Samovarius
Ylipäällikkö
Tämä on minusta miinusta Rafalelle. Ovat liian kiimaisia myymään kenelle tahansa.
Ja jonkun Gripenin kanssa sitten liian pieni käyttäjäkunta on riski?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä on minusta miinusta Rafalelle. Ovat liian kiimaisia myymään kenelle tahansa.
Koitettais edes nyt päästä ymmärrykseen sitten, että kuinka paljon on liikaa myyty ja liian vähän myyty hävittäjää.Ja jonkun Gripenin kanssa sitten liian pieni käyttäjäkunta on riski?
Turha pelko uskonen, ainakin Ukrainan osalta. Mahdollisuudet siihen että ostavat Rafaleja taitaa olla pieni.Tämä on minusta miinusta Rafalelle. Ovat liian kiimaisia myymään kenelle tahansa.
Ja Suomi.Samassa mielessä osa F-35-kaupoistakin on riskaabeleita. Ainakin nämä missä ollaan myymässä Naton ulkopuolisille maille jotka eivät ennestään ole tärkeitä USA:n liittolaisia kuten Japani ja Australia.
Itse kans kahden vaiheilla. Toisaalta ajattelin tästä taas, että on myös hyvä jos tuonnekin suunnalle tulee kalustoa, joka pakottaa iivanan sitomaan myös sinne omaa ykköslinjan tavaraa.Tämä on minusta miinusta Rafalelle. Ovat liian kiimaisia myymään kenelle tahansa.
Ylimalkaisuutta ja/tai saivartelua, mutta joka tapauksessa asiaa kannattaa miettiä tarkemmin.Ilmaisin asian ehkä vähän ylimalkaisesti, mutta eiköhän pointti tullut selväksi: NATO-maat luottavat ainakin tietyssä määrin myös toistensa varastoihin. Liittoutumattomalle maalle tällainen ajattelu ei tule kysymykseen.
Tämä taas on jo sairvartelua. Eiköhän se ole ilmiselvää, että tarkoitin lisenssituotantoa. Kyse on yleisestä valmiudesta tehdä ohjuksia, Hollanti ja Saksa nyt ovat esimerkkejä maista joilla sellainen taloudellinen ja teknillinen kapasiteetti on olemassa. Ranska, Japani ja Britannia taas ihan käyttävät tätä yleistä valmiuttaan. Vastaavasti voisi sanoa, että Saksalla on yleinen valmius tehdä vaikkapa ydinase, aivan mainiosti teolliset ja tietee
Samassa mielessä osa F-35-kaupoistakin on riskaabeleita. Ainakin nämä missä ollaan myymässä Naton ulkopuolisille maille jotka eivät ennestään ole tärkeitä USA:n liittolaisia kuten Japani ja Australia.
F-16?Katselin tietoja tuosta Ukrainan hävittäjähankinnasta.
Budjetti 12 miljardia US $ ja tavoite 108 hävittäjää.
Noista voi valita vain jomman kumman, ei molempia, paitsi jos tyytyy vaan lentämään hävittäjät tehtaalta Ukrainaan aseitta, huolto - ja tukeutumisjärjestelmittä, jne... toimintakyvyttöminä istumaan tyhjän panttina.
Ukrainan budjetti on suunnilleen saman kokoinen kuin Suomen, mutta haluavat samaan rahaan melkein tuplamäärän koneita.
Ukrainalle voisi sopia paremmin käytetty ja elinkaaren ehtoopuolella oleva länsikalusto. Siihen olisi ehkä varaa ja sillä voisi vähän kurittaa seppoja sekä viivyttää venäläisiä.
Löytyisiköhän Arizonan aavikolta vielä muutama alkupään F-16? Ranskasta käytettyjä Mirage kaksitonnisia? Ruotsista käytettyjä Gripeneitä, jahka E saadaan palvelukseen?
Pysy vaan kannassasi. Mutta on oikeampaa sanoa, että Hollanti voisi valmistaa AMRAAMIN tapaista ja tasoista ilmataisteluohjusta, jos se välttämättä haluaisi. Se tosin veisi 20 - 30% heidän hankintavaroistaan vuosikymmenen (tai enemmänkin, mistä piru tuota tietää kuinka kallista se oikein onkaan) ja tulos olisi silti epävarma.Tämä on vähän sellaista erilaisista tiedonjyväsistä muodostunutta kokonaiskuvaa, mikä toki saattaa olla vähän kieroutunut. Ranska ja Britannia lukemani kuluttivat ilmasta-maahan -tarvikkeensa Libyassa sangen nopeasti, ja uutta a-tarviketta piti pyytää NATO:n kautta muilta jäsenmailta. Ymmärtääkseni asia järjestyi ja varastoihin tilattiin korvaavat pommit. Tarkoitukseni oli kuvata, että liittoutuneet maat ylipäätään voivat tällaisen tempun tehdä ja todennäköisesti vieläpä ilman poliitikkojen sekaantumista asiaan. Suomi ei tällaiseen ajatteluun oikein voi sortua.
Mitä taas tulee sotateollisuuden epäsynkroniin, niin syy tähän on aika ilmeinen, eli kansallisten intressien suojelu (tosin paljonhan on kyllä yhteistyöprojekteja tehty, kuten vaikka Jaguar, Tornado, F-16 -yhteishankinnat jne). On haluttu suojella omaa teollisuutta niin kauppa-kuin puolustuspoliittisistakin syistä, toisekseen eri maiden armeijat eivät välttämättä ole halunnet kalustoltaan samoja asioita (tästä voisi vaikka MBT-70 -projektin kaatumista). Lisäksi mahtaisi käydä vähän kansalliselle itsetunnolle, jos vaikkapa sellaisen perustyökalun kuin rynnäkkökivääri valmistus ei ole omissa käsissä ja tuloksena on ollut melkoisia viritelmiä kuten FAMAS tai SA80 - kummallekin maalle olisi selkeästi ollut eduksi lisenssituottaa vaikka FN FNC, SIG 540 tai HK33.
Mitä taas tulee Hollantiin ja AMRAAMiin, niin pysyn kyllä kannassani, että Hollannin kaltaisella maalla on yleinen valmius valmistaa niitä, teollistunut ja vauras maa. Aivan täysin tehtävissä oleva asia, eri asia on, onko se taloudellisesti tai poliittisesti järkevää. Eikös puolet pienempi Ruotsikin lisenssivalmistanut Sidewinderiä ja Falconia, ja tuotti ihan omiakin (ilmasta maahan-)ohjuksia ja vielä RBS-15:n? Vastaavalla tavalla voisi sanoa, että Rauma Repola Oceanicsin tapaus osoittaa Suomella olevan yleinen valmius rakentaa sukellusveneitä, vaikkei maassa sellaisia valmistavaa tehdasta tai yritystä varsinaisesti (enää) olekaan. Sen sijaan vaikka jollain Mosambikilla tai Ghanalla ei ole yleistä valmiutta valmistaa ilmataisteluohjuksia, ei ole sen enempää varoja kuin teollista tai tieteellistä kapasiteettiakaan.
Tai Super Hornet ilman Growleria.
Juu ei.Tai Super Hornet ilman Growleria.
Eikös se Arizona oo täynnä vanhaa F-16:tta mitä LM mielellään kauppaisi kunnostettuna? Saisivat tavallaan myytyä saman koneen uudestaan!
Miraget ovat Ranskassa aika loppuun ajettuja, vanhimmat tulivat kuitenkin palvelukseen 1983. 90-luvulla valmistetut ovat pääasiassa kaksipaikkaisia rynnäkkömalleja Mirage 2000D, mistä Ranska ei varmaankaan ole valmis luopumaan, kun Rafalen tuotantoslotteja on mennyt vientiasiakkaille ja mille on hyvä varaosapooli, kun ydinpommittaja Mirage 2000N eläköitiin etuajassa. Tästä syystähän Kreikka ei ostanut Mirageja, vaikka valmiiksi operoi mallilla, vaan Rafaleja, joista suurin osa käytettyjä varikkokunnostettuna (Ranskakin varmasti myynee mieluummin Rafalea kuin vanhoja Mirageja jo teollisuuspoliittisista syistä).
Ruotsissahan olisi nytkin kymmeniä C-Greippejä varastoituna, siitä vaan renkaita potkimaan.
Pysy vaan kannassasi. Mutta on oikeampaa sanoa, että Hollanti voisi valmistaa AMRAAMIN tapaista ja tasoista ilmataisteluohjusta, jos se välttämättä haluaisi. Se tosin veisi 20 - 30% heidän hankintavaroistaan vuosikymmenen (tai enemmänkin, mistä piru tuota tietää kuinka kallista se oikein onkaan) ja tulos olisi silti epävarma.
Mitä tulee Suomen kykyyn valmistaa sukellusveneitä, ei Rauma-Repolan syvänmeren tutkimuslaitteet sinällään kerro siitä paljoakaan. Vallankumouksellistahan niissä oli sen painerungon (pallonmuotoinen) valmistamisen tekniikka - sitä ei kukaan ollut tullut ajatelleeksikaan sillä tavalla kuin se Suomessa tehtiin. Tuollainen sukelluslaite ja taistelukäyttöön tarkoitettu sukellusvene ovat kuitenkin ihan kaksi eri asiaa. Suomi pystyisi tietenkin valmistamaan sukellusveneitä (esim 4 kpl) jos välttämättä haluaisi, mutta se veisi puolet hankintamäärärahoista 10 vuotta ja tulos olisi silti epävarma. Sopivalla teknologiansiirrolla homma helpottuisi jo olennaisesti, muttei olisi silti ihan läpihuutojuttu.
Ja kyllä, Ruotsi valmisti noita lisenssillä ja oppi omankin valmistamisen. RBS on ihan maailmanluokan meritorjuntaohjus, vaikka ei erityisemmin hyvin ole enää myynytkään. Ruotsi on luonut jonkintasoisen ohjusvalmistuksen perinteen ja tietotaidon, hatunnosto siitä. Tosin, rahaa on tainnut hommaan palaa joinakin vuosina kylmän sodan aikana saman verran kuin koko Suomen puolustusbudjetti!
Suomessa ei ole myöskään omaa auto-, suihkuturbiini-, tai ohjustuotantoa. Tai monta muutakaan asiaa. Osaan puuttuu taito ja aloittamisen kynnys on liian korkealla, osaan puuttuu yksinkertaisesti tarvittava innovatiivisuus tai sitten se tulee vain liian kalliiksi. Suomelle on haastavaa myös valmistaa kulutustavaroita. Jostakin syystä suomalainen teollinen muotoilu ja insinööritiede ei vaan saa aikaiseksi mitään mikä myisi suurelle yleisölle. Jo Ruotsissa asia on aivan päinvastoin. Mikähän tähän mahtaa olla syynä? Minua se ainakin vähän pännii.
Katselin tietoja tuosta Ukrainan hävittäjähankinnasta.
Budjetti 12 miljardia US $ ja tavoite 108 hävittäjää.
Noista voi valita vain jomman kumman, ei molempia, paitsi jos tyytyy vaan lentämään hävittäjät tehtaalta Ukrainaan aseitta, huolto - ja tukeutumisjärjestelmittä, jne... toimintakyvyttöminä istumaan tyhjän panttina.
Ukrainan budjetti on suunnilleen saman kokoinen kuin Suomen, mutta haluavat samaan rahaan melkein tuplamäärän koneita.
Іn 2021 - 2022, a tender should be held and a contract for the purchase of a multi-role fighter should be signed, limited deliveries of which (total quantity of 6-12 aircraft during this phase) should begin in 2023 - 2025 in order to begin operational test and evaluation activities to study forms and methods of employment and the organization of personnel training.
No juu, Puola oli tässä joku vuosi sitten kiinnostunut niistä (huhutusti 50-100 kpl), mutta 3 miljardin hintalappu koneille päivityksineen oli liikaa. Toisaalta niitä A/B-malleja on konvertoitu viime vuosina maalilennokeiksi, joten saatavuus on jonkinlainen kysymysmerkki. Ja siis ajattelin koneita sellaisenaan ilman modernisaatiota; ärsyttää Venäjää vähemmän, jenkkien ei tarvitse huolehtia teknologian valumisesta ja ukrainalla olisi ehkä varaa ostaakin (mahdollisuus käyttää FMF-sotilasapua). F-16 ADF Sparroweilla (tai ehkä originelleilla AMRAAM-ohjuksilla?) olisi sekin vähintään tyydyttävä hävittäjä Ukrainalle.
W:n listaus Ranskan ilmavoimien kalustosta kertoo, että alkujaan lähemmäs 90:stä 2000D:stä on palveluksessa 68 ja että 55 ollaan päivittämässä vuoteen 2025 mennessä. Eli kyllä siellä ylijäämää taitaa olla, joskin tuosta D:stä ei juuri muuhun taida olla kuin rynnäköintiin. C:tä on varmasti hangaarit piukeana, jos ei ole vielä kaikkia romutettu, ja monitoimista 5F:ää on todistetusti ylimääräisenä - niitä kaupattiin jo viime vuosikymmenellä Kolumbiaan.