Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juu, sellasesta syväintegraatiosta on pyritty pois. Ei silti oo poissuljettua, että jokin uudempi ampumatarvike vaatii vaikka lisävirroittimen, onhan niin käynyt vaikka PC:n näytönohjaimienkin kanssa. Kehitysprosessit ovat pitkiä, ja tulevaisuutta on paha tapa alivarvioida.
 
Ranskan puolelta on myös ihan julkisesti sanottu että heidän doktriinissan riittää 2x Meteor per kone, nuo lisäpaikat on sitten vientiasiakkaiden myötä tulleet. En oikein usko, että siinä on kyse mistään johdotuksista, vaan ohjelmistomuutoksista ja vaadittavista aerodynaamisista laukaisutestauksista.
 
On syytä muistaa että taistelukoneet ovat erilaisia aerodynamiikaltaan ja suoritusarvoiltaan. Silloin kun halutaan suurta nopeutta ja liikehtimiskykyä niin voi olla perusteltua pitäytyä vaikkapa Rafalen osalta siinä että Meteorit ovat rungossa ja pienemmät Micat siivissä. Kyllähän Rafale suuren kuorman kantaa kyllä tarvittaessa, mutta ilmataistelu on silloin toissijaista.

Rafalen on väitetty pääsevän kevyellä kuormalla ja korkealla yli mach 1 ilman jälkipolttoa ja siitä on etua ilmasodankäynnissä. Meteor ei myöskään ole yhtä virtaviivainen kannettava kuin Amraam, johtuen ramjettien ilmanottoaukoista ja suuremmasta läpimitasta. Vastus lienee vähäisempi rungon lähellä kuin siipien alla?
 
Rafalen runkopaikka on käytännössä ripustin, koska työntyy noin paljon rungosta ulos. Aeromystiikassa kaikki on mahdollista, mutta tuskin symmetrisellä kuormalla merkittävää eroa on onko Meteorit runko- vai siipiripustimissa.
 
Päätelmä siis on, että METEOR on tehty AMRAAM-yhteensopivaksi kiinnitykseltään, mutta MICA ei ole, jolloin myöskään Meteor ei ole yhteensopiva MICA:n mekaanisen laukaisulaitteen kanssa. Ja koska siipiripustimiin ja runkoripustimiin vaaditaan eri ripustimet, tarkoittaa se että Rafaleen kehitetty runkoripustin ei vielä mahdollista Meteorin käyttämistä siipiripustimessa. Mikää Amerikan temppu (pun intented) sopivan siipiripustimen tekeminen ei varmaan ole.
Eikös tuo AMRAAM/Meteor-ripustuskynsien asettelu ole vahvistettu versio AIM-9-yhteensopivissa käytetystä? Eli pikkuohjuksissa on peräkkäin kahdet kynnet, jotka kulkevat laukaisukiskon sisäpinnalla, ja AMRAAMissa on sen lisäksi samaisen kiskon ulkopinnalla liukuvat kynnet. Näin ollen laukaisukiskon rakenne myös kertoo jo päällepäin, onko se suunniteltu vain pienille vai myös AMRAAM-luokan ohjuksille. Jos ohjus on ejektorissa, nuo samaiset kynnet toimivat myös kiinnikkeinä, joista kaiketi ejektorissa olevat lukitussalvat pitävät ohjusta paikallaan.

Micassa on kahdet sisäpuolen kynnet, mutta kuvista ei erotu ovatko niiden mitat samat kuin AIM-9-yhteensopivissa kiskoissa. Sinänsä voisi kuvitella, koska eikös Magic II ollut muotonsa puolesta Sidewinder-yhteensopiva? Ja siivenkärkien kisko oli kaiketi sama Rafalen F1:ssä, jossa vielä käytettiin Magicia.

....tässä mielessä voisi kuvitella, että Ranskan ilmavoimilla ei vain ole hankittuna siipiripustimia kaksikäyttöisellä kiskolla, vaan vain Mican kokoluokalla. Kuvia Meteor-siipiripustuksesta taitaa kyllä olla, mutta se on eri näköinen kuin normaali Rafalen A/A-siipiripustin. Runkoejektorit oli joka tapauksessa mitoitettava Meteorin painolle ja koolle (kun varmaan haluttiin, että A/G-tehtävillä on kyky Meteorin kantamiseen), niin niihin investoitiin joka tapauksessa.

Edit: tässä näitä kuvia:

Meteor-em-Rafale-foto-Dassault.jpg


image.jpeg
iu

...ja normaali Rafalen Mica-siipiripustin keskimmäiseen kiinnityskohtaan on erilainen:
istrebitel-raketa-dassault-rafale-vvs-frantsii-armee-de-l-ai.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin, ejectorissa AMRAAM/Meteor on kiinni etukorvakkeen päällä olevasta pyöreästä tatista + ulkopuolisista kynsistä.

MICA:n kiskolaukaisulaitteista selvästi puuttuu tuo ulkopuolinen ura.
 
Viimeksi muokattu:
Rafale F4:n uusi kypärä läpäisi testin, jossa oli täysi proseduuri hätäpelastautumisesta. Lopulta hyppäsi kypärä päässä kopterista täydessä varustuksessa.

"The system is already operational on multiple platforms in the United States sand has been flight tested on many other platforms."

"World’s 1st full color Helmet Mounted Display System from (Thales) Visionix"
"In full service operation on U.S. Air Force A-10, F-16, and AC-130W aircraft"

Ei näköjään kelvannut Elbit Targo II, joka on Qatarin Rafalessa ja Gripukassa. Ranskalaiset tuntien ei suoranaisesti yllätä. Thales piti saada.
 
Viimeksi muokattu:
November 15, 2019

BERLIN—The French Air Force has developed a road map for its Dassault Rafale that could see the fighter serving on the front line until 2070.

In addition to a new, nuclear-tipped missile in the 2030s, the air force wants to add more conventional weapons, avionics, sensors and connectivity to the Euro-Canard that will pave the way for the New Generation Fighter (NGF) being developed with Germany and Spain as part of the Future Combat Aircraft System (FCAS).

The French Navy, operating the Rafale from the Charles de Gaulle aircraft carrier, is also aligned with the plan.

Such a commitment could be music to the ears of potential export customers. The Rafale is in contention for tenders in Finland, India and Switzerland, and would calm customer fears they might be left with orphaned, expensive fleets.

By comparison, the Eurofighter operating nations have said they want to fly later tranches of the fighter beyond 2040, but none have said, at least publicly, how far beyond.

“The Rafale will be the testbed for new technologies,” Maj. Gen. Frederic Parisot told the International Fighter Conference here Nov. 13. “The F4 upgrade in 2025 will lay the initial building blocks of connected combat, expanding the connectivity and software tools for networked operations.”

An important factor is that air force commanders foresee a need to have a second, cheaper-to-operate platform for operations in which the threats are less complex. Parisot points to the ongoing fast jet operations in Africa using various versions of the Mirage 2000. Once the last Mirage 2000 is retired in 2035, the Rafale will take on that mantle, leaving the NGF to deal with the high-end mission.

Additional aircraft will also be purchased; around 60 more will be delivered over the next decade, replacing early model aircraft.

Rafale upgrades are phased. The Rafale community is currently being equipped with the F3R upgrade, which delivers the integration of the MBDA Meteor beyond-visual-range air-to-air missile and the Thales Talios targeting pod, which delivers increased electro-optical acuity and enhanced stabilization. The French Navy is expected to deploy with the F3R-equipped Rafale M in February.

The F4 upgrade, planned for 2023, will introduce the new Mica NG air-to-air missile as well secure radios and satellite communication systems.

Updates to the RBE2 active electronically scanned array (AESA) radar and the Spectra electronic warfare system are also planned.

The proposed F5 upgrade, planned for 2030, allows for the integration of the ASN4G missile, replacing the ASMP-A. It also paves the way for the use of remote carriers—the unmanned air systems that will complement the FCAS—performing surveillance and electronic warfare while flying ahead of or alongside the Rafale or NGF.

Perhaps the most significant upgrade in F5 will be what Parisot calls a virtual cognitive assistant—an artificial intelligence system capable of reconfiguring aircraft systems in the event of a failure, alerting the pilots to tactical situations, and advising on new routings.

Parisot likened the cognitive assistant to Iron Man’s “Jarvis” from the Marvel comics. Jarvis communicates with Iron Man through voice activation, a feature Parisot says the cognitive assistant will also require, noting it should operate “intuitively without excess chatter ... with a high level of trust, speakability and intelligibility.”

Most crucially, it will monitor pilots’ brain, heart and eye activity, looking out for what Parisot calls “cognitive overload.”

If detected, the system will deliver “cognitive countermeasures,” he explains, with the AI taking back tasks from the pilot and reducing the level of information on visual displays.

Work on the artificial intelligence is already underway through the Man-Machine Teaming advanced study program launched by Thales and Dassault in March 2018.

A critical element in being able to accelerate the upgrade process for the aircraft is ongoing work to separate the aircraft’s flight-critical software from its tactical systems. This is an approach adopted by Saab for its Gripen NG that allows upgrades to onboard systems to be delivered without the need for costly and time-consuming recertification. Additional connectivity could allow mission data to be updated in real time from electronic intelligence gathering such as the planned CUGE platform to replace the Transall Gabriel Sigint aircraft.

Parisot acknowledges the significant efforts underway to support collaborative operations. But he notes that elements of the Rafale force need to be able to operate in a “nonconnected mode of action ... this is critical for the deterrent mission.”

F6 and F7 upgrade plans are also envisioned and will be aligned with the upgrade path for the NGF.

Several studies are also underway to extend the Rafale’s airframe life from the current 5,000 hr. up to 7,500 and potentially 9,000 hr.

There are also studies taking place into whether additional power could be gleaned from the Safran M88 engine when the Rafale receives the new ASN4G.

Eli Rafalella on uskottavin käyttösuunnitelma F-35 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Rafale F4:n uusi kypärä läpäisi testin, jossa oli täysi proseduuri hätäpelastautumisesta. Lopulta hyppäsi kypärä päässä kopterista täydessä varustuksessa.

"The system is already operational on multiple platforms in the United States sand has been flight tested on many other platforms."

"World’s 1st full color Helmet Mounted Display System from (Thales) Visionix"
"In full service operation on U.S. Air Force A-10, F-16, and AC-130W aircraft"

Ei näköjään kelvannut Elbit Targo II, joka on Qatarin Rafalessa ja Gripukassa. Ranskalaiset tuntien ei suoranaisesti yllätä. Thales piti saada.

Scorpion on amerikkalaisen firman tekosia, minkä Thales osti. Testattiin aikanaan myös F-22:n kanssa ja taitaa olla käytössä ainakin A-10:ssä. Mutta joo, luonnollisesti tulee Thalesilta.

Scorpion on myös kevyempi ratkaisu kuin moni muu, millä saattoi olla vaikutusta. DGA oli hylännyt aiemman yrityksen kypärätähtäimestä liian painavana, eli haittasi toimintaa korkeissa g-voimissa.
 

Eli Rafalella on uskottavin käyttösuunnitelma F-35 jälkeen.
Typhoon ketjussa sivulla 64 oli linkki dokumenttiin aiheesta mitä Quadriga tarkoittaa Saksalaisille. Siinä luki
"Kurt says that because Quadriga is a show of faith from one of the original core partners, the decision will resonate far and wide. It represents both a continuation in the production and, at the same time, a positive signal that the capability roadmap will be extended, because Germany is now committed to Eurofighter until at least 2050 – 2060."

Tiedä sitten miten virallista tietoa tuo on, mutta ainakin siinä mainitaan jatkettavan pidemmälle kuin 2040 mikä tuossa AviationWeek:in jutussa oli mainittu.
 
Typhoon ketjussa sivulla 64 oli linkki dokumenttiin aiheesta mitä Quadriga tarkoittaa Saksalaisille. Siinä luki
"Kurt says that because Quadriga is a show of faith from one of the original core partners, the decision will resonate far and wide. It represents both a continuation in the production and, at the same time, a positive signal that the capability roadmap will be extended, because Germany is now committed to Eurofighter until at least 2050 – 2060."

Tiedä sitten miten virallista tietoa tuo on, mutta ainakin siinä mainitaan jatkettavan pidemmälle kuin 2040 mikä tuossa AviationWeek:in jutussa oli mainittu.
HX:n jälkimmäinen MLU on sijoitettu VTV:n rahoitustaulukossa välille 2049-2050, eli sinänsä mikäli päivityksiä vielä pukkaa vuonna 2050, se riittänee kernaasti. Tuskin mekään enää kovin isoja päivityksiä HX:n suhteen tehdään enää 2050 vuoden jälkeen, kun 2055-2060 astuu HX:n seuraaja kehiin ja muutama vuosi aiemmin on jo seuraajasta sovittu hankintasopimus.

Eli sinänsä kehityspotentiaalia todellisuudessa täytyy olla 2050 vuoteen saakka.
 
Rafalen kuormasta 2 siivenaluskiinnikettä, jotka ovat lähinnä runkoa molemmin puolin sekä keskilinjan hardpoint, ovat heavy-wet luokiteltuja. Niissä kulkee pommeja, SCALP-ohjuksia/Exocet tai tankkeja. Meteoria voidaan kantaa maksimissaan ilmeisesti 6 kpl (kiinnikkeet 2, 3, 6, 10, 12 ja 13). Siivenkärjissä ja uloimpina (2 ja 13) vain Micaa. Kaksoiskiinnikkeitä ei ohjuksille näy. Vain AASM Hammer SBU-64 voidaan kantaa kolmoiskiinnikkeissä.
 
Rafalen kuormasta 2 siivenaluskiinnikettä, jotka ovat lähinnä runkoa molemmin puolin sekä keskilinjan hardpoint, ovat heavy-wet luokiteltuja. Niissä kulkee pommeja, SCALP-ohjuksia/Exocet tai tankkeja. Meteoria voidaan kantaa maksimissaan ilmeisesti 6 kpl (kiinnikkeet 2, 3, 6, 10, 12 ja 13). Siivenkärjissä ja uloimpina (2 ja 13) vain Micaa. Kaksoiskiinnikkeitä ei ohjuksille näy. Vain AASM Hammer SBU-64 voidaan kantaa kolmoiskiinnikkeissä.

Tarkoitatko: Meteoria voidaan kantaa ripustimissa 3, 6 , 10 ja 12? Linkkisi 1. kuvassa ripustimet 2 ja 13 on varattu vain MICAlle, toisessa niihin käy myös Meteor. Ymmärsin kommenteista, että ensinmainittu on tämänhetkinen konfiguraatio ja jälkimmäinen mahdollisesti F4-standardin?
 
Tuplaripustimia ei varmaan ole katsottu kauhean tarpeellisiksi kun ripustimia on hyvin käytössä muutenkin. 'Beast mode' oli siis vanhastaan tämä:
EHJtBlsX4AAJkXk


Teoriassa tuosta voisi siis 4 Micaa korvata Meteoreilla (olettaen ettei aerodynaamisessa konfiguraatiossa tule ylläreitä). Kyllähän sillä ammuskelee tovin.
 
Tarkoitatko: Meteoria voidaan kantaa ripustimissa 3, 6 , 10 ja 12? Linkkisi 1. kuvassa ripustimet 2 ja 13 on varattu vain MICAlle, toisessa niihin käy myös Meteor. Ymmärsin kommenteista, että ensinmainittu on tämänhetkinen konfiguraatio ja jälkimmäinen mahdollisesti F4-standardin?
Ilmeisesti noita Meteor-johdotuksia on tulossa lisää seuraaviin sukupolviin, mutta en ole varma määrästä. Missään en ole nähnyt että Meteoreita olisi kannettu kuin rungon sivuilla tai keskellä ja yhdet molemmissa siivissä. Kaikenkaikkiaan siis 5 kpl niitä voitaisiin kantaa ja loput Micaa.

Dassault ja BAE tutkivat molemmat ohjuspaikkojen lisäämistä BVRAAM-ohjuksille jatkossa.
 
Tuplaripustimia ei varmaan ole katsottu kauhean tarpeellisiksi kun ripustimia on hyvin käytössä muutenkin. 'Beast mode' oli siis vanhastaan tämä:
EHJtBlsX4AAJkXk


Teoriassa tuosta voisi siis 4 Micaa korvata Meteoreilla (olettaen ettei aerodynaamisessa konfiguraatiossa tule ylläreitä). Kyllähän sillä ammuskelee tovin.
Katsotaan mitä Dassault työntää F4- F4.2 standardiin. Onhan tuo 5 + 4 kuitenkin aika kova mix AA-ohjuksille ja 2 tankkia tarvittaessa.

Enpä tiedä mahtuuko keskirunkoon kahta Meteoria. Luulen että vain 1 kuten koeammunnoissa.
Meteor-18.002-900x500.jpg
 
No ei siihen keskelle kahta Meteoria mene peräkkäin millään. Mica NG:ssä kantaman pitäisi nousta n. 100 kilsaan, mikä vastaa vanhempia AIM-120C -versioita. Hirveät Meteor-lastit ei siis välttämättä edes ole tarpeen.
 
Back
Top