Dassault Rafale

– Tarjouksemme on varmasti eräs edullisimmista. Joka tapauksessa olemme tehneet parhaamme niin hinnan saamiseksi alas kuin myös mahdollisimman kiinnostavan teollisen yhteistyöpaketin kokoamiseksi.

Ei taida lausunnon antaja osallistua koko kilpailutukseen eikä varmaan edes tiedä tarjouksen sisältöä.
 
Sinänsähän mikäli Rafale osoittautuisi erittäin edulliseksi kaikkiin muihin HX-kilpailijoihin nähden elinkaarikustannusten suhteen, ei minua haittaisi ollenkaan Rafalen valinta meidän seuraavaksi hävittäjäksi.

Esim. jos saisimme 61 Rafalea 230 miljoonan vuosittaisella käyttö - ja ylläpitokustannuksilla, tuon jäljelle jääneen 20 miljoonan voisi käyttää vuosittain sitten maa - ja merivoimien vahvistamiseen. Mm. 145 miljoonan euron hintainen K9-hankinta maksetaan seitsemän vuoden aikana. Eli suunnulleen jos Rafalea saataisiin tuo kuutisenkymmentä ja käyttö - ja ylläpitokustannukset olisivat tuon 230 miljoonaa euroa vuosittain, se 250 miljoonasta jäljelle jäävä 20 miljoonaa euroa on sama summa kuin K9:stä maksetaam seitsemässä vuodessa vuosittain. Meidän skaalalla siis huomattava raha.
 
– Tarjouksemme on varmasti eräs edullisimmista. Joka tapauksessa olemme tehneet parhaamme niin hinnan saamiseksi alas kuin myös mahdollisimman kiinnostavan teollisen yhteistyöpaketin kokoamiseksi.

Ei taida lausunnon antaja osallistua koko kilpailutukseen eikä varmaan edes tiedä tarjouksen sisältöä.
Aikaisempiin kokemuksiin perustuen alkaa helvetinmoinen ulina ja uhkailu kun ne tajuaa vetäneensä lyhyemmän korren HX hankkeesta.
 
Sinänsähän mikäli Rafale osoittautuisi erittäin edulliseksi kaikkiin muihin HX-kilpailijoihin nähden elinkaarikustannusten suhteen, ei minua haittaisi ollenkaan Rafalen valinta meidän seuraavaksi hävittäjäksi.

Esim. jos saisimme 61 Rafalea 230 miljoonan vuosittaisella käyttö - ja ylläpitokustannuksilla, tuon jäljelle jääneen 20 miljoonan voisi käyttää vuosittain sitten maa - ja merivoimien vahvistamiseen. Mm. 145 miljoonan euron hintainen K9-hankinta maksetaan seitsemän vuoden aikana. Eli suunnulleen jos Rafalea saataisiin tuo kuutisenkymmentä ja käyttö - ja ylläpitokustannukset olisivat tuon 230 miljoonaa euroa vuosittain, se 250 miljoonasta jäljelle jäävä 20 miljoonaa euroa on sama summa kuin K9:stä maksetaam seitsemässä vuodessa vuosittain. Meidän skaalalla siis huomattava raha.

Mie kyllä käyttäsin ne 20 miljoonaa € ennemin lisä lentotunteishin.
 
"Tarkoituksena on lentää koneilla ainakin 2040-luvulle, mutta käytännössä Dassault varautuu tukemaan koneita sitäkin pitempään. Todennäköisesti Rafalet lentävät pitkään yhdessä nyt suunnitteilla..."

Parinkymmenen vuoden jälkeen jossitellaan.
 
Noo, ydinvoimaloiden rakennusbisneksen riskit ja rahamäärät ovat niin suuria, että hölmöhän se olisi joka ei vastuudispuutteja oikeudessa koestaisi. Suomi sen sijaan päätti seuraavaksi kääntyä Todella Luotettavan tarjoajan puoleen, vailla taatusti mitään turvallisuupoliittisia riskejä. ;) (...eli mitä ydinvoimaloihin tulee, se on ehkä ennemmin tämä kotomaa, jonka logiikkaa ja riskinhallintataitoa voi ihmetellä turpo-näkökulmasta. Siinä mittakaavassa se Areva-oikeusjuttukaan ei ole enää niin ihmeellinen; rahaa vain.)

Sinänsähän mikäli Rafale osoittautuisi erittäin edulliseksi kaikkiin muihin HX-kilpailijoihin nähden elinkaarikustannusten suhteen, ei minua haittaisi ollenkaan Rafalen valinta meidän seuraavaksi hävittäjäksi.

Esim. jos saisimme 61 Rafalea 230 miljoonan vuosittaisella käyttö - ja ylläpitokustannuksilla, tuon jäljelle jääneen 20 miljoonan voisi käyttää vuosittain sitten maa - ja merivoimien vahvistamiseen. Mm. 145 miljoonan euron hintainen K9-hankinta maksetaan seitsemän vuoden aikana. Eli suunnulleen jos Rafalea saataisiin tuo kuutisenkymmentä ja käyttö - ja ylläpitokustannukset olisivat tuon 230 miljoonaa euroa vuosittain, se 250 miljoonasta jäljelle jäävä 20 miljoonaa euroa on sama summa kuin K9:stä maksetaam seitsemässä vuodessa vuosittain. Meidän skaalalla siis huomattava raha.

Ikävää tuottaa pettymys. Laskit ihan oikein, mutta ei käy. Eduskunnan vahvistamia toimintamenoja EI voi, ja Ei saa käyttää esim puolustusmateriaalihankintoihin! Kuulostaa hullulta, mutta näin se vain on. Vastaavasti myönnettyjä tilausvaltuuksia ei voi käyttää ylläpitoon ja toimintaan.
 
Ikävää tuottaa pettymys. Laskit ihan oikein, mutta ei käy. Eduskunnan vahvistamia toimintamenoja EI voi, ja Ei saa käyttää esim puolustusmateriaalihankintoihin! Kuulostaa hullulta, mutta näin se vain on. Vastaavasti myönnettyjä tilausvaltuuksia ei voi käyttää ylläpitoon ja toimintaan.
Periaatteessa näin, mutta kokonaiskatto on kuitenkin määräävin ja toimintamenojen kasvaessa hankintabudjettiin on kohdistunut leikkaustarvetta. Alhaisemmat käyttökustannukset mahdollistaisivat ainakin varmemmin nykyisen tasoisen materiaalihankintamäärärahan säilymisen.
 
Periaatteessa näin, mutta kokonaiskatto on kuitenkin määräävin ja toimintamenojen kasvaessa hankintabudjettiin on kohdistunut leikkaustarvetta. Alhaisemmat käyttökustannukset mahdollistaisivat ainakin varmemmin nykyisen tasoisen materiaalihankintamäärärahan säilymisen.

Tarkoitin vain, ettei teoriassakaan säästyneitä toimintamenoja voi käyttää muuhun kuin toimintaan ja ylläpitoon!
 
Ikävää tuottaa pettymys. Laskit ihan oikein, mutta ei käy. Eduskunnan vahvistamia toimintamenoja EI voi, ja Ei saa käyttää esim puolustusmateriaalihankintoihin! Kuulostaa hullulta, mutta näin se vain on. Vastaavasti myönnettyjä tilausvaltuuksia ei voi käyttää ylläpitoon ja toimintaan.

Tärkeintä tuossa kai oli havainnollistaa mittakaava eikä just Moukareiden hankinta. (Sinänsähän lisäkalustohankinnat edellyttäisivät lisärahaa myös operointiin.) Joka sektorilta varmaan löytyy aika paljon parannettavaa eikä yksinomaan materiaalipuolelta?
 
Tärkeintä tuossa kai oli havainnollistaa mittakaava eikä just Moukareiden hankinta. (Sinänsähän lisäkalustohankinnat edellyttäisivät lisärahaa myös operointiin.) Joka sektorilta varmaan löytyy aika paljon parannettavaa eikä yksinomaan materiaalipuolelta?

Näin se varmaankin oli. Luin kommentin hieman yksioikoisesti.
 
Sinänsähän mikäli Rafale osoittautuisi erittäin edulliseksi kaikkiin muihin HX-kilpailijoihin nähden elinkaarikustannusten suhteen, ei minua haittaisi ollenkaan Rafalen valinta meidän seuraavaksi hävittäjäksi.

Esim. jos saisimme 61 Rafalea 230 miljoonan vuosittaisella käyttö - ja ylläpitokustannuksilla, tuon jäljelle jääneen 20 miljoonan voisi käyttää vuosittain sitten maa - ja merivoimien vahvistamiseen. Mm. 145 miljoonan euron hintainen K9-hankinta maksetaan seitsemän vuoden aikana. Eli suunnulleen jos Rafalea saataisiin tuo kuutisenkymmentä ja käyttö - ja ylläpitokustannukset olisivat tuon 230 miljoonaa euroa vuosittain, se 250 miljoonasta jäljelle jäävä 20 miljoonaa euroa on sama summa kuin K9:stä maksetaam seitsemässä vuodessa vuosittain. Meidän skaalalla siis huomattava raha.
Ensinnäkin; toivotan itseni tervetulleeksi sivustolle :) Olen tiiraillut tätä aiemmin, mutta nyt ajattelin ihan ottaa osaa...
Rafale on mun veikkaus HX-voittajaksi, koska se on se toinen kone (Gripenin lisäksi), joka etenee sinne viimeiseen portaaseen eli suorituskykyyn... Näin oletan, mutta varmaankin IV osaa tuon vähän paremmin. ps. mun konemääräveikkaus on 54+6.

Toisekseen; jos Rafale tosiaan valitaan ja jos tuo 230milliä on edes oikeanlainen, varaisin se 20m muutaman (16-20) Hornetin ylläpitokuluiksi hoitamaan jäljelle jäävän JASSM ja JSOW-mokkuloiden toimittamiseen. Niitä lienee vähän vaikeaa ja kallista integroida Rafaleen ja toisaalta noiden aiemmin hankittujen sähikäisten varastoikä menee pitkälle yli 2030. Vaikka saadaankin ihan uusia papatteja, tuntuisi jotenkin oudolta, että vain hetki sitten ostetut kalliit paukut heitettäisiin romuksi. Ehkäpä IV:t ovat miettineet tähänkin jotakin.

Ja lopulta; mikä tahansa valinta tuleekin olemaan, se on melko perusteellisesti harkittua. Ei taida olla montaa hanketta HX:n lisäksi, jossa kaikki tarjoajat ovat vielä viime metreillä mukana. Mutta hauskaahan näillä on spekuloida.
 
On sitten laarin pohjalta kaivettu viimeisetkin killingit. Kun ajattelee, että F-16 koneita ostettiin 170 ja Mirage 2000 koneita 55, niin melkoinen muutos. Toki tekeillä on 84 koneen F-16V päivitys. Kreikan onneksi Turkki ei saanut F-35:a.
 
Ensinnäkin; toivotan itseni tervetulleeksi sivustolle :) Olen tiiraillut tätä aiemmin, mutta nyt ajattelin ihan ottaa osaa...
Rafale on mun veikkaus HX-voittajaksi, koska se on se toinen kone (Gripenin lisäksi), joka etenee sinne viimeiseen portaaseen eli suorituskykyyn... Näin oletan, mutta varmaankin IV osaa tuon vähän paremmin. ps. mun konemääräveikkaus on 54+6.

Toisekseen; jos Rafale tosiaan valitaan ja jos tuo 230milliä on edes oikeanlainen, varaisin se 20m muutaman (16-20) Hornetin ylläpitokuluiksi hoitamaan jäljelle jäävän JASSM ja JSOW-mokkuloiden toimittamiseen. Niitä lienee vähän vaikeaa ja kallista integroida Rafaleen ja toisaalta noiden aiemmin hankittujen sähikäisten varastoikä menee pitkälle yli 2030. Vaikka saadaankin ihan uusia papatteja, tuntuisi jotenkin oudolta, että vain hetki sitten ostetut kalliit paukut heitettäisiin romuksi. Ehkäpä IV:t ovat miettineet tähänkin jotakin.

Ja lopulta; mikä tahansa valinta tuleekin olemaan, se on melko perusteellisesti harkittua. Ei taida olla montaa hanketta HX:n lisäksi, jossa kaikki tarjoajat ovat vielä viime metreillä mukana. Mutta hauskaahan näillä on spekuloida.
Toisaalta Rafale ei ole mennyt kaupaksi ykköskategorian maissa Ranskaa lukuun ottamatta. Kai siihenkin on syynsä.
 
Eikös tuo 230Me ole vain heitto tällä foorumilla, joka perustuu Dassaultin mainosmiehen kehuun, että heidän tarjouksensa on "edullisin". Edullisuutta ei edes mitenkään määritellä lausunnossa, onko kyse kustannustehokkuudesta, hankintahinnasta(?!?) vai käyttökustannuksista.

Pieni fleetti Hornetteja JASSM/JSOW-varustuksella olisi ihan relevantti suorituskyky 30-luvulla ja teknisestikin todennäköisesti toteutettavissa, mutta ainakin toistaiseksi PV:ssä ollaan vanhoista suorituskyvyistä luovuttu lähes poikkeuksetta uusia hankittaessa. Syitä tälle on esim. infran riittävyys ja PV:n kaadereiden ja reserviläisten määrän kova yläraja.
 
Eikös tuo 230Me ole vain heitto tällä foorumilla, joka perustuu Dassaultin mainosmiehen kehuun, että heidän tarjouksensa on "edullisin". Edullisuutta ei edes mitenkään määritellä lausunnossa, onko kyse kustannustehokkuudesta, hankintahinnasta(?!?) vai käyttökustannuksista.
Sanoivat sen olevan eräs edullisimmista. Pitää varmasti paikkansa, viiden edullisimman joukossa on helposti.

230 miltsiä oli protheonin heitto "jos Rafale osoittautuu paljon muita edullisimmaksi". Ei tasan varmasti osoittaudu.
 
Ensinnäkin; toivotan itseni tervetulleeksi sivustolle :) Olen tiiraillut tätä aiemmin, mutta nyt ajattelin ihan ottaa osaa...
Rafale on mun veikkaus HX-voittajaksi, koska se on se toinen kone (Gripenin lisäksi), joka etenee sinne viimeiseen portaaseen eli suorituskykyyn... Näin oletan, mutta varmaankin IV osaa tuon vähän paremmin. ps. mun konemääräveikkaus on 54+6.

Toisekseen; jos Rafale tosiaan valitaan ja jos tuo 230milliä on edes oikeanlainen, varaisin se 20m muutaman (16-20) Hornetin ylläpitokuluiksi hoitamaan jäljelle jäävän JASSM ja JSOW-mokkuloiden toimittamiseen. Niitä lienee vähän vaikeaa ja kallista integroida Rafaleen ja toisaalta noiden aiemmin hankittujen sähikäisten varastoikä menee pitkälle yli 2030. Vaikka saadaankin ihan uusia papatteja, tuntuisi jotenkin oudolta, että vain hetki sitten ostetut kalliit paukut heitettäisiin romuksi. Ehkäpä IV:t ovat miettineet tähänkin jotakin.

Ja lopulta; mikä tahansa valinta tuleekin olemaan, se on melko perusteellisesti harkittua. Ei taida olla montaa hanketta HX:n lisäksi, jossa kaikki tarjoajat ovat vielä viime metreillä mukana. Mutta hauskaahan näillä on spekuloida.
PV on sanonut ettei nykysillä Hornetien ampumatarvikkeilla ole yhtään mitään merkitystä uutta konetta valittaessa.
 
Sanoivat sen olevan eräs edullisimmista. Pitää varmasti paikkansa, viiden edullisimman joukossa on helposti.

230 miltsiä oli protheonin heitto "jos Rafale osoittautuu paljon muita edullisimmaksi". Ei tasan varmasti osoittaudu.

arvaan että joukossa on 2 edullisempaa ja 3 kalliimpaa vaihtoehtoa. Jokainen voi itse miettiä mitkä koneet ovat missäkin ryhmässä.
 
Back
Top