Dassault Rafale

Ukraina aikoo käyttää ostoksiin yli 8 miljardia. Suomi ei hyvästä syystä osta käytettyä. Miksi Ukrainan pitäisi hommata ikäloppuja lentovehkeitä, joilla ei ole enää elinkaarta jäljellä?

Eli 36-42 konetta 7,5 miljardilla eurolla? Konemäärään suhteutettu rahamäärä kuulostaa realistiselta, mutta onko Ukrainan kassassa syvyyttä? Koronatilanne vielä synkistämään talousnäkymiä.

--
It follows that in May 2020, Kiev launched the "Air Force Vision 2035" plan to modernize its combat fleet and bring it to Western standards. In detail, the plan provides for an investment of approximately 7.5 billion euros to renew the entire fleet. The nation initially plans to acquire 6 to 12 new fighter aircraft between 2023 and 2025 in order to initiate familiarization flights and staff training, with an additional 30 aircraft procured between 2025-2030.

In October 2020, Ukrainian Minister of Strategic Industries Oleh Urusky said an in-depth study to determine the best type of fighter for the Air Force had not yet been done.

Local media said the choice could be between the Lockheed Martin F-16 Block 70/72 and the Saab Gripen E/F. However, according to Intelligence Online [IO], there are other options on the table. It believes that the Ukrainian tender could result in a duel between the Dassault Rafale and the Boeing Super Hornet. --

 
Ymmärtääkseni Ranskan 2000-5F:t ovat juurikin päivitettyjä 2000C-runkoja eikä varsinainen, alkuperäinen 2000C ole enää käytössä. Patonkien nomenklatuuri on yhtä sekava kuin Microsoftin, varsinkin, kun Ranskalla on ollut käytössä myös Mirage III-variantti Mirage 5F :D. Puhuessani 2000C:stä Ranskan osalta tarkoitin siis 2000-5F:ää, vaikka päivittämättömiä 2000C-runkoja saattaa ollakin koipussitettuna (Brasilia osti juurikin näitä).

Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja!


Wiki listaa yhteensä 56 konetta C ja 5F:


Tämän foorumin kirjoittajan mielestä 2022 korvautumassa C:t Rafalella:

 
Ranskan puolutusministeriö antaa 2000-5 + 2000C yhteismääräksi 40 konetta, mikä on lähes sama määrä kuin 2000-5 -modernisointeja (37). https://www.defense.gouv.fr/content/download/542046/9287765/file/Defense Key Figures 2018.pdf , sivu 27. Mutta tiedä tuosta, voihan se ollakin yhä käytössä - tosin tuosta foorumikirjoituksesta ainakin tuli sellainen kuva, että 2000-5:ttä saatetaan erehdyksessä nimittää alkuperäisellä nimellä 2000C. Jostain luin aiemmin, että Mirage 2000:n käyttöikä piteni aiotusta, kun AdA luovutti Rafalen tuotantoslotteja vientiasiakkaille (Egypti?). Jos alkuperäisiä 80-luvun C-malleja todella on yhä käytössä päivittämättöminä, niin on se jo aika erikoista. Sehän vastaa melkeinpä tilannetta, missä Ruotsi lentäisi yhä J-Drakenilla. Ehkä on katsottu korvauussuunitelmien venyttyä, että vanhakin sotaratsu on parempi kuin ei mitään, eikä ole haluttu pudottaa hävittäjävahvuutta?

EDIT: tietysti vielä vanhemmillakin koneilla toki lennetään, kuten ainakin Turkki ja Japani F-4 Phantomilla, mutta tämä lienee perua vaihtoehtojen puutteesta (korvaavan raskaan hävittäjän hankintaan ei ole ollut mahdollisuutta?) ja koneet on tietty modernisoitu useaan otteeseen.
 
Muutama 2000C on tosiaan näkynyt Sahelissa teroja pommittamassa, juuri muuta ei niillä varmaan voikaan tehdä, paitsi kerätä tunteja lentäjille. QRA-käytössä niitä on aiemmin ollut, mutta Magiceja ja Super 530:a tuskin on montaa enää käyttökunnossa. Myös kaksipaikkaisia 2000B-malleja on jokunen, en tiedä lasketaanko nekin mukaan.
 
2000B:t oli tossa Ranskan puolustusministeriön kertomuksessa mainittu, mutta aseistamattomina niitä ei enää lasketa vahvuuteen:

Seven Mirage 2000 B are used for the mission of transformation of Mirage 2000 D and Mirage 2000-5. However, they are no longer recognized in the total of combat aircraft in so far as they are no longer armed. They will be kept until the Mirage 2000 D aircraft’s withdrawal from service.
 
Ranskankielisen wikin mukaan 2000C:tä on käytössä tusinan verran hävittäjälaivue 2/5:ssä joka operoi Orange-Caritatin tukikohdassa kaakkois-Ranskassa. Laivueen tehtävä on toimia sekä päivystyslentolaivueena että Mirage 2000 -koulutusyksikkönä. Wikin mukaan koneet ovat tänä vuonna poistumassa. Super 530D on poistunut Ranskassa käytöstä jo 2012. Päivystyslennoilla on olleet Magicit kannossa, jotka nekin on poistumassa joten koneille jäisi vain tykit...

Koneita on kyllä varmasti vielä varastossa. Olihan F1:siäkin iso satsi varastossa monta vuotta koneen poistumisen jälkeen, muutama vuosi sitten ne myytiin aggressor-käyttöön (ja joitain koneita on kuulemma vieläkin kaupan). Ostaja kehui niiden olevan aivan priimakunnossa. No ehkä se on vain mainostusta...

Ranska ei tosiaan koskaan uustuottanut -5F:ää itselleen vaan 37 konetta modernisoitiin viimeisistä 2000C:n tuotantosarjoista. Miksi 37? No siksi, että Ranskalla oli 37 vanhalla RDM-tutkalla varustettua Miragea. -5F -päivityksen myötä RDI-tutkia vapautui tuo 37 kappaletta ja ne voitiin vaihtaa vanhempiin Mirageihin. RDI oli alkujaan pelkkä ilmatst-tutka mutta myöhemmissä päivityksissä siihen lisättiin joitain ilmasta maahan -moodeja.

Brassien koneet olivat juuri noita vanhimman sarjan C:tä, niihin oli vaihdettu RDI:t mutta moottorina edelleen vanha P53-5. Brasilia oli RDI-tutkan ainoa vientiasiakas. Ajatushan oli että Mirage-laivue toimii välityyppinä FX-hankkeeseen asti, mutta Rafale ei voittanutkaan sitä, sitten brassit säätivät jotain ihmeellistä, taisi hallitus vaihtua ja uudet luudat halusivat lakaista entiset projektit mäkeen. Kun huoltosopimus Dassaultin kanssa päättyi 2013 niin brassit ilmoittivat ettei sitä jatketakaan. Koneet olisi kaivanneet MLUta ja ranskalaiset tietäen siitä olisi varmaan nyhdetty aimo tukku realeja. Joku aika sitten Brasilia ilmoitti myyneensä koneet jollekin aggressor-firmalle mutta en ole kuullut projektista sen jälkeen.

Ranskan ilmavoimillehan Mirage 2000-5F ei ole kovin merkityksellinen tyyppi. Iskuvoimasta vastaavat Rafale ja 2000D. Varmaan ne olisi kaupan jos joku kiinnostuisi. Ehkä nekin aikanaan menee jollekin adversary-firmalle.
 
Ranskan puolutusministeriö antaa 2000-5 + 2000C yhteismääräksi 40 konetta, mikä on lähes sama määrä kuin 2000-5 -modernisointeja (37). https://www.defense.gouv.fr/content/download/542046/9287765/file/Defense Key Figures 2018.pdf , sivu 27. Mutta tiedä tuosta, voihan se ollakin yhä käytössä - tosin tuosta foorumikirjoituksesta ainakin tuli sellainen kuva, että 2000-5:ttä saatetaan erehdyksessä nimittää alkuperäisellä nimellä 2000C. Jostain luin aiemmin, että Mirage 2000:n käyttöikä piteni aiotusta, kun AdA luovutti Rafalen tuotantoslotteja vientiasiakkaille (Egypti?). Jos alkuperäisiä 80-luvun C-malleja todella on yhä käytössä päivittämättöminä, niin on se jo aika erikoista. Sehän vastaa melkeinpä tilannetta, missä Ruotsi lentäisi yhä J-Drakenilla. Ehkä on katsottu korvauussuunitelmien venyttyä, että vanhakin sotaratsu on parempi kuin ei mitään, eikä ole haluttu pudottaa hävittäjävahvuutta?

EDIT: tietysti vielä vanhemmillakin koneilla toki lennetään, kuten ainakin Turkki ja Japani F-4 Phantomilla, mutta tämä lienee perua vaihtoehtojen puutteesta (korvaavan raskaan hävittäjän hankintaan ei ole ollut mahdollisuutta?) ja koneet on tietty modernisoitu useaan otteeseen.

Ehkä pikemminkin tilannetta, jossa Ruotsi lentäisi yhä JaktViggenillä.
 
Eli 36-42 konetta 7,5 miljardilla eurolla? Konemäärään suhteutettu rahamäärä kuulostaa realistiselta, mutta onko Ukrainan kassassa syvyyttä? Koronatilanne vielä synkistämään talousnäkymiä.
36-42 konetta koko Ukrainan puolustukseen? Aika laihahkolta kuulostaa. Toisaalta nykyiseen (35 MiG-29, 33 Su-27, 17 Su-24 ja 13 Su-25) tuo 36-42 Rafalea/Super Hornetia/F-16:tta/Typhoonia kuulostaa sellaiselta, että korvaa kyllä tuon orkesterin suorituskyvyn pitkälti.

Toisaalta ilmataisteluun suunniteltuja koneita on 35+33, ja rynnäkkökoneita taas 30, niin tuollainen noin 65 konetta olisi parempi tavoite niin olisi suunnilleen runkomääräisestikin korvattu kalusto.
 
- Ukrainalla muistaakseni on CAS-tehtävään Su-25:iä ja uusia saa Georgiasta, joten esim. ilmasta-maahan -aseistuksen voisi ehkä riisua pois?
Aika paljon saa tapahtua, että Tamilta tulee uusi kone linjalta. Hädintuskin saaneet vanhoista lentokuntoisia kyhättyä kannibslisoimalla koneita. Sitten muutama 15 vuotta sitten suunnitellun modernisoinnin kyhättyä. Tässäkin modernit kamat Israelista. Onko enää edes mitää modernia koko modernisoinnissa.

Surkeassa jamassa koko yritys. Isoin kauppa taitaa olla azereiden noin 20 konetta jotka vanhoista koneista kasattiin lentokuntoisiksi.
 
36-42 konetta koko Ukrainan puolustukseen? Aika laihahkolta kuulostaa. Toisaalta nykyiseen (35 MiG-29, 33 Su-27, 17 Su-24 ja 13 Su-25) tuo 36-42 Rafalea/Super Hornetia/F-16:tta/Typhoonia kuulostaa sellaiselta, että korvaa kyllä tuon orkesterin suorituskyvyn pitkälti.

Toisaalta ilmataisteluun suunniteltuja koneita on 35+33, ja rynnäkkökoneita taas 30, niin tuollainen noin 65 konetta olisi parempi tavoite niin olisi suunnilleen runkomääräisestikin korvattu kalusto.

Kuvaajan oikean laidan "training-combat and training aircraft" sekä "reconnaissance and attack UAV" kuulostavat lupaavilta tässä suhteessa.

1617136077600.png

 
Onpas komia, joskin vähän ylivanhennettu minun makuuni, käytössä likaantuneissakin koneissa en ole nähnyt niittauksen erottuvan noin selvästi. Ehkä se livenä näyttää tasapainoisemmalta, kamera joskus vähän ylikorostaa detaileja.
 
Onpas komia, joskin vähän ylivanhennettu minun makuuni, käytössä likaantuneissakin koneissa en ole nähnyt niittauksen erottuvan noin selvästi. Ehkä se livenä näyttää tasapainoisemmalta, kamera joskus vähän ylikorostaa detaileja.
Joo, Rafalen linjojen selkeys ja tyylillinen sileys on hallitseva ominaisuus pienoismallia vastaavilta etäisyyksiltä todellista konetta katseltaessa. Ruuvit tulee näkyviin vasta kun niitä erikseen katsoo. Todellisen koneen valaistus toki on aina erilainen kuin pienoismallin, se korostaa esim. ylä- ja alapuolen selkeää erottavaa linjaa tavalla, mitä pienoismallin sävytykseen tai valaistukseen en ole nähnyt kenenkään löytäneen. Täysikokoisessa Rafalessa on enemmän silmäniloa ;)
 
Back
Top