Dassault Rafale

Ei meillä ole varaa kiikareihin, kaukoputki saa riittää! Puolet vähemmän optiikkaa ja lähes sama kyvykkyys :camo:
Puolet vähemmän riittää myös Rafalen HMD:ssa. Ei tule kuin yhdelle silmälle efektit näköjään. Tiedä häntä onko se Qatarin Rafalen (ja Gripukka E:n) Elbit Targo 2:ssa sitten molemmille, voisi luulla. Ranskan Armee de'l Airille kuitenkin tulossa tuo aneemisen näköinen Thales Scorpion (tosin on lupauksia herättävä käyttäjälista ylimmässä linkissä, mutta F-22 refu on outo kun siinähän ei ole HMD:ta - tosin Scorpionista myös kiinnostava väite "world’s first and only Full-Color Helmet Mounted Cueing System").

USAssa vaikuttaisi Thales Scorpion olevan valinta sinne, minne ei lyö JHMCS leiville. Eli A-10, ilmavoimien reservin (ANG) F-16:iin... eli se taitaa olla budjettivaihtoehto, miltä se myös ulkoa päin näyttää.
Meanwhile, most other tactical fighters in the U.S. inventory were receiving HMDs, initially JHMCS, and those not selected for this system subsequently began receiving the Scorpion system. It was initially fielded in the A-10C Thunderbolt II, and later in earlier-Block F-16C/Ds belonging to the Air National Guard and Reserve.
 
Viimeksi muokattu:
Ranskalaiselta palstalta tekivät trolli-invaasion f-16 nettiin ja nyt niiden Rafalen väkisin esillä pitäminen näyttää kääntyneen itseään vastaan.
Tulijat näet erehtyivät kehumaan Rafalen kaksipaikkaisuuden etuja. Siihen joku löysi parin vuoden takaisen tarinan kuinka Operaatio Chammalissa Rafalen repsikka käytti tehtävässä kiikareita!
Siinäpä vasta sensori. Näyttää hieman irvokkaalta Damokles-podin rinnalla mainittuna.



Kuinka monet kiikarit arvelette sisällytetyn HX kehykseen? :ROFLMAO:

(tämä on ollut käynnissä vuodesta 2014 Syyriassa ja Irakissa)
Tässä taas hyvä esimerkki kustannustehottomuudesta ja rahan haaskaamisesta.
Miksi käyttää kymmeniä miljoonia tämän kehittämiseen ja ymppäämiseen koneen sensorifuusioon:
f-35-DAS.jpg

Kun samat asiat voi hoitaa tällä:
f7e9762ebc1f6dc02e6a1b18ecbc6425.jpg
Plus näillä:
61YaLg-nAlL._AC_SS450_.jpg
 
Tähän liittyen, jännä intialaishavainto. Uudet Honeywellin moottorit ikivanhoihin Jaguareihin (80-luvun Rolls Roycen Adourit, joista 15-30% työntövoimasta hävinnyt kulmisen myötä) olisi maksanut konetta kohti jopa puolet Rafalen hinnasta.

Top sources in the defence establishment said the Rolls-Royce Adour 811 engines of the 1980s vintage twin-engine aircraft have seen 15-30 per cent reduction in thrust. This means the Jaguar cannot carry its full load.

The IAF had planned to go in for an engine upgrade and had selected US firm Honeywell’s F-125IN engines. But sources termed the Jaguar upgrade programme as being an awkward state of affairs.

“The price quoted by Honeywell and the HAL for ‘re-engining’ is just too high. For the price of two such upgrades, we can get one basic Rafale,” a source said.

Kuvaa hyvin, miksi ei tarvitse välttämättä kuvitella HX:n myötä hankittavaa moottoria ikinä vaihdettavan täysin erilaiseen.
 
Hahaa! Tulihan se sieltä, Sveitsissä keittiömanööveri käytössä.

Further clarifications by this newspaper have shown that a lively exchange has taken place at ministerial level between Switzerland and France in recent days and weeks. The results of the talks between the finance, economic and foreign ministries of the two countries are not publicly known. According to reports, France is also trying to obtain the contract from Switzerland through political counter-transactions. We are talking, among other things, about political support in relations with the EU.
 
Hahaa! Tulihan se sieltä, Sveitsissä keittiömanööveri käytössä.


Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja kokkaustaitojaan taitaa itse kukaisenkin kilpakosijan ”perhe” tällaisissa naimakaupoissa ihan kilvan esitellä. Meillä tämä ”keittiömanööveri” tunnetaan nimellä Turpo (en tarkoita Urpon kaverinallea enkä pakokaasuahdinta).

Mutta joo, ei mikään ihme. Isot rahat ja pitkä patonki ovat kyseessä suklaajuustolinkkarikellopankkiirienkin hankinnoissa.
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja kokkaustaitojaan taitaa itse kukaisenkin kilpakosijan ”perhe” tällaisissa naimakaupoissa ihan kilvan esitellä. Meillä tämä ”keittiömanööveri” tunnetaan nimellä Turpo (en tarkoita Urpon kaverinallea enkä pakokaasuahdinta).
Jep; joidenkin toisten kanssa ei pääse edes FMS-käsittelyyn asti, ellei vastaavat manööverit ole tehty jo etukäteen. Turvallisuuspolitiikka, liittoutumiset, riippuvuudet ja geostrategia on jännä ja kaikissa taistelukonehankinnoissa ensisijainen ulottuvuus.
 
Hahaa! Tulihan se sieltä, Sveitsissä keittiömanööveri käytössä.


Ainahan ranskikset ovat noita yrittäneet aina Mirage-ajoista alkaen. Suomeakin yritettiin vuoroin lahjoa ja pelotella ties millä EY-kytköksillä. Ei noilla epämääräisillä lupauksilla ole oikein koskaan mihinkään päästy.
Se että tällaista yritetään antaa tietenkin ymmärtää ettei Rafale ehkä omilla teknillis-taloudellisilla meriiteillään ole Sveitsissä vahvoilla.
 
Kun Intia osti Rafale-koneita Ranska lupasi olla myymättä Rafaleja Intian naapurimaille. Nyt Intiassa epäillään että tietoa Rafalen ominaisuuksista vuodettaisiin Pakistanille ja Turkille Qatarin kautta joka on yksi maa jonka ilmavoimat osallistuvat Turkissa pidettäviin harjoituksiin heinäkuun alussa. Osallistujia on useista maista.

 
2016 video Rafale-simulaattorista.

2017 video Rafale-kuskin päivästä. Tähän auttaa kummasti jos klikkaa tekstitykset päälle ja sitten siitä rattaasta vierellä kieleksi käännös englanniksi.

Tässä kirjallinen 2018 vastaus parlamentaariseen kysymykseen miten Rafale-lentäjä koulutetaan.

Question text​

Mrs. Patricia Mirallès drew the attention of the Minister of the Armed Forces to the training of the Rafale pilots. While General Philippe Lavigne, Chief of Staff has just presented his "flight plan", which will be completed in early 2019 by a strategic document, it is mentioned the desire to raise the level of operational readiness of pilots on gust. It is thus envisaged to resort to the simulation in order to put the pilots in more and more complex situations by multiplying the targets and the nature of the threats. The deputy would therefore like to know the timetable for the implementation of this device level, its concrete modalities and the budget that will be devoted to it. She would also like to know whether a mechanism, other than financial, was envisaged for the purpose of retaining pilots.

Response text​

The operational capacity is based in particular on training in a realistic environment both in terms of equipment and threats, which is an essential element for the success of engagements. Within the Air Force, operational preparation is based on an iterative succession of phases and on continuous processes guaranteeing: the acquisition of skills (training), the maintenance and improvement of these skills ( training) and the management of an operational situation in a realistic and trying environment (operational preparation, individual as collective).
This operational preparation can be broken down into four processes: mechanization, which consists of the acquisition of reflex actions, for example for blind flights, failure management or basic use of the weapon system; standardization among pilots which allows them to act collectively by reducing internal factors of combat unpredictability; the development and maintenance of ease and endurance in combat; finally, the development of judgment, initiative and leadership, in order to be able to act outside the norm in a complex environment and thus ensure the capacity to decide in uncertainty.

The Rafale belongs to a new generation of versatile and complex equipment making it possible to carry out in a single flight several missions formerly assigned to several types of aircraft (air superiority, reconnaissance, bombardment). Training would therefore naturally require an increase in the volume of air activity devoted to operational preparation. Indeed, no equipment is versatile if its staff is not. The Air Force has been using flight simulators for more than 40 years in order to carry out part of the operational preparation.

Advances in networking capabilities and realism in recent years are making it possible to increase the use of simulation to meet this increased need for support for training and operational readiness. This is why the Air Force is making significant investments for the benefit of simulation: beyond the costs of acquiring the systems, 14.3 million euros will be devoted in 2019 to their operation and support, 35 million euros over the period of the LPM 2019-2025. This increase will increase the level of performance and versatility of operators on complex systems and improve the preparation of forces, especially at the top of the spectrum.
To do this, the Air Force is improving the quality of its virtual operational preparation by relying on the networking of its virtual simulators, the enrichment of missions by hybridization with virtual actors and massive simulation in high-spectrum network (SMR), derived from technologies developed for video games. The creation of the Distributive Mission Operational Center (DMOC) within the Center d ' Military Air Expertise (CEAM) at Mont-de-Marsan in September 2018 is a major step in strengthening operational readiness.
The Rafale community currently has 2 Rafale simulation centers (in Saint-Dizier and in Landivisiau) which offer a connection possibility.
At the end of 2020, this fleet of Rafale simulation centers will be supplemented by a new center in Mont-de-Marsan (center with 2 complete cabins, cost 29 million euros) and during 2021, a modernized M2000D simulation center will equip the air base. of Nancy (renovation of the M2000D simulator to switch to the mid-life renovation standard (RMV) and modernization of the 3 flight trainers, total cost € 52 million).
All these means will be natively interconnectable, unlike traditional simulators which do not have not been designed to communicate with each other and enable network training. In addition, the hybridization of real and virtual training will make it possible by 2025 to carry out missions during which real aircraft or combatants will train in the face of real threats as well as simulated threats. These will be generated by artificial intelligence or by piloted simulators.
The integration of on-board simulation into our weapon systems is an essential prerequisite for the deployment of this capability. In order for a virtual threat to appear in the weapon system of a real aircraft, it is necessary to modify its "core system".

Embedded simulation is now present in the new aircraft of Pilatus PC21 training and will be in the Rafale at the F4 standard by 2025. In the medium term, the SMR appears to be the most interesting and realistic avenue for having mass simulation tools at reduced costs. SMR offers many perspectives, particularly with the networking of the various operational players and a wider range of possibilities compared to conventional simulators.
Not having a very high level of representativeness, the tools are designed to allow an optimized mass simulated tactical training at reduced cost. This option does not call into question the previous two made necessary by the needs of basic tactical training which impose a high level of system compliance to ensure mastery of technical and tactical fundamentals. SMR-type solutions are the result of two initiatives launched by Air Force crews with the support of the CEAM as part of the “innovation mission”. They were presented to defense universities in 2018.

A scaling up project is being studied through the Defense Innovation Agency, with the ambition of deploying a first capability. end of 2019, at this stage on M2000. However, for SMR to really develop, the association of traditional manufacturers (Dassault, Airbus, Thalès) will be necessary to be authorized to reproduce the flight models of our aircraft. In general, it emerges that simulation contributes and will contribute to the acquisition and maintenance of basic technical know-how, by allowing significant gains in the use of real resources without completely replacing them. It therefore directly participates in the retention of Air Force pilots, for whom real air activity in sufficient quantity and quality remains essential.
 
Ainahan ranskikset ovat noita yrittäneet aina Mirage-ajoista alkaen. Suomeakin yritettiin vuoroin lahjoa ja pelotella ties millä EY-kytköksillä. Ei noilla epämääräisillä lupauksilla ole oikein koskaan mihinkään päästy.
Se että tällaista yritetään antaa tietenkin ymmärtää ettei Rafale ehkä omilla teknillis-taloudellisilla meriiteillään ole Sveitsissä vahvoilla.
Eikä pidä harhautua kuvittelemaan, että vain ranskalaiset syyllistyisivät tuollaiseen. Peli on kovaa, mutta likaista, kun miljardihankkeista väännetään.
 
Tässä Rafalen kehityskulkua hyvin kuvaava sivusto(epävirallinen), jossa tietoa ja kuvia myös Mirage 2000-sarjan ohjaamon kehityksestä:
https://omnirole-rafale.com/avionique/evolutif/

Rafaleen ei ilmeisesti olla tuomassa laajakuvanäyttöä pilotille, kuten monissa muissa koneissa. Rafalen ohjaamon suunnittelu poikkeaa valtavirrasta, suuren ja syvän keskellä olevan taktisen näytön osalta. Samaten laajakuva HUD on hallitsevassa osassa. Iso kosketusnäyttö on tosin herättänyt myös kritiikkiä ilmeisesti piloteissa ja mm. Saab sekä Typhoon on mahdollista saada erillisillä näytöillä, ilman touchscreen-ominaisuuksia.

Rafalen istuin on myös monista muista poiketen mahdollista kallistaa +30 asteen kulmaan, joka parantaa G-voimien kestävyyttä pilotilla. Ehkä osittain siksi ohjaamo on erilailla suunniteltu?

Korkeat kiihtyvyysarvot voivat olla syynä Ranskalaisten haluttomuudelle lisätä painavaa ja suurta kypärää pilotille, jonka niskat huutavat +9 / -3 g lukemissa hoosiannaa. Suurinäyttöinen kypärä myös voi aiheuttaa vammoja kun hypätään heittoistuimella suurista nopeuksista. Toki Rafalen heittoistuin M&B Mk16F on varustettu HMD-liittimellä myös.

Rafalen Mk16F heittoistuin on kevennetty versio Typhoonin Mk16A istuimesta. RAF halusi suuremman painorajan, jopa 133 kg saakka ja suurempien lentäjien mahtuvan koneeseen. Rafalen heittoistuin sallii "vain" 106 kg painoisten henkilöiden(huom. varustus) käyttämisen. Sensijaan Rafalen istuimella voidaan hypätä 25 KIAS suuremmasta nopeudesta ja 65 000 jalan korkeudesta (yli 19 500 m), A-version 55 000 jalan (16 500m +) sijasta.
https://martin-baker.com/products/mk16-ejection-seat-for-rafale/
 
Mitähän tästä pitäisi ajatella? 2017 juttu kertoo, kuinka Rafalen AESA-tutkaan tulee (vasta) F4 myötä GMTI. Joka ilmeisesti on jo nykyisissä Horneteissa (vähintään SH:n APG-79:ssä). :oops:

The current Thales RBE2 AESA radar will be further improved. It will benefit from the introduction of two new air-to-surface modes: a ground moving target indicator (GMTI), to detect and track moving targets over land, and a UHR (ultra high resolution) mode, to replace the current HR functionality for synthetic aperture radar (SAR) imagery, offering superior radar image quality at very long distances. The ability to interleave radar modes will be enhanced, thus helping provide aircrews with even better situational awareness.

Onko se siis mopompi mitä päälle näyttää?

GMTI:
Useimpia SAR-tutkia voidaan käyttää myös GMTI-moodissa (Ground Moving Target Indicator), jolloin kyetään havaitsemaan liikkuvat kohteet. GMTI-moodin avulla voidaan havainnoida liikkuvia kulkuneuvoja niin maassa kuin merellä. Erilaiset sääolosuhteet eivät vaikuta GMTI-moodin käyttöön. SAR- ja GMTI-kuvat voidaan myös yhdistää, jolloin kohteiden valvonta sidotaan SAR-tutkan muodostamaan kuvaan operaatioalueesta. (s. 35)
Operaatio Iraqi Freedomissa [keväällä 2003] erilaisia konetyyppejä käytettiin ensimmäistä kertaa joustavasti yhdessä. E-8 JSTARS-valvontakonetta ja RC-135-signaalitiedustelukonetta käytettiin jo ennen operaation alkamista, jotta saatiin kerättyä tiedustelutietoa varsinkin irakilaisten joukkojen liikkeistä alueella JSTARS:in SAR/GMTI-tutkan avulla. GMTI-järjestelmä osoittautui erittäin hyväksi Irakin sodassa, koska sillä voitiin havaita vihollisen joukkojen liikkeet. Tämän myötä niihin pystyttiin vaikuttamaan heti. Tiedustelutiedot välitettiin myös muille ilmassa toimiville yksiköille, jotta valvontaa tai kohdevalvontaa voitiin suorittaa useiden yksiköiden toimesta. Esimerkkinä eräs Global Hawk-lento havaitsi operaation aikana noin 60 ilmatorjuntayksikköä, 300 ohjusvarastoa sekä 300 panssaroitua ajoneuvoa. RC-135 signaalitiedustelukonetta käytettiin yhdessä analyysiryhmien kanssa ballististen ohjusten paikkatietojen selvittämiseen. Ne pystyivät parikokonaisuuksina kolmiomittaamaan elektromagneettisesta spektristä signaalien paikkatiedon. (s. 45)
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tästä pitäisi ajatella? 2017 juttu kertoo, kuinka Rafalen AESA-tutkaan tulee (vasta) F4 myötä GMTI. Joka ilmeisesti on jo nykyisissä Horneteissa. :oops:



Onko se siis mopompi mitä päälle näyttää?
No tällaiset uutiset saavat vaan Salamakakkosen voiton näyttämään yhä todennäköisemmältä.
 
No tällaiset uutiset saavat vaan Salamakakkosen voiton näyttämään yhä todennäköisemmältä.
Edellisestä lähteestä sen osalta.
F-22 Raptorin ja F-35 Lightning II tutkat pystyvät toimimaan SAR- ja ISAR- sekä GMTI-moodeissa. SAR-moodin avulla on mahdollista suorittaa tiedustelu- sekä kuvaustehtäviä vihollisen joukkoja vastaan. Tämä mahdollistaa myös kohteiden maalittamisen ilmasta maahan -toimintaa varten.
ISAR-moodia käytetään merellä olevien alusten havaitsemiseen. Tässä moodissa hyödynnetään maalin luontaista liikettä, jonka avulla muodostetaan kuva kohteesta.
ISAR:in avulla voidaan myös kuvantaa ilmassa olevia kohteita. Kohteista luodaan tutkalla aluksi seuranta, jonka jälkeen ISAR-moodi luo kolmiulotteisen korkean resoluution kuvan maalista. Kohteen tunnistus tapahtuu erillisen kirjaston avulla, joka on ladattu koneen järjestelmiin ja jonka kuvia verrataan ISAR-moodin luomaan kuvaan.
Molempien hävittäjien tutkat voivat muodostaa myös GMTI-kuvaa toiminta-alueesta, jolloin pystytään havaitsemaan maanpinnalla liikkuvat kohteet sekä seuraamaan niitä. (s. 55)
5. SUKUPOLVEN HÄVITTÄJIEN ISR-KYVYKKYYDET OPERAATIOSSA (pro gradu 2018)
 
Kun tuota lukee niin eipä ranskikset oikein tuossa enää pärjää F-35:lle suorituskyvyssä.
 
Eikä pidä harhautua kuvittelemaan, että vain ranskalaiset syyllistyisivät tuollaiseen. Peli on kovaa, mutta likaista, kun miljardihankkeista väännetään.

HX-hanke saattaa kokoluokallaan poikia uudentyyppistä yritystä ja yrittäjiä, mutta oman kokemukseni mukaan ranskalaiset ovat varsin viheliäitä keittiön kautta hivuttautujia (ja mielellään päätöksenteon jälkeen). Ruotsi tulee hyvänä kakkosena. Muut maat, ml germaanit, britit ja jenkit ovat käyttäytyneet paljon säällisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top