Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei Ranskalaisten härveleiden integraatio ole toimivaa. Ranskalaisten mentaliteetilla ei integrointeja saada aikaan ja se tiedetään koko maapallolla joka puolella. Me a; umme itseämme jalkaan tottavie, jos valitaan joku vanhus koneeksi hx projektissa.
Hyvä jos selviää pelkällä jalkavammalla. Jos valitsemme koneen johon meillä ei ole taloudellisesti varaa niin ammumme itseämme päähän. Siitä ei enään toivuta.
 
Hyvä jos selviää pelkällä jalkavammalla. Jos valitsemme koneen johon meillä ei ole taloudellisesti varaa niin ammumme itseämme päähän. Siitä ei enään toivuta.
olet todella oikeassa.
Olisikohan näin, että tarvitsisimme sittenkin kahdenlaisia koneita? Itse Arvostan korkealle SuperHornettia ja F35 juuriin suuren valmistus/käyttäjämäärän, häiveen vuoksi ja erittäin hyvän integraation vuoksi. Mutta Voihan se 2. Kone ehkä olla jopa vanhempaakin perua. F15?
 
jos valitaan joku vanhus koneeksi hx projektissa.
Ei Rafale kyllä mikään vanhus ole muihin verrattuna. Peruskonsepti luotiin 1982-1986, tuotantoversion tarkemmat hionnat tehtiin loppuun 1991 C-prototyypin ensilentoon mennessä, ja jatkumossa on huomioitava työn pysäyttäminen kokonaan 1995-1997. Taistelujärjestelmät alkoivat tulla iskuun 2001-2008 (jolloin ydinasevastuu alkoi Rafalella). F-35:llä samat vuosiluvut ovat 1994-2001 ja 2006, ja taistelujärjestelmät 2017->2025?. Hyvin lyhyt ero, aika tasan 15v, molemmat käytännössä 1990-luvun teknologiaa. (F-35:een perehtyneet huomaavat, että 15 vuotta on hyvin lyhyt aika.)

Jos puhutaan perusominaisuuksista, lentokoneen muodon tarkoituksista ja fundamenteista ja disainin liikkumavaroista, ne ovat viime vuosisadan tavaraa kaikilla. Myös F-35:ssä kaikki merkitsevä lyötiin lukkoon viimeistä nyppylää myöten hektisinä vuosina 2001-2006 (rungon kantavat rakenteet, "outer mold line", ulkoisen kuorman reunaehdot, sisäisen kuorman maksimit, nostovoima, aerodynamiikka). Sen jälkeen, mikäli perusdisainissa varattiin tarpeeksi kykyä, tilaa, fasiliteetteja ja joustavuutta, elektroniikkaa ja ohjelmistoja voidaan päivittää ja kehittää seuraavat 50-70 vuotta, niinkuin on tehty vaikkapa F-15, F-16, Su-27 ja B-52 kanssa.

Merkittävä sukupolviero sijoittuu 1970-80-lukujen väliin sekä aerodynamiikan, rakenteiden että ohjausjärjestelmien osalta. F-18 ja Su-27 ovat edellisen sukupolven viimeiset edustajat. HX-kandidaatit (kaikki, osittain myös F-18E) ovat seuraavan sukupolven ensimmäiset. Ne ovat täysin tietokonesuuniteltuja epästabiileja ja hyvin muuntautumiskykyisiä lavetteja kuorman ja käyttötarkoituksen suhteen, ja niissä on vähemmän rajoittavia ominaisuuksia kuin edeltäjissään. Edellinen sukupolvi suunniteltiin ässäksi yhdessä tehtävässä ja purkkaviritettiin toisiin tehtäviin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Ranskalaisten härveleiden integraatio ole toimivaa. Ranskalaisten mentaliteetilla ei integrointeja saada aikaan ja se tiedetään koko maapallolla joka puolella. Me a; umme itseämme jalkaan tottavie, jos valitaan joku vanhus koneeksi hx projektissa.

Oot vaihtanu ajovalon Citroeniin, joten oot ranskalaisen ilmailuteollisuuden asiantuntija vai?
 
olikohan se F-22 vai F-35, jossa se sidestick on jopa sellainen, että se ei liiku ollenkaan. Sen sijaan siinä on painesensorit ja mitä suuremmalla voimalla tikkua vetää vaikka vasemmalle, niin sitä enemmän ohjainpinnat liikkuvat. Tästä on kuulemma se hyöty, että ohjainliikkeistä tulee nopeampia, koska kättä ei tarvitse fyysisesti siirtää vasemmalta oikealle nopeissa ohjausliikkeissä

Noista en tiedä, mutta F-16:ssa oli sellainen liikkumaton sticki. Siitä kuitenkin luovuttiin nopeasti, koska käytännössä todettiin että lentäjän on vaikea hahmottaa tarvittavaa voimaa jos tikku ei liiku ollenkaan. Joten se muutettiin liikkumaan muutaman millin verran.
 
Mikä on ollut syy, ettei Rafale ole käynyt kaupaksi näinä 30 vuotena?
Ei ollut todellisuudessa valmis monitoimihävittäjä kuin vasta 2006-7 alkaen.

Wiki:
"Rafales were delivered to the French Air Force several years after the naval variant, initially with the Centre d'Expériences Aériennes Militaires (French Air Force Evaluation Centre) at Mont-de-Marsan Air Base in the trials and training role. By this time, it was expected that Escadron de Chasse (Fighter Squadron) 1/7 at Saint-Dizier would receive a nucleus of 8–10 Rafale F2s during the summer of 2006, in preparation for full operational service (with robust air-to-air and stand off air-to-ground precision attack capabilities) starting from mid-2007 (when EC 1/7 would have about 20 aircraft, 15 two-seaters and five single-seaters).

In 2007, after a "crash program" enhancement six Rafales were given the ability to drop laser-guided bombs, in view of engaging them in Afghanistan."
 
Jos päätös tehdään automerkkien perusteella, niin valinta on selvä.

Rolls Royce on niin hieno nimi, ettei ole niin väliksi vaikkei ilmahärvelibisneksellä olisi enää mitään tekemistä peltilehmien kanssa. Logo ja nimi ratkaisee!
 
Jos pitäisi valita hävittäjä sen mukaan kuinka hyviä autoja niiden valmistusmaassa tehdään, pitäisi meidän valita Gripen.

Et ilmeisesti oo nähny ysisatasen Saabin virtalukkoa? Tälle linjalle jos mennään, ainoa vaihtoehtohan olisi Mitsubishi F-3.
 
Jos autojen tekniikkaan peilataan niin en liputtaisi brittienkään puolesta :D

Enkä varsinkaan saksalaisten. Sprinterissä pitää kuulemma irrottaa puskuri ensin ruuvimeisselillä, jotta pääsee vaihtamaan polttimon...

Ei sillä, kyllä se Toyotassakin vituttaa, kun joku mulkvisti insinööri on sijoittanut akun vasemman ajovalopolttimon vaihdon tielle. Vielä enemmän tosin vituttaisi, jos olisi keskivertoa suuremmat kädet. Nyt onnistuu akku paikallaankin, kun riittävän kauan jaksaa puljata.
 
Et ilmeisesti oo nähny ysisatasen Saabin virtalukkoa? Tälle linjalle jos mennään, ainoa vaihtoehtohan olisi Mitsubishi F-3.

Eikös siinä pitänyt laittaa vaihde pakille ennenkuin sai avaimen ulos...
 
Eikös siinä pitänyt laittaa vaihde pakille ennenkuin sai avaimen ulos...

Muistaakseni kyllä, ja minkä tahansa vanhan 900:n saa käyntiin jäätelötikulla tai ruuvitaltalla, koska SAAB suuressa viisaudessaan on kytkenyt virtalukon vaihteistoon, eli vaihteen varassa saisova auto painaa massallaan virtalukkoa rikki. Jokaisessa näkemässäni 900:ssa koko lukko pyörii tyhjää sylinterissään, joten virran saa päälle nostamalla lukon pois ja kääntämällä lukon pohjaa.
 
Muistaakseni kyllä, ja minkä tahansa vanhan 900:n saa käyntiin jäätelötikulla tai ruuvitaltalla, koska SAAB suuressa viisaudessaan on kytkenyt virtalukon vaihteistoon, eli vaihteen varassa saisova auto painaa massallaan virtalukkoa rikki. Jokaisessa näkemässäni 900:ssa koko lukko pyörii tyhjää sylinterissään, joten virran saa päälle nostamalla lukon pois ja kääntämällä lukon pohjaa.
Meillä on Saab 900 automaattivaihteistolla vm 1989 ja alkuperäinen virtalukko toimii edelleenkin moitteetta.
 
Muistaakseni kyllä, ja minkä tahansa vanhan 900:n saa käyntiin jäätelötikulla tai ruuvitaltalla, koska SAAB suuressa viisaudessaan on kytkenyt virtalukon vaihteistoon, eli vaihteen varassa saisova auto painaa massallaan virtalukkoa rikki. Jokaisessa näkemässäni 900:ssa koko lukko pyörii tyhjää sylinterissään, joten virran saa päälle nostamalla lukon pois ja kääntämällä lukon pohjaa.
Olin kerran juoppokuskina kaverin 99:llä. Auto jäi lopuksi sinä iltana/aamuna minulle. No, parkkipaikalla, kun en tuota pakkilukkoa tiennyt, sain koko avainpesän avaimen mukana ulos.
 
olet todella oikeassa.
Olisikohan näin, että tarvitsisimme sittenkin kahdenlaisia koneita? Itse Arvostan korkealle SuperHornettia ja F35 juuriin suuren valmistus/käyttäjämäärän, häiveen vuoksi ja erittäin hyvän integraation vuoksi. Mutta Voihan se 2. Kone ehkä olla jopa vanhempaakin perua. F15?

Se olisikin HX kisan mustahevonen kun tulisi vaikka 20kpl F-35, 35 kpl F-18 ja 5-10kpl Growleria.

Ja tiedän, on torpattu jo sataan kertaan kustannustehottomana ratkaisuna.
 
Jos autojen tekniikkaan peilataan niin en liputtaisi brittienkään puolesta :D
Tai amerikkalaiset "käyttöjenkit" = käytä vitusti rahaa ja aikaa jotta sitä voi käyttää.. :LOL:
TAI idänihmeet sitten... uuh..
 
Uuh... "the per-weapon cost is $300,000 or twelve times the cost of the comparable American JDAM"

No joo, nämä on taas näitä Wikipedia-hintoja. Viimeisin AASM sopimushinta oli 80000€, kun JDAM maksaa tänä päivänä jenkeille noin 30000$. Mutta toinen on liitopommi ja toinen ohjus, joten vertaus on vähän ontuva.
 
Back
Top