Dosentti Johan Bäckmaniin ja päätoimittaja Janus Putkoseen kohdistettu tutkintapyyntö

Olisiko siis mahdollista panna hänet turvasäilöön ns. ennaltaehkäisevänä toimena?

Aivan varmasti, näin uskon, kun tilanne kiristyisi niin kaikenlaisia yksilönvapauksia joka tapauksessa "jouduttaisiin" rajoittamaan. Uskoisin että tämä tehtäisiin myös herran oman turvallisuuden takia, ainahan joku intomieli voisi katsoa sotatilanteessa asiakseen reijittää tunnetun Venäjän-myötäilijän vaikkei se todennäköisesti edistäisi isänmaan asiaa millään tavalla. Ennemmin päinvastoin.
 
Olisiko siis mahdollista panna hänet turvasäilöön ns. ennaltaehkäisevänä toimena?

Ajatus on varsin kiinnostava, myönnetään. Jotenkin vaan tuntuu että Suomessa yksilönvapaudet ovat lähes rajoittamattomat ja viranomaisten kynnys on erittäin korkea kaikenlaiseen vapaudenrajoittamisen ryhtymiseen.
Noin niinku päälinjana suomalaisessa oikeudenkäytössä toimitaan siten että kun selkeästi snagarilla toinen lyö toista, niin juttu saadaan kasaan - on teko ja syyllinen. Ensin pitää tapahtua ja sitten rankaistaan.
Kirjallista tai suullista negatiivistakin käyttäytymistä voi harjoittaa aika pitkään, koska suomalainen oikeusjärjestelmä on hyvin suopea ja syytekynnys erittäin korkea. Ainakin tähän saakka on yleisesti noin linjattu. (EDIT: Huomioitavaa on sekin että kun henkilö toimii sellaisella alueella missä tarvitaan asianomistajan vireillepano, niin aika kauan saa heilua. Virallisen syyttäjän alaisia nostoja ovat tietenkin monet muut tapaukset, mutta noin lähtökohtaisesti ajattelen että virkakoneisto ei automaattisesti laita tutkintoja vireille. Siksi on hyvä että joku yksilö toimii vireillepanossa.)

Mutta....ajat muuttuvat...ehkä tavatkin muuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa toimintaa. Olen salaa toivonutkin, että joku tekisi näin.
Saa nähdä tarttuuko meidän valtamedia tähän, tietäen tuon lehdistön poliittisen suuntautumisen (tietysti poikkeuksiakin on).
 
Asiallista toimintaa.

Hyvä!,
 
Bäckman saa niskalaukauksen Kremlistä, kun he alkavat puhdistamaan näitä liikaakin kokemusta saaneita kaheleita ylläpitääkseen valtaa. Bäckmanin pitäisi varmaankin kiireesti rientää suomalaiseen selliin tiukkaan poliisivartiointiin.


Bäckman osallistuu Kremlin valtapeliin. Tarkoitukseni ei ole uhkailla, jos niin kuin tästä hieman niin kuin ilmaisen. Suomalainen mukana Kremlin poliittisissa valtapeleissä ei varmasti ole niin turvallista kuin osallistua Suomen politiikkaan. Uskoisin, että olemme kaikki tästä yhtä mieltä. Yritin tätä asiaa saada selväksi sinne Bäckmanin korvien väliin koska oletan hänen lukevan tämän ketjun ja näin hänelle voi välittää viestejä hänen toimintansa järkevyydestä tässä osallistumalla tällä tavalla Kremlin politiikkaan mahdollisesti ryhmässä jota aivan oikeasti voi uhata puhdistetuksi joutuminen koska niitä Kremlin vainoharhoja ei varmaan ainakaan pidä aliarvioida. Meillähän on siitä varsin karuja historiallisia todisteita.
 
Viimeksi muokattu:
Vonka tästä jo kirjoittikin, mutta sananen minultakin.

Nyt sitten suut ja näppärit sillä asetuksella, ettei foorumia kompromettoida tässä asiassa. Tarkoitan sitä, että katsotaan visusti, miten asiaa Suomessa voidaan ja halutaan käsitellä. Typerintä on lähteä mälväämään aiheella, koska se antaa paukkuja asiaa vastaan. Maltilla katsotaan siis, mitä tuleman pitää. Niskalaukausfantasiointi on tässä kohtaa tykkänään stop.
 
Vonka tästä jo kirjoittikin, mutta sananen minultakin.

Nyt sitten suut ja näppärit sillä asetuksella, ettei foorumia kompromettoida tässä asiassa. Tarkoitan sitä, että katsotaan visusti, miten asiaa Suomessa voidaan ja halutaan käsitellä. Typerintä on lähteä mälväämään aiheella, koska se antaa paukkuja asiaa vastaan. Maltilla katsotaan siis, mitä tuleman pitää. Niskalaukausfantasiointi on tässä kohtaa tykkänään stop.

Kiitokset myös baikalille asian huomioimisesta!

Omasta puolestani toivon myös, että mahdollisissa provosointitapauksissa maltetaan mieli eikä ryhdytä jakamaan "makuupaikkoja" kenellekään - huonoimmassa tapauksessa se kun tietää sitä, että kyseinen provosoitunut henkilö joutuu aktiivisemman nettihyökkäyksen kohteeksi!

Tiukan asiallinen linja on parasta mitä tässä tilanteessa voi tehdä, ja se voi myös suoda tapauksen tutkijoille työrauhan.

vlad.
 
Ukraina on suvereeni valtio jonka hallinon legitimiteetti on kansainvälisen yhteisön tunnustama. Ukrainalla on diplomaattisuhteet kaikkien Euroopan Unionin jäsenmaiden, muun muassa Suomen kanssa. Ukrainan valtion suvereniteetti pitää sisällään kansainvälisesti tunnustettujen rajojen sisällä olevat alueet, myös Donbas/Luhanskin alueen sekä Krimin, näillä alueilla vallitsee siis de jure Ukrainan laki jonka noudattamista valvovat Ukrainan viranomaiset. Ukrainan viranomaiset toimeenpanevat voimassaolevia lakeja ja suorittavat epäillyistä rikoksista tutkinnan jonka perusteella syyttäjäviranomainen voi määrätä maan poliisiviranomaisen ottamaan kiinni rikoksista epäillyt ja tuomaan heidät tuomioistuimen eteen syyllisyyskysymysten selvittämiseksi sekä mahdollisesti laissa määrättyyn rangaistukseen tuomittavaksi. Tarvittaessa Ukrainan viranomaiset voivat esittää kansainväliselle yhteisölle virka-apupyynnön Ukrainan viranomaisten toimivallan ulottumattomissa olevien, rikoksesta poissaolevina tuomittujen henkilöiden toimittamiseksi Ukrainaan rangaistuksen toimeenpanoa varten.

Joko hiffaaatte mihin tämä johtaa?

Krim sekä niinsanottu ATO alue ovat mm. ETYK:in prosessissa tunnustettua Ukrainan aluetta joilla vierailevilla ulkomaalaisilla tulee olla Ukrainan viranomaisten myöntämä maahantulolupa. Luvatta maahan saapuva rikkoo Ukrainan lakia ja rangaistus voi olla sakkoa tai vankeutta. Enkä usko että Ukrainankaan viranomaiset pitävät millään muotoa huvittavana minkäänlaista toimintaa joka pyrkii normaalin poliittisen prosessin ulkopuolisia keinoja käyttäen laillisen hallinnon kumoamiseen. Varsinkaan en usko että osallistumista aseelliseen taisteluun Ukrainan laillisen hallinnon joukkoja vastaan voidaan kuitata huumorina. Tai tällaisten joukkojen toiminnan tukemista. Tai julistautumista Ukrainan valtioon kuuluvan alueen edustajaksi ja rinnastamalla itsensä diplomaattikuntaan.

Eikös olisi hassua jos joku ihan näin viattomasti otaisi yhteyttä vaikkapa Ukrainan suurlähettilääseen ihan vaan vaikka kysyäkseen että herra suurlähettiläs, oletteko tietoinen seuraavien henkilöiden toiminnasta...?

Donetskin kapinallisten joukossa pyssyä heiluttavien kohdalla homma on mielestäni ihan selvää pässinlihaa, eli jos Ukrainan viranomaiset tekevät näistä janttereista kansainvälisen etsintäkuulutuksen (Interpol; Red notice) niin Eurooppaan ei ole sen jälkeen mitään asiaa: Ensimmäisestä passintarkastuksesta lähdetään hilut kintuissa kohti Kiovaa - tai Haagia - niin että tennarit tuskin maata tapaavat.
 
Viimeksi muokattu:
Lainauksia Wikipediasta:

"Nootti on valtion kirjallinen tiedonanto tai kysymys toiselle valtiolle. Yleensä nootilla ilmaistaan tyytymättömyyttä toisen valtion tilanteeseen ja ehdotetaan ratkaisua ongelmaan tai pyydetään selvitystä asiasta. Nootti voi olla allekirjoitettu, mutta usein se on allekirjoittamaton verbaalinootti tai muodoltaan persoonaton muistio"

"Etsintäkuulutus on poliisille annettu määräys ottaa kiinni rikoksesta epäilty henkilö esimerkiksi syytteen nostamista varten.

Poliisilla on velvollisuus ottaa kiinni etsintäkuulutettu, joka on toimivaltaisen viranomaisen antaman kuulutuksen perusteella vangittava tai otettava säilöön."

"Interpol (International Criminal Police Organization[1]) on kansainvälinen rikospoliisijärjestö. Interpolin keskuspaikka sijaitsee nykyisin Lyonissa Ranskassa. Se toimii jäsenmaidensa rikospoliisien yhteistyön kehittämiseksi. Rikollisten valvontaa varten järjestöllä on mm. kansainvälisistä rikollisista keskuskortisto. Suomi on kuulunut Interpoliin vuodesta 1928."

"Rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen on valtioiden välinen menettely, jolla luovutetaan vieraan maan pyynnöstä henkilö, jota epäillään tai syytetään rikoksesta tai joka on tuomittu rangaistukseen. Luovuttaminen voi tapahtua ilman ennalta tehtyä valtioiden välistä sopimusta, mutta yleensä luovutukset perustuvat tehtyyn kahdenväliseen tai laajempaan sopimukseen.

Suomi on osallisena useissa eri luovutussopimuksissa. Euroopan unionin jäsenmaiden kesken luovutusasiat hoidetaan Eurooppalaisen pidätysmääräyksen avulla. Vastaava yksinkertaistettu järjestely on myös Pohjoismaiden välillä.

Kansallisesti luovuttamista Suomesta säädellään rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta annetussa laissa. Laki sisältää sekä luovuttamista Suomeen että Suomesta tapahtuvaa luovuttamista koskevia säännöksiä. Vieraan valtion velvollisuus luovuttaa ja siellä noudatettavat muodot ja menettelyt määräytyvät kansainvälisten sopimusten ja vieraan valtion lain mukaisesti.

Suomi voi luovuttaa rikoksesta epäillyn tai siitä tuomitun henkilön vieraaseen valtioon kansallisen lakinsa nojalla ilman kansainvälisoikeudellisen velvoitteen olemassaoloa. Tällöin luovuttaminen on kuitenkin harkinnanvaraista.

Luovuttaminen edellyttää tiettyjen vähimmäisedellytysten täyttymistä. Tällaisia ovat esimerkiksi epäillyn rikoksen vakavuusasteeseen tai tuomitun rangaistuksen pituuteen ja kaksoisrangaistavuuteen liittyvät seikat.

Kaksoisrangaistavuutta koskeva vaatimus edellyttää teon olevan säädetty rangaistavaksi kummassakin valtiossa. Yleensä edellytetään lisäksi, että teosta tuomittava enimmäisrangaistus on kummassakin valtiossa vähintään yksi vuosi vankeutta. Pyydettäessä luovuttamista vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten tuomitun rangaistuksen tulee olla vähintään neljä kuukautta vankeutta teosta, joka olisi rangaistava myös sen valtion lain mukaan, jolta luovuttamista pyydetään.

Luovuttamisen esteet liittyvät muun muassa omien kansalaisten luovuttamiseen, poliittisiin rikoksiin, sekä inhimillisiin olosuhteisiin. Suomi ei luovuta omia kansalaisiaan kuin tietyin ehdoin Euroopan unionin jäsenvaltioon sekä rajoitetusti pohjoismaihin."

Ei mulla muuta...
 
Januksen mielestä ei mitään väärää, itsenäistynyt tasavalta, journalistinen moraali ja vain Ukraina "terrorisoi":
janus_fb.png
 
Ukraina on suvereeni valtio jonka hallinon legitimiteetti on kansainvälisen yhteisön tunnustama. Ukrainalla on diplomaattisuhteet kaikkien Euroopan Unionin jäsenmaiden, muun muassa Suomen kanssa. Ukrainan valtion suvereniteetti pitää sisällään kansainvälisesti tunnustettujen rajojen sisällä olevat alueet, myös Donbas/Luhanskin alueen sekä Krimin, näillä alueilla vallitsee siis de jure Ukrainan laki jonka noudattamista valvovat Ukrainan viranomaiset. Ukrainan viranomaiset toimeenpanevat voimassaolevia lakeja ja suorittavat epäillyistä rikoksista tutkinnan jonka perusteella syyttäjäviranomainen voi määrätä maan poliisiviranomaisen ottamaan kiinni rikoksista epäillyt ja tuomaan heidät tuomioistuimen eteen syyllisyyskysymysten selvittämiseksi sekä mahdollisesti laissa määrättyyn rangaistukseen tuomittavaksi. Tarvittaessa Ukrainan viranomaiset voivat esittää kansainväliselle yhteisölle virka-apupyynnön Ukrainan viranomaisten toimivallan ulottumattomissa olevien, rikoksesta poissaolevina tuomittujen henkilöiden toimittamiseksi Ukrainaan rangaistuksen toimeenpanoa varten.

Joko hiffaaatte mihin tämä johtaa?

Krim sekä niinsanottu ATO alue ovat mm. ETYK:in prosessissa tunnustettua Ukrainan aluetta joilla vierailevilla ulkomaalaisilla tulee olla Ukrainan viranomaisten myöntämä maahantulolupa. Luvatta maahan saapuva rikkoo Ukrainan lakia ja rangaistus voi olla sakkoa tai vankeutta. Enkä usko että Ukrainankaan viranomaiset pitävät millään muotoa huvittavana minkäänlaista toimintaa joka pyrkii normaalin poliittisen prosessin ulkopuolisia keinoja käyttäen laillisen hallinnon kumoamiseen. Varsinkaan en usko että osallistumista aseelliseen taisteluun Ukrainan laillisen hallinnon joukkoja vastaan voidaan kuitata huumorina. Tai tällaisten joukkojen toiminnan tukemista. Tai julistautumista Ukrainan valtioon kuuluvan alueen edustajaksi ja rinnastamalla itsensä diplomaattikuntaan.

Eikös olisi hassua jos joku ihan näin viattomasti otaisi yhteyttä vaikkapa Ukrainan suurlähettilääseen ihan vaan vaikka kysyäkseen että herra suurlähettiläs, oletteko tietoinen seuraavien henkilöiden toiminnasta...?

Donetskin kapinallisten joukossa pyssyä heiluttavien kohdalla homma on mielestäni ihan selvää pässinlihaa, eli jos Ukrainan viranomaiset tekevät näistä janttereista kansainvälisen etsintäkuulutuksen (Interpol; Red notice) niin Eurooppaan ei ole sen jälkeen mitään asiaa: Ensimmäisestä passintarkastuksesta lähdetään hilut kintuissa kohti Kiovaa - tai Haagia - niin että tennarit tuskin maata tapaavat.
Kuka ottaa kopin? Itse olen niin huono muotoilemaan tekstiä/kirjallisesti ilmaisemaan asiani. Riittää varmasti kun laittaa sähköpostilla asian englanniksi
 
Ainii tosiaan tuo.
Toisaalta haittaisi se putkosen thaimaan lomailuja jos ukraina tekisi luovutus pyynnön. Suomeen aina voi palata mutta toinen kysymys että haluaako kyseinen mies
 
Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan.

Ei ole varmaan ongelma tässä tapauksessa. Putkonen ainakin on jo osoittanut omaa tahtoaan Ukrainaan siirtymisessä. Pääsee jopa paikkoihin, mihin ETYJ ilmeisesti ei pääse.
 
Ainii tosiaan tuo.
Toisaalta haittaisi se putkosen thaimaan lomailuja jos ukraina tekisi luovutus pyynnön. Suomeen aina voi palata mutta toinen kysymys että haluaako kyseinen mies

Ja tuohan siis koskee tosiaan vain Suomea ja ei suinkaan takaa mitään diplomaatin statusta. Jos aihetta on, niin suomalaiset viranomaiset tutkivat ja rankaisevat, vaikkakaan eivät luovuttaisi ulkomaille tuomittavaksi tai rangaistavaksi. Mikäli tälläinen tyyppi sitten jää kv-haun takia poseen vaikka Thaimaassa tai Espanjassa, niin tuo lainkohta ei pelasta, vaan sikäläiset voivat luovuttaa herrat Ukrainaan tuomittavaksi ja rangottavaksi.
 
Vladille täältä isot peukut jo ainakin omaan logiikkaan kolahtavien loistavíen kirjoitusten johdosta, tälle ketjulle omat cheersit lisää ja apuja löytyy jos tarvitaan
 
Jos oikein muistan niin putkosen rahoituskin oli senverran hämärä "kirjekuorissa rahaa" niin voisi kiinnostaa suomen veroviranomaisia. Muistaakseni itse kertoo tästä omilla nettisivuillaan.

Verovilppi.fi tai vastaava on sivusto.
tai verottaja tutkii taustat ja sitten toteaa syylliseksi jos aihetta
 
Tervehdys kaikille!

Näin ensimmäisen viestin alkuun on ilmeisesti ollut tapana laittaa lyhyt esittely. Elikkäs tämmönen perusnojatuoli kenraali, joka seuraillut aktiiviesti Ukrainan tilannetta ja kaikkea siihen olennaisesti liittyviä säikeitä. Foorumin keskusteluja on tullut seurailtua, jostain viime vuoden alkupuoliskolta, mutta vasta nyt sain oman tunnuksen luotua. Tunnuksen luominen on ollut suunnitteilla pidemmän aikaa, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Tämä avaus oli oikeastaan se viimeinen niitti. Ajattelin, että voisin kantaa korteni kekoon, jotain kun luulen laista ymmärtäväni :) Kiitokseni urotyön tekijälle!

Mielenkiinnolla seuraan mihin prosessi kehittyy. Pykäläviidakolle on kovin ominaista, että ensin on pääsääntö sitten on poikkeus, sitten on poikkeuksen poikeus jne. Tuohon edellä siteerattuun perustuslain 2 luvun 9 § liittyen niin 3 momentti kuuluu kokonaisuudessaan näin "Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu. (24.8.2007/802)".

Vladille annan tukea tarpeesi mukaan. Tarvittaessa voit laittaa myös yksityisviestiä.
 
Back
Top