Dassault Rafale

"As reported earlier by EurAsian Times, Russian aviation experts had claimed that Rafale jets would have been useless against the Chinese Airforce (PLAAF). The maximum speed of the Rafale jet is about Mach 1.8 compared to Chinese J-16s at Mach 2.2."

:unsure: Jaha! Turha siis pistää sitä Gripeniä tai F-35:ttäkään.

:LOL: Vehje on suhoi 30 kopio jolla on huomattavia ongelmia lentotuntien kanssa. Hieman skeptinen olisin tuon ilmoitetun huippunopeuden kanssa.

Grippeniltä c:ltä tuli tunnetusti turpaan vietnamissa kiinalaiselle su-27lle ja se sentään on "ei kiinalainen" koppa.
 
Kreikkalaiset neuvottelevat jatkuvasti sotilaskaluston hankinnasta. Katsotaan nyt, toteutuuko tämäkään.

Merkittävää kalustoylivoimaa ei kyllä kreikkalaiset taida saada pimpatulla F-16:lla ja parilla Rafalella. Kreikkalaisten ilmaherruus on seurausta Erdoganin nussimista Turkin ilmavoimista ja turkkilaisten lentäjäpulasta, ei omaa ansiota.
Kavereita ne taitaa tällaisilla pikkuostoksilla hankkia kuten UAE konsanaan. Selkänojaa Turkkia vastaan.
 
Joidenkin lähteiden mukaan jo sovittu diili. Ilmeisesti 8 käytettyä Rafalea tulisi kaupan päälle. Ei tietty 18 hävittäjää kesää tee, mutta ei Kreikka mikään arabitasavalta ole vaan kyllä tässä varmasti ollaan etupäässä sotilaalisilla syillä renkaita potkimassa.

Varmaankaan hankinnat eivät jäisi tähän, ja sen varaan lasketaan Ranskassakin kun heitetään vähän tutustumistarjousta sekaan. Ranskan näkökulma tässä on myös se, että siellä on heitetty ilmaan Rafalen lisä/nopeutettua hankintaa koronaelvytyksenä, tämä vapauttaisi vanhoja runkoja myyntiin.
 
Kavereita ne taitaa tällaisilla pikkuostoksilla hankkia kuten UAE konsanaan. Selkänojaa Turkkia vastaan.

Näyttää toimivan...

 
Joidenkin lähteiden mukaan jo sovittu diili. Ilmeisesti 8 käytettyä Rafalea tulisi kaupan päälle. Ei tietty 18 hävittäjää kesää tee, mutta ei Kreikka mikään arabitasavalta ole vaan kyllä tässä varmasti ollaan etupäässä sotilaalisilla syillä renkaita potkimassa.

Varmaankaan hankinnat eivät jäisi tähän, ja sen varaan lasketaan Ranskassakin kun heitetään vähän tutustumistarjousta sekaan. Ranskan näkökulma tässä on myös se, että siellä on heitetty ilmaan Rafalen lisä/nopeutettua hankintaa koronaelvytyksenä, tämä vapauttaisi vanhoja runkoja myyntiin.

Eikö Ranskan kannattaisi poistaa ensin loput Miraget ennen Rafaleista luopumista? Päästäisiin yhdestä konetyypistä eroon kokonaan ja niitäkin voisi kaupitella Kreikan kaltaisille käytetyn kaluston himoajille. Helleeneillä kai vielä F-4 Phantom rullissa...
 
Aivan varmasti Ranska ei ole Rafalesta luopumassa. Jos huhu todella pitää paikkansa ja Kreikka haluaa vähäisen määrän käytettyjä koneita, kyse lienee siitä että kiire saada modernia kamaa kehiin on akuutti. Ranska tilannee uudet koneet myymiensä tilalle. Jos koko kauppa siis ylipäätään toteutuu.

Käytettyjen Mirage 2000-5:n myynti Kreikkaan olisi varmasti helppoa, onhan kone ollut pitkään helleenien käytössä, mutta liekö Ranskan Mirageissa turhan vähän tiimaa jäljellä? Samaten Mirage 2000D on käsittääkseni tarkoitus pitää rivissä pääasiallisena rynnäkkökoneena kunnes Rafalen ilmasta maahan -kyky on täydessä mitassaan. Ranska myös on tietääkseni luovuttanut Rafalen tuotantoslotteja vientiasiakkaille, joten korvaavia Rafaleja saadaan riviin aiottua hitaammalla aikataululla. Mikä tahansa näistä on mahdollista, olen usein sanonut patongin olevan hyvin höveli kauppamies, joka kyselee vain setelitukun paksuutta.
 
Alkuperäisestä uutisesta voisi päätellä ehdotetun kaupan sisältävän vanhenpia versioita, mutta tiedä nyt näistä sitten.
 
Eikö Ranskan kannattaisi poistaa ensin loput Miraget ennen Rafaleista luopumista? Päästäisiin yhdestä konetyypistä eroon kokonaan ja niitäkin voisi kaupitella Kreikan kaltaisille käytetyn kaluston himoajille. Helleeneillä kai vielä F-4 Phantom rullissa...

Rafale hyödyllisempi kone Kreikalle Turkin koneita vastaan. Eihän Suomikaan nyt ole ostamassa lisää F-18:ia vaan sellaista suorituskykyä jolla pärjäisi paremmin vastapuolen uuden kaluston kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan varmasti Ranska ei ole Rafalesta luopumassa. Jos huhu todella pitää paikkansa ja Kreikka haluaa vähäisen määrän käytettyjä koneita, kyse lienee siitä että kiire saada modernia kamaa kehiin on akuutti. Ranska tilannee uudet koneet myymiensä tilalle. Jos koko kauppa siis ylipäätään toteutuu.

Käytettyjen Mirage 2000-5:n myynti Kreikkaan olisi varmasti helppoa, onhan kone ollut pitkään helleenien käytössä, mutta liekö Ranskan Mirageissa turhan vähän tiimaa jäljellä? Samaten Mirage 2000D on käsittääkseni tarkoitus pitää rivissä pääasiallisena rynnäkkökoneena kunnes Rafalen ilmasta maahan -kyky on täydessä mitassaan. Ranska myös on tietääkseni luovuttanut Rafalen tuotantoslotteja vientiasiakkaille, joten korvaavia Rafaleja saadaan riviin aiottua hitaammalla aikataululla. Mikä tahansa näistä on mahdollista, olen usein sanonut patongin olevan hyvin höveli kauppamies, joka kyselee vain setelitukun paksuutta.

Tuo voisi tosiaan olla, saadaan koneita riviin heti, kun lentäjillä on tyypit - ei viiden vuoden kuluttua kaupan solmimisesta. Intian kanssahan näin taidettiin toimia.

Toinen syy (Miragen pitämiseen ja) Rafalen toimittamiseen Kreikalle Ranskan ilmavoimien vahvuuksista, voisi olla - lentotuntikustannuksia tietämättä - Miragen halvemmat operointikulut. Ranskassa riittänee tehtäviä, joita voi hoitaa vähän vanhemmallakin konekalustolla. Rauhan ajan QRA, terroristien pommitukset jne.
 
Tässä vaiheessa voi olla että Ranskalle Mirageista luopuminen maksaisi enemmän kuin niiden pitäminen. Henkilöstöä pitäisi kouluttaa uudetaan Rafalelle yms. Helpompaa ehkä vaan ajella koneista ja ukoista yhtäaikaa tiimat loppuun?
 
Ranska myös on tietääkseni luovuttanut Rafalen tuotantoslotteja vientiasiakkaille, joten korvaavia Rafaleja saadaan riviin aiottua hitaammalla aikataululla. Mikä tahansa näistä on mahdollista, olen usein sanonut patongin olevan hyvin höveli kauppamies, joka kyselee vain setelitukun paksuutta.

Heti kun al-Sisi pääsi valtaan niin hän tilasi ison kasan aseita Ranskasta suoraan linjalta, mukaanlukien FREMM-fregatin josta kiireen vilkkaa poistettiin kaikki ranskalaisten hyshys-varustus. Epäilemättä diili oli ranskalaiselle veronmaksajalle erittäin suotuisa. Egyptiläiselle vastaparille ei ehkä niinkään.
 
Vientiasiakkaille luvattu Miragelle pitkä elinkaari pääkäyttäjällä ja lupaus pitää :unsure: ?

Rafale-tuotantolinjaa tarkoitus pitää auki vielä pitkään, joten ilmavoimien konemäärän pitäminen vakiona edellyttää viimeisistä Mirageista luopumista vasta kun viimeiset Rafalet toimitetaan?

Ranskan kaltaisella maalla ei tarvitse aina tähdätä sotavoimien maksimaaliseen kustannustehokkuuteen. Asiaa voi katsoa kokonaisedun kauttakin.
 
Ranskan Miraget (2000C/-5/D/N) on toimitettu 1983-95, joten eiköhän luonnollinen kuluma johda niiden poistoon hyvissä ajoin ennen Rafale-linjan sulkeutumista. Esmes 2000N poistui rivistä 2018 (taidettiin käyttää 2000D:n varaosiksi?). Tämäkin selittänee osaltaan mitä sanoin aiemmin: Ranskan Mirageja ei kannata Kreikan ostaa, koska niillä ei tiima riitä (omat ovat uudempia: viimeinen Mirage 2000-5 toimitettiin juurikin Kreikkaan 2007). Toisaalta miksi Ranska haluaisi niitä myydäkään, kun tarjota voi vaikka pienen määrän käytettyä Rafalea ja siinä sivussa myyda tuplamäärän uusia? Ei peittoa kannata purra molemmista päistä...
 
Tuskin Kreikkaa vanhat Miraget kiinnostaisi, ne eivät toisi mitään uutta suorituskykyä. Kreikan Rafale-diiliä puuhailtiin jo ennen maan talouskriisiä, silloin ajatuksena oli kaiketi korvata Miraget Rafalella ja F-16 F-35:llä. Myös Belh@rra-fregateista käytiin keskusteluja silloin, ja niidenkin kauppa on taas nostettu pöydälle. Valmisteilla on siis vähän isompikin asekauppa Ranskan ja Kreikan välillä.
 
Radio Kipinän haastattelusta jotenkin tuli sellainen tunne että Ranskalaisten "minä itte" ajattelu on Suomelle vähän ongelma Rafalen osalta. Tosin niin sanottiin USA:a myös, mutta vähän eri kaliiperin liittoilaisia kuitenkin...
 
Back
Top