Dassault Rafale

Näyttivät olevan IS:n videon perusteella kaksipaikkaisia molemmat tänne saapuneet, syystä tai toisesta, toisin kuin EF:t.
Rafalessa B- ja C-mallien ainoa ero on 400kg polttoainemäärässä, kaikki järjestelmät & ominaisuudet & TVÄL ovat samat ja molempia käytetään tasitelutoiminnassa. Eurofighterissa kaksipaikkaista käytetään vain koulutukseen, koelentoihin ja vastaaviin kotirintama-operaatioihin. Tikkakoskella taktinen duo oli kaksipaikkaisia, Turussa yksipaikkaisia. Kaiken voi siis esitellä B-mallilla ja saadaan vielä tarkkailijakin kyytiin.

E: B:llä ei siis menetä kuin N minuuttia toiminta-aikaa C:hen verrattuna, ja se on yhtä/eri tavalla tyylikkään näköinen, mitä ei oikein voi sanoa EF-kaksipaikkaisesta..
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen tuosta Rafaelen saapumisesta ja kuvista missä näkyy ilmataistelu ohjukset siipien kärjissä, voiko toisen maan hävittäjä lentää muiden maiden ylitse täydessä taisteluvarustuksessa, vaan tuosta vain? Luultavasti ei, mutta minkälaisia pröseduureja tuommoisessa mahtaa olla. Nato kumppani maiden välillä toki tuo on hoidettu varmaankin kevennetyin sopimuksin ja voihan olla, että kyseessä oli mockupit mutta vähä epäilen, kun lisäävät kuitenkin vastusta.

Seuraavaksi herää kysymys, että miksi siirto lennossa ylipäätänsä pitäisi olla aseistusta lastattuna?
 
Tuli muuten mieleen tuosta Rafaelen saapumisesta ja kuvista missä näkyy ilmataistelu ohjukset siipien kärjissä, voiko toisen maan hävittäjä lentää muiden maiden ylitse täydessä taisteluvarustuksessa, vaan tuosta vain? Luultavasti ei, mutta minkälaisia pröseduureja tuommoisessa mahtaa olla. Nato kumppani maiden välillä toki tuo on hoidettu varmaankin kevennetyin sopimuksin ja voihan olla, että kyseessä oli mockupit mutta vähä epäilen, kun lisäävät kuitenkin vastusta.

Seuraavaksi herää kysymys, että miksi siirto lennossa ylipäätänsä pitäisi olla aseistusta lastattuna?
Siivenkärjen MICAssa oli siniset raidat, jotka indikoivat harjoituskappaletta (ranskalaiset käyttävät harjoitus-MICAn aitoa hakupäätä ympäristön skannaamiseen ja harjoitteluun ilman ampumistarkoitustakin, siksi yleensä vähintään yksi mukana).

Luultavasti kovia ohjuksia ei ole näillä vierailuilla mukana, ellei HX Challengen ohjelmanumeroksi ole sovittu kovan ohjuksen ampumista. Tuskin on. Captive carry -ohjuksia varmaankin on aerodynaamisen suorituskyvyn validointia varten.

Sinänsä ei liene estettä aseistetun koneen käyttämiselle, koska valtioilma-alusten saapuminen toisen valtion ilmatilaan edellyttää aina ennakkolupaa ja sopimusta. Siinä luultavasti sovitaan myös varustuksesta. Toisaalta samat säännöt koskevat myös sotalaivoja, jotka yleensä aina kulkevat aseistettuina. Sen takia laivoilla on traditio, että vierailulle saavuttaessa koko miehistö seisoo juhla-asussa kannella, jotta saattajat ja satama tietävät ettei miehistö ole tuliasemissa aikeissa ampua.

Valtioalusten ja siviilialusten välinen ero on huomattava sekä merellä että ilmassa; ensimmäiset ovat suvereeneja valtion "alueita", joiden tulo ilman lupaa toisen valtion alueelle on aina sotatoimi, ja siksi kaiken on oltava erikseen tarkasti ennalta sovittua. Jälkimmäisten liikkeitä suojellaan kansainvälisin yleisin sopimuksin ja ennakkoehdoin.

(https://www.flyfinland.fi/view/28412/)
28412.jpg


Vrt. Chammal-operaation varustuksessa tuttu nato-speksin mukainen keltainen (räjähde) raita:

2018_ajod_262_m_001_019.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistin sanamuodon ja KL:n tekstissä luki ydinaseet, ei ydinpommit. Eli nämä ydinohjuksetkin ovat jatkossakin vain Ranskan käyttöön, ei vientiasiakkaille.

Tuossa tulisi varmaan pari muutakin juttua esteeksi ennen kuin Suomi olisi ydinasevalta. Ydinsulkusopimus tulee ensimmäisenä mieleen
 
Nythän minä ymmärrän, miksi sitä ranskalaista ydinvoimalaprojektia nostetaan foorumilla kokoajan esille Rafale-keskusteluissa...
 
Mielenkiintoista; toinen Suomeen tulleista koneista on AdA:n taistelukone F3R-versiona, toinen on Dassaultin koelentokone, jossa osittain F4-teknologioita mukana. (Aamulehden livessä)
 
Joku varmaan hihkaisee heti, kun bongaa Rafalen päivitetyn HX-esittelyvideon interwebsistä? Oli paljon uutta rainaa mukana, osittain vanhaa.
 
Toivottavasti saamme tietää jotakin uutta Dassaultin mediapäivänä. Vaikka esimerkiksi järjestelmässä tarjottuja aseista. Kiinnostaisi kovasti tarjotaanko meille Exocet-ohjusta. Sillä voisi poistuvaa rannikkotykistöä jonkun verran paikata.

Exocet on varmaan mukana tarjotussa aserepertuaarissa, mutta tuskin sitä kovin pontevasti tyrkytetään, kun ohjusjärjestelmä oli jo mukana PTO2020 -kilpailussa.

Meillä ei valitettavasti ole varaa kahden rinnakkaisen maa-/merimaaliohjusjärjestelmän ylläpitoon. En myöskään ole kuullut, että Gabriel 5 -ohjuksesta olisi ilmasta laukaistava versio, tai ylipäätään suunniteltaisiin em asetyypin integrointia ja käyttöä HX-lavetilta. Niin houkuttelevalta ja suositeltavalta kuin se kuulostaakin.
 
Mielenkiintoista; toinen Suomeen tulleista koneista on AdA:n taistelukone F3R-versiona, toinen on Dassaultin koelentokone, jossa osittain F4-teknologioita mukana. (Aamulehden livessä)

Tuo B301 on Dassaultin testimuuli jota on käytetty esim. Intian muutosten kehitykseen.

Vähän samaan tyyliin Briteillä oli toisen Eurofighterin mukana Litening 5, joka ei ole vielä käytössä.
 
Nythän minä ymmärrän, miksi sitä ranskalaista ydinvoimalaprojektia nostetaan foorumilla kokoajan esille Rafale-keskusteluissa...
Pitäähän kotimainen raaka-ainetuotanto turvata ohjuksille! Tämä vähän harmittavasti pidensi Olkiluodon toimitusaikaa, kun reaktorirakenne tuli muuttaa vaivihkaa plutoniumin rikastamiseen sopivaksi... :cool:
 
Flyfinlandin kuvista näkyy, että molemmissa koneissa on mukana 2 x 2000l ja 1 x 1250l ylisooninen polttoainesäiliö ja B354:ssä on TALIOS-maalinosoitussäiliö. F4-standardin testikone B301:ssa on muutama uusi antenni ja SPECTRA-antenneissa näkyy myös eroa. Takapenkkiläisellä näyttää olevan tähtäimellä varustettu kypärä, mahdollisesti Elbit Targo.
 
Siivenkärjen MICAssa oli siniset raidat, jotka indikoivat harjoituskappaletta (ranskalaiset käyttävät harjoitus-MICAn aitoa hakupäätä ympäristön skannaamiseen ja harjoitteluun ilman ampumistarkoitustakin, siksi yleensä vähintään yksi mukana).

MICA:n hakupäät tosiaan siis toimivat yhtensä koneen sensorina, joten niiden kantaminen on jo sen takia perusteltua kun yhtenä testauksen tavoitteena on todentaa sensorien toimintaa.
 
Onko teillä käryä, kun Rafalen omasuojaa hehkutetaan.....mistä siinä on kysymys kaiken kaikkiaan?

Komea konehan se on tuo Rafalekin. :cool:
 
Back
Top