Kolumni: Miksi ihmeessä persujen ällöttävän videon tekijät eivät halua tulla julki
8.4.2019 17:30
Anu Igoni.KUVA: OUTI JÄRVINEN
Asiakkuudet ovat toimiston käyntikortti ja pahimmillaan tehokas tapa tuhota työnantajamielikuva, kirjoittaa Anu Igoni.
Mitä sitä peittelemään, minun mielestäni perussuomalaisten vaalimainos V niin kuin Ketutus on monella tasolla järkyttävä tekele.
Sen maalaama sikailevat herrat vastaan kansa -asetelma on typerä. Sen välittämä uhkakuva maahanmuutosta suurimpana yhteiskunnallisena haasteena on rasistinen ja idioottimainen. Puolueen puheenjohtajan mielestä väkivaltaa ihannoiva vaalimainos on oikein jees, koska elokuvissakin on väkivaltaa.
Surullisinta ja vaarallisinta filmissä on, että se todennäköisesti uppoaa puolueen nykykannattajiin. Yhtään uutta äänestäjää sillä tuskin hankitaan, mutta lujassa uskossa olevat ja vähän pienemmällä konehuoneella varustetut suvakkihuorittelijat varmasti saavat bensaa liekkeihin.
Ällöttävän sisältönsä lisäksi persujen video erottuu kotikutoisesta vaalimainosmassasta yllättävän laadukkaan tuotantonsa vuoksi. Dronea on lennätetty ja pikkupoika-aikojen hirviöfantasioita on päästy isoina poikina vihdoin toteuttamaan.
Videon perusteella voisi luulla, että tekijät ovat itselleen merkittävällä asialla. Niinpä minulle ihmetyksen aiheuttaakin, kun mediasta olen saanut ymmärtää, että teoksen tekijät eivät halua nimiään esiin.
Jokaiselle mainostoimistolle tulee ennemmin tai myöhemmin hetki, jolloin joutuu puntaroimaan, voiko jollekin asiakkaalle lähteä tekemään työtä vai ei. Kaikki asiakkaat, joihin olen törmännyt, ovat liikkeellä lain puitteissa, joten päätöksen tekoon ei saa apua lakikirjasta.
Vaakakupeissa painavat taloudelliset ja ideologiset kysymykset. Mitä pulskempi kukkaro, sitä helpompi on löytää itseltään selkäranka. Jos toimistolla on varaa kieltäytyä toimeksiannosta, joka sotii toimiston ideologiaa ja arvoja vastaa, se kannattaa tehdä.
Kuka haluaa oikeasti tehdä markkinointia sotateollisuudelle? Mikä on toimiston kanta ydinvoimaan? Onko ihan coolia tehdä kampanjointia turkistarhauksen puolesta? Toimiston kannattaa valita asiakkaansa tarkkaan.
Asiakkuudet ovat toimiston käyntikortti ja pahimmillaan tehokas tapa tuhota työnantajamielikuva.
Palaan takaisin tuohon persujen kampanjaan.
Miksi tekijät eivät halua nimeään julkisuuteen? Olivatko tekijät liikkeellä sittenkin vastoin omaa vakaumustaan ja vain taloudellisen insentiivin voimin? Jos itse uskoo asiaansa, miksi ei haluaisi kertoa uskostaan muille? Kun kerran tuotos on tilaajan mukaan kaikin puolin ihan soveliasta ja komeaa kamaa, niin miksi tekijät eivät ylpeile työllään? Tuotantoyhtiöt ja mainostoimistothan elävät referensseistään ja asiakascaseistaan. Ne ovat meille tärkeitä myyntityökaluja.
Jos oikein yksinkertaistan, rajani menee tässä: jättäisin ottamatta vastaan asiakkuuden, josta en kehtaisi kertoa muille.
Kirjoittaja on markkinointitoimisto Bob the Robotin luova johtaja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...la-julki/56adf3d1-8a35-46d6-903f-dc407ad88471
mites se menikään... vai pitikö Igonin kysymän, miksi tekijöitä ei ole julkisesti kivitetty hyvesignaloijien toimesta?
26.03.2019 18.00
Perussuomalaisten kohutun vaalivideon tuottaja: ”Pienellä yhtiöllä ei ole varaa sylkeä minkään asiakkaan suuntaan”
https://seura.fi/asiat/ajankohtaist...iakkaan-suuntaan/?shared=1843332-f3803955-500