Dassault Rafale

Minullakin on muistijälki että kaksipaikkaiset Rafalet astuivat isommassa kuvassa mukaan jossain vaiheessa 90-lukua. Alkuun niitä piti kai tulla perinteiseen malliin eli lähinnä koulutuskäyttöön. Vaiheita on tietysti voinut olla muitakin ja suunnitelma on elänyt moneenkin otteeseen?
Jep, juuri näin se Wikipediassa kuvaillaan, päätös on tehty ensimmäisen Irak-invaasion havaintojen perusteella 1991:

Initially, the Rafale B was to be just a trainer, but the Gulf War showed that a second crew member was invaluable on strike and reconnaissance missions. Therefore, in 1991 the Air Force switched its preferences towards the two-seater, announcing that the variant would constitute 60 percent of the Rafale fleet.[45] The service originally envisaged taking delivery of 250 Rafales, but this was initially revised downwards to 234 aircraft, made up of 95 "A" and 139 "B" models",[43][46] and later to 212 aircraft.[45] The Navy, meanwhile, had 60 Rafales on order, down from 86 due to budget cuts.[43][45] Of the 60, 25 would be M single-seaters and 35 two-seat Ns,[46] though the two-seater was later cancelled.[26]
 
No, Hornetista piti alun perin olla rynnäkköversio A-18, hävittäjäversio F-18, kaksipaikkainen traineri TF-18 ja vientimalli F-18L. Mites kävi?
 
Jep, juuri näin se Wikipediassa kuvaillaan, päätös on tehty ensimmäisen Irak-invaasion havaintojen perusteella 1991:

Ok. Tuota en tiennyt että laivastonkin piti alkuun saada kaksipaikkaisia. Ei ole helppoa eikä halpaa rakentaa tukilaivoja ja niille vielä koneitakin
 
Rafale on ollut omassa mutuilussa aina se viimeinen vaihtoehto. Nyt kuitenkin asiaan hieman perehtyneenä se ei olisi yhtään hassumpi valinta. Tällä hetkellä laittaisin sen eurooppalaisista ykköseksi. Ja onhan se ehkä kaunein kaikista ehdokkaista.

Jos hinta on sopiva, niin ei muuta kuin Citikkaa talliin. Olettaen, että sähköt pelittävät ja kestää pakkasta!
 
Thalesin sivuilta Rafale-huttua:
"Thales will prepare for the introduction of the CONTACT radio; secure, intelligent communications server technology; and a Syracuse IV satellite communications capability. To ensure high survivability, new threat detection and jamming capabilities will be developed for the aircraft's SPECTRA electronic warfare system."
Hyvää mainostekstiä, mutta mikähän merkitys satelliittiyhtyksillä olisi, ovatko vaikeammin häirittävissä kuin suorat ilmasta maahan -yhteydet?
 
Rafale on ollut omassa mutuilussa aina se viimeinen vaihtoehto. Nyt kuitenkin asiaan hieman perehtyneenä se ei olisi yhtään hassumpi valinta. Tällä hetkellä laittaisin sen eurooppalaisista ykköseksi. Ja onhan se ehkä kaunein kaikista ehdokkaista.

Jos hinta on sopiva, niin ei muuta kuin Citikkaa talliin. Olettaen, että sähköt pelittävät ja kestää pakkasta!
Jos vielä itte koottais, voitais tehdä sille nenäkarvalle/imukärsälle :facepalm: jotain. Ei mun vanhassa pösössänikään sellaista ole :cool:
 
Thalesin sivuilta Rafale-huttua:
"Thales will prepare for the introduction of the CONTACT radio; secure, intelligent communications server technology; and a Syracuse IV satellite communications capability. To ensure high survivability, new threat detection and jamming capabilities will be developed for the aircraft's SPECTRA electronic warfare system."
Hyvää mainostekstiä, mutta mikähän merkitys satelliittiyhtyksillä olisi, ovatko vaikeammin häirittävissä kuin suorat ilmasta maahan -yhteydet?
Kyllä ja pidempi kantama nääs maan kaarevuuden vuoksi.

Tietysti satelliittien pitää kestää häirintää myös.
 
Rafale on ollut omassa mutuilussa aina se viimeinen vaihtoehto. Nyt kuitenkin asiaan hieman perehtyneenä se ei olisi yhtään hassumpi valinta. Tällä hetkellä laittaisin sen eurooppalaisista ykköseksi. Ja onhan se ehkä kaunein kaikista ehdokkaista.

Jos hinta on sopiva, niin ei muuta kuin Citikkaa talliin. Olettaen, että sähköt pelittävät ja kestää pakkasta!

Autovertaukset nyt ovat aina hyviä vitsejä, mutta nykyäänhän Boeingilla on ollut ongelmia saada koneet pysymään ilmassa ja Tesloihin ei pääse pakkasella edes aina sisään. Made in France sen sijaan toimii ongelmitta ;)
 
Autovertaukset nyt ovat aina hyviä vitsejä, mutta nykyäänhän Boeingilla on ollut ongelmia saada koneet pysymään ilmassa ja Tesloihin ei pääse pakkasella edes aina sisään. Made in France sen sijaan toimii ongelmitta ;)
Siskolla ja sen aviomiehellä pohjoisessa Rollossa meidän isän nimissä oleva 15 vuotta vanha Peugeot 307 mukana. Toimii kuin junan vessa ongelmitta.
 
Back
Top