Pacific region, in passing through the United States. And, before arriving in French Polynesia, the fighter-bombers will simulate a raid in contested airspace. Then they will follow up with protection flights during the following days.

On the occasion of this projection, more than 17,000 km from the metropolis, the AAE will inaugurate its new Air Center for the Planning and Conduct of Operations [CAPCO] which, installed in Lyon, should enable the Defense Command air and air operations [CDAOA] to “counter the multiple adverse actions carried out in all environments and fields of confrontation. »And that, whatever the« zone of the world concerned ».

After the "Marianne" mission, during which the nuclear attack submarine [SNA] Émeraude and the Metropolitan Support and Assistance Building [BSAM] "Seine" ventured to the South China Sea, “Heifara-Wakea” will be the second “projection” of French forces in the Indo-Pacific region in 2021.

In view of the challenges that the latter represents, a report by the Directorate-General for International Relations and Strategy [DGRIS] published in 2017 estimated that France should "be able to act militarily" in order to "face a threat that could affect its security ”, starting with that of its overseas departments and territories.

“The Indo-Pacific region is the scene of profound strategic changes. France, with its 1.6 million inhabitants in this territory and its 9 million km2 of exclusive economic zone [EEZ], must therefore protect and defend its interests but also
help the populations in the event of a crisis. For this, it relies on the national military resources present in the Pacific, which are regularly reinforced by units from mainland France, ”recalled General Philippe Lavigne, the Chief of Staff of the Army of France. Air & Space [CEMAAE], to present the “Heifara-Wakea” mission.

Rafale, A400M and A330 MRTT will remain in French Polynesia until June 26. Then they will begin the second phase of their deployment [called “Wakea”] by heading north to reach Hawaii. There, they will take part in an "operational activity which is part of the bilateral cooperation with the United States in the Pacific", specifies the AAE.

Concretely, the three Rafales will compete against the F-22A Raptors of the 199th Fighter Squadron, based in Pearl Harbor.

"Interoperability between the Rafale and the F-22 will be at the heart of these maneuvers which will bear the name of WAKEA", explains the AAE. And this “interoperability between the latest generation of hunters,” she continues, “is an essential element in maintaining our freedom of action. "

In addition, the Wakea exercise will also allow "to clarify the importance and the robustness of the strategic and operational partnership" between the AAE and the US Air Force, which also share "the need for a chain of command of operations, interconnected between environments [air, land, sea, space], capable of defending national interests and taking advantage in the face of
hybrid and globalized threats [cyber, information, denial of access, etc.] ”.

After this Hawaiian stopover, the AAE planes will head for the east coast of the United States to land at Langley [Virginia], in order to commemorate the 240 years of the decisive Franco-American victory at the Battle of Yorktown. The return to France is scheduled for July 9.

In addition, General Lavigne had recently mentioned sending, in less than 48 hours, 20 Rafale and A330 MRTTs in the Indo-Pacific region in 2023. This objective was confirmed by the AAE during the presentation. of the “Heifara-Wakea” mission.
 
Ovat saaneet jo ennakkotiedon HX:n voitosta, niin ovat värjänneet sinivalkoiseksi ;)

(tai Kreikan kaupalla voi olla osuutensa myös asiaan)
Luin korpraali Friskin twiitin kommenteista huhun että Kreikka olisi ostamassa koneita enemmän kuin 12.
Vuonna 2025 koneita olisi kasassa jo 40. Saa nähdä toteutuuko.
 
Ainakin siinä olisi järkeä, Mirage 2000:t pitää korvata joskus (nykyinen hankinta korvaa lähinnä ykköskoppaiset 2000:t ja ilmeisesti osin F-4:n). 18 koneen fleetti F-16:n rinnalla olisi myös aika kallis ylläpidettäväksi, mutta pääomien riittävyys kai sanelee milloin ja minkä verran koneita hankitaan lisää.
 
For the second time in a row, the 3/30 "Lorraine" Hunting Squadron won the "Rogues Cup" trophy.
Objective for the pilots of the BA 118 of Mont-de-Marsan: to defend a specific point in an area located above the Bay of Biscay.

This exercise allowed high-end training, and consolidation of the spirit of the Hunt, imbued with a traditional rivalry guaranteeing healthy emulation between squadrons, and a strong esprit de corps within each unit.
 
"Letter of intent" tiettävästi allekirjoitettu 36 Rafale-hävittäjän hankinnasta Indonesiassa
Juu, kuten tuossa viime torstaisessa viestissä mainittu.
 
Back
Top