Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Rafalen kuormasta 2 siivenaluskiinnikettä, jotka ovat lähinnä runkoa molemmin puolin sekä keskilinjan hardpoint, ovat heavy-wet luokiteltuja. Niissä kulkee pommeja, SCALP-ohjuksia/Exocet tai tankkeja. Meteoria voidaan kantaa maksimissaan ilmeisesti 6 kpl (kiinnikkeet 2, 3, 6, 10, 12 ja 13). Siivenkärjissä ja uloimpina (2 ja 13) vain Micaa. Kaksoiskiinnikkeitä ei ohjuksille näy. Vain AASM Hammer SBU-64 voidaan kantaa kolmoiskiinnikkeissä.

Sisemmissä ei kai ole koskaan nähty ohjuksia, mutta ei liene tarjolla tietoa millaiset johdotukset sinne on. Kolmoisripustimessa kulkee myös tavallisia laserpommeja (GBU-49) ja kuvien mukaan ihan mk83-osastoakin.

No ei siihen keskelle kahta Meteoria mene peräkkäin millään. Mica NG:ssä kantaman pitäisi nousta n. 100 kilsaan, mikä vastaa vanhempia AIM-120C -versioita. Hirveät Meteor-lastit ei siis välttämättä edes ole tarpeen.
Tuo keskelle peräkkäin -konfiguraatio ei kait ole ollut tuotantokäytössä, ei kai edes lentotesteissä? En ainakaan muista nähneeni yhtään kuvaa ripustimista. Naftihan se on pituuden suhteen, kun ei M-versioon mahdu lainkaan.

Ranskalaiset ilmeisesti panostaa suorituskyvyn säilyttämiseen ennemmin kuin beast mode -kuormaan, joten 4+2/2+4 lienee kovin mitä haluavat kantaa. Ranskahan ei itse halunnut noita uloimpia ripustinpisteitä ottaa käyttöön, ne aktivoitiin vasta vientiasiakkaille. Mutta jos vaikka jollain asiakkaalla on venäläisiä täysin kuormattuja osastoja vastassa, suurempi ohjusmäärä voi olla paikallaan per lentosuorite osalle omista koneista, vaikka agiliteetti jäisi niillä vähän heikommaksi.
 
Enpä tiedä mahtuuko keskirunkoon kahta Meteoria. Luulen että vain 1 kuten koeammunnoissa.
Niin tuo kuva on 6-paikan ejektori, ei keskiripustin. Sen etualalla näkyy laskutelineen luukku ja sen takana oleva oikeanpuoleisen moottorin jäähdytyskotelo (ja kuva lienee otettu keskiripustimessa olevalla kameralla).

En usko että keskellä on nähty muita ohjuksia kuin ASMP ja Exocet. Tai ehkä myös SCALP? Mutta ei MICAa/Meteoria, ne kun vaativat varta vasten muotoillun ejektorin, kun ei keskeltä saa ammuttua kiskosta turvallisesti. Voisi kyllä olla pop varsinkin Meteorille, mutta ei ranskalaiset ole kaivanneet. Niillä taitaa olla kova luotto ohjustensa osumatarkkuuteen.
 
Varmaan sama ejektori siihen toiseen keskipaikan ripustimeen menisi. Tämä on kai taas näitä, että ei ole integroinnin loppuunvieminen pääkäyttäjää kiinnostunut.

Kysyin eräässä lentonäytöksessä Rafale-lentäjältä tuosta, sanoi että ripustimet löytyy koneesta mutta hänen tietääkseen niitä ei ole ikinä suunniteltu otettavan käyttöön. Laivaston versiosta tuota ei muistaakseni löydy.
 
Rafalen kuormasta 2 siivenaluskiinnikettä, jotka ovat lähinnä runkoa molemmin puolin sekä keskilinjan hardpoint, ovat heavy-wet luokiteltuja. Niissä kulkee pommeja, SCALP-ohjuksia/Exocet tai tankkeja. Meteoria voidaan kantaa maksimissaan ilmeisesti 6 kpl (kiinnikkeet 2, 3, 6, 10, 12 ja 13). Siivenkärjissä ja uloimpina (2 ja 13) vain Micaa. Kaksoiskiinnikkeitä ei ohjuksille näy. Vain AASM Hammer SBU-64 voidaan kantaa kolmoiskiinnikkeissä.
Näyttäisi siltä, että DCA-roolissa olisi 4x Meteor, 4x MICA RF, 2x MICA IR, 2x kannut
 
Heti kun joku maksaa keskilinjan paikkojen aktivoinnin, siihen asti max AA-ohjusmäärä on 8. Keskilinjan ohjusten lataaminen on lisäksi hitaampaa kuin muualla, koska ohjuksia ei voi kantaa suoraan ripustimeen. Sama ongelma on Gripenin runkopaikoilla ja F-35 kuiluissa.
 
Toisaalta jos ohjuskuormaa tarvii kuitenkin kasvattaa niin voi olla helpompaa ottaa käyttöön keskiripustimet kuin alkaa kehittämään tuplaripustimia. Ilmatst-tehtävissä kaksi siipitankkia on varmaan usein riittävä lisälöpömäärä. Ja Rafale M:ssä sitä etummaisinta ripustinta ei virallisestikaan ole. Tikkakosken lentonäytöksessä Dassault esitteli Rafalen kuormaussimulaattoria ja naapuriteltasta paikalle tuli pari Eurofighter-pilottia. Lentäjät aloittivat heti laittamalla kolme lisäsäiliöitä mutta koneeseen mahtui tämänkin jälkeen kuormaa vaikka kuinka. Lentäjät nyökkäilivät hyväksyvän oloisesti kilpailijan muhkeille aselasteille.
Samaa tasoahan ne käytännössä EF:ssä ja Rafalessa ovat. Mites muuten Typhoonissa siipien sisimmät ripustimet, saako niihin oikeasti Meteoreita, ainakin kuormauskaavioiden mukaan saisi mutten ole koskaan nähnyt.
 
Toisaalta jos ohjuskuormaa tarvii kuitenkin kasvattaa niin voi olla helpompaa ottaa käyttöön keskiripustimet kuin alkaa kehittämään tuplaripustimia. Ilmatst-tehtävissä kaksi siipitankkia on varmaan usein riittävä lisälöpömäärä. Ja Rafale M:ssä sitä etummaisinta ripustinta ei virallisestikaan ole. Tikkakosken lentonäytöksessä Dassault esitteli Rafalen kuormaussimulaattoria ja naapuriteltasta paikalle tuli pari Eurofighter-pilottia. Lentäjät aloittivat heti laittamalla kolme lisäsäiliöitä mutta koneeseen mahtui tämänkin jälkeen kuormaa vaikka kuinka. Lentäjät nyökkäilivät hyväksyvän oloisesti kilpailijan muhkeille aselasteille.
Samaa tasoahan ne käytännössä EF:ssä ja Rafalessa ovat.
Ranskalle ja UK:lle tämä onkin tärkeä ominaisuus kun viime vuosikymmeninä ovat taistelulentoja lentäneet muualla kuin oman kotimaan ilmatilassa. Esim. Kyprokselta Syyriaan tai Ranskasta Välimeren yli jonnekin Afrikan puolelle.
 
Mites muuten Typhoonissa siipien sisimmät ripustimet, saako niihin oikeasti Meteoreita, ainakin kuormauskaavioiden mukaan saisi mutten ole koskaan nähnyt.
Typhoonin sisimmät ripustimet ovat päätelineiden etupuolella, mikä rajoittaa niissä kuljetettavan kuorman pituutta. Kaikissa kuvissa ovat AG-ripustimia.
 
Joo en ole myöskään nähnyt missään kuvassa tai markkinointimateriaalissa niissä ilmatst-ohjuksia. Joissain kaavioissa näkee mutta voivat olla jotain fanituotoksia:
TYPHOON%20LOADOUT%20CHART%20copy.jpg
 
Joo en ole myöskään nähnyt missään kuvassa tai markkinointimateriaalissa niissä ilmatst-ohjuksia. Joissain kaavioissa näkee mutta voivat olla jotain fanituotoksia:
Sinänsä ne on kai standardeja nato-ripustimia, joten laukaisukiskon saanee asennettua. Niiden pahin ongelma on lyhyys, eli kiinnistykohdasta taaksepäin tulee aika nopeasti laskutelineille varattu alue vastaan (mk84 ei mahtuisi eikä varsinkaan surullisenkuuluisan mainosvideon Storm Shadow.....). Pikaisen viivotintsekkauksen perusteella tavallinen ohjuskisko ohjuksineen kyllä kai mahtuisi, jos tarvis tulee. Lisäksi ovat reilusti painopisteen etupuolella, mutta se ei liene ongelma kevyen ohjuksen kanssa. Nykyiset QRA-käyttäjät lienee hyvin tyytyväisiä tavalliseen 4+4 varustukseen, kuten Rafale-käyttäjät omaan 4+2/2+2+2/2+4/2+2-varustukseensa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Rafale F4:n uusi kypärä läpäisi testin, jossa oli täysi proseduuri hätäpelastautumisesta. Lopulta hyppäsi kypärä päässä kopterista täydessä varustuksessa.

"The system is already operational on multiple platforms in the United States sand has been flight tested on many other platforms."

"World’s 1st full color Helmet Mounted Display System from (Thales) Visionix"
"In full service operation on U.S. Air Force A-10, F-16, and AC-130W aircraft"

Ei näköjään kelvannut Elbit Targo II, joka on Qatarin Rafalessa ja Gripukassa. Ranskalaiset tuntien ei suoranaisesti yllätä. Thales piti saada.

Aika yllättävää, että muslimimaalle kelpaa israelilainen tuote. Eivät edes ole mikään iippojen sylikoira toisin kuin Jordania.
 
Aika yllättävää, että muslimimaalle kelpaa israelilainen tuote. Eivät edes ole mikään iippojen sylikoira toisin kuin Jordania.
Onhan nämä kuviot nykyään vähän toiset. Qatar on ihan oma otuksensa muiden arabimaiden joukossa muutenkin, se uhattiin tuhota kun yritti olla rauhanomainen kaikkien, myös Iranin kanssa.

Mutta todellisuudessa kaikki arabiöljyvaltiot ja Israel ovat olleet salarakkaita jo kohta parinkymmenen vuoden ajan. Ei ole enää etnistä ristiriitaa kummankaan blokin hallitsijoiden kesken, kansan uskomuksista viis. Molempia kiinnostaa rahavirta ja bisnes, ja ovat löytäneet yhteisen vihollisen eli Persian, mikä tekee hyvää bisnekselle. Ja siis henkilökohtaiselle, ei kansanatalouden.
 
Aika yllättävää, että muslimimaalle kelpaa israelilainen tuote. Eivät edes ole mikään iippojen sylikoira toisin kuin Jordania.
Arvaan ettei siinä lue isolla ”MATE IN ISRAEL”. Eiväthän esim. Persianlahden öljyvaltiot ole missään vihoissa Israelin kanssa muuten kuin ehkä muodon vuoksi. Samoissa piireissä rahamiehet liikkuvat siitä riippumatta ovatko arabeja vai juutalaisia.
 
Arvaan ettei siinä lue isolla ”MATE IN ISRAEL”. Eiväthän esim. Persianlahden öljyvaltiot ole missään vihoissa Israelin kanssa muuten kuin ehkä muodon vuoksi. Samoissa piireissä rahamiehet liikkuvat siitä riippumatta ovatko arabeja vai juutalaisia.

Kolme vuotta sitten arvelit niin. :D

Kai niissä lukee isolla "MATE IN ISRAEL" ?

Mutta joo. Muistelin jotain näitä Kaakkois-Aasian maita, jotka ovat edelleen ilman suhteita Israeliin. Tosin ainakin Indonesia kuulemma on ostanut siitä huolimatta sotilaskamaa Israelista...
 
Iipoista on tiettävästi toimitettu myös mm. Iraniin F-4 Phantomien varaosia ja amerikkalaisten 80-luvun Iran-Contra -skandaalihan lienee kaikille tuttu. Setelitukko on loistava yleisavain hämärähommissa.
 
Kolme vuotta sitten arvelit niin. :D



Mutta joo. Muistelin jotain näitä Kaakkois-Aasian maita, jotka ovat edelleen ilman suhteita Israeliin. Tosin ainakin Indonesia kuulemma on ostanut siitä huolimatta sotilaskamaa Israelista...
Sä voisit lopettaa tuon vanhojen kaivelun. Sieltä löytyy vielä jotain kiusallista :oops:
 
Sä voisit lopettaa tuon vanhojen kaivelun. Sieltä löytyy vielä jotain kiusallista :oops:

Tuli vain sellainen dejavu, kun luin "toverista Israelissa". Vähennät lennokasta ilmaisua ja tuota tasapaksumpaa puuroa, niin minulle ei jää turhia muistijälkiä. ;)
 
Se rakastaa sitä ja ilmeisesti harrastaa ihan huvikseen jokaisen kohdalla vanhojen kaivelua :D Huvinsa toki kullakin mut toi ei taida olla keskustelufoorumin tarkoitus.

Olen epävirallinen, virallinen arkistonhoitaja. :geek:

Hyvä muisti! Olet virallinen arkistonhoitaja.(y)

Vakavasti, tällä foorumilla postataan paljon kaikkea paskaa. Samaan aikaan moni asia on käsitelty jo aiemmin ja monesti varsin laadukkaasti. Haen mieluummin ne jutut esille kuin luen 48. kierroksen keskustelua F-35:n soveltuvuudesta maantietukikohtiin...

Joskus arkistojen kätköistä puolestaan löytyy kaikkea hauskaa. Se voi olla jonkun muun aikanaan esittämä "showstopper"-letkautus, joka sopii meneillä olevaan keskusteluun. Se voi olla jokin aihetta humoristisesti käsittelevä juttu, jota voi hyvällä omallatunnolla lämmittää uudestaan. Tai se voi olla jotakin muuta.

Myös jos esittää kovin ylpeää ja itsevarmaa, niin tartun kasakan tavoin minulle tarjottuihin repaleisiin. Suurin osa foorumilaisista, kuten mm. Rannari, onneksi "arvelee", luulee" ja "uskoo" - siinä on ihan ok tehdä virhe, olla väärässä. Mutta jos esittää kylmänä faktana, että Suomi on Natossa seuraavan viiden vuoden sisään eikä näin tapahdu, niin perästä kuuluu!

P.S. Rakennan parhaillaan ydinpommia HX-veikkauksista. Jos minulle on luvattu monta vuotta, että sieltä tulee amerikkalainen, ja Rafale voittaakin, niin pudotan sen foorumille.

1616383447600.png
 
Back
Top