Dassault Rafale

Kuten on tiedossa, poliittiset seikat ovat erittäin tärkeitä hankintapäätöksen taustalla. Entä jos, ja tämä on iso jos, F-35 ja F-18E eivät olisikaan lopulta varteenotettava ehdokas odottamattoman eurooppasuuntauksen johdosta. Eli jos päätös tehtäisiin lähtökohtaisesti Eurofighterin, Gripenin ja Rafalen välillä minkä itse valitsisitte? Oma valintani olisi Rafale.
valinta olisi Eurofighter ja johtuen hieman paremmasta ilmataistelukyvystä ja suuremmasta kone kannasta maailmalla.
 
Ei oikeastaan ole kuin ensi kevääseen. Silloin tipahtaa RFQ, eikä sen aikana voine laittaa uusiksi vastauksiaan. F4 esim. menee jo niin pitkälle ajastus (2023 ulos), että muutoksia voisi odottaa lähinnä epäonnistumisista nyt aseettuiin tavoitteisiin nähden.

Kyllähän siihenkin voi varmaan lupailla kaikenlaista jota ei vielä ole olemassa, asiakas sitten päättää miltä hanke näyttää riskien ja kustannusten osalta. Sveitsin kilpailussahan Eurofighter ja Rafale tarjosivat melko vaatimattomia parannuksia, verrattuna Saabin hyvin huomattaviin päivityksiin (ja nykyinen Gripen E on vielä Sveitsin skabasta paljon kehittynyt). Pitkälti tästä on peräisin aikaisempi nihkeä asennoitumiseni Rafalen päivitystahtiin. Ranskan asevoimien kannalta Rafale on tietysti useimmissa tapauksissa nykyiselläänkin "riittävän hyvä", savimajat posahtelevat ihan hyvin ilman kaikkea viimeisintä a2a-haitekkiäkin ja pitkä toimintamatka on heille kovia saavutusarvoja tärkeämpi.
 
Tällä yhdellä tarkoitin Eurofighterin tämän viikonlopun esityksiä, siis hävittäjähankkeen aikaisia kun kyse oli siitä pitäisikö myyntiorganisaation saada kone näytille.

Super Hornetin paskarinki kahden koneen voimin oli ihan kelpo panostus verrattuna Rafalen Hankkija-lippiksiin.
Kaikki muut ovat käytännössä kykynsä äärirajoilla mukana. Esim. F-35 osalta on vielä niin kesken lentäjäkoulutuksen ylösajo, että Le Bourget on saavutus RIAT:n ja Hollannin, Viron, Bulgarian visiittien päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin kylläkin Block I:stä, joita Suomen koneisiin on hankittu. Block I alkaa juurikin käymään vanhahtavaksi, kun esimerkiksi Block II tarjoaa paremman kantaman käytännön ampumaetäisyyden ja datalinkin mahdollistaman LOAL-kyvyn mahdollisuuden ampua takasektoriinkin.
Kyllä, ja tarkoitin että Block II päivitys on mahdollinen ja siitäkin eteenpäin asetta on mahdollista päivittää. X-on muuten samaa, uutta sukupolvea. Se ei häviä vielä mihinkään.

JASSM on 30-luvulla hieman sama kuin ne 80-luvun Tomahawkit tänä päivänä. Voi niitäkin käyttää, mutta eivät ne tarjoa samanlaista suorituskykyä kuin uudemmat ohjukset.
JASSMia voi päivittää kuten Saab päivitti meidän RBS-15 ohjukset tai ylipäätään monenlaiset ohjukset on päivitettävissä. Ei se ole ongelma.

JDAM:n päivittämisen osalta pitää muistaa, että räjähtävän osan elinkaari on varsin rajallinen. Se herkistyy ajan mittaan ja sitten käy USS Forrestalit. Käytännössä pitäisi siis vaihtaa itse pommi, ei niinkään huolehtia ohjauspaketista.
Myös elektroniikka vanhenee 15-20 vuodessa joten ohjausyksikkö on vaihdettava/päivitettävä myös.
 
Super Hornetin paskarinki kahden koneen voimin oli ihan kelpo panostus verrattuna Rafalen Hankkija-lippiksiin.
Kaikki muut ovat käytännössä kykynsä äärirajoilla mukana. Esim. F-35 osalta on vielä niin kesken lentäjäkoulutuksen ylösajo, että Le Bourget on saavutus RIAT:n ja Hollannin, Viron, Bulgarian visiittien päälle.

Super hornet on esiintynyt Suomessa Jyväskylässä oliko 1999 tai 2001tms.
 
Kyllä, ja tarkoitin että Block II päivitys on mahdollinen ja siitäkin eteenpäin asetta on mahdollista päivittää. X-on muuten samaa, uutta sukupolvea. Se ei häviä vielä mihinkään.

Tarkoitatko päivittämisellä, että otetaan suomalaiselta varikolta AIM-9X Block I, viedään ohjus tehtaalle ja vaihdatetaan siihen Block II:n osat?

Jos ohjuksessa on säilynyt tarpeeksi komponentteja samoina ja datalinkki saadaan lisätyksi pelkällä moduulin vaihdolla, niin tuo voi olla ihan tehtävissä oleva ja järkeväkin vaihtoehto. Onhan joitakin aiempiakin Sidewinderin versioita tehty ottamalla vielä vanhempi ohjus ja vaihtamalla siihen osa komponenteista. Mutta en ole kuullut tuollaisesta mahdollisuudesta 9X:n kohdalla. Laita ihmeessä linkkiä, jos sinulla on lähde 9X:n päivitysmahdollisuudelle.

JASSMia voi päivittää kuten Saab päivitti meidän RBS-15 ohjukset tai ylipäätään monenlaiset ohjukset on päivitettävissä. Ei se ole ongelma.

Kaikkeahan on periaatteessa mahdollista päivittää.

Suomen kannalta on kuitenkin olennaista, onko tuollaista päivitysohjelmaa valmiiksi olemassa? Yksinomaan Suomen tarpeisiin sellaista tuskin kannattaa käynnistää vajaata 70 ohjusta varten (muutama ammuttaneen koeammunnoissa), mutta jos Yhdysvalloilla on itsellään vielä 30-luvulla muutama tuhat ohjusta varastoissa, niin sitten asia on toinen. Mahdollista on kuitenkin sekin, että amerikkalaiset ampuvat ne pari tuhatta perusmallista JASSM-rynnäkköohjustaan sotilaallisessa yhteenotossa Kiinan, Pohjois-Korean tai Iranin kanssa. Ohjus saatetaan myös hylätä ennenaikaisesti teknisten ongelmien tai ylläpidon kalleuden vuoksi, kuten kävi vaivaiset 22 vuotta palvelleelle ydinkärkiselle ACM-risteilyohjukselle.

Toinen kysymys on, kuinka relevantti JASSM:n perusratkaisu on tulevaisuudessa? JASSM on alisooninen risteilyohjus, joka luottaa vihollisen ilmapuolustuksen läpäisemisessä häiveominaisuuksiinsa. Suunnittelu aloitettiin 1990-luvulla, ja osa käytetystä teknologiasta on kotoisin perutusta TSSAM-ohjuksesta. Tulevaisuuden risteilyohjuksessa saatetaan tarvita muitakin ominaisuuksia, kuten supersoonista nopeutta.

Myös elektroniikka vanhenee 15-20 vuodessa joten ohjausyksikkö on vaihdettava/päivitettävä myös.

Vaihtaminen/päivittäminen ei välttämättä ole tarpeen, vaikka toimintakuntoisuus on tietysti tarkistettava. Tuollainen yksinkertainen ohjausyksikkö nimittäin poikkeaa jonkin verran esimerkiksi ilmataistelu- ja meritorjuntaohjuksen tutkahakupäistä, joita vastaan kehitetään koko ajan parempia ja tehokkaampia elektronisia vastatoimia.
 
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/3561093/posts

Rafalen tilauskirja 104 kpl, käytössä 145. Tuotanto varmistettu 2025 asti nykyisillä.
Viitostranchea kaupittelevat Armée de l'airille.

F4-versiosta toivovat seuraavan myyntiaallon veturia.

Dassaultilla ollaan näköjään erittäin toiveikkaana että Sveitsin ilmavoimat päätyy lopulta ostamaan Rafaleja Hornettiensa tilalle, eikä mitään greippenejä.
Trappier is particularly outspoken about the Swiss air force's need to replace its F/A-18C/Ds and Northrop F-5s, after the Rafale was defeated in a contest with the Gripen NG earlier this decade; only for a planned 22-aircraft purchase to founder following a referendum defeat.

"After trying to buy a smaller aircraft [the Saab Gripen] they will buy the top of the range, which is the Rafale,” Trappier says. “I don’t see that the Swiss will return to the Gripen – the people voted against it, so it would be difficult for a defence minister to go back.”
 
Sveitsi ei hyödy kummastakaan Rafalen ykkösedusta kuten Suomi. Eli valuuttakurssin riski sekä todellinen tarve saada YK turvallisuusneuvoston ääni. Kartan perusteella Sveitsi mitään ilmavoimia tarvitse edes.
 
Kahden moottorin työntövoima ja luotettavuus. 14 ohjusta. Harmi että kallis vaikka onkin ainoa kone ilman valuuttakurssin riskiä. Ranskan Daladier pelasti Suomen talvisodassa ja maksoi siitä rytimäisen hinnan
 
16-09-2013-Sanicole-Airshow-Tom-Houquet.jpg


2016-09-17-Nato-Days-in-Ostrava-02-Wojciech-Mazurkiewicz.jpg
 
Back
Top