Dassault Rafale

Kallis on kuin peijooni. Ainakin intialaisille.

Tämä rivi pelottaa minkä tahansa valittavan osalta. Syönee meilläkin 7:aa kivasti.
"€1.8 bn for related equipment & investments (air bases etc)"
 
Ranska voisi meille myydä Rafalen varmasti edullisemmin kuin Intialle, koska olemme paljon luotettavampi kumppanimaa emmekä ole käyttäytyneet heitä kohtaam vittuilevasti HX-projektissa niin kuin Intia teki Ranskalle.

Tietääkseni alkuperäinen Intian tarjous Ranskalle oli 126 Rafalea paikallisesti Intiassa rakennettuna ja Ranskalla täysi vastuu koneiden toimovuudesta ja ei sanan valtaa koneiden rakennusprosessiin maassa, jossa ei ole tuotannon laatu mairittelevaa yleensäkään ja kaikki tämä 10 miljardin hinnalla. Mutta sitten alkoi Dassault saamaan Rafalelle kauppoja muiden maiden kanssa ja tilanne ei enää ollut Dassaultille niin epätoivoinen koneiden kaupaksi saamisen kanssa ja Intiassa tämä huomattiin ja paikallinen asevoimien hankintaprosessi yhdistettynä tähän johti siihen, että lopuksi kaupan hinnaksi tuli reilut 7 miljardia ja 36 Ranskassa tehdystä koneesta.

Me suomalaiset emme ole samanlaisia vittupäitä, niin meille voisi myydäkin halvemmalla.
 
Ranska voisi meille myydä Rafalen varmasti edullisemmin kuin Intialle, koska olemme paljon luotettavampi kumppanimaa emmekä ole käyttäytyneet heitä kohtaam vittuilevasti HX-projektissa niin kuin Intia teki Ranskalle.

Tietääkseni alkuperäinen Intian tarjous Ranskalle oli 126 Rafalea paikallisesti Intiassa rakennettuna ja Ranskalla täysi vastuu koneiden toimovuudesta ja ei sanan valtaa koneiden rakennusprosessiin maassa, jossa ei ole tuotannon laatu mairittelevaa yleensäkään ja kaikki tämä 10 miljardin hinnalla. Mutta sitten alkoi Dassault saamaan Rafalelle kauppoja muiden maiden kanssa ja tilanne ei enää ollut Dassaultille niin epätoivoinen koneiden kaupaksi saamisen kanssa ja Intiassa tämä huomattiin ja paikallinen asevoimien hankintaprosessi yhdistettynä tähän johti siihen, että lopuksi kaupan hinnaksi tuli reilut 7 miljardia ja 36 Ranskassa tehdystä koneesta.

Me suomalaiset emme ole samanlaisia vittupäitä, niin meille voisi myydäkin halvemmalla.

Meikäläiset koneet hankitaan tiettävästi samassa konfiguraatiossa kuin pääkäyttäjällä, joten hinnasta pudonnee heti pois reippaasti. Kun Intia-spesifit modaukset jätetään pois laskuista, niin 7,89 miljardin euron kauppa putoaa kuuteen miljardiin euroon. Tällöin yksikköhinnaksi tulee n. 167 miljoonaa euroa, ja 10 miljardilla saisi 59 konetta.

Kyllä se taitaa pojat niin olla, että Typhoon ja Rafale ovat ulkona kisasta, ellei budjetti ole siellä kymppimiljardissa tai dollari vahvistu. Dollarin pysyessä euroa heikompana valinta kohdistuu seitsemällä miljardilla joko jompaan kumpaan jenkkikoneeseen tai "pohjoismaiseen" vaihtoehtoon.

Sources said the “vanilla price” of just the 36 aircraft is about 3.42 billion Euros. The armaments cost about 710 million Euros while Indian specific changes, including integration of Israeli helmet-mounted displays, will cost 1,700 million Euros. The rest of the cost includes spare parts and maintenance.

https://indianexpress.com/article/i...india-sign-agreement-36-fighter-jets-3045870/

Of the total reported amount, €3.42 billion is for the cost of the platform; another €1.8 billion is for support and infrastructure supplies; €1.7 billion will be spent to meet India-specific changes on the aircraft; €710 million is the additional weapons package; and €353 million is the cost of performance-based logistics support, the MoD official said.

https://www.defensenews.com/global/...-deal-with-france-for-36-rafale-fighter-jets/
 
Meikäläiset koneet hankitaan tiettävästi samassa konfiguraatiossa kuin pääkäyttäjällä, joten hinnasta pudonnee heti pois reippaasti. Kun Intia-spesifit modaukset jätetään pois laskuista, niin 7,89 miljardin euron kauppa putoaa kuuteen miljardiin euroon. Tällöin yksikköhinnaksi tulee n. 167 miljoonaa euroa, ja 10 miljardilla saisi 59 konetta.

Kyllä se taitaa pojat niin olla, että Typhoon ja Rafale ovat ulkona kisasta, ellei budjetti ole siellä kymppimiljardissa tai dollari vahvistu. Dollarin pysyessä euroa heikompana valinta kohdistuu seitsemällä miljardilla joko jompaan kumpaan jenkkikoneeseen tai "pohjoismaiseen" vaihtoehtoon.



https://indianexpress.com/article/i...india-sign-agreement-36-fighter-jets-3045870/



https://www.defensenews.com/global/...-deal-with-france-for-36-rafale-fighter-jets/
Jos nyt ottaisi huomioon sen, että Ranska ei ole saanut Rafalea kaupaksi kuin kolmeen muuhun maahan ja valmistettujen määrä on 165 kappaletta, itse uskoisin, että heillä voitaisiin olla joustavempia hinnassa ja vaikka antaa sitten se hitusen alle 10 prossaa alennusta saadakseen kaupan, joka vastaisi melkein 50 prosenttiä Rafalen tuotantomäärää.
 
Meikäläiset koneet hankitaan tiettävästi samassa konfiguraatiossa kuin pääkäyttäjällä, joten hinnasta pudonnee heti pois reippaasti. Kun Intia-spesifit modaukset jätetään pois laskuista, niin 7,89 miljardin euron kauppa putoaa kuuteen miljardiin euroon. Tällöin yksikköhinnaksi tulee n. 167 miljoonaa euroa, ja 10 miljardilla saisi 59 konetta.

Kyllä se taitaa pojat niin olla, että Typhoon ja Rafale ovat ulkona kisasta, ellei budjetti ole siellä kymppimiljardissa tai dollari vahvistu. Dollarin pysyessä euroa heikompana valinta kohdistuu seitsemällä miljardilla joko jompaan kumpaan jenkkikoneeseen tai "pohjoismaiseen" vaihtoehtoon.



https://indianexpress.com/article/i...india-sign-agreement-36-fighter-jets-3045870/



https://www.defensenews.com/global/...-deal-with-france-for-36-rafale-fighter-jets/
Käsittääkseni kauppaa ei makseta kerralla vaan vuosikymmenen aikana. Siinä tilanteessa valuuttariski on huomioitava jo hankintaa tehdessä.
 
Siirretään tänne.
Siinä on tekemistä, Rafalen yksikköhinta Intian kisassa oli muistaakseni 95 milj€ kun oli riisuttu hinnasta pois intialaisten vaatimat viritykset. Jollei euron kurssi vallan romahda niin Rafale ei hankintahinnalla pysty kilpailemaan jenkkien kanssa.

Ei varmaankaan pysty. Tosin Ranska maksoi Rafalen viimeisimmästä erästä muistaakseni reilut 82 miljoonaa kappaleelta, vaikka siitä on kohta 5 vuotta niin ei se varmaan ihan noihin lukuihin ole kohonnut. Ranskalaislehtien mukaan Brasiliassa Ranska laski tarjoustaan reippaasti kun voitto alkoi livetä käsistä ja lupasi koneet samalla hinnalla, kun mitä itse maksavat. Roussefin todistuslausunto oikeudessa tuki tätä, sillä hän antoi ymmärtää että kaikkien koneiden myyntihinnat olivat samankaltaisia, eroja tuli elinkaarihinnoissa, mihin tuo myyntihinnan alennus saattoi hyvin valua.

Asiaa liipaten, olen miettinyt onko Dassault yhtään vakavissaan liikkeellä Suomen tarjouksen kanssa kun on pitänyt niin matalaa profiilia. Samaa mietittiin joku aika sitten jossain ranskalaisessa nettikeskustelussa, en muista tarkemmin missä, mihin eräs teollisuuteen yhteyksiä omaava, eri foorumeilla tunnettu kirjoittaja vastasi että Dassault ja Thales ovat hyvin tosissaan, ja ovat valmistelleet tarjousta eri tavalla kuin muissa kilpailuissa tähän asti. Hevosmiesten tietotoimisto, mutta tiedä häntä.
 
Varmasti erittäin tosissaan koska HX on ainutlaatuinen Eurooppalainen mahdollisuus missä kisa on aidosti auki eikä mistään kesäteatterista ole tietoakaan. Sveitsi oli myös aidosti auki, mutta kompastui liian korkeaan hintaan. Nyt hankalista game-over porteista pitää päästä läpi ja sitten siintää loppusuora, 'vuosi 2025'-sotasimulaatio ja sen pisteytys joka määrittää ehdotettavan konetyypin, ellei tule poliittista ohjausta.
 
Varmasti erittäin tosissaan koska HX on ainutlaatuinen Eurooppalainen mahdollisuus missä kisa on aidosti auki eikä mistään kesäteatterista ole tietoakaan. Sveitsi oli myös aidosti auki, mutta kompastui liian korkeaan hintaan. Nyt hankalista game-over porteista pitää päästä läpi ja sitten siintää loppusuora, 'vuosi 2025'-sotasimulaatio ja sen pisteytys joka määrittää ehdotettavan konetyypin, ellei tule poliittista ohjausta.

Keskeisessä osassa on myös suorituskyvyn päivityspotentiaali koko elinkaaren ajan, suorituskyky 2025 ei suinkaan määritä kaikkea.
 
Keskeisessä osassa on myös suorituskyvyn päivityspotentiaali koko elinkaaren ajan, suorituskyky 2025 ei suinkaan määritä kaikkea.
Totta puhut, veliseni.

Ehdokasarvioinnissa on kaksi osa-aluetta: vaikuttavuus ja soveltuvuus (operatiiviset suorituskykyvaatimukset), sekä tulevaisuuden kehityspotentiaali.

Ensin mainitussa tehdään ensin järjestelmäarvio (tarjouspyynnön vaatimusten täyttyminen), seuraavana kyvykkyysarvio (skenaarioita, joissa mitataan esim. kykyä tuottaa lentosuoritteita) ja kolmantena operatiivinen arvio (sotapeli).

Jälkimmäisessä: Kehityspotentiaalin pääkriteerit uskottavuus sekä vaikuttavuus- ja soveltuvuusennuste. "Uskottavuuden arviointi tuottaa kuvauksen HX-ehdokkaan kehityspolun uskottavuudesta. Vaikuttavuus- ja soveltuvuusennuste -kriteeri arvioi suunniteltujen HX-järjestelmäpäivitysten merkitystä tulevaisuuden toimintaympäristössä. Tarkastelun kohteena on järjestelmäpäivitysten tuoma suhteellinen suorituskykylisä toimintaympäristön muutokseen verrattuna."

Erityisesti Lurkerin viestiin liittyen: "Kehityspotentiaali-aluetta käytetään herkkyysanalyysityökaluna lopullisen kokonaisarvion laatimisessa. Sen avulla tarkastellaan, muuttuuko Vaikuttavuus ja soveltuvuus -arvioinnin perusteella selville saatu HX-kandidaattien välinen paremmuusjärjestys, kun niiden kehityssuunnitelmissa saatava suorituskykylisä otetaan huomioon."

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/a...-puolustukseen-sopivan-hx-monitoimihavittajan
 
Viimeksi muokattu:
Kova kisa kotimaassa. :unsure:

Juu, metsään meni maantieto.
Jännityksellä seuraan tekeekö Dassault (Ranska) samanlaisen häröbidin Suomeen kuin esim. Belgiaan.
Ei luulisi, mutta kaikenlaista on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Kova kisa kotimaassa. :unsure:

Juu, metsään meni.
Jännityksellä seuraan tekeekö Dassault (Ranska) samanlaisen häröbidin Suomeen kuin esim. Belgiaan.
Ei luulisi, mutta kaikenlaista on nähty.

Dassault on lähtenyt aika alkumetreillä useastakin kisasta jos näkevät sen epärealistisena, onhan tuo Kanadakin aika selvän oloinen peli. Belgiankin tapauksessa väitetysti Dassault ei halunnut osallistua mutta Ranskan hallitus otti asian omiin käsiin, mistä tuo härötarjous.
 
666-4 Bad Request. Mitä siellä sanotaan tarkemmin, ja ovatko nuo IR- vai tutkahakuisia?

Tässä konekääntimen läpi:

The Directorate-General of armament command Mica NG missile delivery
Updated: 09/11/2018

In accordance with the decision by Florence Parly, Secretary of the army, branch for armament (DGA) notified on 6 November industrial MBDA the procurement of 567 NG Mica missiles and pyrotechnic renovation of 300 Mica * current. Delivered from 2026, the Mica NG will equip the Rafale and replace missiles air - air Mica in service since the beginning of the 2000s. They are intended to renew the ability to intercept to average distance, close combat and self-defense of the aircraft burst of army, Air and Navy.
Developed in two versions - seeker infrared (IR) and electromagnetic (EM)-, these innovative missiles in the areas of the homing and propulsion allow to maintain the operational advantage in response to changing threats. In the dynamics of strategic autonomy desired by the Minister of the armed forces, none of their components will be subject to restrictions on use of third countries. Mica NG will be swept away by the burst from the F3 - R standard.
In addition to MBDA, manufacturers participating in this project are especially Thales, Safran and Roxel, for the homing and propulsion. In accordance with the political will to rebalance the relationship between the State and industry, it takes a significant share of the development costs. The market also provides royalties, as well as a mechanism of price reduction of missiles acquired by the France based on the number of missiles produced for export.
The market also includes pyrotechnic renovation of part of the Park of the current Mica missile to allow their use up to the year 2030 by all aircraft which carry already or who will win the Mica (burst all standards, Mirage) 2000-5, mirage 2000 d renovated).
* Mica: missile interception, combat and self-defense.

The armament Directorate described the Rafale F3 - R
Branch for armament (DGA) delivered October 31, 2018, the qualification of the new standard F3 - R of the Rafale, in accordance with the objectives set when the notification of the market early 2014 to Dassault Aviation, Thales, MBDA and saffron.

Another significant milestone was crossed in October with the launch of sites updated the standard F3 - R of all 144 burst currently in service. The first ten aircraft Rafale F3 - R, of which four will be delivered before the end of the year, will be used by the air force and the Navy to complete their operational, already begun ownership alongside the DGA testing teams.

Like the previous standards, the new standard F3 - R brings major hardware and software changes.

In particular, two new capabilities changing deeply in the field of combat aviation:

-on the one hand, the association of the new air-to-air missile long-range Meteor with radar scanning electron 'RBE2' to active antenna door more Rafale at the forefront of the air combat;

-on the other hand, the designation of new generation pod Talios considerably enhances capabilities in the field of detection, recognition and identification of targets, day or night for large air - ground strikes precision.

The new F3 - R standard also takes into account the operational experience feedback, especially for armament air-to-ground modular (AASM), interoperability and regulatory requirements. The approach of continuous improvement of the Rafale continues strengthening the omni-role character * of this fighter engaged with success on the most demanding theaters of operations. This new standard has already allowed to reinforce the strengths of the Rafale for export: the first three Rafale international contracts have been concluded on the basis of the capability contour F3 - R.

* The Rafale has the ability to carry out all missions of combat during a single flight aviation.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkahakuiseen versioon on tulossa AESA-hakupää:


MBDA TO DEVELOP THE NEXT GENERATION OF THE MISSILE MICA

09/11/2018

The French Defence Procurement Agency DGA (Direction Générale de l’Armement) has awarded MBDA the contract for the MICA NG (Missile d’Interception et de Combat Aérien Nouvelle Génération) programme to develop the next generation of the MICA missile. With deliveries scheduled to begin in 2026, MICA NG will be available to arm the current and future versions of the Rafale combat aircraft.

MICA NG is intended as the replacement for the MICA missiles currently in operational service with the French armed forces and exported to 14 countries worldwide. The NG programme includes an extensive redesign of the current MICA family while keeping the same aerodynamics, mass and centre of gravity. This is done to minimise the amount of adaptation required to operate the new system with existing platforms and launchers. The unique concept that has ensured the ongoing success of MICA for two decades remains: the option of two different seekers (infrared and radio frequency) and two launch modes (rail and ejection) in a single missile casing.

The technological step changes introduced with this change of generation will provide the capability to counter future threats. This includes targets with reduced infrared and electromagnetic signatures, atypical targets (UAVs and small aircraft), as well as the threats normally countered by air-to-air missiles (combat aircraft and helicopters).

More specifically, the infrared seeker will use a matrix sensor providing greater sensitivity. Meanwhile the radio frequency seeker will use an AESA (Active Electronically Scanned Antenna), enabling smart detection strategies. The reduced volume of electronic components within MICA NG will allow it to carry a larger quantity of propellant, thereby significantly extending the range of the missile. Utilising a new double-pulse rocket motor will also provide additional energy to the missile at the end of its flight to improve manoeuvrability and the ability to intercept targets at long range. Lastly, the addition of internal sensors will allow the monitoring of the status of the weapon throughout its life (including during storage and transport), contributing to significantly reduced maintenance requirements and cost of ownership.

MBDA CEO Antoine Bouvier said at the programme launch: “We are proud of the work completed with the DGA to achieve maximum technical and financial optimisation. The fact that we have reached this stage is thanks to the vision that we were able to share with our French customer to address its operational challenges, as well as our own long-term commercial challenges. The upgrading of the MICA family will enable us to support the armed forces throughout the remaining operational life of the Rafale”.
https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-to-develop-the-next-generation-of-the-mica-missile/
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top