Eduskuntavaalit 2019

Elinkeinoelämän keskusliitto teollisuuden etujärjestönä varmaankin perustaa toimintansa juuri siihen mikä ajaa jäsenistönsä etuja, eikä tietääkseni ole vielä käyttänyt maahisia erityisasiantuntijointa.
Viittasin maahisella lähinnä poliittiseen päätöksentekoon ja vihreisiin.
 
USA ei ole koskaan sotinut Suomen kanssa, pitäisin tätä aika merkittävänä erona...
Mun mielestä kauppa on se joka pitää homman ruodussa. Mitä enemmän kauppaa niin sen vähemmän kannattaa alkaa sitä ruokkivaa kättä syömään.
 
Eri laskelmissa hyötysuhde on vaihdellut 70% ja 80% välillä.

Sekin olisi jo parempi tilanne jos bensaa poltettaisiin voimaloissa joissa sillä tuotetaan sähköä joka käytettäisiin liikenteessä. Voimalaitoksissa päästään noin 50% hyötysuhteeseen ja jos tästä 70% päätyy liike-energiaksi, hyötysuhde on vähän yli 30%.

Simppelillä matematiikalla:

Auto tarvitsee liikkumiseensa 100 kilometrillä 10 litraa bensaa = 100kWh. Tästä 2 litraa (20kWh) tuottaa liikettä, 8 litraa menee harakoille.

Muutetaan auto sähköiseksi ja poltetaan 10 litraa bensaa voimalaitoksessa. Bensasta 3,5 litraa tuottaa liikettä, 6,5 litraa menee harakoille. Samalla bensamäärällä autolla ajaa 175km.

Pidetään auto sähköisenä ja tuotetaan sähköä 100 kWh tuulivoimalla josta 70kWh muuttuu liike-energiaksi. Bensaa menee 0 litraa, Vladimir saa 0 euroa. Autolla pääsee 350 kilsaa.

Mites Pekka kyrpäjoelta? Pekalla on 20vuotta vanha Ford Fiestalla. Pekka ajaa työmatkoja 40km yhteen suuntaan, ja lähimpään kauppaankin on 5km. Kyrpäjoella ei kulje metrot eikä ratikat, eikä pekalla ole 100k€ uuden teslan ostoon..
 
Mites Pekka kyrpäjoelta? Pekalla on 20vuotta vanha Ford Fiestalla. Pekka ajaa työmatkoja 40km yhteen suuntaan, ja lähimpään kauppaankin on 5km. Kyrpäjoella ei kulje metrot eikä ratikat, eikä pekalla ole 100k€ uuden teslan ostoon..

Tonnin pommilla ajava Pekka kyrpäjoelta ajaa Fiestallaan kunnes nettiautossa on tonnilla myynnissä sähkäripommi. Ei se sen vaikeampaa ole.

Sähkiksiä saa kyllä paljon halvemmallakin, uusia ja käytettyjä. Myös Tesloja.
 
Palaan vielä tuohon velka-asiaan, josta keskusteltiin aamupäivällä muutama sivu sitten. Se on vakava juttu, mutta siihenkin on ratkaisunsa.
 
Kyrpäjoella ei kulje metrot eikä ratikat, eikä pekalla ole 100k€ uuden teslan ostoon..

Kunhan rikkaat ovat kuluttaneet Teslansa loppuun, annetaan kyrpäjoen Pekalle mahdollisuus ostaa tämä kansallinen ilmastoaarre hyvään hintaan.

Tietysti loppuun ajettu sähköauto on varmasti kyseenalainen liikkumiseen tehty sijoitus, mutta ehkä markkinoilla on vahvasti valtioiden tukema halpis Tesla - Tesla-Trabant.
 
Ja kuten sanottua, tämä on suuren koon tuoman erityisaseman väärinkäyttöä. Amazon olisi saanut osakseen verokohtelua, johon mikään muu osavaltion firma ei ollut oikeutettu. New Yorkin osavaltiossa on n. 20 miljoonaa ihmistä. Heistä ylivoimaisen suuri enemmistö olisi ollut työllistettyinä firmoihin, jotka olisivat joutuneet maksamaan korkeampia veroja kuin Amazon. Etkö todellakaan näe tässä mitään vikaa?

Kaupunki siinä suurimpana tekijänä oli.

Kuvailit mm. lähes kaikkia teollisuuspuistoja sekä alueellisia elävöittämisprojekteja. En ole aikaisemmin kuullut, että joku niitä eettisistä syistä vastustaa.
 
Tuleva eduskunta saa eteensä energiaan ja ilmastoon liittyvät paperipinot joka tapauksessa. Väännöstä tulee harras tapahtuma, jossa kiviä käännellään ja kommenttia riittää. Yhtäkaikki päätöksentekoon on pystyttävä.

Ilmastonmuutoksesta voi olla monta mieltä, kuulun itsekin siihen ryhmään, jotka eivät niele malleja sellaisenaan. Mutta. Samoilla toimilla, joilla ilmastonmuutosta pyritään rajoittamaan, niillä samoilla konsteilla vähennetään myös saasteita. Ei paha juttu, kun ajattelee liikenne-teollisuus-tiheitä asutuskeskittymiä. Jos olisin itse tilaisuudessa päättää asioista, panisin joka tapauksessa painoa -saastuttamisen hillitsemiseen-. Ei ole mitään järkeä päästää esim. suurhelsingin asioita siihen pisteeseen, että lapsille pitää jakaa naamarit aamulla kouluun lähtiessä. Ja kyllä omien katajaisten eloalueidemme saasteet tuotamme ihan ite, noin pääasiassa, kaukokulkeutumien arvo siinä mielessä on pieni.
 
Konservativismiin liittyy oleellisesti se, että pelätään muutosta. Sitä muutosta pelätään, vaikka se olisi muutos parempaan.

Mutta, kun aikaa kuluu, ja muutoksen edut näkyvät, eivätkä pelot toteutuneetkaan, sitten muutos hyväksytään.
Eli kun en halua lapsieni näkevän esimerkiksi transvestiitteja tai muita perverssejä, niin pelkäsin muutosta? Aika tuubaa sanon minä!
 
Miksi muuten meidän eduskunnassa om edustajilla hirveät paperipinot ja Viron parlamentissa niillä ei ole vaan läppärit..? Olisihan se nyt aika ekoteko lopettaa tuo paperin haaskaus.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top