Dassault Rafale

Pelkkä maalin näkeminen ei käsittääkseni riitä, vaan kohde pitää valaista koneen antureilla, jotta ohjus saadaan lukittua. IRST ei välttämättä "näe" kaikkea mitä kypärätähtäimellä näkee. Ehkä myös kypärätähtäin on terminä vähän harhaanjohtava, kyseessähän on osittain pään mukana kääntyvä HUD. Jotkut käyttävät tähän IR-ohjuksen kääntyvää hakupäätä, muttei sekään voi kääntyä määräänsä enempää, jos kaarto on oikein jyrkkä. Kyllä tälle on ihan syynsä, miksi hävittäjiltä vaaditaan edelleen liikehtimiskykyä ja nopeutta, vaikka äkkiseltään luulisi ohjusten hoitavan asiat itsekseen ja aina voisi vain painella nappeja jossain vähän kauempana.

Itsellä ei noista ole käsitystä kuin simujen puolelta, mutta sen perusteella jos pilotit ovat samaa tasoa, huonompi kone jossa on lentäjällä kypärätähtäin voi voittaa paremman koneen jossa ei ole kypärätähtäintä. Antaa aika paljon tasoitusta lyhyen kantaman koiratappelussa.
 
Kun alunperin väitteesi oli:

"side sticillä lentäminen on ihan tautista puuhaa ja on syy, miksi sauva pitää sijaita keskellä",

niin tähän varmaan muutamat keskustelijat yrittivät saada sinulta perustelua. Sitä ei ole vielä saatu.
Ergonomia, reaktionopeus, tottumuskysymys.
Minusta se on tautinen käytettävä.
 
Jaa, vieläkö ne vaivautuvat? Olin aika saletti, että noissa käytettäisiin Spectreä tai helikoptereita.
Toisaalta, jos kerran noilla kannetaan JDAMia majan katolle, niin sama kait se on ruikkia graffititkin seiniin kun kerran smäidäpurkki kulkee mukana...
 
Näyttää siltä, että ovat kuvaa varten tunkeneet kaikki Rafalet kannelle.
 
No nyt.

No ilmeisesti ainakin F-35:n / Rafalen valitessa ei tule pelkoa siitä, että jäädään yksin konetyypin kanssa ja pääkäyttäjä pysyy mukana.

Oma ranking HX-ehdokkaille:

1. F-35
2. Dassault Rafale
3. Super Hornet + Growler
4. jaetulla sijalla Eurofighter Typhoon / Gripen E/NG + Global Eye.
 
No ilmeisesti ainakin F-35:n / Rafalen valitessa ei tule pelkoa siitä, että jäädään yksin konetyypin kanssa ja pääkäyttäjä pysyy mukana.

Oma ranking HX-ehdokkaille:

1. F-35
2. Dassault Rafale
3. Super Hornet + Growler
4. jaetulla sijalla Eurofighter Typhoon / Gripen E/NG + Global Eye.
Rafale alkaa olla tiukempi kilpailija kuin aiemmin luulin. Salama Kakkosta pitänyt jotenkin automaattisena valintana mutta enpä enää tiedä. Jos häirinnän kehitys on vienyt siihen että sodassa meidän ilmatila on joka tapauksessa aivan tolkutonta elektronipuuroa ja tutkille sillisalaattia, Äffän häiveisyys ei välttämättä tuo niin paljon etua kuin sille suunniteltiin; optiset sensorit, lähialueen omasuojat, liikehtimiskyky (kaikki Rafalella todella hyviä) voi nousta isompaan rooliin. No, saapi nähdä, mikä sitten valitaankin sille en pääse yli-ikäisenä edes näyttämään jakoavainta enää :cry:
 
Rafale alkaa olla tiukempi kilpailija kuin aiemmin luulin. Salama Kakkosta pitänyt jotenkin automaattisena valintana mutta enpä enää tiedä. Jos häirinnän kehitys on vienyt siihen että sodassa meidän ilmatila on joka tapauksessa aivan tolkutonta elektronipuuroa ja tutkille sillisalaattia, Äffän häiveisyys ei välttämättä tuo niin paljon etua kuin sille suunniteltiin; optiset sensorit, lähialueen omasuojat, liikehtimiskyky (kaikki Rafalella todella hyviä) voi nousta isompaan rooliin. No, saapi nähdä, mikä sitten valitaankin sille en pääse yli-ikäisenä edes näyttämään jakoavainta enää :cry:

Onhan tämä aika jännä asetelma; harmillista meille on että emme voi tietää tärkeimpiä avaintekijöitä. Kovimmat tekijät lienevät selviytymiskyky elektroniikan puolella, emme voi tietää miten havaittavia tai häirittäviä AESA-tutkat ja pienemmät GaN-pohjaiset laitteistot esimerkiksi ovat, emme tiedä mitä uusimmalla laitteistolla saa aikaan uusinta laitteistoa vastaan. Eivätkä tiedä alan mediankaan edustajat (sikäli kuin pyrkivät objektiiviseen tarkasteluun markkinoinnin tai patriotismin sijaan). Näin ollen voimasuhteet sillä osastolla jäävät salassapidon taakse. Ilmeisesti toistaiseksi Ilmavoimille kelpaa, kun kaikki tarjoajat yltävät HX-vaatimuksiin. Kun Dassaultin väki sanoo "entistäkin riittoisampi", he vertaavat M2000:een. Kun jenkit tekevät saman, he vertaavat Viperiin. Keskinäiset etulyöntiasemat voiat olla hämärän peitossa valmistajille itselleenkin, vaikkakin toki pyrkivät tiedustelemaan kaikki toisiansa parhaansa mukaan. Se vain ei välity meille.

Mitä taas tulee koneen runkoon (ml. lentoavioniikka), esimerkiksi Rafalen suhteen ei ole mikään ongelma, että peruskonsepti ensilensi 1986 ja tuotanokäyttö alkoi yli 15v sitten. Nykyvarustuksella on väliä, ja tulevalla. Hyvä perusrunko voi olla vaikka kuinka vanha, jos siinä on tilaa ja sopiva sijoittelu varusteille. Rafale on hurjan tasapainoinen kokonaisuus ja moneen optimoitu, ja se täyttää fysiikan ja fossiilispohjaisen propulsion luonnolliset rajat hyvin kunniakkaasti; ei paremmasta väliä sillä osastolla. Runko on sekä kova ilmataistelija että kokoonsa nähden posketon kuormajuhta pintakorkeuksilla & kauas. Ihmeellisen vähän kompromisseja.

Mitä sitä hyvää muokkaamaan: 737:nkin peruskonsepti on yli puolen vuosisadan takaa. Pitää vain huolehtia ettei jatkovirittely tuota 737MAX-tyyppistä ohjelmallista katastrofia. Jokaisen valmistajan kannattaa kuvailla roadmap 2070-luvulle asti, siitä ei ainakaan ole haittaa myyntiponnistelujen kannalta. Terveet ja monipuoliset markkinat luovat tervettä kehityskykyä jatkossakin.

Kun muuten näiden tarjoajien luotettavuudesta ja sitoutumisesta on ollut puhetta; sanoisin että Suomen Rafale-asiakkuus olisi Ranskalle strategisesti pirun paljon kovempi ja sitouttavampi juttu kuin USA:lle F-35-asiakkuus. Ensimmäinen alkaisi varmaan markkinoida karjalanpiirakoita Pariisissa, toisen osalta täytyy lähinnä varoa ettei aiheuteta pettymystä valitsemalla jotakin muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näen, että varsinkin käyttökustannuksiltaan Rafale on tosi hyvä. Mitä sitä oli laskettu, että vuodessa Ranskalle yksi Rafale kustantaa per vuosi 4,16 miljoonaa euroa.
Hmm, Rafalesta tarjotaan Sveitsille siis F4? Jossain arvioitiin ettei se ehdi Sveitsin skabaan ja Sveitsissä olisi tarjolla F3R. Air International-lehdessä oli nyt iso Rafale-artikkeli missä käsiteltiin myös tulevien versioiden ominaisuuksia, F5 on tosiaan jo suunnitteilla. Pitää jossain välissä päntätä se tarkemmin.

Rafalen käyttökustannukset ovat ranskalaistietojen mukaan noin 4.16milj€ vuodessa. Ranskan koko fliitin (147 konetta) ylläpito maksoi viime vuonna 611 miljoonaa euroa. Tällä tavoin laskemalla Suomen 64 konetta maksaisi noin 266 miljoonaa euroa vuodessa. Vertailun vuoksi nykyisen Hornet-kaluston käyttökustannukset ovat noin 200 miljoonaa euroa ja HX-ehdokas ei saisi hirveästi mennä sen yli. Tämän perusteella tiukkaa siis tekee. Eri maiden lukemat eivät välttämättä ole vertailukelpoisia tässäkään, ja lisäksi tuossa on mukana laivastonkin koneet.
Jos meillä on 2,7 miljardin euron puolustusbudjetti, josta käytetään 270 miljoonaa euroa per vuosi hävittäjien toimintamenoihin, riittäisi tuo 270 miljoonaa euroa per vuosi 64 Rafalen pyörittämiseen.

30 vuoden ajalta tuo olisi noin 10 miljardia euroa elinkaarikustannuksiin, niin päästäisiin Rafalella 20 miljardin kokonaiskustannuksiin. Kun taas F-35:llä luultavasti menisi 30 miljardiin, ja sitten siinä ihmeteltäisiin, että mistä tuo raha revittäisiin.
 
Kun muuten näiden tarjoajien luotettavuudesta ja sitoutumisesta on ollut puhetta; sanoisin että Suomen Rafale-asiakkuus olisi Ranskalle strategisesti pirun paljon kovempi ja sitouttavampi juttu kuin USA:lle F-35-asiakkuus. Ensimmäinen alkaisi varmaan markkinoida karjalanpiirakoita Pariisissa, toisen osalta täytyy lähinnä varoa ettei aiheuteta pettymystä valitsemalla jotakin muuta.
Tämä olikin mielessä mutta unohtui edellisestä laitosta pois. Olisi ihan poliittisestikin mielenkiintoinen veto. Ja voisi kuvitella että huoltorutiinien, jopa kokoonpanon otto tänne olisi kertaluokkaa helpompi asia kuin Italiaan ja Turkkiin saakka jaeskellun F-35:n kanssa.
 
Itse näen, että varsinkin käyttökustannuksiltaan Rafale on tosi hyvä. Mitä sitä oli laskettu, että vuodessa Ranskalle yksi Rafale kustantaa per vuosi 4,16 miljoonaa euroa.
Tämä on jännä kysymys, Ranskan omat kulut näyttävät viranomaistietojen valossa varsin kohtuullisilta, vaikka käyttöä heillä on eikä mitään seisottamista. Ryppyä siihen tuo Brasilian Dilman toteamus takavuosina, että Ranska tarjosi halvalla mutta olisi ollut kovin kallis pitää, ja siksi päätyivät Gripeniin (kun jenkit oli siivottu pois kiitos vakoilun). Mutta sitäpä selvittelevät tuolla Purasen puljussa tulevan vuoden aikana. Saatamme olla Ranskalle erilainen asiakas kuin Brasilia.
 
J-20:sta löytyy sivutikku.
EGAMk_xXUAAOJvr

Melko lailla OT, mutta Remeksen "Kremlin nyrkki"-kirjassa Suomi saa Kiinalta J-20:siä jne. Kirja oli tosin niin paska, että palautin sen kirjastoon kokonaan lukematta. :D

J-20 Suomelle takaisi kyllä kahdenvälisten suhteiden USA:n kanssa jäätyvän kovasti... Onneksi ei ole mukana kisassa. :D
 
No ilmeisesti ainakin F-35:n / Rafalen valitessa ei tule pelkoa siitä, että jäädään yksin konetyypin kanssa ja pääkäyttäjä pysyy mukana.

Oma ranking HX-ehdokkaille:

1. F-35
2. Dassault Rafale
3. Super Hornet + Growler
4. jaetulla sijalla Eurofighter Typhoon / Gripen E/NG + Global Eye.

Itsellä aivan sama ranking.
 
Itsellä aivan sama ranking.
Olen alkanut tykästyä Raffeen tässä aivan huomaamatta. Kone on kaunis kuin nuori ranskatar ja nyt näyttää, ettei se ole myöskään ominaisuuksiltaan mikään vanha Renault... Ranskalainen huoltojärjestelmä ja projektinhallinta ovat kyllä pelottava uhkakuva samoin kuin ranskattaren toiminta Lapin pakkasissa tai etelän tuhnukeleillä.
 
Olen alkanut tykästyä Raffeen tässä aivan huomaamatta. Kone on kaunis kuin nuori ranskatar ja nyt näyttää, ettei se ole myöskään ominaisuuksiltaan mikään vanha Renault... Ranskalainen huoltojärjestelmä ja projektinhallinta ovat kyllä pelottava uhkakuva samoin kuin ranskattaren toiminta Lapin pakkasissa tai etelän tuhnukeleillä.

AREVA:n ydinvoimalatouhut eivät anna ranskisten teollisuudesta hyvää kuvaa... Tai sekin taisi vaihtaa jo nimeä...

Ranskalaiset kyllä kyykyttävät jihadisteja Afrikassa ihan hyvällä prosentilla vaikka oman kotimaansa touhut ovatkin mitä ovat. Jotenkin vaan USA-UK-akselin turvallisuuspoliittinen selkänoja on hieman Ranskaa parempi, joten osittain tästäkin syystä Rafale jää kakkoseksi omalla listalle F-35:n taakse.
 
Olen alkanut tykästyä Raffeen tässä aivan huomaamatta. Kone on kaunis kuin nuori ranskatar ja nyt näyttää, ettei se ole myöskään ominaisuuksiltaan mikään vanha Renault... Ranskalainen huoltojärjestelmä ja projektinhallinta ovat kyllä pelottava uhkakuva samoin kuin ranskattaren toiminta Lapin pakkasissa tai etelän tuhnukeleillä.
Ainakin Rafale toimi, kun Dassault kävi testauttamassa sen Lapin Lennostossa. Ja Dassault on luvannut täyden teknologian siirron, niin siinä olemme paljon vähemmän riippuvaisia ranskalaisista huollon suhteen, kun pystymme huoltamaan tosi isolta osaa koneen itse.

Ja en tiedä, että kannattaako ranskalaisten suoritusta Olkiluodossa rinnastaa suoraan Rafaleen.
 
Ainakin Rafale toimi, kun Dassault kävi testauttamassa sen Lapin Lennostossa. Ja Dassault on luvannut täyden teknologian siirron, niin siinä olemme paljon vähemmän riippuvaisia ranskalaisista huollon suhteen, kun pystymme huoltamaan tosi isolta osaa koneen itse.

Ja en tiedä, että kannattaako ranskalaisten suoritusta Olkiluodossa rinnastaa suoraan Rafaleen.

Rafale on varmasti huippukone. Itse näen ongelmana aikalailla erilaisen asejärjestelmäperheen verrattuna aikaisempaan täysin USA-vetoiseen verrattuna. Koen kuitenkin, että Rafale on edistyneempi kone kuin SH., joten en saa näppylöitä vaikka valinta kohdistuisi siihen.
 
Itse tässä mietin Rafalen mukana tulevaa asepakettia.

Tein tällaisen listauksen:
8x Meteor per Rafale
4x MBDA MICA per Rafale
2-3x Storm Shadow per Rafale
Pari sataa täsmäpommia.
1-1,5 Exocet per Rafale.
 
Back
Top