Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tallain siina kay kun yritetaan tehda maakenttahavittajasta tukialusversio (toisinpain onhii ihan hyvin):

Auditor Fails Navy's Main Fighter Jet, MiG-29
All India | Written by Vishnu Som | Updated: July 28, 2016 18:05 IST


EMAIL
PRINT

64COMMENTS
mig29k_650x400_41469698382.jpg

bigimage_playbutton_red.png


Navy's MiG-29K has engine and other problems, hardly available for service

New Delhi:
Highlights
  1. National auditor CAG says navy's fighter jet riddled with problems
  2. MiG-29K has engine and other problems, hardly available for service
  3. 45 of these jets bought from Russia for 10,500 crores
The navy's ambition to have a formidable presence far away from the Indian coastline rests largely on one fighter jet - the MiG-29K bought from Russia. And according to the state's national auditor, it's working so poorly that it's hardly available for use.

In a scathing report submitted to parliament two days ago, the Comptroller and Auditor General or CAG, which has audited the Navy's MiG-29 programme, says that "The MiG-29K, which is a carrier-borne multi-role aircraft and the mainstay of integral fleet air defence, is riddled with problems" including engine malfunctions which means that in "a best case scenario, a MiG-29 jet will be fully fit for operations less than 50 per cent of the time it is required to be deployed."

India has acquired 45 of these fighter jets for nearly 10,500 crores in 2004 and 2010. The jet, which is deployed on India's formidable warship the INS Vikramaditya, is also meant to be the front-line fighter for the carrier Vikrant, which is being built in Kochi, and possibly the Vishal, a third aircraft carrier still at the design stage.

The CAG report says that since the MiG-29K plane was inducted in 2010, more than half of its engines have been diagnosed with design-related defects. "The issue had serious flight safety implications, since in-flight engine defects had led to ten cases of single engine landings," the report says.

Nor has the MiG-29 been able to fare acceptably during the violent process of landing on the tiny deck of an aircraft carrier. Restrained upon touchdown by an arrestor hook which snags a wire on the deck of the Vikramaditya, the MiG-29K has encountered several component failures
- laivasto itse on laskenut saavansa yhdesta Rafalesta lentosuoritteita irti yhta paljon kuin 5:sta Migista
- nyt vaan laskutikulla sitten kahden osamaaran suhteuttaminen:)... kpl-hinnat ja 1:5... ja saadaan tuo piileskeleva VFM framille:). Se ei ole kilpaileva havittajatyyppi, vaan Value For Money... taitaa olla Kiina ainoa paikka, missa laskutikut on viela kouluissa kaytossa... intialaiset toki osaavat sen verran matematiikkaa, etta Mig roikkuu kilpailussa mukana ihan muista syista;)
 
Olen sanonut monella foorumilla, etta maailmanrauhan paras tae on Kiinan yhden lapsen politiikka.
Aivan, vuodesta 2016 käytössä: https://en.wikipedia.org/wiki/Two-child_policy
Silti entinen politiikka takaa vaikean sosiaalisen ongelman, joka tulee näkymään monilla tavoilla.

Intia tarvitsee teknosiirron väistämättä. Venäjään ei voi luottaa pitkällä tähtäimellä kun tekee yhteistyötä päävastustajan kanssa.
Saisivat vain tyytyä hyvään 4,5G:hen eikä tavoitella kuuta taivaalta. Ei ole paikallisesta ilmailuteollisuudesta hyppäämään sukupolven yli.
 
entinen politiikka takaa vaikean sosiaalisen ongelman, joka tulee näkymään monilla tavoilla
Kiinan tyo-ikainen vaesto kuin myos sen osuus on huipussaan ja vaestorakenne tulee olemaan viela dramaattisempi jatkossa kuin mita se on (esim.) Japanissa - aivan eri syista - nyt.
- rikkaillehan ei ole mitaan rajaa "limit of two children allowed per family or the payment of government subsidies only to the first two children". Mutta vaikka Kiinassa on miljardooreja enemman kuin USAssa, rikkaita suhteessa vaestoon on kuitenkin suht' vahan.
- tuollakin tuli pyorittya yli puoli vuosikymmenta; tosin Hong Kong diplomaattikanavan kautta kaynnin passia ei enaa kahden vuoden jalkeen uudistettu, kun sita kautta tulemiset ja menemiset jai paria vaille vaaditusta lkm:sta... iso maa, miksi aina menna HK:n kautta:(

Kaikki muutkin magitsun jutut taytta asiaa, mutta ei lisakommenttia niihin. Kiinalla on iso merkitys Intian politiikassa, koska he ymmartavat talla eraa liikkuvansa viela pienen (ermm, ison euroopplaisen maan kokoisen) teravan karjen kantamana, kun taas Kiina on jo mobilisoinut (kouluttanut jne.) massansa ja siirtymassa kovaa vauhtia korkeateknologiaan...kun taas Intiassa tietotekniikkaa lukuunottamatta korkeateknologia pyorii valtion rahoilla. Suorasti tai epasuorasti:
- esimerkkina epasuorasta Dassaultin uusi tehdas siella, josta puolet on rahoittanut Ambani-perhe
- perheen yritysrypas tuli voimalla mukaan puolustusteollisuuteen vasta 2014 - heille on sisapiirissa luvattu vastineeksi sen verran tilauksia, etta varmasti "kannattaa"
Veropohja on heikko ja se rajoittaa valtiovallan suoria investointeja. Ei mikaan ihme, etta kiihkokansallinen Modi on eliminoimassa kateisen kayttoa yhteiskunnasta... siihenhan loppuisi;) veronkierto kuin seinaan
 
Tallain siina kay kun yritetaan tehda maakenttahavittajasta tukialusversio (toisinpain onhii ihan hyvin):

Auditor Fails Navy's Main Fighter Jet, MiG-29
All India | Written by Vishnu Som | Updated: July 28, 2016 18:05 IST

^Tuo NA on samanlainen pulju kuin Yhdysvaltain GAO, joka on tuominnut jokaisen amerikkalaisen sotilaskoneprojektin viimeisen 50 vuoden ajalta sysipaskaksi. Instanssin tehtävä on etsiä projekteista vikoja ja ongelmia.
 
^Tuo NA on samanlainen pulju kuin Yhdysvaltain GAO, joka on tuominnut jokaisen amerikkalaisen sotilaskoneprojektin viimeisen 50 vuoden ajalta sysipaskaksi. Instanssin tehtävä on etsiä projekteista vikoja ja ongelmia.

...mutta ne ovatkin olleet sysipaskoja melkein kaikki, hankkeina. Jos lopputuloksena on lopulta tullut ulos toimintakelpoinen tai vastustajaan nähden ylivoimainenkin kone tai järjestelmä, siihen on yleensä käytetty kohtuuttoman paljon rahaa joko tahallaan taikka huonon organisoinnin vuoksi. Ihan hyvää työtä tekevät nämä valvontaelimet, ilman niitä menisi vielä nykyistäkin suurempi osa kansantuotteesta sotavälineisiin. Toistaiseksi joku yrittää pitää rotia virkansa puolesta ja kyekenee hillitsemään pahimmat ylilyönnit.
 
nstanssin tehtävä on etsiä projekteista vikoja ja ongelmia.

Aivan, ja jos loytyy, niin palstalaisille aukaistaan enemman kuin muuten. Englannin NAO tarjoaa hyvaa luettavaa suurimmista hankkeista, esim. kun Apachet polkaistiin tyhjasta, maksoi £ 5 mrd ja nyt kun sama maara (sittemmin on leikattu) hankitaan uudestaan, luku onkin £2,1 mrd
- maavoimat, ilmailu, hapuilevaa, kustannukset karkaa kasista... kuulostaako tutulta?
 
http://www.thehindubusinessline.com...ts-techtransfer-air-pocket/article9945734.ece

"The decision to buy more Rafale jets from Dassault Aviation is likely to be announced during the visit of French President Emmanuel Macron in December, sources added.
However, the sources said, India has already informed the French that “not a single” Rafale will be bought in flyaway mode — they will be built in the Dhirubhai Ambani Aerospace Park, run by Reliance Aerospace Ltd and Dassault Aviation in the Mihan Special Economic Zone in Nagpur."
 
Laitetaan, mutta tuskinpa on uskottavaa.

Answering questions from German media, Trappier said that he would be happy for Germany to buy the Rafale as a replacement for its Tornado strike aircraft, which are to be retired around 2025. “I would prefer that they buy Rafales, but it is their decision,” Trappier said. Dassault was not actively marketing the Rafale to Germany, “but if they are interested, they know who to call.”

“The Tornado is a strike aircraft. Can the Typhoon replace the Tornado? It’s not for me to say, but apparently there are certain problems,” he said.
(eri linkki kuin minne twiitissä oleva vie) http://www.defense-aerospace.com/ar...r-could-integrate-french_uk-combat-drone.html
 
Saksan tarve penetrointikykyiseen, hyokkaykselliseen koneeseen on jo 2025, eli vuosikymmen ennen maiden yhteisia, muita tarpeita.

Kun vienti nyt vetaa perus-Rafalelle, voi Dassault hyvinkin tehda XL-mallin rinnalle, joita Ranskakin voisi ottaa 60 alkuun, korvaamaan Mirage fleetin, joka juuri nyt on menossa modernisointiin.
 
Heh heh, onpa vitsikkäitä. Lupaavat belgeille 20 miljardin offsetit vaikka itse kauppa olisi 3,5 miljardin arvoinen. Tuotahan ei uskoisi edes Wincapita-Kustaa.

Minäkin ihmettelin tätä. AFP on julkistanut joitain yksityiskohtia Ranskan "tarjouksesta", ja siitä selvisi että tämä tarkoittaa 3,5 miljardin suorien offsetien lisäksi lupauksen Dassaultin nykyisten vuotuisten sijoitusten Belgiaan (800M€) pysyvän vähintään ennallaan seuraavan 20 vuoden ajan, eli yhteensä 20 miljardia.

Muuta jutussa mainittua oli:
  • 100 uutta yhteistyöhanketta start-upien, PK-yritysten, yliopistojen ja valtiollisten laitosten kanssa
  • Belgian ilmailuteollisuuden yhteisen katto- ja markkinointiyrityksen perustamiseen sijoittaminen
  • "Smart City"-hanke jossa kehitetään tulevaisuuden kaupunkien teknologioita (?)
  • Kahden tutkimus- ja kehityskeskuksen perustaminen (tietysti) Flanderiin ja Valloniaan
  • Ennakoivan lentokonehuollon (huono käännös, mutta sanasta sanaan) tutkimuskeskuksen perustaminen Brysseliin
  • Rafalen huoltokeskus Flanderiin
  • Belgialaisille yrityksille osuus Rafalen alihankkijasopimuksista
  • Pääsy kumppaniksi uusiin eurooppalaisiin tulevaisuuden hävittäjäprojekteihin (monikossa)
Kun vienti nyt vetaa perus-Rafalelle, voi Dassault hyvinkin tehda XL-mallin rinnalle, joita Ranskakin voisi ottaa 60 alkuun, korvaamaan Mirage fleetin, joka juuri nyt on menossa modernisointiin.

AdA:n komentaja ilmoitti juuri, että tarkoituksena on korvata Miraget noin 30:n Rafalen lisähankinnalla:
http://www.opex360.com/2017/11/20/l...ncaise-soumise-un-calendrier-difficile-tenir/
 
Viimeksi muokattu:
AdA:n komentaja ilmoitti juuri, että tarkoituksena on korvata Miraget noin 30:n Rafalen lisähankinnalla:
http://www.opex360.com/2017/11/20/l...ncaise-soumise-un-calendrier-difficile-tenir/
Onpas mielenkiintoista, kun Ranskan Military Law (5 -vuotiskauden hankintamaararahat laitetaan lain muotoon, jotteivat hallitusten keikaukset heiluttele liikaa) juuri sisalsi rahnat modernisointiin
- mita itse kylla ihmettelin, ja pidin tuhlauksena

EDIT: Toisaalta,
Les Mirage 2000 de l’opération Chammal ont franchi le cap des 10.000 heures de vol
Read more at http://www.opex360.com/2016/07/20/l...des-10-000-heures-de-vol/#sdHbmgYFcIWfCUIZ.99
fleetti vanheni 5 kk:ssa 40:lla lentokonevuodella (250/kone/ v?), eli tuohon tahtiin ne eivat jouda tehtaalla kayda kaantymassa, vaan parempi tehda uusia tilalle
 
Viimeksi muokattu:
  • Kahden tutkimus- ja kehityskeskuksen perustaminen (tietysti) Flanderiin ja Valloniaan
  • Ennakoivan lentokonehuollon (huono käännös, mutta sanasta sanaan) tutkimuskeskuksen perustaminen Brysseliin
  • Rafalen huoltokeskus Flanderiin
Kohtalon kysymyksia, koska Flanderissa sijaitsevan lentokoneteollisuuden integroituessa F-35 toimitusketjuihin naivettyy Walloniassa oleva osuus (joka on integroitunut jo talla eraa Ranskan lentokoneteollisuuteen) pois
- siksi nuo toistuvat maininnat Flanderista (ja jopa toimintojen kaksintamiset eri paikkakunnille)
 
..yhtä nopeasti, luotettavasti ja kivuttomasti kuin ranskalaiset toimittavat ydinvoimaloitaan...

Ajatelkaa jos HX-hankkeessa tapahtuisi 1-2 vuoden yllättävä viive, semmoinen kuin oli Jassm testeissä joitakin kuukausia?
Saati sitten 9v kuten Olkiluoto-3.

1-2 vuotta ei ehkä vielä haittaisi, ja lyhyt viive olisi jopa toivottava, eli kertoo siitä että käytetään uusinta tekniikkaa.
 
Ajatelkaa jos HX-hankkeessa tapahtuisi 1-2 vuoden yllättävä viive, semmoinen kuin oli Jassm testeissä joitakin kuukausia?
Saati sitten 9v kuten Olkiluoto-3.

Lukekaa tähän liittyen:
Weapons Acquisition and Strategic Uncertainty: Investigating the French Case
https://thestrategybridge.org/the-b...gic-uncertainty-investigating-the-french-case

Strategista epävarmuus -konseptia ei tarkastella usein asehankinnoissa. Se voisi kuitenkin selittää, miksi epäonnistutaan kokonaan tai vain myöhästytään, ylitetään budjetti ja tuotetaan puutteellista.
Weapons procurement studies generally do not consider uncertainty as a crucial factor in explaining why weapon programs fail completely or encounter cost overrun, delays, and deficiencies in delivered capabilities.

Pitkät polkuriippuvuudet estävät ylimääräisen järjenkäytön puolimatkassa:
Despite many initial difficulties, notably related to aborted cooperation, these three programs continued through the same long-term planning logic already at work, due to a heavy path dependence of the French military establishment and the pressure of sector elites.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Ravenin spoileri ylla on hyva: syy aina jossain muualla tai muissa:)

Mutta tuosta hyvasta artikkelista (sita ed. postaus): "heavy path dependence of the [French] military establishment and the pressure of sector elites."
- nainhan se on muuallakin
- aina etsitaan kalustossa jo oleville seuraajia; sitten kun muuhunkin pitaisi loytya rahaa, niin ihmetellaan, miksei sita ole
- kun kalustojen "seuraajaprojektit" sitten joskus toimittavat vehkeet, niin todetaan, etteivathan nama vastaa taman paivan vaatumuksia. Ja joukotkin pitaisi muodostaa ihan eri tavalla, jotta uhkiin pystyttaisiin tehokkaasti ja joustavasti vastaamaan

... tuossa vaiheessa on iskenyt jo "double-whammy":
- saatua kalustoa jaa seisomaan
- muodostettaville uudentyyppisille joukoille ei saada tehtavaa vastaavaa varustusta.
Vastaavat artikkelit paatyvat usein siihen (maasta riippumatta), etta koneiston sisaisten eliittien kokemus- ja koulutusinertia (ja suljetussa ryhmassahan se vain vahvistuu) on niin suuri, etta esim. armeijan osalta turha puhua "renewal" termeilla, kun tosiasia on kuitenkin "regeneration". Ilma- ja merivoimien osalta asiat saattavat edeta toisinkin, koska tekniikan kehitys on ilmeista ja tosiasiat, eli mita siita seuraa, voidaan paatella muutenkin kuin ottamalla joku puoli milj. miesta, molemmilla puolilla, matsi - ihan vaan kokeeksi
 
Back
Top