Dassault Rafale

Toisaalta MiG-21:stä on pitkä hyppäys mihin tahansa moderniin hävittäjään, joten se olisi edessä joka tapauksessa. Virkoja vaaditaan lisää, mutta Dassaultilta on aina irronnut huoltojärjestelmä alkeellisiinkin oloihin, onhan Miragekin ollut suosittu kolmannessa maailmassakin. Samaa ei voi sanoa kaikista jenkkiraudoista, tosin kaikenlaiset pikkuhitlerit ovat usein itse katkaisseet välinsä amerikkalaisiin - poliittisella tuella tuotetukikin on järjestynyt. Itävehkeiden kanssa se tuotetuki on sitten ollut välillä luokkaa että tuossa on rakkineet laatikoissa, kootkaa itse.
 
Rafale kieltämättä on aika raskas ja monimutkainen kampe pelkkään QRA-päivystykseen (toisaalta, niin olisi myös F-16E). Greippi C olisi ollut mun mielestä todennäköisempi, käytettyjen F-16:n kaupat tuon jutun mukaan kaatuivat USA:n väliintuloon ja mua kieltämättä vähän ihemtyttääkin, että onko iippojen koneissa todella merkittävästi tiimaa jäljellä? Huoltojärjestelmä on kallis pystyttää, erityisesti Kroatian kaltaiselle pienelle maalle, joten investointeja on kuoletettava pitkään. Tämä ehkä ratkaisikin käytetyt F-16:t lopulta pelistä pois (tosin tietysti Kroatia olisi voinut vaikka 10 v päästä korvata ne uusilla, mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! Lisäksi ei ole takeita, että F-16 olisi tuotannossa enää 2030). Täysverinen hävittäjä kuitenkin haluttiin, joten ranskalaisten vähän käytetyt koneet varmasti olivat taloudellisempi vaihtoehto. Tästä voisi päätellä, että koneiden tulevaksi tehtäväksi ei jää pelkkä QRA ja voisin kuvitella että kroaattien silmissä siintäisi kyky iskeä Serbian lentotukikohtiin. Toisekseen Rafalet aiheuttanevat Serbiallekin kovia paineita vahvistaa ilma-asettaan, MiG-29SM on tänä päivänäkin luokkaa tyydyttävä kone.

Ranska myös myy vähän käytettyjä koneita rivistä melko mutkattoman oloisesti, mikä ei asiakkaiden huoltovarmuuden kannalta ole ainakaan huono merkki. E-Greipin kanssa tällaisesta voitaisiin vain haaveilla, todennäköisesti Typhooninkin. Amerikkalaiset ovat sitten tietysti jo tykkänään omassa sarjassaan.
 
Nyt huomaan että eilinen Kroatia-uutinen olikin noteerattu jo aiemmin tällä palstalla eli huomasin asian vähän jälkijunassa. Onko palstan seuraajilla käsitystä miksi Rafale juuri nyt myy aika hyvin: Intia, Kreikka, nyt Kroatia, ehkä kohta Indonesia? Konehan on ollut markkinoilla aika pitkään mutta aiemmin myynyt vähän nihkeästi.
 
Nyt huomaan että eilinen Kroatia-uutinen olikin noteerattu jo aiemmin tällä palstalla eli huomasin asian vähän jälkijunassa. Onko palstan seuraajilla käsitystä miksi Rafale juuri nyt myy aika hyvin: Intia, Kreikka, nyt Kroatia, ehkä kohta Indonesia? Konehan on ollut markkinoilla aika pitkään mutta aiemmin myynyt vähän nihkeästi.
Syitä on useita, mutta eniten alkaa painamaan nykyisien hävittäjien ikääntyminen ympäri maailmaa. Korvaava kalusto pitäisi etsiä jostain, entistä parempi johon on varaa ja jolla on uskottava tulevaisuus. Rafalella on myös lennetty ihan oikeita työtehtäviä erinäisillä konfliktialueilla varsin menestyksekkäästi, joten työnäytöt puhuvat paremmin kuin myyntiesitteet. Kaikista vaihtoehdoista Rafale on sieltä vahvimmasta päästä ja kun kerran joku muu on uskaltanut hypätä ranskalaisten kelkkaan niin helppo seurata perässä.
 
Syitä on useita, mutta eniten alkaa painamaan nykyisien hävittäjien ikääntyminen ympäri maailmaa. Korvaava kalusto pitäisi etsiä jostain, entistä parempi johon on varaa ja jolla on uskottava tulevaisuus. Rafalella on myös lennetty ihan oikeita työtehtäviä erinäisillä konfliktialueilla varsin menestyksekkäästi, joten työnäytöt puhuvat paremmin kuin myyntiesitteet. Kaikista vaihtoehdoista Rafale on sieltä vahvimmasta päästä ja kun kerran joku muu on uskaltanut hypätä ranskalaisten kelkkaan niin helppo seurata perässä.

Lisäksi Ranskan taktiikka jossa "myydään vaikka siemenperunat" tarkoittaa että toimitusajat ovat lyhyitä ja pienten tuotantoerien kalliit hinnat väitetään.
 
Mietin vähän samaa: ilmeiset näytöt todellisissa tehtävissä sodissa ja konflikteissa sekä
tosiaan myös nopea toimitus luvatussa aikataulussa. Onko siinä legendaarisessa SPECTRAssa jotain erityistä; ilmeisesti julkista tietoa siitä on varsin vähän?
 
Nyt huomaan että eilinen Kroatia-uutinen olikin noteerattu jo aiemmin tällä palstalla eli huomasin asian vähän jälkijunassa. Onko palstan seuraajilla käsitystä miksi Rafale juuri nyt myy aika hyvin: Intia, Kreikka, nyt Kroatia, ehkä kohta Indonesia? Konehan on ollut markkinoilla aika pitkään mutta aiemmin myynyt vähän nihkeästi.
Osasyy on ajankohta. Kansainvälinen tilanne kiristyy sekä euroopassa, että aasiassa (kiinan laajentumis halu). Monessa maassa on herätty ruususen unesta.
Rafaelea saa nopealla toimitusaikataululla.
 
Mietin vähän samaa: ilmeiset näytöt todellisissa tehtävissä sodissa ja konflikteissa sekä
tosiaan myös nopea toimitus luvatussa aikataulussa. Onko siinä legendaarisessa SPECTRAssa jotain erityistä; ilmeisesti julkista tietoa siitä on varsin vähän?
Ainoa julkinen tieto spectran toiminnasta taitaa olla se vanha pommituslentovideo, jossa lähestyvää vihollista kohti Rafalen taktisella ruudulla on kaksi salamasymbolia samaan aikaan, kun mica-ohjus laukaistaan :) (plus maininta siitä että Rafalet ohjattiin kiireesti Syyriaan partiolennolle keräämään Su-57:n signaalidataa aikanaan)
 
Joo, F-16:tta ja C-Greippiä sais kumpaakin varmasti kans hyvällä aikataululla, jälkimmäistä suorastaan pikatoimituksena koipusseista. Amerikkalaiskone ei poliittisista syistä ole monille asiakkaille mahdollinen tai houkutteleva (tarjolla olisi heikennettyä vientimallia, riippuvuutta epävarmaan kumppaniin ei haluta tai ollaan ajauduttu aseviennin paarialuokkaan), Ranska on tällasiten asioiden suhteen ollut aina hövelimpi. Käytettyä F-16:tta tietysti olisi AMARGissa vaikka lampaiden syödä, mutta hölmöähän amerikkalaisten olisi niitä myydä kun uuttakin saaa kaupaksi kovalla rahalla ja siinä samalla työpaikkoja äänestäjille. Tämä voi olla kans yksi motiivi miksi USA on Kroatiankin tapauksessa ollut aika nihkeä käytettyn F-16:n myyntiin kolmanteen maahan. C-Greipin kohdalla taas ostettaisiin vähän nimellistä suorituskykyä, konetta ei varmaan juurikaan enää kehitetä kun E-Greippi on tulossa eikä sen suorituskyky muutenkaan ole ihan häikäisevä, vaikka tunnistuslentotoimintaan riittääkin vallan mainiosti. Kieltämättä olen silti itsekin hieman yllättäynyt että Kroatian valinta ei ollut F-16V, se olisi ollut suoraviivaisempi ratkaisu. Kai Dassaultin tarjous oli vaan parempi, mikä herättää kysymyksen, että onkohan kone sittenkään niin kallis kuin sen maine antaa ymmärtää?
 
Voisiko Rafalen äkillisen menestyksen takana olla paine myydä? On nähty markkinalla kysyntä ja todettu, että se on now or never. Saavat tuotantolinjat pidettyä auki ja ehkä avattua uuden ilman, että tarvitsee itse ostaa kaikkia. Myös kehityskuluille saadaan jakajia.

Ranskan armeijahan joku hetki sitten ilmoitti ”muuttavansa fokustaan edistyneen vastustajan kohtaamiseen” vai miten se oli muotoiltu? Voisiko tässä Rafalen esiin nousun taustalla olla strateginen muutos, jonka yksi tavoite on puolustusteollisuuden ylösajo vaikka sitten vähän katteista tinkimällä? Toisin sanoen, haetaan volyymia.

Rafale voi olla musta hevonen myös hx:ssä. Jos ranskalaiset ovat yhtäkkiä näin innostuneet Rafalen myymisestä, niin tarjous meillekin on voinut olla vahva. Toisaalta Suomi tuskin uskaltaa olla ostamasta USAlaista vaihtoehtoa.
 
Rafalen tuotanto on taattu joka tapauksessa 2030-luvulle jo nykyisellä tilauskannalla, Ranska on jo sitoutunut tilaamaan 30 koneen satsin 2024 eikä sekään riitä korvaamaan kaikkia Mirageja. Intian kauppahan se vasta tuotannon turvaakin mikäli se toteutuu täydessä laajuudessaan, näillä pienasiakkailla ei ole kummoista merkitystä sen kannalta (ja juuri siksi C-Greippi olisikin tätä nykyä melkoinen riski). Vähän käytettyjen koneiden myynti on Ranskalle hyvä diili, koneet olisi pitänyt päivittää F3R- ja myöhemmin F4-tasolle joka tapauksessa, näin tilalle saadaan linjalta suoraan F4:ää priimalla rungolla ja vastaavasti asiakas saa koneensa nopeasti, päivitettynä ja kuitenkin tehdasuutta konetta halvemmalla. Tuollainen tusina konetta yli sadan koneen fleetistä nyt aina irtoaa kun tilalle saadaan uudet ja vanhaakin kalustoa on vielä loppuun ajettavana. Pakkorakoa koneen myynnille ei ole, näkisin ton enemmänkin Ranskan perinteisen kauppapolitiikan jatkumona.

Volyymin nostoa Ranskassa taas voidaan odottaa muutenkin, Euroopassa aletaan pikkuhiljaa herätä kylmän sodan päättymisjuhlien krapulasta ja puolustusmäärärahojen korotusta voidaan pitää jokseenkin varmana kaikkialla. Koronanjälkeinen elvytysbuumi ei myöskään teollisuusostoksia Ranskassa ainakaan vähennä ja voi ollakin, että kauppapoliittisista syistä Ranska tukee Rafalen vientiostoksia, esmes Egyptillehän taattiin suuret lainat -riski on kohtuullisen pieni ja toimii käytännössä teollisuustukena Ranskassa. Tässä mielessä voisi sanoa, että Suomi on oikeaan aikaan markkinoilla. Harmi, kun valtiomiehiä ei Suomessa enää ole, kyvykäs sellainen olisi hoksannut rummuttaa EU:n elvytyspaketin hyväksyntää ulkomailla sellaiseen malliin, että Ranska olisi tarjonnut Rafalea porkkanana.

Se on kyllä totta, että Rafale on tän kisan musta hevonen. Mielenkiintoisia suorituskykyjä koneella on (mm. SPECTRA ja MICA IR), ja Ranska on aina vähän omalaatuinen. Se voi hyvinkin yllättää.
 
Eilen muuten kerrottiin, että Ranska ei yllättäen korvaa näitä Kroatian ostamia uusien tilauksella kuten Kreikan kohdalla.

Sen sijaan heillä on jo 10 entistä lentokelvotonta, joista on varastettu varaosia muihin. Lisäksi kaikissa entisissä ei ole AESAa, Taliosta yms. joita nyt ostetaan rahalla. Plus M88-lisämotteja.

Eli miinusta Kreikan (-12) ja Kroatian (-10) määrä, mutta takaisin tulee vahvuuteen 22. Dassault ei vain valmista 10 kpl uutta, joten Ranska ei tule ostamaan 171 kpl kun tuotannon jatkuminen ei sitä muiden ostojen myötä edellytä.

Eli käytännössä 22 myytiin, mutta Dassault sai vain 12 lisärunkoa tilauskirjaan?

After Croatia, no new Rafale order for France​

According to our information, the Ministry of the Armed Forces does not wish to order new devices but prefers to focus on the quality of the fleet over quantity. The Rafales will have new additional mission equipment (AESA radar, Talios pod, M88 engine) purchased using the proceeds from the sale of the used Rafale.

The future Croatian order will have an impact on the Air Force's Rafale fleet. The target of 171 Rafales (including 129 for the Air Force) planned for the end of the Military Programming Law (LPM) will not be reached after all, according to our information. The Ministry of the Army does not want to order new aircraft, but prefers to focus on the quality of the fleet rather than quantity. Thus, with the proceeds from the sale of the Air Force Rafale to Croatia (more than 999 million euros), the ministry wants to buy mission equipment, which is currently lacking on the Rafales in service. To improve the Rafales' operational readiness and missions, the French defense procurement agency (DGA) will order AESA radars (Thales), which will gradually replace the RBE2s, Talios designation pods (Thales) and additional M88 engines (Safran). This will make it possible to more quickly eliminate all the different standards of the Rafales in service (currently the latest standard is the F3R). These purchases therefore go beyond the forecasts in the 2019-2025 LPM. Above all, this equipment will improve the performance of the Rafale. Typically, the Meteor air-to-air missile will be fully operational with an AESA radar.

This decision is clearly different from that taken after the Rafale contract in Greece (18 aircraft sold, including 12 used): the Minister then wanted to replace the 12 used Rafale sold in Athens with 12 new Rafale for the army of the air. He had also planned within the framework of the Ravel program to put back in flight 10 Rafale, which had been parked by the air force and cannibalized in order to serve as spare parts for planes leaving on mission or in training. In theory, the Air Force will therefore benefit in the long term from 22 additional "in service" aircraft. Finally, export contracts in Egypt then in Greece as well as the national orders made it possible to restore visibility for several years to the Rafale chain of Dassault Aviation. There is no longer any urgency concerning the industrial chain of the tricolor combat aircraft, which sustains a network of 500 French companies.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän erikoista että näinkin uutta konetyyppiä kannibalisoidaan varaosiksi. Ehkä budjettikehys on ollut Ranskassa tiukempi kuin olen antanut itselleni kertoa?

Tossakin muuten näkyy, miten käytettyjen koneiden myynti on hyvä diili, säästyy tuo päivittämisen vaiva ja kustannukset. Pitäisin silti todennäköisenä, että tämä päätös koskee nykyistä budjettikautta, sillä Mirageja tulee elinkaarensa päähän 10-15 v sisällä koko joukko eikä 2000D -fleetistä modernisoida kuin puolet. Sangen outona pitäisin, jos ne jätettäisiin tyystin korvaamatta (ja onhan 2000-5C:täkin vielä rivissä).
 
Vaikuttaa siltä, että Ranska arvostaa tuotantolinjan käynnissä pitoa. Ovat aina ostaneet silloin kun muita ei ole ilmaantunut. Nyt ei osteta kun ei ole sen puolesta tarvetta. Onko se sitten budjettiajattelua? Ei tarvinne ainakaan vielä FCASia varten lykätä ostoja 10 vuoteen.
 
Onhan tuolla Ranskalla vielä reilut sata Miragea, jotka odottavat poistoa riveistä. Että kyllähän kun noita ruvetaan korvaamaan Rafalella, niin kyllä siitä syntyy reipas määrä tuotantolinjat auki pitävää työtä.
 
Back
Top