Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
#Toisaalla selitettiin Indonesian mutkikkaita kuvioita: alunperin tarkoituksena oli hankkia Su-35 ja F-16V. Amerikkalaiset vetosivat Su-35:n, joten Indonesia kysyi F-35:ttä. Sitä ei myyty, joten lohdutuspalkinnoksi valittiin F-15EX.
Samalla (ehkä siitä syystä että raskashävittäjäksi oli valikoitumassa jenkki) päätettiin että Indonesia haluaa kaksimoottorisen koneen mikä raakkasi F-16:n ulos. Tähän liittyen alettiin tutkimaan mm. mahdollisuutta ostaa sekoitus uusia & käytettyjä Eurofightereitä, jossa käytetyt olisi olleet ne Itävallan koneet.
MUTTA samaan aikaan F-15EX on edelleen 'auki', samaten osallistuminen KF-X:ään...
 
Se on kyllä mielenkiintoista kuinka Dassault ei ole kehittänyt omaa AWACS-konetta, kun Ranska haluaa suunnilleen kaikki aseensa kotimaasta, niin luulisi, että tutkan pulttaaminen Falconiin olisi tehty jo ajat sitten, ja samalla monipuolistettu Dassaultin tuoteportfoliota.
 
Varmaankin kehityskustannukset olisivat olleet liian tuhdit, Dassaultilla kuitenkin on ollut pääomat pitkälti kiinni hävittäjäprojekteissaan ja Ranska osti E-3 AWACS:it jo 1990 (samaten ilmatankkerina on ollut KC-135 vuodesta 1964). Tutkakonemarkkinat eivät ole kovin laajat.

Falconiin on kyllä asennettu tutka, nimittäin hävittäjätutka irakilaisten tilauksesta. Falcon 50:een asennettiin ainaki väitetysti koulutustarkoituksiin (Mirage F1:n ja Mirage 50:n) Cyrano IV-tutka, perämiehen ohjaamopaneelin tilalle Mirage F1:n ohjaajanpaneeli Exocetin laukaisulaitteineen ja siipiin laukaisukiskot. Tällä koneella ammuttiin ja vauroitettiin USS Starkia 1987. Modifikaatio on ilmeisesti sama, kuin Pakistanin Mirage 5P:ssä.

Ehkä laajaa tuoteportfoliota ei tarvita, kun asiakkaan toiveita kuunnellaan ja rahaa vastaan saa mitä haluaa?
 
Varmaankin kehityskustannukset olisivat olleet liian tuhdit, Dassaultilla kuitenkin on ollut pääomat pitkälti kiinni hävittäjäprojekteissaan ja Ranska osti E-3 AWACS:it jo 1990 (samaten ilmatankkerina on ollut KC-135 vuodesta 1964). Tutkakonemarkkinat eivät ole kovin laajat.

Falconiin on kyllä asennettu tutka, nimittäin hävittäjätutka irakilaisten tilauksesta. Falcon 50:een asennettiin ainaki väitetysti koulutustarkoituksiin (Mirage F1:n ja Mirage 50:n) Cyrano IV-tutka, perämiehen ohjaamopaneelin tilalle Mirage F1:n ohjaajanpaneeli Exocetin laukaisulaitteineen ja siipiin laukaisukiskot. Tällä koneella ammuttiin ja vauroitettiin USS Starkia 1987. Modifikaatio on ilmeisesti sama, kuin Pakistanin Mirage 5P:ssä.

Ehkä laajaa tuoteportfoliota ei tarvita, kun asiakkaan toiveita kuunnellaan ja rahaa vastaan saa mitä haluaa?
Kaikkea ei kannata valmistaa itse pelkästään arvovaltasyistä. Esim. Ranska lopetti rynnäkkökiväärien valmistuksen 19 vuotta sitten.
 
Kaikkea ei kannata valmistaa itse pelkästään arvovaltasyistä. Esim. Ranska lopetti rynnäkkökiväärien valmistuksen 19 vuotta sitten.

Kyllä ja ei, tietääkseni HK 416F:ää valmistaa HK:n ranskalainen tytäryhtiö. Näinpä se mahtaa mennä melkein kaikissa vähänkään isommissa maissa. Ei sitä pyörää kannata keksiä aina uudelleen, mutta tuotantokapasiteetti halutaan kuitenkin pitää ihan vain varmuuden vuoksi.

Ranska on noista arvovaltajutuista aina vähän kummajainen, onhan maalla mm. ydinkäyttöinen lentotukialus. Tosin en oo ihan varma, että tarkotitko vastata mulle, vai Protheonille?
 
Kyllä ja ei, tietääkseni HK 416F:ää valmistaa HK:n ranskalainen tytäryhtiö. Näinpä se mahtaa mennä melkein kaikissa vähänkään isommissa maissa. Ei sitä pyörää kannata keksiä aina uudelleen, mutta tuotantokapasiteetti halutaan kuitenkin pitää ihan vain varmuuden vuoksi.

Ranska on noista arvovaltajutuista aina vähän kummajainen, onhan maalla mm. ydinkäyttöinen lentotukialus. Tosin en oo ihan varma, että tarkotitko vastata mulle, vai Protheonille?
H&K:n Ranskan tytäryhtiö valmistaa osan aseista ja osa tulee Saksan tehtaalta, mutta tuotanto loppunee Ranskassa, kun tilaukset on saatu valmiiksi.
 
Se on kyllä mielenkiintoista kuinka Dassault ei ole kehittänyt omaa AWACS-konetta, kun Ranska haluaa suunnilleen kaikki aseensa kotimaasta, niin luulisi, että tutkan pulttaaminen Falconiin olisi tehty jo ajat sitten, ja samalla monipuolistettu Dassaultin tuoteportfoliota.
Edes Aeronavalella ei ollut tutkakonetta tai -kopteria tukialuksilla ennen Hawkeyeä. Alukset oli toki pieniä ja vanhalla tekniikalla järkevän kokoisen tutkan ymppääminen johonkin Super Freloniin olisi ollut vaikeaa. Alizé varusteltiin loppuaikoina tutkavaroittimella ja datalinkillä ja sitä käytettiin jonkunlaisena 'passiivisena tutkakoneena'.
 
475005_390226554331205_113371745350022_1284036_688471096_o.jpg


Löysin tällaisen kuvan, jossa löytyy Rafalen mahdolliset aseistukset ja näköjään mahdollisuutena olisi Brimstone, eli jotakin olisi sentään tuollaista pientä tarkkuutta vaativia liikkuvia panssaroituja kohteita vastaan jo nyt valmiina.
 
Yksi asia mikä Rafalessa on heikkous on sen aseiden kalleus.

Sekä Meteor että MICA ovat n. 2 miljoonaa euroa kpl-hinnaltaan, kun taas AMRAAM D maksaa sen miljoona dollaria ja AIM-9X taas 400k $. Ja AASM Hammer menee hinnassa reiluun sataan tuhanteen euroon per kpl siinä missä Pavewayssa puhutaan kymmenistä tuhansista dollareista. SCALP taas on JASSM:in kanssa suunnilleen samaa suuruusluokkaa, mutta JASSM:illa on etu kantamassa, jne... Tuleva Smart Gliderkin lienee kalliimpi kuin SDB2.

Rafalella on sitten joko tarjouksessaan mahd. nirkoisemmin aseita kuin muilla tarjoajilla tai sitten konemäärä pienempi, että saadaan tarvittavat määrät aseita.
 
Ranskalainen sivusto luuli tietävänsä Rafalen ja SAMP/T voiton, mutta kun meni jo ohi se ettei R voittoa julkistettu tänään niin taitaa olla vain huhuja.

Double French success in Switzerland
7th export victory for the Rafale!

Announcements

The Swiss authorities will reveal tomorrow the winners of the Air 2030 tender to modernize their air defense capabilities. From the outset of the competition, the Swiss have suggested that interoperability between fighter aircraft and ground/air defense systems would be an undeniable plus. While the Rafale was pitted against the Typhoon, F/18 and JSF, the SAMP/T long-range ground/air defense system from the Eurosam JV (Thales, MBDA) was competing with the American Patriot.

The Rafale

According to several industry sources, tomorrow Bern will announce the seventh export victory for the Rafale, which, after beating out the F-16 Block 70/72 in Croatia and Indonesia in a competitive bidding process, will beat the F-35A and F-18 E/F. As Greece and Croatia did before it, the Swiss acquisition of the Rafale is as much a political choice as a military one. The new U.S. strategic posture has given France a leadership role in the European concert, and Bern now finds itself in the imperative need to re-engage with the EU. But France also represents the first operational military power of the community. A power that offers the Swiss Confederation and its borders the strategic depth it lacks, as well as an alliance that can withstand all the hard knocks in the event of terrorist attacks, massive intrusion into its airspace, etc.

If Paris was able to reassure Bern in the context of this contract on the chapter of offsets and data protection, the Americans discovered that the Swiss had a tenacious grudge. After the acquisition of its 34 F-18s in 1997, the Confederation had to incur astronomical costs to enlarge its famous shelters hidden under its mountains, because the aircraft's size had been deliberately minimized. In addition, its flight envelope proved to be totally unsuitable for the air policing tasks that are the main focus of Swiss airmen's missions. But above all, the F-18 as well as the F-35 have proven to be much too expensive compared to the 6 billion SF acquisition budget, agreed by the population during the vote of last September 27.

The international management of the major French groups is talking about overruns of more than 15% for the Boeing aircraft. While Lockheed has been more pragmatic with its F-35 in order to stay within the budget, the Swiss are more reserved about the aircraft's reliability, as recent events have shown. Finally, let us not forget that since the beginning of the 2000s, the US Air Force has remained the owner of the systems of all exported American aircraft, thus creating a dependence that Berne considers unacceptable, insofar as at no time was Switzerland the owner of its data and had to tolerate the presence of sealed equipment on its aircraft.

The SAMP/T

Finally, on Wednesday 23 June, Switzerland will announce the victory of Eurosam's SAMP/T ground/air defence system. The victory in early April of Thales' Skyview system to upgrade the Florako and correlate civilian and military air surveillance data was a harbinger of things to come because of its interoperability with the SAMP/T. If the "black box" issue is also present in the Patriot system, Swiss operators also feared that if they were to acquire the system, they would have to rethink their entire air defense system due to a lack of compatibility, and therefore incur additional costs. Moreover, the system proposed by the Americans was not the most recent in the range. The excellent communication campaign of the French Embassy and the French Air Force on the spot, and the image of impotence of the Saudi Patriot following the attacks of Houthi drones on the civilian population precipitated the victory of Eurosam. Eurosam also has the advantage of being a bit French, a bit German, and a bit Italian ... just like Switzerland. "
https://air-cosmos.com/article/double-succs-franais-en-suisse-25021 (poistettu)
tilalla nyt juttu, jossa todetaan hieman nolosti vain, että "The decision expected today on the choice of the future combat aircraft is postponed to June 23."
 
Nykypäivänä nuo 'industry sources' voi olla vaan jotain tusinajournalisteja jotka ovat kehittäneet omia fantasiaskenaarioitaan, tässä tapauksessa toki perustuen edelliseen evaluaatioon jonka Rafale vei kirkkaasti. Mutten kauheasti laittaisi luottoa.
Sveitsin skaba on tietenkin meille mielenkiintoinen tienviitta. Viimeksi oltiin samiksia, miksei siis nytkin? Etenkin jos jompikumpi jenkki voittaa niin hyvin vaikea nähdä skenaariota jossa Suomi ei päätyisi samaan valintaan.
 
Nykypäivänä nuo 'industry sources' voi olla vaan jotain tusinajournalisteja jotka ovat kehittäneet omia fantasiaskenaarioitaan, tässä tapauksessa toki perustuen edelliseen evaluaatioon jonka Rafale vei kirkkaasti. Mutten kauheasti laittaisi luottoa.
Sveitsin skaba on tietenkin meille mielenkiintoinen tienviitta. Viimeksi oltiin samiksia, miksei siis nytkin? Etenkin jos jompikumpi jenkki voittaa niin hyvin vaikea nähdä skenaariota jossa Suomi ei päätyisi samaan valintaan.

Wikipedian mukaan Air & Cosmos, perustettu vuonna 1963, on johtava ranskankielinen ilmailulehti ja samassa sarjassa Aviation Weekin ja Flight Internationalin kanssa. Väitteessä on mahdollisesti Ranskan-lisää, mutta se on kuitenkin esitetty nähdäkseni toimittajan tekstinä Le Figaron Air & Cosmosin omistajavaihdosta käsittelevässsä jutussa vuodelta 2013.

23. kesäkuutahan tuo selviää. En usko, että Sveitsi vaihtaa kilpailun voittajaa sen takia, että tieto on julkaistu ranskalaislehdessä viikon etuajassa.

"Air & Cosmos is a French-language weekly industry magazine that covers the aerospace sector. The first issue was published on 25 March 1963. As of 2013, the magazine is the leading industry magazine in the French language; and one of the top three industry magazines, the other two being English-language publications Aviation Week & Space Technology and Flight International.[2] The magazine is owned by Discom, who bought it in 2013.[3]"


"It is one of the three international reference publications on aeronautics (with the American titles Aviation Week and Flight International ) and claims an audience of more than 100,000 readers. For its 50th anniversary last spring, the magazine launched a new formula. Its new owner wants to "boost the brand with a large community of passionate professionals who operate in a dynamic sector," says Hubert de Caslou."

 
Eihän ne vaihda, mutta kyse ei ollut välttämättä mistään tiedosta. Saattoi olla pelkkää toiveajattelua.
 
Ranskalaiselta palstalta tekivät trolli-invaasion f-16 nettiin ja nyt niiden Rafalen väkisin esillä pitäminen näyttää kääntyneen itseään vastaan.
Tulijat näet erehtyivät kehumaan Rafalen kaksipaikkaisuuden etuja. Siihen joku löysi parin vuoden takaisen tarinan kuinka Operaatio Chammalissa Rafalen repsikka käytti tehtävässä kiikareita!
Siinäpä vasta sensori. Näyttää hieman irvokkaalta Damokles-podin rinnalla mainittuna.

On the ground, the JTAC belonging to the Syrian democratic forces requests surveillance of a given zone. "He asks me to observe and describe an area of interest," explains the navigator. Thanks to the pair of binoculars, the Damocles pod (infrared imaging designator) and the OCAD (connected decision-making tool), the crew observes the area and see a vehicle driving up from the south. It stops and positions itself. On board, three armed individuals, who are identified as enemy combatants. "Immediately, I describe the situation to the JTAC,” says the navigator, who positions a drone on the target.

Kuinka monet kiikarit arvelette sisällytetyn HX kehykseen? :ROFLMAO:

(tämä on ollut käynnissä vuodesta 2014 Syyriassa ja Irakissa)
 
Back
Top