No itse asiassa tosiaan Rafale oli jo tekeillä kun Hornetia valittiin. M2000C on vielä tuotantokäytössä kotimaassaankin, ja siihen integroitiin oleellinen osa Rafaleen vasta tulossa ollutta elektroniikkaa, kuten MICA-tuki. M2000-kehitys loppunut kokonaan oikeastaan vasta AESA-siirtymän kohdalla, mutta eipä sellaista Hornetiinkaan tullut.
Nyt HX:n aikana tilanne suunnilleen sama; jos ei ihmeitä tapahtu, FCAS on "IOC" joskus 2030-luvun lopulla ja kypsä 2040-50-luvulla. FCAS tosin on nyt 5-10 vuotta myöhemmässä kuin mitä Rafale oli 1990-luvun alussa.
Tai sitten vauhti lähtee hiljalleen kiihtymään, jos maailma muuttuu kovasti tästä sotaisammaksi. Siinä tilanteessa toki ei ole vastaavia ennakkotietoja muistakaan HX-kandidaattien elinkaarista tai huoltovarmuudesta.
Lisäksi tietty koneiden suunnittelu saattaa kohdata jonkinlaisen suuren murroksen (vrt Boeing/Saab tfx) ja kehitys voi lähteä nopeutumaan kaikilla. Jos vaikka joku keksii modulaarisen ja ketterän suunnittelutavan, joka irrottaa lentokoneet niille nykyään ominaisesta hurjan kovasta ja hitaasta validointiprosessista.
Jos
Rampant Rafalea on uskominen, niin liikehtimisrajoituksia tulee Rafalessa vain silloin kun säiliöissä on sisältöä. Nehän tyhjennetään ensin, joten rajoitusta on vain menomatkalla jonkin aikaa. Ilmanvastusta toki tulee säiliöstä riippuen jonkin verran. Sen takia ilmataistelukäytössä on ilmeisesti useimmiten 1 tai 2 1250-litraista säiliötä ja savimajakeikoilla 2000-litraisia 2 tai 3. (Tai näin päättelen noiden koneiden varustuksesta kotimaassaan kuvatuissa videoissa ja ohjelmissa)