Pahoittelut että ymmärsin väärin, tästä keskustelusta on
hieman vaikea löytää punaista lankaa.
Pointtinasi nyt varmaan kuitenkin on, että Sveitsin tulokset eivät ole relevantteja, koska Gripen ei pärjännyt niin hyvin kuin oletit, joten vertailussa ei voinut olla Gripen E:tä vastaava kone.
Jos mietitään etukäteen, että millaisia tuloksia meillä pitäisi olla, ja katsotaan sitten millaisia tuloksia oli, niin voidaan arvioida, että mitä tuloksia ne ovat.
Esimerkkinä mainitsit Detection ja Acquisition-kategoriat, joissa ilmeisesti Gripen E:n AESA-tutkalla olisi mielestäsi pitänyt olla paras, joten epäilet että vertailussa ei olisi otettu sitä huomioon, vaikka sinulle on useamman kerran näytetty, että vertailussa on ollut Gripen AESA-tutkalla. Tässä keskustelussa on jo korjattu käsityksesi, että Rafalen tutka olisi jotenkin merkittävästi huonompi kuin Gripenin, joten siinä tuskin on enää epäselvyyksiä. Mutta kuten sanoin, Eurofighterin tutka on mekaanisesta toiminnastaan erittäin tehokas, ja on julkisten tietojen mukaan lähellä Rafalen AESA-tutkaa havaintoetäisyyksissä. Passiivisissa havaintokeinoissa tuskin olisi ollut merkittäviä eroja. Vähän vaikeaa on siis nähdä Gripenin paremmuutta tässä asiassa.
Toisekseen mielestäsi Gripenin olisi ilmeisesti pitänyt pärjätä Endurance-kategoriassa paremmin, ja lähteenä käytit tuota Reddit-kirjoitusta. Tuota samaa juttua on ennenkin linkitetty foorumille, tosin silloin näyttämään kuinka Gripenin ilmoitetut kantamat ovat todellisuutta lähinnä paperilla. Siinä samassa jutussa lasketaan, kuinka suorituskykyarvot tippuvat roimasti muihin nähden mitenkään realistisilla asekuormilla. Ei siis ole kovin suuri yllätys, että Gripen ei tässäkään pärjännyt niin hyvin kuin oletat.
Ja kyllä, sillä mikä on koneiden suorituskyky vuonna 2025 on väliä, sillä sinun väittämäsi mukaan Sveitsin tuloksilla ei ole merkitystä tänä päivänä, koska Gripen E on kehittynyt niistä ajoista. On varmaan ihan hyvä muistuttaa, että muut koneet ovat myös kehittyneet tuosta vertailusta.