Dassault Rafale

Melko lailla OT, mutta Remeksen "Kremlin nyrkki"-kirjassa Suomi saa Kiinalta J-20:siä jne. Kirja oli tosin niin paska, että palautin sen kirjastoon kokonaan lukematta. :D

J-20 Suomelle takaisi kyllä kahdenvälisten suhteiden USA:n kanssa jäätyvän kovasti... Onneksi ei ole mukana kisassa. :D
Olisi kyllä niin hillitön veto ostaa ylläri pyllärinä kiinalaista että sen kv. paskahalvauksen melkein haluaisi nähdä. :D

Hyttysmyrkkypuolella, parikin Remeksen kirjaa olen sitkeästi lukenut läpi, kolmatta aloitin ja sitten totesin että on tämä jo nähty. Sillä on ongelmana että se osaa kyllä kerätä todella mielenkiintoisia aineksia kirjoihinsa, myös ihan kutkuttavia ja kekseliäitä juonenpolkuja, ja on ihan kohtalaisen hyvä henkilöidensä rakentelussa (eivät jää aivan kiiltokuviksi ja lapsellisiksi karikatyyreiksi jos ei nyt mitään waltarimaisia syvyyksiä löydykään), mutta sitten ei osaa ollenkaan karsia noita kaikkia aineksia ja rönsyjä pois "vain yhden" stoorin kertomiseksi kuten tuollaisessa ei-taidepläjäyksessä lukijaparka odottaa. Kummassakin tapauksessa tuntui että kirjaan on ympätty noin viiden eri romskun ainekset survomalla sisään ja juoni sitten poukkoilee ympäri taloa kuin vapputeekkari pomppulinnassa. Kustannustoimittajan olisi pitänyt puuttua peliin ja armottomasti raakata kaikki ylimääräinen ulos, laitattaa vaikka pienoisromaaneiksi tai novelleiksi sivupöydälle tarjolle. Selkeys ja seesteys on hyve ja fiktion kirjoittamisessa todella vaikea asia säilyttää siinä vaiheessa kun ei enää ollenkaan näe metsää puilta. (Nähnyt tämän pöydän vastakkaiselta puolelta eräässä aiemmassa duunissa.)
 
Eurofighter Typhoon on mun ykkös veikkaus.

Eurooppalaisia käyttäjiä useampi sata
Sen tulevaisuus on vaan niin kovin epävarma. Seuraaja tulisi Tempest-projektista mutta eikö Saksa jo jotain omaa tai ranskalaisten kanssa yhteistä projektia heitellyt ilmaan? Italia ja Espanja taitavat pysytellä mukana mutta käsittääkseni ovat lähtökohtaisesti sivurooleissa, vetovastuu on briteillä/BAE:llä.

Ja siellä Brexit tuo uutta epävarmuutta tuotteen haluttavuuteen naapurimaissa, kenties jopa jo valmistukseenkin.

Ja voisi sanoa että jo brittien vaalitapakin on noussut epävarmuustekijäksi, nyt kun konservatiivit ovat Cameronin, Mayn, ja Johnsonin johdolla hieman näyttäneet huterammilta kuiin yleensä. Tarkoitan sitä että jos kannatus lipsahtaa hivenenkin lisää muille (ml. LD, SNP) niin sikäläinen jyrkkä vaalitapa voi tuoda äkkijyrkästi erilaisen hallituksen joka torppaakin kaikki kivat "meitin hävittäjä" -projektit alkumetreille. Nähnyt joillakin ulkomaisilla militariafoorumeilla että "Defence Review" on joskus lähi-takavuosina ollut alan miehille suunnilleen englannin kielen pahin ärräpää... Oliko sitten Blairin kaudella vai jopa Toryjen viime vuosikymmenen säästötalkoissa, en muista.

[En siis tarkoita ruveta Brexitistä yleisemmin vääntämään täällä, onhan sitä huolella taputeltu omassa vitjassaan joten se siitä muuten, mutta voi varmaan ihan asiallisesti olettaa että sekin on yksi tekijä Rafalen lähimmän kilpailijan Typhoonin/Tempestin kohtalossa.]
 

Itse tuon halvan viihdetason linkkisi sisältöä en viitsi edes julkisesti ruotia. Lähinnä ihmetyttää, miten TM on päästänyt läpi moista laiskaksi tieteeksi naamioitua subjektiivista roskaa.
Luulin äkkipäätä että annat WP:lle runtua ja menin jo katsomaan mikä tuossa ad hominemin selityksessä on pielessä. :D (Oli siis ihan jees.)

No itse olen jo vuosia sitten huomannut että Teknari on vajonnut aika roskalehden tasolle. Teknologiauutisiksi naamioitua viivasuoraa mainosmateriaalia ja sitten juuri tuollaisia muodikkaita hömppäartikkeleita. On se epätoivoista paperijulkaisuilla jos ei netin tuloa täräyttävine vaikutuksineen ajoissa tajunnut. (Erikoisen hassua teknologialehdelle.) No rengastestit kai ovat vieläkin kylmintä hottia maailmalla. Ja yleensä mahtuu mukaan parikin mielenkiintoista juttua. Autotestejä ei enää jaksa lukea; tietää valmiiksi että rumimmasta päästä olevia uusia hirvityksiä kehutaan nyky-estetiikan riemuvoitoiksi, Kia "altavastaajana" on edelleen toimituksen lellikki, ja sitten J Nieminen kiukuttelee/hehkuttaa niistä vitun kassikoukuista. Omaa tilausta ei enää ole, kaverin lehdet lueskelen.

Hmmm... Näköjään tuoreita Raffy-uutisia ei ole heti alkuviikolle ollut tarjolla kun tällaiseksi jaaritteluksi lähtee. :p Laitetaanpa taisteleville herroille knoppikysymys: mitä temaattisesti yhteistä on ad hominemilla ja Occamin partaveitsellä? Yksi lainasana riittää vastaukseksi.
 
Juttua Rafalen 4.2 päivityksestä, jota meillekin tarjotaan varmasti.

In January 2019, French Defense Minister Florence Parly announced France would commit $2.3 billion to develop an F4 generation of the Dassault Rafale twin-engine multirole fighter. This would include production in 2022–2024 of the last twenty-eight of the original order of 180 Rafales, followed by the purchase of an additional thirty Rafales F4.2s between 2027–2030, for a total of 210. Since 2008, France has deployed land- and carrier-based Rafales into combat in Afghanistan, Iraq, Libya, Mali and Syria.

The F4 generation introduces additional network-centric warfare capabilities and data-logistics similar to those on the F-35 Lightning, enabling Rafales on patrol to build a more accurate picture of the battlespace by pooling their sensors over a secure network, and even exchange data using new satellite communications antenna. The pilots also benefit from improved helmet-mounted displays.

The Spectra defensive system will receive more powerful jammers and new threat libraries tailored to meet the improving capabilities of potential adversaries. Furthermore, Dassault seeks to use “Big Data” technology to develop a predictive maintenance system reminiscent of the F-35’s troubled ALIS system to cost-efficiently implement preventative repairs.

Other systems to be tweaked include the air-to-ground mode of the RBE-2AA radar, the M88 turbofan’s digital computers, and a new AI-system for its reconnaissance and targeting pod allowing it to rapidly analyze and present information to the pilot. Rafale-Ms will also receive a new automated carrier landing system.

New weapons set for integration most notably an improved model of the Mica short-to-medium range air-to-air missile, which has a range of forty-nine miles. The Mica can be launched without initially being locked and guided remotely by a data link on the fighter before engaging either an infrared or AESA radar seeker to close in for the kill, using a vector-thrust motor to pull off tight maneuvers. Because both the Rafale and the Mica missile can employ passive infrared targeting without using an indiscrete active-radar for guidance, the MICA can be launched with little warning for the target.

The Mica-NG model will incorporate new infrared-matrix sensors for better performance versus stealth fighters, carry additional propellant for longer range, and integrate internal sensors to reduce maintenance costs. Its dual pulse motor will allow it to accelerate just prior to detonation for a greater probability of achieving a kill.

For longer range engagements, newer Rafales F3Rs and F4s can launch British Meteor missiles which can sustain Mach 4 speeds.

Another weapon set for integration is heavier 2,200-pound variants of the AASM HAMMER, a guidance kit similar to the U.S. JDAM. Previously, the Rafale could only carry 485-pound variants of the weapon which can use either GPS-, laser- or -infrared guidance to deliver precise strikes. Unlike the JDAM, the HAMMER also incorporates a rocket-motor, allowing it to hit targets up to thirty-seven miles away when released at high altitude.

The Rafale will also be modified to integrate future upgrades of the French SCALP-EG stealthy subsonic cruise missile and the supersonic ASMP-A cruise missile which carries a 300-kiloton-yield nuclear warhead. Reportedly France may develop a hypersonic AS4NG variant increasing range from 300 miles to over 660 miles.

Currently, the French Armée de l’Aire has three Rafale multi-role squadrons and two nuclear-strike squadrons based in Mont-de-Marsan (south-western France), Saint-Dizier (north-eastern France) and al-Dhafra in the UAE. There are also an operational conversion unit and a testing and evaluation squadron.

The French Navy has three Rafale-M squadrons which rotate onboard France’s nuclear-powered carrier Charles de Gaulle. In 2018, a squadron of Rafale-Ms proved their capability to operate from the U.S. carrier George H. W. Bush.

The forthcoming Rafale F4s will progressively replace France’s fourth-generation Mirage 2000s, over 110 of which remain in service today. French periodical Le Figaro claims that older Rafales will also eventually be updated to the F4 standard.

Abroad, Dassault is finish delivery of orders from Egypt (twenty-four), Qatar (thirty-six) and India (thirty-six). All three countries may order additional Rafales, though the price of its initial Rafale order has caused a political scandal in New Delhi.

As France must wait nearly two decades before a European stealth fighter can enter service, its armed forces are betting that in the interim adding networked sensors and weapons to the Rafale’s superior kinematic performance and powerful electronic warfare systems will keep the agile jet relevant in an era of proliferating stealth aircraft and long-range surface-to-air missiles.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/frances-rafales-f42s-are-stealthy-still-no-match-f-35-70991

 
Luulin äkkipäätä että annat WP:lle runtua ja menin jo katsomaan mikä tuossa ad hominemin selityksessä on pielessä. :D (Oli siis ihan jees.)

No itse olen jo vuosia sitten huomannut että Teknari on vajonnut aika roskalehden tasolle. Teknologiauutisiksi naamioitua viivasuoraa mainosmateriaalia ja sitten juuri tuollaisia muodikkaita hömppäartikkeleita. On se epätoivoista paperijulkaisuilla jos ei netin tuloa täräyttävine vaikutuksineen ajoissa tajunnut. (Erikoisen hassua teknologialehdelle.) No rengastestit kai ovat vieläkin kylmintä hottia maailmalla. Ja yleensä mahtuu mukaan parikin mielenkiintoista juttua. Autotestejä ei enää jaksa lukea; tietää valmiiksi että rumimmasta päästä olevia uusia hirvityksiä kehutaan nyky-estetiikan riemuvoitoiksi, Kia "altavastaajana" on edelleen toimituksen lellikki, ja sitten J Nieminen kiukuttelee/hehkuttaa niistä vitun kassikoukuista. Omaa tilausta ei enää ole, kaverin lehdet lueskelen.

Hmmm... Näköjään tuoreita Raffy-uutisia ei ole heti alkuviikolle ollut tarjolla kun tällaiseksi jaaritteluksi lähtee. :p Laitetaanpa taisteleville herroille knoppikysymys: mitä temaattisesti yhteistä on ad hominemilla ja Occamin partaveitsellä? Yksi lainasana riittää vastaukseksi.

Toivon itekkin että mun ennakkoperstuntuma olisi väärässä. Toki emme elä enää Eurohuumaa kuten Nh-90 hankinnan aikana
 
Toivon itekkin että mun ennakkoperstuntuma olisi väärässä. Toki emme elä enää Eurohuumaa kuten Nh-90 hankinnan aikana
"Ennakkoperstuntumaa" ei hyväksytä i) lainasanaksi eikä ii) knoppikysymyksen vastaukseksi. Kopteri-Kustaa ei onneksi ole enää vaikuttamassa ja höperehtimässä.

Köh, jäi hieman kysymysmerkiksi että mihin viittaat ja miksi minulle (lähinnä TM:n moittimiseen) vastasit. Ei sillä että se haittaisi, mukavaahan täällä jutella, mutta hieman ulalle jäin.
 
"Ennakkoperstuntumaa" ei hyväksytä i) lainasanaksi eikä ii) knoppikysymyksen vastaukseksi. Kopteri-Kustaa ei onneksi ole enää vaikuttamassa ja höperehtimässä.

Köh, jäi hieman kysymysmerkiksi että mihin viittaat ja miksi minulle (lähinnä TM:n moittimiseen) vastasit. Ei sillä että se haittaisi, mukavaahan täällä jutella, mutta hieman ulalle jäin.

Lähinnä viittaan siihen, että veikkaan Eurofighter Typhoonia voittajaksi HX-kisassa. Mutta voitto ei ole ehkä henkilökohtainen unelmani.

Kone olisi ehkä poliittisesti helppo, jos eläisimme 2000-luvun Euro huumassa. Sekä paljon eurooppalaisia käyttäjiä.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Lähinnä viittaan siihen, että veikkaan Eurofighter Typhoonia voittajaksi HX-kisassa. Mutta voitto ei ole ehkä henkilökohtainen unelmani.

Kone olisi ehkä poliittisesti helppo, jos eläisimme 2000-luvun Euro huumassa. Sekä paljon eurooppalaisia käyttäjiä.
Onhan tuossa käyttäjien määrässä pointtia, mutta heijastuuko se oikeasti Tiffyn edelleen kehittelyyn? Hieman ristiriitaista signaalia tulee ostajakandidaateilta ja valmistajilta. Ei ainakaan voisi sanoa että tulevaisuus on lyöty lukkoon ja liukkaasti etenee.

EI kai noista HX-ehdokkaista mikään ole poliittisesti kovin vaikea? Varsinkin kun vertaa edelliseen kisaan missä MiG oli vielä mukana.

(Tulee vieläkin leikittyä sillä ajatuksella että miten Su-27 olisi pärjännyt... mutta joo, on selvää että tuli kaikin puolin ihan hyvä kone valittua. Voi vain kuvitella miten nihkeää olisi tänäpä ryssäläisen varaosahuollon ja aseistuksen kanssa peuhaaminen.)
 
Onhan tuossa käyttäjien määrässä pointtia, mutta heijastuuko se oikeasti Tiffyn edelleen kehittelyyn? Hieman ristiriitaista signaalia tulee ostajakandidaateilta ja valmistajilta. Ei ainakaan voisi sanoa että tulevaisuus on lyöty lukkoon ja liukkaasti etenee.

EI kai noista HX-ehdokkaista mikään ole poliittisesti kovin vaikea? Varsinkin kun vertaa edelliseen kisaan missä MiG oli vielä mukana.

(Tulee vieläkin leikittyä sillä ajatuksella että miten Su-27 olisi pärjännyt... mutta joo, on selvää että tuli kaikin puolin ihan hyvä kone valittua. Voi vain kuvitella miten nihkeää olisi tänäpä ryssäläisen varaosahuollon ja aseistuksen kanssa peuhaaminen.)

SU-27 oli jo 90-luvulla ilmavoimekollegoiden mielestä hyvinkin ok maali. Minulla on +30v palvelusvuosien jälkeen järkkymätön usko asiaa valmistelevien kykyyn ja ammattitaitoon. Valintaesitys tullee olemaan just se järkevin/paras järjestelmäkokonaisuus. Mikäli lopputulos on jotain muuta, niin se vuotanee ulos jotain kautta....
 
SU-27 oli jo 90-luvulla ilmavoimekollegoiden mielestä hyvinkin ok maali. Minulla on +30v palvelusvuosien jälkeen järkkymätön usko asiaa valmistelevien kykyyn ja ammattitaitoon. Valintaesitys tullee olemaan just se järkevin/paras järjestelmäkokonaisuus. Mikäli lopputulos on jotain muuta, niin se vuotanee ulos jotain kautta....
Jo 90-luvulla kiersi varsin uskottavana tornihuhuna, että tuolloin Hornet näki tutkallaan Petroskoista ilmaan nousevan SU27:n ilman, että Suhoilla oli mitään tietoa tulleensa havaituksi...
 
Jo 90-luvulla kiersi varsin uskottavana tornihuhuna, että tuolloin Hornet näki tutkallaan Petroskoista ilmaan nousevan SU27:n ilman, että Suhoilla oli mitään tietoa tulleensa havaituksi...

Hornet olisi Suomen puolella, eli havainto tehtäisiin noin 180km etäisyydeltä? Aika pitkä havaintoetäisyys, vaikka maali on kyllä todella iso. Mikä mahtaa olla realistinen arvio etäisyydestä, jolla HN:n tutka havaitsee hävittäjäkokoluokan maalin? Googlauksella löysin tutkan mittausetäisyydeksi 60 nautical miles (111 km).
 
Hornet olisi Suomen puolella, eli havainto tehtäisiin noin 180km etäisyydeltä? Aika pitkä havaintoetäisyys, vaikka maali on kyllä todella iso. Mikä mahtaa olla realistinen arvio etäisyydestä, jolla HN:n tutka havaitsee hävittäjäkokoluokan maalin? Googlauksella löysin tutkan mittausetäisyydeksi 60 nautical miles (111 km).
Tämä oli tosiaan tornihuhu, mutta se on kuultu alan ihmiseltä.
 
Rafael ”superior” Suhoihin verrattuna sanoo Intia.

 
Tuo kohta, että se vaatii kaksi Su-30:tä torjumaan yhden F-16:n ja kahden F-16:sta torjumiseen tarvitaan vain yksi Rafale on aika kova suoritus.

Tällä matematiikalla parvi Rafalea torjuu 16 Su-30:tä eli kokonaisen laivueen. Ei tässä enää niin haittaa vaikka valinta olisi F-35:n sijasta Rafale.
 
Rafael ”superior” Suhoihin verrattuna sanoo Intia.


Länsimaista hapatuspropagandaa. Katsotaanpa vaikka autoja - Lada vai DX? Tietenkin Lada.

Tässä alkuperäinen uutinen:


  • Is Rafale better than the SU 30?
    Compared to the current top edge SU 30 MKI fighter jet in the IAF, the Rafale fares much higher –
    • Loitering capability: 1.5 times of Su 30MKI
    • Range 780-1055 km vs 400-550 of Su 30MKI
    • 5 sorties per 24 hours against 3 by Su 30MKI
  • How does Rafale stack up against Pakistan?
    For almost two decades, the air force has been outgunned when it comes to long range weapons and sensors by the Pakistani air force. Officials admit that for each Pakistani F 16 in the air, two Su 30MKI jets have to be scrambled because of the American origin jets superior radar and missiles. The Rafale will reverse this and give IAF the decisive edge with better sensors and weapons. Each Rafale in the air would require at least two F 16s for a counter challenge. Combined with the upcoming deliveries of the S 400 air defence system next year, it will greatly enhance Indian air superiority in the region. Combined, both systems will give India the ability to carry out air strikes at will within Pakistan as a means to counter terror attacks.
  • ...
How many more Rafale jets will India get?
The IAF has been keen to acquire at least 36 more Rafale jets. The infrastructure to accommodate these is already in place and the deal for 36 more is expected to cost much lesser as India specific enhancements have been paid for. France has out an offer for additional jets on the table, will cost less that Euro 6 billion and will result in major offsets work to the Indian industry.

...

Eli jos otetaan sortie rate huomioon, voitaneen arvioida epätieteellisesti

1 Su-30 = 0,5 F-16
1 Rafale = 2 F-16
1 Rafale = 4 Su-30
Rafale 5 = 3 Su-30 sortie rate

1 Rafale = 5/3 * 4 = 6 2/3 Su-30
 
Viimeksi muokattu:

Tässä eka vastaua käsittelee Intian Rafale-diilin aika hyvin.

Ilmeisesti konaisuudessaan nykyisellään Intialle 126 Rafalea maksaisi 24 miljardia dollaria.
 
Key Publishing-foorumillta kopioitua juttua:

BERLIN—The French Air Force has developed a road map for its Dassault Rafale that could see the fighter serving on the front line until 2070.

In addition to a new, nuclear-tipped missile in the 2030s, the air force wants to add more conventional weapons, avionics, sensors and connectivity to the Euro-Canard that will pave the way for the New Generation Fighter (NGF) being developed with Germany and Spain as part of the Future Combat Aircraft System (FCAS).

The French Navy, operating the Rafale from the Charles de Gaulle aircraft carrier, is also aligned with the plan.

Such a commitment could be music to the ears of potential export customers. The Rafale is in contention for tenders in Finland, India and Switzerland, and would calm customer fears they might be left with orphaned, expensive fleets.

By comparison, the Eurofighter operating nations have said they want to fly later tranches of the fighter beyond 2040, but none have said, at least publicly, how far beyond.

“The Rafale will be the testbed for new technologies,” Maj. Gen. Frederic Parisot told the International Fighter Conference here Nov. 13. “The F4 upgrade in 2025 will lay the initial building blocks of connected combat, expanding the connectivity and software tools for networked operations.”

An important factor is that air force commanders foresee a need to have a second, cheaper-to-operate platform for operations in which the threats are less complex. Parisot points to the ongoing fast jet operations in Africa using various versions of the Mirage 2000. Once the last Mirage 2000 is retired in 2035, the Rafale will take on that mantle, leaving the NGF to deal with the high-end mission.

Additional aircraft will also be purchased; around 60 more will be delivered over the next decade, replacing early model aircraft.

Rafale upgrades are phased. The Rafale community is currently being equipped with the F3R upgrade, which delivers the integration of the MBDA Meteor beyond-visual-range air-to-air missile and the Thales Talios targeting pod, which delivers increased electro-optical acuity and enhanced stabilization. The French Navy is expected to deploy with the F3R-equipped Rafale M in February.

The F4 upgrade, planned for 2023, will introduce the new Mica NG air-to-air missile as well secure radios and satellite communication systems.

Updates to the RBE2 active electronically scanned array (AESA) radar and the Spectra electronic warfare system are also planned.

The proposed F5 upgrade, planned for 2030, allows for the integration of the ASN4G missile, replacing the ASMP-A. It also paves the way for the use of remote carriers—the unmanned air systems that will complement the FCAS—performing surveillance and electronic warfare while flying ahead of or alongside the Rafale or NGF.

Perhaps the most significant upgrade in F5 will be what Parisot calls a virtual cognitive assistant—an artificial intelligence system capable of reconfiguring aircraft systems in the event of a failure, alerting the pilots to tactical situations, and advising on new routings.

Parisot likened the cognitive assistant to Iron Man’s “Jarvis” from the Marvel comics. Jarvis communicates with Iron Man through voice activation, a feature Parisot says the cognitive assistant will also require, noting it should operate “intuitively without excess chatter ... with a high level of trust, speakability and intelligibility.”

Most crucially, it will monitor pilots’ brain, heart and eye activity, looking out for what Parisot calls “cognitive overload.”

If detected, the system will deliver “cognitive countermeasures,” he explains, with the AI taking back tasks from the pilot and reducing the level of information on visual displays.

Work on the artificial intelligence is already underway through the Man-Machine Teaming advanced study program launched by Thales and Dassault in March 2018.

A critical element in being able to accelerate the upgrade process for the aircraft is ongoing work to separate the aircraft’s flight-critical software from its tactical systems. This is an approach adopted by Saab for its Gripen NG that allows upgrades to onboard systems to be delivered without the need for costly and time-consuming recertification. Additional connectivity could allow mission data to be updated in real time from electronic intelligence gathering such as the planned CUGE platform to replace the Transall Gabriel Sigint aircraft.

Parisot acknowledges the significant efforts underway to support collaborative operations. But he notes that elements of the Rafale force need to be able to operate in a “nonconnected mode of action ... this is critical for the deterrent mission.”

F6 and F7 upgrade plans are also envisioned and will be aligned with the upgrade path for the NGF.

Several studies are also underway to extend the Rafale’s airframe life from the current 5,000 hr. up to 7,500 and potentially 9,000 hr.

There are also studies taking place into whether additional power could be gleaned from the SafranM88 engine when the Rafale receives the new ASN4G.
 
Jahas, Dassaultilta puoltoääni Saabin lento ja taktisen systeemin erottamiselle.

"Several studies are also underway to extend the Rafale’s airframe life from the current 5,000 hr. up to 7,500 and potentially 9,000 hr."

Näiden erojen väli eri koneiden kohdalla ja pyrkimykset yhteismitallistaa arviot ovat melkein yhtä tärkeitä kuin lentotunnin hinta arvioidessa kulunkeja.
 
Jahas, Dassaultilta puoltoääni Saabin lento ja taktisen systeemin erottamiselle.

"Several studies are also underway to extend the Rafale’s airframe life from the current 5,000 hr. up to 7,500 and potentially 9,000 hr."

Näiden erojen väli eri koneiden kohdalla ja pyrkimykset yhteismitallistaa arviot ovat melkein yhtä tärkeitä kuin lentotunnin hinta arvioidessa kulunkeja.
Oho! Rafale ja Typhoon lienevät nyt sertifioitu lentorangan osalta pienimmille tunneille? Aika ero jos vertaa US-koneisiin (F-35= 8000 hr. ja F/A-18E/F/G= 10000 hr.).
 
Back
Top